• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Är lite sugen på ett par Herring Coltham. Någon som har erfarenhet av dessa eller märket i allmänhet?
Herring-Herring Coltham-Brown Waxy Calf-3044-435-1_med.jpg
Herring tillverkar inga skor själva utan det är utlagt till andra som t.ex. Alfred Sargent, Loake, Cheaney etc. Ibland ser man det inuti skorna, på närbilder, där det står vem som tillverkat dem. Med tanke på priset på Coltham gissar jag att det är Loake som kan ha tillverkat dem. Överlag får man alltid vad man betalar för, och risken i det prissegmentet du kollar på är att man får skor med "corrected grain" vilket är väldigt trist (hinner inte förklara med Googla så ser du).

Köpte ett par Loake Buckingham Brown Burnished Calf Leather.
http://borgebyskor.se/borgeby/shop/?category=2&subcategory=27&item=3686

Någon som kan rekommendera vilken brun nyans av saphir-produkt (1925) som lämpar sig bäst? Jag har för avsikt att till en början behålla ursprungsfärgen. Gärna med hänvisning till sortimentet/klassificering hos skolyx.se, tänkte nämligen samtidigt köpa skoblock. På tal om skoblock.. Skorna ifråga är 8 1/2 och de sitter tight men lär ju töja sig lite vilket jag inte har något emot. Hade ni då satsat på 42 eller 43 i skoblock?

Någon som kan rekommendera vilken brun nyans av saphir-produkt (1925) som lämpar sig bäst? Jag har för avsikt att till en början behålla ursprungsfärgen. Gärna med hänvisning till sortimentet/klassificering hos skolyx.se, tänkte nämligen samtidigt köpa skoblock. På tal om skoblock.. Skorna ifråga är 8 1/2 och de sitter tight men lär ju töja sig lite vilket jag inte har något emot. Hade ni då satsat på 42 eller 43 i skoblock?

Känns som att du är en 43a ändå. och har inget i fall sko´n "växer" lite :)
På mina Loake Buckingham/Cannon som är i storlek 9 kör jag skoblock 43.
Sen köpte jag ett par Chester i storlek 8,5 (medvetet) och har tryckt i de också skoblock i 43 för att få de lite att "växa". Ville inte ha en 9a då de kommer att töja och hatar när skorna är lite "stora". :)

Någon som kan rekommendera vilken brun nyans av saphir-produkt (1925) som lämpar sig bäst? Jag har för avsikt att till en början behålla ursprungsfärgen.

Vill du behålla urpsrungsfärgen skulle jag rekommendera Renovateur. Kör på det ett tag så får du en fin naturlig patina... När du vill börja leka med färger kan du börja med andra produkter, såsom 1925.

Vill du behålla urpsrungsfärgen skulle jag rekommendera Renovateur. Kör på det ett tag så får du en fin naturlig patina... När du vill börja leka med färger kan du börja med andra produkter, såsom 1925.

Jag skulle avråda från att rulla på Renovateur som löpande underhållsprodukt - kör hellre neutral kräm om du vill behålla lite kyssar och slitage eller cognac om du vill ha tillbaks färg (och dölja repor).

Känns som att du är en 43a ändå. och har inget i fall sko´n "växer" lite :)
På mina Loake Buckingham/Cannon som är i storlek 9 kör jag skoblock 43.
Sen köpte jag ett par Chester i storlek 8,5 (medvetet) och har tryckt i de också skoblock i 43 för att få de lite att "växa". Ville inte ha en 9a då de kommer att töja och hatar när skorna är lite "stora". :)

Tack för input, det får bli 43 i skoblock. Jag hatar också när skorna blir lite, lite för stora. Jag gick runt en hel del varv i butiken med respektive storlek (8 1/2 och 9) och kunde konstatera att i en perfekt värld skulle jag antagligen haft en storlek däremellan. Det som avgjorde var just i enlighet med ditt resonemang, 8 1/2 sitter bra och blir perfekta om de töjer sig lite.

Jag skulle avråda från att rulla på Renovateur som löpande underhållsprodukt - kör hellre neutral kräm om du vill behålla lite kyssar och slitage eller cognac om du vill ha tillbaks färg (och dölja repor).

Jag var inne på att mellanbrun skulle vara melodin, tack för bra tips med neutral respektive cognac!

Tack för input, det får bli 43 i skoblock. Jag hatar också när skorna blir lite, lite för stora. Jag gick runt en hel del varv i butiken med respektive storlek (8 1/2 och 9) och kunde konstatera att i en perfekt värld skulle jag antagligen haft en storlek däremellan. Det som avgjorde var just i enlighet med ditt resonemang, 8 1/2 sitter bra och blir perfekta om de töjer sig lite.

Du kan i värsta fall gå till en skomakare och be de lästa ut dem, brukar kunna få runt en halv storlek på det viset.

Nä nu får det vara dags för en annan och bli vuxen !
ska köpa mig två par riktiga skor. ett par ljusbruna och ett par svarta.

Vad ska jag köpa ? och tänka på att jag aldrig köpt riktiga skor ;)
Så vi kan inte börja med Rolex :) utan max ett par tusen paret.

