• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Bild på det vore trevligt. :snaphappy:
Bild var det ja! :) Slight seconds märktes lite med veck, men inte värre än att de skulle sett ut så på knappt en användning. Klart värt 50% lägre pris med min budget.

IMG_3193.jpg

Grattis till ett par fina skor! (Nu är du fast, och det kommer att bli kostsamt:D).
Herring Shoes är alltid snabba. Brukar ta 1-2 dagar. På deras skokräm står det "beeswax", eller hur? Har aldrig använt deras (även om jag har en burk eller två) iom att jag haft ett onödigt stort lager av Saphir hemma. Har svårt att se att detta inte skulle funka, "beeswax" känns naturligt, men googla dig fram lite om du känner dig osäker.

Tackar! Japp, det står beeswax, får bli att googla det. Jag var lat och googlade bara om Herring med shoe cream och det gav ju inget. Att mixa krämer kan vara ett alternativ, jag gillar den minimala röda tonen i lädret.

Senast ändrad:
Bild var det ja! :) Slight seconds märktes lite med veck, men inte värre än att de skulle sett ut så på knappt en användning. Klart värt 50% lägre pris med min budget.

IMG_3193.jpg

Tackar! Japp, det står beeswax, får bli att googla det. Jag var lat och googlade bara om Herring med shoe cream och det gav ju inget. Att mixa krämer kan vara ett alternativ, jag gillar den minimala röda tonen i lädret.
Ser nästan exakt ut som Saphir Medium Brown.

F.ö. tycker jag det ser ut som insteget är lite väl högt för din fot. Sluter den åt bra? Annars är plöskudde en enkel fix som löser biffen.

Ser nästan exakt ut som Saphir Medium Brown.

F.ö. tycker jag det ser ut som insteget är lite väl högt för din fot. Sluter den åt bra? Annars är plöskudde en enkel fix som löser biffen.
Du kan helt klart ha en poäng. Tyckte det kändes bra, men nu när jag ser bilden så... Får känna på det lite mer imorgon. Tack för tipset om plöskudde! :)

IMG_3193.jpg

Stiligt :). Jag har också ganska lågt insteg, men i just capital lästen brukar det bli perfekt med en tunn iläggssula. Så länge hälen sitter bra, annars är ju som tidigare nämndes plöskudde ett bra alternativ:)

Vad tror ni om konstruktionen på dessa, är det blake stitch eller gammalt hederligt lim?
https://www.ahlens.se/Herr/skor-238656/royal-republiq-cast-chelsea-classic-svart-89059055/

68APZLSAGN_5710814193557_front.jpg

36AP9L8AUN_5710814193557_detail.jpg

Tycker mig se stygn. Skulle gissa blake i den prisklassen.

Jag vill nog påstå att den skon bara är limmad, tyvärr.
Ser lite för fejk ut.
Enklast är att kolla inuti skon och se om sömmen syns eller känns.

Många tillverkare fejkar den sk avlapssömmen för att ge sken att skon är Goodyear-randsydd (den vanligaste benämningen som folk känner till och klassar som "fina" skor), men den sömmen syns inte utan det är avlappssömmen som syns och den fäster yttersulan i övriga konstruktionen.

Så här ser t ex en Blake/Rapid söm ut inifrån på mina Italigente skor. (inte att förväxla med "bara" Blake)
889C91B6-4053-4C7B-9E94-0F796C689839.jpeg

Sedan får vi inte glömma bort att lim även används på s k kvalitetsskor men stora skillnaden mot bara limmade skor är att yttersulan går att byta ut pga
konstruktionen.

PS; nu är jag inte expert på området.
Bra sida att läsa vidare om skokonstruktioner
www.shoegazing.se/2012/11/15/konstruktionsmetoder-den-kompletta-listan/

Jag vill nog påstå att den skon bara är limmad, tyvärr.
Ser lite för fejk ut.
Enklast är att kolla inuti skon och se om sömmen syns eller känns.

Många tillverkare fejkar den sk avlapssömmen för att ge sken att skon är Goodyear-randsydd (den vanligaste benämningen som folk känner till och klassar som "fina" skor), men den sömmen syns inte utan det är avlappssömmen som syns och den fäster yttersulan i övriga konstruktionen.

Så här ser t ex en Blake/Rapid söm ut inifrån på mina Italigente skor. (inte att förväxla med "bara" Blake)
889C91B6-4053-4C7B-9E94-0F796C689839.jpeg

Sedan får vi inte glömma bort att lim även används på s k kvalitetsskor men stora skillnaden mot bara limmade skor är att yttersulan går att byta ut pga
konstruktionen.

PS; nu är jag inte expert på området.
Bra sida att läsa vidare om skokonstruktioner
www.shoegazing.se/2012/11/15/konstruktionsmetoder-den-kompletta-listan/
Bra inlägg! Vi får se nästa vecka, jag beställde ett par, kommer lägga upp resultatet här.

Grymt att höra! Hur har du behandlat dem? Tips på produkter?
Det är Saphir som gäller, både skokräm (neutral oftast, ibland mahogny) och vax (mahogny). De har fått en släng av galltvål följt av lite Saphir Renovateur någon gång, men det är verkligen inte ofta. Jag har lagt ett tunt lager vax på hela skon ibland, bara för att få upp lite lyster, men inget jag suttit framför tv:n och putsat på precis. Annars har jag mest gått runt i dem i fyra-fem år...

Tillbaka
Topp