• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

MartinL

Omega
Första bilderna är inte skador och försvinner med lite fett/skokräm. Den sista bilden på hälkudden som släppt är en detalj som jag upplevt från mer eller mindre alla tillverkare från Carmina till Crockett och EG. Märkligt kan jag tycka då man har otroligt starka lim idag. Inget som är svårt att åtgärda men fortfarande frustrerande. Dock inte något specifikt för CoC eller CJ.
Kanske sitter svagt för att enkelt kunna bytas av skomakare?
 

philip.eldh

Omega
2-Faktor
Ingen nyårsbal utan glatt sällskap med vänner så blir lite mer informella skor. Allt klart och putsat inför dagen d.
IMG_20171230_234711.jpg
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Nej. Du kan maila till deras mailorder service men de får cirka 50000000 mail och varnar för att dom har svårt att svara. Du kan även maila direkt till butikerna. De bifogade ett par modeller som var på sale som man kunde maila om. Frågade om Chelsea 8 men ej fått svar från dom än och jag mailade för fem dagar sedan typ.
9B8C1063-C6D6-4CCE-B314-D22C4345627A.jpeg
9E71CFB6-4CF6-448E-AED8-CF0BE612A61F.jpeg
 

Ejnork

Cartier
Nej. Du kan maila till deras mailorder service men de får cirka 50000000 mail och varnar för att dom har svårt att svara. Du kan även maila direkt till butikerna. De bifogade ett par modeller som var på sale som man kunde maila om. Frågade om Chelsea 8 men ej fått svar från dom än och jag mailade för fem dagar sedan typ.

Tack så mycket för info!
 
Har varit lite sugen på svart mocka chukka på senare. Har nån några tips?

Hur är det med mocka, är det lika petigt med kvalité som vanlig läder?
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Har varit lite sugen på svart mocka chukka på senare. Har nån några tips?
Hur är det med mocka, är det lika petigt med kvalité som vanlig läder?
Köper jag billigare skor, är det mocka. Kvalitetsskillnaden märks inte lika mycket som på "vanligt" läder. Däremot ser jag skillnaden på mockan mellan mina Church's och mina Berwick. Men jag tror att över 3000-4000 kr är det nog svårt att märka kvalitetsskillnad på mocka.
 
Köper jag billigare skor, är det mocka. Kvalitetsskillnaden märks inte lika mycket som på "vanligt" läder. Däremot ser jag skillnaden på mockan mellan mina Church's och mina Berwick. Men jag tror att över 3000-4000 kr är det nog svårt att märka kvalitetsskillnad på mocka.
Misstänkte det! Nu gäller det bara att hitta ett par snygga i svart mocka.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har varit lite sugen på svart mocka chukka på senare. Har nån några tips?

Hur är det med mocka, är det lika petigt med kvalité som vanlig läder?
Får man fråga varför du är sugen på ett par svarta?
Imho så blir det lite tråkigt med svart mocka och även lite mer svårmatchat vs bruna nyanser, dessutom syns smuts väldigt bra på
svart mocka så det kräver lite mer vård (även om mocka är skapligt enkelt att sköta om)
När det gäller mocka så finns det olika kvalitéer men det åldras inte på samma sätt som kalv och får en fin patina över tiden utan slits mer så
därför skulle jag inte lägga en större del av skokontot på just mockaskor, även om jag gillar mockaskor.
Om du fastnat för svart så kör på det men titta gärna på lite bruna nyanser också :)

Tips om det är svart:
http://www.grafford.se/varumrken/crockettandjones/gummisula/tetbury22?att=U3ZhcnQgTW9ja2F8RSA2
 
Får man fråga varför du är sugen på ett par svarta?
Imho så blir det lite tråkigt med svart mocka och även lite mer svårmatchat vs bruna nyanser, dessutom syns smuts väldigt bra på
svart mocka så det kräver lite mer vård (även om mocka är skapligt enkelt att sköta om)
När det gäller mocka så finns det olika kvalitéer men det åldras inte på samma sätt som kalv och får en fin patina över tiden utan slits mer så
därför skulle jag inte lägga en större del av skokontot på just mockaskor, även om jag gillar mockaskor.
Om du fastnat för svart så kör på det men titta gärna på lite bruna nyanser också :)

Tips om det är svart:
http://www.grafford.se/varumrken/crockettandjones/gummisula/tetbury22?att=U3ZhcnQgTW9ja2F8RSA2
Tack för svaret!