Synd att du precis missade Loake rean. Annars är deras 1880 serie mitt tips, sedan är det bra att du tänker två par. Jag har två regler för mina skor, alltid skolblock och aldrig samma par två dagar i rad( så att de får vila). Mina är som nya fortfarande flera år senare.

Jag är av samma uppfattning. Jag räknar med att använda renovateur ~2-3 ggr per år max.

Korrekt förfarande?

...naturligtvis beroende på hur utsatt lädret är - jag har t.ex. en cykelsadel som slits rätt hårt och torkar ur värre än något annat jag någonsin sett - den mår bra av renovateur oftare än så.

Det går ingen nöd på dig - så köp det bästa du har råd med. Det kommer du att förstå och uppskatta. Om du ska köpa två par skor, lägg mest pengar på det par du tänkt använda mest. Om båda kommer att gå lika mycket, lägg mest pengar på de bruna.

Sålänge man håller sig i kvalitetssegmentet får man, mer eller mindre, lika mycket för pengarna oavsett vad man lägger - det blir till och med nästan billigare med högre pris. Nedan är en liten stege där överst kostar minst och underst kostar mest, men alla är ungefär lika billiga/dyra. Alla utom Meermin går att köpai butik i Sverige. Utöver dessa är ungerska Vass bra, men måste köpas på distans.

Meermin
Loake
RM Williams/Carmina
C&J/Church's
Edward Green

Efter det blir det dyrt, tycker jag.

Jag är av samma uppfattning. Jag räknar med att använda renovateur ~2-3 ggr per år max.

Korrekt förfarande?

...naturligtvis beroende på hur utsatt lädret är - jag har t.ex. en cykelsadel som slits rätt hårt och torkar ur värre än något annat jag någonsin sett - den mår bra av renovateur oftare än så.

Ingen expert här, men jag kör kräm när det ser ut som skorna behöver det, och Renovateur när det känns som de behöver det. :)

Jag har ett par bruna kängor i skinn som jag gillar, men eftersom att alla jackor jag äger är svarta så tycker jag att det skär sig lite. Har nu börjat fundera på att färga skorna svarta så dom blir lite mer lättburna, har ni några tips? Vad bör jag tänka på? Vilka produkter ska jag använda/inte avända? Tipsa gärna om någon vettig skomakare i sthlmsområdet som säljer dessa typer av produkter.

du inte oroa dig... efter 2 veckor har de format sig runt foten så pass att du nästan behöver inläggsula :) (gäller bara att överleva de dagarna) :)

Jag köpte nyligen mina första skor över 2000:-. Blev ett par Loake Dovedale nu till höst/vinter, är helnöjd.

2014-09-20 09.33.47.jpg

Skulle gå till en lokal affär och köpa första paret för att testa lite olika.

Beställde ett par Loake Burford.
IMG_20141004_074716.jpg

Nu infaller första svåra beslutet, lägga på tunn gummisula eller inte?

Funderade oxå på att köpa dem (men blev 4 andra par istället). Jag hade kört på en gummisula för att kunna använda skorna maximalt och med gott samvete. Det är inget sommarsko direkt som kan få fottid sommartid :) Jag kör gummisula på alla höst-/vinterskor. (Du kan i alla fall avvakta och köra utan gummisula ett tag och se vad du tycker.. jag har aldrig sulat nya skor).

Funderade oxå på att köpa dem (men blev 4 andra par istället). Jag hade kört på en gummisula för att kunna använda skorna maximalt och med gott samvete. Det är inget sommarsko direkt som kan få fottid sommartid :) Jag kör gummisula på alla höst-/vinterskor. (Du kan i alla fall avvakta och köra utan gummisula ett tag och se vad du tycker.. jag har aldrig sulat nya skor).

Ja, lutar åt precis det, först utan och sen gummisula.

Ja, lutar åt precis det, först utan och sen gummisula.
Allt beror på hur hårt du kommer att köra med de. Jag har för mig att jag har klarat mig igenom en hel vinter oxå. Byter man skor från dag till dag så kommer du långt med bara skinnsula. Den tål en hel del (men inte allt). Men vissa vinterskor som jag har kört lite hårdare med då har jag gummisulat (men efter flera månaders användning). Du har inget att förlora på det, du förstör inte sko´n om du går några veckor eller nån månad utan gummisula.

Testade ett par loake munkskor idag men helvete vad dom skar in under ytter ankeln, har ni något tips på vad man kan göra, har tittat på meermins munkskor och funderar på fall jag ska klicka hem ett par men är rädd att dom kommer sitta likadant.

Beställde ett par Loake Burford.
IMG_20141004_074716.jpg

Nu infaller första svåra beslutet, lägga på tunn gummisula eller inte?

jag brukar sällan/aldrig förespråka slitsula men i detta fall gör jag ett undantag: ska du ha dem i snö och slask så gör det. då kan du ha dem längre. Och förutom att du kan ha dem längre lär de vara bättre för slask och halka. Om du ska ta hand om om en lädersula och behöva smörja dem i tid och otid kommer de bli hala som bara den.

Ska upp till huvudstaden idag så imorgon när jag förhoppningsvis får lite tid över tänkte jag spatsera och kika på lite skor...vilka ställen bör man kika på, finns det fler än skoAB och Grafford som är värt ett besök?

Tillbaka
Topp