• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Danite-sulor är så värdelösa. Man tänker de borde vara bra i lite snöslask.
Det är inte optimalt direkt, commando eller ridgeway sulor är att föredraf. Nackdelen med commando att dom bygger nått så förbaskat på höjden, ridgeway inte lika mkt men är lite svåra att hitta ett sådant par skor till en rimlig summa.

Edit: Pucktvåa, tar orimligt lång tid för mig att skriva på telefonen märker jag...

C&J Brecon i pudersnö
3826B87B-D742-402B-BC90-AF6B94DE5395.jpeg

Problemet vi ”skonördar” har.:D

Dainite sula- skapligt tunna och ger en bra profil men man har slagit halvt ihjäl sig både en och två gånger. Dessutom har smågrus en förmåga att fasta i hålen som finns i klacken och det blir ett intressant ljud när man går och stenen krossas i sulan.
Commando-greppar bra men efter en promenad så är det fullt med grus i sulan.

För att inte nämna sulan på RM Williams, borde komma med varningsskylt....;)

Problemet vi ”skonördar” har.:D

Dainite sula- skapligt tunna och ger en bra profil men man har slagit halvt ihjäl sig både en och två gånger. Dessutom har smågrus en förmåga att fasta i hålen som finns i klacken och det blir ett intressant ljud när man går och stenen krossas i sulan.
Commando-greppar bra men efter en promenad så är det fullt med grus i sulan.

För att inte nämna sulan på RM Williams, borde komma med varningsskylt....;)
Det finns broddar med kardborreband till farbror ;)

På tal om sulor så kan jag rekommendera "Victory" sole som är en bra kompromiss mellan Dainite och Commando. Bättre grepp än Dainite, men samtidigt tunnare och snyggare än Commandosulan (plus att den inte plockar på sig så förbannat mycket småsten). Carmina och Loake har denna i sitt sortiment.
Carmina-80207-Crocodile-Soller-Last-4_1024x1024.jpg
Loake-1880-Anglesey-Oxblood-Grain-Capital-Last-02_1920x.jpg

På tal om sulor så kan jag rekommendera "Victory" sole som är en bra kompromiss mellan Dainite och Commando. Bättre grepp än Dainite, men samtidigt tunnare och snyggare än Commandosulan (plus att den inte plockar på sig så förbannat mycket småsten). Carmina och Loake har denna i sitt sortiment.
Carmina-80207-Crocodile-Soller-Last-4_1024x1024.jpg
Loake-1880-Anglesey-Oxblood-Grain-Capital-Last-02_1920x.jpg
Victory sole?
Den benämningen har jag inte sett förut, levde i tron att det heter Ridgeway.
Är ett hett alt när mina Snowdon behöver sulas om, men det lär nog dröja då den sulan tål det mesta. Nästan så det ändå är värt det i förtid för att slippa gruset.

Victory sole?
Den benämningen har jag inte sett förut, levde i tron att det heter Ridgeway.
Det verkar som detta är Ridgeway. Ganska lika vad det verkar (men antagligen olika tillverkare).
dsc_00063.jpg

Är ett hett alt när mina Snowdon behöver sulas om, men det lär nog dröja då den sulan tål det mesta. Nästan så det ändå är värt det i förtid för att slippa gruset.
Jag funderar faktiskt på att sula om mina Trickers med commandosula (trots att de knapp slitits) iom att jag aldrig använder dem pga av problemet med småsten.

Det verkar som detta är Ridgeway. Ganska lika vad det verkar (men antagligen olika tillverkare).
dsc_00063.jpg

Jag funderar faktiskt på att sula om mina Trickers med commandosula (trots att de knapp slitits) iom att jag aldrig använder dem pga av problemet med småsten.
Ah, jag som är blind.
Det är ju skillnad på sulorna, har jag faktiskt inte tänkt på förut. Man ser det man vill se...:cool:

Finns det nåt billigare slternativ till EG Dover? Mitt enda krav är en lite smalare läst. Annars får jag bara spara ihop...
Nu har jag aldrig förstått mig på varför man skulle vilja ha en split toe-derby.;) Men Carlos Santos är väl ett lite mer plånboksvänligt alternativ. SkoAB brukar ha dessa i olika varianter inne då och då. Finns säker att hitta på fler ställen. A fine pair of shoes har ju t ex också CS. Även om du säger att dina fötter aldrig kommer överens med Carmina kan du ju beställa från dem i vilken läst du vill (nån måste ju passa?) genom en "customized order".

Nu har jag aldrig förstått mig på varför man skulle vilja ha en split toe-derby.;) Men Carlos Santos är väl ett lite mer plånboksvänligt alternativ. SkoAB brukar ha dessa i olika varianter inne då och då. Finns säker att hitta på fler ställen. A fine pair of shoes har ju t ex också CS. Även om du säger att dina fötter aldrig kommer överens med Carmina kan du ju beställa från dem i vilken läst du vill (nån måste ju passa?) genom en "customized order".

Vad ogillar du med dom? Tycker de är annorlunda och fräcka.

På tal om höga commandosulor. På Snowdon är klacken väldigt hög och av någon konstig anledning lossnade den för mig häromdagen bara så där. Den var bara limmad.

Vad ogillar du med dom? Tycker de är annorlunda och fräcka.
Svårt att förklara, men jag har svårt för skor som har en sömn på ovansidan som split toe-derby, seglarskor och de flesta loafers. Vet inte riktig exakt vad det är som stör, men kanske jag tycker att denna sömn bryter av för mycket för att ge ett harmoniskt helhetsintryck. Blir lite väl "kantigt" med denna sömn. Designen på skorna hänger inte ihop riktigt, utan det blir mer som att man har sytt ihop olika delar som egentligen inte passar med varandra.
Med det sagt, gillar du skomodellen ska du naturligtvis köpa den, och inte lyssna på mig. Det handlar ju till sist om personliga preferenser.:)

05253AB0-6B1B-4178-A7DB-09362F7685E1.jpeg
Hämtat ut dessa från Bäckmans efter en helrenovering. Ny uppbyggd häl, regummerade och omsulade. Säga vad man vill om curlingkängorna men dess har hängt med sedan -95 plus minus och klarar med ny luddig innersula ett antal vintrar till.

Tillbaka
Topp