Anledning till jag tänkte svarta är för jag redan har så himla mycket brunt, kändes som det var dags att köra nåt svart. Klokt sagt ang. slitning av mocka, brukar inte lägga några enorma summor på det. Som mest 5000kr (vilket iofs inte är lite).
 

stigge

Omega
2-Faktor
Tack för svaret!

Anledning till jag tänkte svarta är för jag redan har så himla mycket brunt, kändes som det var dags att köra nåt svart. Klokt sagt ang. slitning av mocka, brukar inte lägga några enorma summor på det. Som mest 5000kr (vilket iofs inte är lite).
Kolla in Skolyx och deras MTO prg och även SkoAB's MTO för att se om det går att få till inom budgeten.:)
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Angående svart mocka gillar jag det (har två par, ett par Chelseas och ett par brogues) då de faktiskt tack vare materialet inte blir så "nattsvarta" utan någon form av mattare svart (kanske jämförbart med j-ligt mörkgrått?) som passar bättre till de kläder jag vanligtvis bär.
 

BjörnE

Omega
Har varit grymt sugen på ett par C&J Islay några vintrar och borde klippt ett par för länge sen. Speciellt med de ”härliga” vintervädret som råder. Nu när pundet står hyfsat lågt kanske det är läge...

Provade ett par för två vintrar sen, vilket visade att 7,5 satt något tight, framförallt över insteget. 8 kändes däremot något för rymlig, framförallt i tåboxen.

Hur mycket kan man förvänta sig att dessa töjer sig? Är ju sannolikt inte många mm som ska till för att 7,5 ska funka.

Som referens har jag 7,5 i Loake Capital, vilket sitter bra i början men efter något halvår blir så rymligt att en tunn lädersula krävs. Eller är 365-lästen helt enkelt fel för mig?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har varit grymt sugen på ett par C&J Islay några vintrar och borde klippt ett par för länge sen. Speciellt med de ”härliga” vintervädret som råder. Nu när pundet står hyfsat lågt kanske det är läge...

Provade ett par för två vintrar sen, vilket visade att 7,5 satt något tight, framförallt över insteget. 8 kändes däremot något för rymlig, framförallt i tåboxen.

Hur mycket kan man förvänta sig att dessa töjer sig? Är ju sannolikt inte många mm som ska till för att 7,5 ska funka.

Som referens har jag 7,5 i Loake Capital, vilket sitter bra i början men efter något halvår blir så rymligt att en tunn lädersula krävs. Eller är 365-lästen helt enkelt fel för mig?
Läst 365 är klassad som en ganska rymlig läst. Om den sitter bra i övrigt (spec på längden) och det är bara över insteget så skulle jag gått på 7.5. Insteget är något som en skomakare kan lästa ut.
Du prövade med den typen av strumpa som du tänkt använda? Tänkte då på att det är en känga och en tjockare strumpa kanske önskas.
Men som sagts flera gånger kring skor, du måste testa då det är dina fötter. Enklast och bäst är att testa och köpa hos en skomakare då du även kan disk. ev utlästning kring insteget.
 

Hutti

Cartier
Har varit grymt sugen på ett par C&J Islay några vintrar och borde klippt ett par för länge sen. Speciellt med de ”härliga” vintervädret som råder. Nu när pundet står hyfsat lågt kanske det är läge...

Provade ett par för två vintrar sen, vilket visade att 7,5 satt något tight, framförallt över insteget. 8 kändes däremot något för rymlig, framförallt i tåboxen.

Hur mycket kan man förvänta sig att dessa töjer sig? Är ju sannolikt inte många mm som ska till för att 7,5 ska funka.

Som referens har jag 7,5 i Loake Capital, vilket sitter bra i början men efter något halvår blir så rymligt att en tunn lädersula krävs. Eller är 365-lästen helt enkelt fel för mig?

Jesper på shoegazing skrev ett inlägg om att man alltid bör ta den större storleken ifall man är mellan två, har jag för mig.
 
Topp