• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Ni som har olika modeller av Loake 1880: Kör ni samma storlek, om lästen och passformen är samma, oavsett skomodell?
Testade ett par brogues i Stockholm i helgen men de kändes mindre än mina double monks. Tänker att det kanske är för att jag inte minns hur de kändes helt nya, eller om skor med snörning t.ex. är lite smala över "fotryggen".
Jag har iaf storlek 9 i mina Chester och 9,5 i mina Strand, så det varierar nog lite.

Har sett de, problemet är att jag behöver ett par skor med dainite.

Tror det blir svårt att hitta Double Monks med Dainite. Jag kollade precis Herringshoes, som har ett ganska brett sortiment, men där fanns inget. Ett alternativ är att sätta en slitsula på lädersulan på t.ex. Loake Cannon om du vill ha lite mer skydd än bara lädersulan, och sedan komplettera med ett par andra skor med Dainite?

Tror det blir svårt att hitta Double Monks med Dainite. Jag kollade precis Herringshoes, som har ett ganska brett sortiment, men där fanns inget. Ett alternativ är att sätta en slitsula på lädersulan på t.ex. Loake Cannon om du vill ha lite mer skydd än bara lädersulan, och sedan komplettera med ett par andra skor med Dainite?

Tror det blir ett par från Meermin, jag kommer använda de mest på höst/vinter så en lädersula kommer inte tåla så mycket stryk?!

Har sett de, problemet är att jag behöver ett par skor med dainite.
Kan detta vara nåt? http://www.shiphen.se/dylan-dark-brown-suede-monk.html
dylan-cho-092013-800_1.jpg

Tror det blir ett par från Meermin, jag kommer använda de mest på höst/vinter så en lädersula kommer inte tåla så mycket stryk?!

Alltså, lädersulor tål vatten bättre än man tror, så länge man låter dem torka ordentligt, och sakta. En sak att undvika är kombinationen vatten+grus för det sliter lädersulor mer. Men handlar det om att kunna gå med skorna på våta ytor (men utan att det ösregnar) så skyddar ju en slitsula något bättre. Det finns nackdelar med slitsulor också (får man väl in mycket vatten i lädersulorna torkar de långsammare om det ligger en slutsula utanpå) men det handlar ju om hur man använder skorna.

Dessutom är det skillnad på lädersulor också. Meermins lädersulor har ett rykte om sig att slitas ut väldigt snabbt. Ekbarksgarvade är väl de som anses ha längst livslängd, men sitter å andra sidan på betydligt dyrare skor än Meermin.

Stämmer säkert, har aldrig haft mockaskor tidigare.

Bara för att förtydliga: Mocka tål vatten, det är bara mer jobb att sköta det om man varit ute i regn. Låt dem torka ordentligt, och borsta med mocka-borste (http://www.skoaktiebolaget.se/collections/accessories/products/burgol-suede-brush). Det går även att rengöra mockaskor om de blivit smutsiga, och en guide till det hittar du här: http://www.shoegazing.se/2012/10/21/guide-mockavard/

Mocka är ett kanonmaterial för stökigt väder av två anledningar; det går att tvätta och impregnera.

Angående dubbelmunkar på dainite så släppte C&J en ny modell i år som heter Harrogate. Värd att kolla in, men dessvärre ingen garanti för att den kommer till Sverige.

Mocka är ett kanonmaterial för stökigt väder av två anledningar; det går att tvätta och impregnera.

Angående dubbelmunkar på dainite så släppte C&J en ny modell i år som heter Harrogate. Värd att kolla in, men dessvärre ingen garanti för att den kommer till Sverige.

Hur sköter man mocka på bästa sätt? Impregnera, hur? Mockaborste?

Någon som vet om det skiljer något i storlekarna mellan skoblocken från Bexley och Aquila (Herrstil.se). Tänkte då Singular sa att Aquila blocken var små. Hade tänkt köpa från Bexley men min storlek var såklart slut nu.

Tillbaka
Topp