• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Tror det är väldigt sunt. Gillar du att lägga pengar på produkter som du kommer kunna använda länge och njuta av varje användning är det mycket smartare att lägga lite mer pengar. Kostnaden per användning lär bli mycket lägre i långa loppet med något dyrare skor.
Ja men precis :) äger ett par CJ så känner ju vilken kvalité det är i ett par dyrare skor.. roligare att bära dom också pga av den goda komforten.

Nu så. Kräm på. I morgon spitshine och sedan blir det de andras tur.
9A446D13-42C4-4B3E-8248-21EC16AEFC50.jpeg

Vad kör du för puts på dina? Jag brukar bara smörja regelbundet med deras saddle dressing, men det där såg lite mer ambitiöst ut?
Jag kör bara på 2 lager saphir medaille d'or i passande kulör, så inget speciellt tidskrävande. Lägger kanske ner totalt 15-20 minuter/paret. Har senaste tiden inte lagt ner speciellt mycket energi på att få till en spitshine då skorna blir dagligen utsatta för göteborgsvädret :)

Är det Rum på de längst till vänster? Snygga!!
Tackar!
Jajjamän, mina första RMW, köpte de från flagshipbutiken i Sydney. Riktigt bra personal som kunde besvara alla mina frågor, kunniga om allt från konstruktion till garvning. Skorna har dock blivit mina go-to skor när det gäller lite vildare ståhej då jag första 3 månaderna lyckades slita på dem riktigt ordentligt. Stearinfläckar, revor & sprit.. dem klarar allt :) Tittar du noga på den högra skon på bilden ser du en saftig reva på tåhättan som hände under 2 användningen..

Jag kör bara på 2 lager saphir medaille d'or i passande kulör, så inget speciellt tidskrävande. Lägger kanske ner totalt 15-20 minuter/paret. Har senaste tiden inte lagt ner speciellt mycket energi på att få till en spitshine då skorna blir dagligen utsatta för göteborgsvädret :)
Vad är poängen med detta egentligen? Räcker inte 1? Jag misstänker ditt andra lager är meningslöst, såvida du inte tar extremt tunna lager.

Vad är poängen med detta egentligen? Räcker inte 1? Jag misstänker ditt andra lager är meningslöst, såvida du inte tar extremt tunna lager.
Man kör flera tunna lager och arbetar in med borste mellan appliceringarna, blir bättre än ett tjockt.

Precis som Carlf skrev så försöker jag arbeta in väldigt tunna lager. Kan inte förklara exakt varför det är bäst men jag började ta hand om skor enligt shoegazings guide utan att ifrågasätta författarens kunskap. Tar man sig tiden att skriva ner sitt nörderi i skoputsning på ett så utförligt och bra sätt så förtjänar man mitt förtroende ;)
http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/

Precis som Carlf skrev så försöker jag arbeta in väldigt tunna lager. Kan inte förklara exakt varför det är bäst men jag började ta hand om skor enligt shoegazings guide utan att ifrågasätta författarens kunskap. Tar man sig tiden att skriva ner sitt nörderi i skoputsning på ett så utförligt och bra sätt så förtjänar man mitt förtroende ;)
http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/
Om det är Vård som är det primära och inte Puts så räcker det långt med ett lager.
Sedan ger dock flera tunna lager ett bättre skydd även mot regn, smuts och små märken. Om du inte är på jakt efter spit shine så räcker mao 1 lager men flera tunna ger lite bättre skydd, utöver högre glans.
I slutändan så är den bästa vården den som blir av :)

Om det är Vård som är det primära och inte Puts så räcker det långt med ett lager.
Sedan ger dock flera tunna lager ett bättre skydd även mot regn, smuts och små märken. Om du inte är på jakt efter spit shine så räcker mao 1 lager men flera tunna ger lite bättre skydd, utöver högre glans.
I slutändan så är den bästa vården den som blir av :)
Kan köpa att fler lager ger lite bättre shine, eftersom man förmodligen får på mer vax. Men om målet är spitshine finns det bättre produkter för det.

Kan köpa att fler lager ger lite bättre shine, eftersom man förmodligen får på mer vax. Men om målet är spitshine finns det bättre produkter för det.
Det är lättare att få det jämnt och fint om man tar tumma lager. Särskilt om man använder en pigmenterad kräm.
Tycker jag. Det går såklart att kladda på lite mer och bara köra ett varv men då får man inte hålla på lika länge med sin kvällsmeditation :)

Ska köpa ett par skor att ha vid bröllop och andra finare sittningar så blir nog inte så många mil per år. Läste på manolo att dom skulle ge mycket pang för pengen men vill ju höra vad k's skohörna säger också :) tidigare hade dom väl meermin på skoaktiebolaget men hittade dom inte på deras hemsida nu. Är det att beställa från mallis som gäller?

Jag tycker personligen inte att Meermin på något sätt skulle slå ut skolyx/Yanko eller Herrstils egna märke Myrqvist. Ta ett kik, så slipper du frakten och har en klart kortare väntetid. Kvalitetsmässigt så finns det riktigt mycket pang för pengen! :)

Senast ändrad:
Knäppte ett bar Cheaney Holyrood från CoC rea (https://www.careofcarl.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=11624411r) som jag tycker är skitsnygga, men har lite frågor till er med lite mer erfarenhet.

