• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Hur menar du nu? Creme 1925 ska du ju ha på skorna. Det är ungefär som hudkräm för dig.. Du lägger på ett litet lager med trasa eller borste, väntar en stund och borstar sen rejält. Menar du att du väntar med borstningen eller?
Ja. Kan det ta skada? Kletar sig så det inte går att borsta av smidigt?

Ja. Kan det ta skada? Kletar sig så det inte går att borsta av smidigt?
Borstningen är inte för att borsta av det utan för att fördela det jämt och fint på lädret. Problemet om det får torka för länge utan borstning (typ över natten) är att det kan bli klumpar och bli svårt att få fint efteråt. Du kanske har haft liite för mycket om det är för kladdigt, men annars är det nog ingen fara. Försök bara borsta upp det till en jämn yta och låt skorna ligga över natten sen. Kommer bli fina!

Hur väl kan man bära ett par Chelsea boots till något åtsittande kostymbyxor/chinos? Har nämligen oftast på mig kostymbyxor som är rätt så slimmade, då jag alternerar mellan det och chinos. Har fått upp ögonen för två skor från Loake, ena en Chelsea boot och det andra en oxford.

Kommer "skaften" som sticker upp på chelsea bootsen ta i kostymbyxorna och göra dem obekväma eller dåligt åtsittande? De är väl till för att dra i dem så man får på sig skon, men kan man klippa av dem ifall de är i vägen?

Båda har ju dainite sula så de är väl anpassade för vinterväglag, men känns som att mocka oxforden kanske inte är lika vattentäta..

Chelsea: http://www.lester.se/kategorier/premium/loake-chatsworth-black
Oxford: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-cadogan-oxford-single-dainite-polo-suede.html

Snygga bägge två, men två helt olika uttryck. Skulle vilja påstå att mockaskon faktiskt är mer allround, även om jag personligen föredrar kängor med högre skaft framför lågskor. Välimpregnerad mocka är ett utmärkt vintermaterial, och de där skorna passar kalasfint till såväl jeans som chinos och kostym. Chelseaboots är snyggt med, men kan bli lite svårt till kostym tycker jag, det blir lätt lite 60-talsvibb fast på fel sätt. Har byxorna riktigt smal fotvidd kan det bli riktigt knas.
De där flärparna kan du klippa av, men det är knappast de som kommer att vara problemet tror jag.

Hur väl kan man bära ett par Chelsea boots till något åtsittande kostymbyxor/chinos? Har nämligen oftast på mig kostymbyxor som är rätt så slimmade, då jag alternerar mellan det och chinos. Har fått upp ögonen för två skor från Loake, ena en Chelsea boot och det andra en oxford.

Kommer "skaften" som sticker upp på chelsea bootsen ta i kostymbyxorna och göra dem obekväma eller dåligt åtsittande? De är väl till för att dra i dem så man får på sig skon, men kan man klippa av dem ifall de är i vägen?

Båda har ju dainite sula så de är väl anpassade för vinterväglag, men känns som att mocka oxforden kanske inte är lika vattentäta..

Oxford: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/loake-1880-cadogan-oxford-single-dainite-polo-suede.html
Ska du ha det till kostym hade jag absolut gått med oxford. Blir problematiskt med chelsea om du har en smal byxa då den förmodligen inte ens kommer gå ner längs skon.

Det Grafton sa. Mocka funkar i princip lika bra som läder om det är välvårdat och impregnerat.

Kör på båda liknade men annat märke, både till kostym och chinos. Duger i krig med boots till kostym (nu på vintern) men helt ärligt ingen höjdare för mig. Till chinos, nice!

Snygga bägge två, men två helt olika uttryck. Skulle vilja påstå att mockaskon faktiskt är mer allround, även om jag personligen föredrar kängor med högre skaft framför lågskor. Välimpregnerad mocka är ett utmärkt vintermaterial, och de där skorna passar kalasfint till såväl jeans som chinos och kostym. Chelseaboots är snyggt med, men kan bli lite svårt till kostym tycker jag, det blir lätt lite 60-talsvibb fast på fel sätt. Har byxorna riktigt smal fotvidd kan det bli riktigt knas.
De där flärparna kan du klippa av, men det är knappast de som kommer att vara problemet tror jag.

Jo mockaskorna verkar vara riktigt trevliga och all-around, speciellt med dainite sulan. Blir nog lättare att bära upp dem än chelsea bootsen :)

Ska du ha det till kostym hade jag absolut gått med oxford. Blir problematiskt med chelsea om du har en smal byxa då den förmodligen inte ens kommer gå ner längs skon.

Det var det jag tänkte gällande chelsea att de verkade ha lite högre skaft än vanligt dessutom :)

Det Grafton sa. Mocka funkar i princip lika bra som läder om det är välvårdat och impregnerat.

