• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Vad köper man för skor om man vill lägga 1000-1500 nytt eller beggat? Jag tänkte Oxford eller diskreta brogues, skor som kan göra dubbeltjänst formellt och party.

Jag har nyss lärt mig att box shaped toes är förbjudet så mina måste gå :D

Vad köper man för skor om man vill lägga 1000-1500 nytt eller beggat? Jag tänkte Oxford eller diskreta brogues, skor som kan göra dubbeltjänst formellt och party.

Skulle nog rekommendera Meermin eller Orbans inom den prisklassen. Går även att hitta bra fynd på köp och sälj under denna del av forumet.

Svår prisklass när det gäller nytt. Jag skulle skanna av Herring shoes reaavdelning då och då tills det kommer upp nåt som passar.
http://www.herringshoes.co.uk/searc...ppers[]=6&Types[]=1&ns_keyword=&submit=Search

Helt ok priser ju.

Om man får fortsätta fråga:
Visst är Loake bra skit?
Letar man efter en speciell typ av sko om man inte vill att de ska vara så fruktansvärt spetsiga eller Brouges som inte är överdrivet "Brougade"? Bifogar lite bilder:
cl061-church-s-diplomat-semi-brogue-james-bond-636.jpg
cl033-churchs-philip.jpg
italian-handmade-leather-oxford-men-shoes-goodyear-welt-zanni-james-bond-blue.png

Något sånt här letar jag efter, jag är inte superduktig på skor om ni inte redan listat ut det :p

Helt ok priser ju.

Visst är Loake bra skit?
Letar man efter en speciell typ av sko om man inte vill att de ska vara så fruktansvärt spetsiga eller Brouges som inte är överdrivet "Brougade"? Bifogar lite bilder:
cl033-churchs-philip.jpg
italian-handmade-leather-oxford-men-shoes-goodyear-welt-zanni-james-bond-blue.png

Något sånt här letar jag efter, jag är inte superduktig på skor om ni inte redan listat ut det :p
Tänk på att Loake har olika serier med olika kvalitet. De flesta kör på 1880 serien (deras premiumserie) vilket är att jämföra med typ Omega. Den vanligaste torde vara, Loake Aldwaych. Finns både med lädersula och dainite (gummi).

Tänk på att Loake har olika serier med olika kvalitet. De flesta kör på 1880 serien (deras premiumserie) vilket är att jämföra med typ Omega. Den vanligaste torde vara, Loake Aldwaych. Finns både med lädersula och dainite (gummi).

Ok, mycket pedagogiskt!

Om man fortsätter, vilken serie skor är mest bang for the buck? Vilka skor är ex Longines, dvs bra nog?

Ok, mycket pedagogiskt!

Om man fortsätter, vilken serie skor är mest bang for the buck? Vilka skor är ex Longines, dvs bra nog?

Köper du ett par Loake Aldwych med Dainite sula så har du riktigt bra skor för pengarna som kommer hålla under en lång tid. Var bara noga med att köpa till skoblock och en bra skokräm. Annars säljer företaget Skolyx märket Yanko som skall vara helt OK för priset. Inte prövat själv men hört väldigt bra recensioner.

Helt ok priser ju.
Visst är Loake bra skit?
cl033-churchs-philip.jpg

Du vill ha semi brogue (första bilden) eller quarter brogue (bild 2 och 3). Angående tåformen finns det väl inte lika klara benämningar. (Men tycker att du redan visar god smak iom att rund tåform alltid är snyggast:D)
Loake är som sagt ovan riktigt bra (om du väljer 1880-serien, eller andra serier i mocka). Se bara till att köpa "Calf" (ja, eller mocka, men verkar inte vara så aktuellt), inte "Polished" leather. (En hel del av Herring shoes skor är tillverkade av Loake)

Senast ändrad:
Ok, mycket pedagogiskt!
Jag skulle säga att Berwick 1707 är den billigaste skon som håller acceptabel kvalitet av de jag har testat. Finns på lester.se De brukar köra 40% rabatt 2 ggr per år och då är de riktigt prisvärda. (Kanske inte Longines, men...)
Du kan också hålla koll på Loakes outletförsäljning på eBay (just nu finns inte så mycket där), vet du din storlek kan du göra riktiga fynd.
Herrstils eget märke Myrqvist har väl fått bra kritik. Typ 2000 spänn. Huruvida lästerna har tillräckligt rundad tå är upp till dig att bedöma.
Du kan också kika här. Lite gammal sammanställning, men ger en bra översikt: http://www.shoegazing.se/2012/10/01/budgetskor-den-kompletta-listan/

Fick tillbaka ett par C&J Westfield idag från Larssons i Göteborg och det är sjukt vad kvalitetsskor håller sig bra. De är från 2012, har använts i alla fall 1 gång i veckan och har fått klara åtminstone normalväta. Det har medfört en omklackning, byte av tåjärn 2 ggr och nu en omsulning efter drygt 5 år. Kommer säkert ha kvar dem om ytterligare fem år. Lite svårt att ta bra bilder i dåligt ljus, men ger det ett försök:
DSC_0065.JPG
DSC_0063.JPG

Fick bli ett par nya Finsbury i mörkbrun också som fick beställas, men den som väntar på något gott...

Jag skulle säga att Berwick 1707 är den billigaste skon som håller acceptabel kvalitet av de jag har testat. Finns på lester.se De brukar köra 40% rabatt 2 ggr per år och då är de riktigt prisvärda. (Kanske inte Longines, men...)
Du kan också hålla koll på Loakes outletförsäljning på eBay (just nu finns inte så mycket där), vet du din storlek kan du göra riktiga fynd.
Herrstils eget märke Myrqvist har väl fått bra kritik. Typ 2000 spänn. Huruvida lästerna har tillräckligt rundad tå är upp till dig att bedöma.
Du kan också kika här. Lite gammal sammanställning, men ger en bra översikt: http://www.shoegazing.se/2012/10/01/budgetskor-den-kompletta-listan/

Meermin

Tillbaka
Topp