Skorna är helt ofodrade (dvs unlined) och i hälen sitter det en bit mocka eller nåt. Är ju inte särskilt bekvämt att gå i dom just nu då de är fruktansvärt stela, men med lite hälplåster kanske det ger sig? Brukar såna här skor vara unlined? Sitter bra i övrigt.

Senast ändrad:
Knäppte ett bar Cheaney Holyrood från CoC rea (https://www.careofcarl.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=11624411r) som jag tycker är skitsnygga, men har lite frågor till er med lite mer erfarenhet.

Skorna är helt ofodrade (dvs unlined) och i hälen sitter det en bit mocka eller nåt. Är ju inte särskilt bekvämt att gå i dom just nu då de är fruktansvärt stela, men med lite hälplåster kanske det ger sig? Brukar såna här skor vara unlined? Sitter bra i övrigt.
Ja den kommer forma sig bra, snabbare än billigare skor som har häl i hård plast. När den är formad har du en mkt bekväm sko, tar typ 1v-2v beroende hur mkt du använder.
Låt skorna helst vila minst 24h mellan användning och glöm ej skoblock. Skoblock är viktigast
Lycka till
PS snygga skor

Varför tror du att skorna är ofodrade?
På bilderna ser det ut som fodrade skor och att hälkappan har en annan sorts ruggad läder, vilket är vanligt på munskor för att få ett bättre hälgrepp.

PS: snygga skor dock:)

Varför tror du att skorna är ofodrade?
På bilderna ser det ut som fodrade skor och att hälkappan har en annan sorts ruggad läder, vilket är vanligt på munskor för att få ett bättre hälgrepp.

PS: snygga skor dock:)
Du har rätt, de är fodrade. Jag som inte tittade tillräckligt noga. De är styva vilket gör att hälen verkligen gräver sig fast, men det släpper nog. Tack!

Du har rätt, de är fodrade. Jag som inte tittade tillräckligt noga. De är styva vilket gör att hälen verkligen gräver sig fast, men det släpper nog. Tack!
:)
Både hälkappa och tåkappa är gjorda i läder vs celastic eller salpa som brukar användas på lite "billigare" skor.
Om passformen är bra i övrigt men lite hårda så bör de forma sig fint efter din fot.
Gå in skorna försiktigt i början så bör de sitta som ett par mjuka tofflor snart:D

:)
Både hälkappa och tåkappa är gjorda i läder vs celastic eller salpa som brukar användas på lite "billigare" skor.
Om passformen är bra i övrigt men lite hårda så bör de forma sig fint efter din fot.
Gå in skorna försiktigt i början så bör de sitta som ett par mjuka tofflor snart:D
Tack!

De c&j jag ägt har varit mjuka och sköna sen dag ett. Detta är första riktigt hårda och styva paret skor.

Vad är era åsikter kring sparsulor?
En riktig vattendelar i skovärlden:)

Min syn är att det är helt ok, om det gör att skon används mer.
En lädersula tål dock en hel del och det är speciellt i början som den slits ner lite.
På lite "billigare" skor tycker jag det kan vara en bra alternativ när det är dags att sula om skorna.
Ett bra altenativ till slitsula är att sätta på tåjärn (gummi/metal) om man har ett steg som sliter på tåpartiet mycket då
den delen kan slitas ner snabbare än övriga sulan.

Personligen så kör jag inte med lädersula under vinterhalvåret pga kombinationen grus/snö/salt sliter lite väl mycket och
dessutom är de snorhalt.

Vad är era åsikter kring sparsulor?
En riktig vattendelar i skovärlden:)

Min syn är att det är helt ok, om det gör att skon används mer.
En lädersula tål dock en hel del och det är speciellt i början som den slits ner lite.
På lite "billigare" skor tycker jag det kan vara en bra alternativ när det är dags att sula om skorna.
Ett bra altenativ till slitsula är att sätta på tåjärn (gummi/metal) om man har ett steg som sliter på tåpartiet mycket då
den delen kan slitas ner snabbare än övriga sulan.

Personligen så kör jag inte med lädersula under vinterhalvåret pga kombinationen grus/snö/salt sliter lite väl mycket och
dessutom är de snorhalt.
Håller med. Kör gummisulat under vinter och senhöst. Svinhalt med läder. Sedan är det som du säger att läder tål mer än vad man tror så länge skorna får vila sig mellan varven. Sedan finns det många med gummisula som är nätta. Tex crockets city sole. Har ett par av den som jag är väldigt nöjs med och tror de allra flesta har svårt att se att den är gummisulad.

Håller med. Kör gummisulat under vinter och senhöst. Svinhalt med läder. Sedan är det som du säger att läder tål mer än vad man tror så länge skorna får vila sig mellan varven. Sedan finns det många med gummisula som är nätta. Tex crockets city sole. Har ett par av den som jag är väldigt nöjs med och tror de allra flesta har svårt att se att den är gummisulad.
Ja så är det väl.

Jag är dock en person som promenerar väldigt mycket och tidigare sulor har slits snabbt. Och om det skulle börja regna (även på sommaren, som det ofta gör) så tar sulorna mycket stryk då med.

Å andra sidan tycker jag sulorna på dessa skor (nämligen de munkskor jag länkade ovan) är för fina för att man ska slänga på en sparsula... Svårt val.

Tillbaka
Topp