Läste någonstans här på forumet att någon föredrog mocka under vintern ifall de är rätt impregnerade.. Kanske blir mockaskorna så får jag vara noga med att vårda dem :)

Kör på båda liknade men annat märke, både till kostym och chinos. Duger i krig med boots till kostym (nu på vintern) men helt ärligt ingen höjdare för mig. Till chinos, nice!

Vilka andra märken föredrar du? Själv kikar jag främst på Loake då de verkar vara det mest lågbudget alternativ som finns där ute som håller någorlunda kvalitet med bra gummisula, och jag köper nya skor ganska frekvent så blir dyrt med skor över ca 3k i slutändan :)

Chelseaboots är snyggt med, men kan bli lite svårt till kostym tycker jag, det blir lätt lite 60-talsvibb fast på fel sätt.
Lite så här, tänkte jag:
image.jpg

Jo mockaskorna verkar vara riktigt trevliga och all-around, speciellt med dainite sulan. Blir nog lättare att bära upp dem än chelsea bootsen :)

Det var det jag tänkte gällande chelsea att de verkade ha lite högre skaft än vanligt dessutom :)

Läste någonstans här på forumet att någon föredrog mocka under vintern ifall de är rätt impregnerade.. Kanske blir mockaskorna så får jag vara noga med att vårda dem :)

Vilka andra märken föredrar du? Själv kikar jag främst på Loake då de verkar vara det mest lågbudget alternativ som finns där ute som håller någorlunda kvalitet med bra gummisula, och jag köper nya skor ganska frekvent så blir dyrt med skor över ca 3k i slutändan :)
Yanko (via t.ex. Skolyx) är också bra alternativ. Jag har mocka på vintern också, så det funkar. Skulle nog vara lite försiktig med slask bara. Regn funkar däremot fint!

Lite så här, tänkte jag:
image.jpg

Haha är väl inte precis den looken jag hade i huvudet.. Snarare detta:

a11b8ac8ce8b7f13524b1060c6a73122.jpg

chelsea-boots-x-navy-suit.jpg

Ser inte heller help optimalt ut men man så länge man klarar Norrlands blöta vinter..

Yanko (via t.ex. Skolyx) är också bra alternativ. Jag har mocka på vintern också, så det funkar. Skulle nog vara lite försiktig med slask bara. Regn funkar däremot fint!

Ska ta och kika! Tack för tipsen :)

Är på jakt efter ett par Chelsea boots efter att mina nuvarande havererat.
Tyvärr har jag inte råd att lägga pengarna på ett par RMW just nu.

Så frågan är vad vad kan hitta för budgetvarianter? Hur är Kavat och deras modell Bodås? Tar tacksamt emot tips.
Köp ett par från http://www.bootsonline.com.au/ (för mig landade det på 2600)

Bättre än att du köper ett par halvdåliga du måste byta ut efter en säsong.

Till kostym undviker jag kängor, men till en välklädd stil fungerar de bra. Undantaget är en kall, blöt eller snöig vinterdag när kängor är ganska användbara.. Så lågskor till kostym för mig, oxford/wholecut om det är klädkod annars lite friare.

Haha är väl inte precis den looken jag hade i huvudet.. Snarare detta:

a11b8ac8ce8b7f13524b1060c6a73122.jpg

chelsea-boots-x-navy-suit.jpg

Ser inte heller help optimalt ut men man så länge man klarar Norrlands blöta vinter..

Ska ta och kika! Tack för tipsen :)

Ser väl sådär bra ut. Jag går visserligen i chelsea boots och chukkas till jobbet när det är risigt väder. Men byter till lågskor när jag kommer in, ha chelseas till kostym på kontoret känns lite... Hmm

Ser väl sådär bra ut. Jag går visserligen i chelsea boots och chukkas till jobbet när det är risigt väder. Men byter till lågskor när jag kommer in, ha chelseas till kostym på kontoret känns lite... Hmm

Absolut ser det mycket bättre ut med lågskor till de flesta typer av byxor, tycker att byxan gör sig bättre när man kan se ett tydligt avslut istället för ett högt skaft på kängan. Men man måste ju överleva det risiga vädret också.. :sorry:

Mindre bra nyhet:
http://www.shoegazing.se/2016/02/14/nyhet-louis-vuitton-nu-hel-rm-williams/
Efter Hermés köp av tennerie du puy, Pradas köp av Church kommer nu LVMH och köper RM Williams. Även om artikeln avslutas med att RM Williams-fantaster inte behöver vara rädda för att skorna ska ändras drastiskt tycker iaf jag att oligiopol är trist. Föredrar massor av små och mediumstora bolag som inte bara jobbar efter kvartalsrapporter.

Tänkte bara slänga ut en fråga om det är någon som har erfarenheter med Fred & Matt galosjer http://www.fredandmatt.com/.
Jag är på väg mot ett par men intressant att höra om det är någon som vet något. Jag har tidigare provat Swims men de blev fort skadade och läckte så dom skickades bums tillbaka.

Tillbaka
Topp