• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Skor

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag köper ingenting från kina för att de inte följer FN deklaration för mänskliga rättigheter. Villan märken tillverkad inte i kina?
 

stigge

Omega
2-Faktor
Jag köper ingenting från kina för att de inte följer FN deklaration för mänskliga rättigheter. Villan märken tillverkad inte i kina?
Det flesta.
Kommer nu bara på Meermin bland randsydda skor, säkert missat någon. Om det sedan gäller limmade skor så är det många fler tillverkare som producerar skorna i Kina.
 

stigge

Omega
2-Faktor
På min tid, för länge sedan, hette naturligt bra omålat läder anilinskinn. På den tiden målade man dåligt skinn. Därför jag frågar.
Anilin är genomfärgat läder till skillnad mot täckfärgat. Har inte med själva kvaliten på skinnet att göra, även om det ofta går hand i hand.

För tydlighet; grain i detta sammanhanget är läder som pressats till struktur vs slätt läder. Pressat läder kan ha smärre fel som inte syns, benämningen grain är egentligen inte korrekt för detta men används ofta som beskrivning.
 
Senast ändrad:

phyx

Omega
Det var de jag tittade på när jag köpte min väska. Ville ha en läderväska som håller i många år. Blev en "full grain aniline leather". De ska tydligen åldras med charm.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det var de jag tittade på när jag köpte min väska. Ville ha en läderväska som håller i många år. Blev en "full grain aniline leather". De ska tydligen åldras med charm.
Anilinläder andas. Anilinläder målas inte över med täckande färg. Anilinläder visar skavanker, precis som tjock djurhud har. Bra val!
 
Senast ändrad:

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
:D

C53E3FB6-D027-45C7-8323-7AB1DA5A9749.png
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Senast ändrad:

phyx

Omega
Problemet är att många är väldigt otydliga med vad det är de säljer. Hur svårt ska det vara att kommunicera om huden är infärgad eller täckt med plastfärg? Ytlager eller spaltläder? Uppenbarligen mycket svårt.

Exakt! En läderarbetare jag känner har sagt att man skall till 98% hålla sig borta från läder som har väääldigt tydliga "grain" formationer då de nästan alltid är nersandad läder (corrected leather) som sedan appliceras med plastfärg för att få den destinkta looken. Den full-grain aniline läder jag har på min väska syns grainet, men inte alls lika tydligt som på skorna ovan. Därför blev jag så fundersam. Calf leather har jag fattat som har mindre synlig grain då det är en kalv, medan fullvuxna kor har mer destinkt grain. Kanske är läder från ett annat djur som har mer grain? Som sagt. Jag är inte jättekunnig därför undrade jag mest.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Exakt! En läderarbetare jag känner har sagt att man skall till 98% hålla sig borta från läder som har väääldigt tydliga "grain" formationer då de nästan alltid är nersandad läder (corrected leather) som sedan appliceras med plastfärg för att få den destinkta looken. Den full-grain aniline läder jag har på min väska syns grainet, men inte alls lika tydligt som på skorna ovan. Därför blev jag så fundersam. Calf leather har jag fattat som har mindre synlig grain då det är en kalv, medan fullvuxna kor har mer destinkt grain. Kanske är läder från ett annat djur som har mer grain? Som sagt. Jag är inte jättekunnig därför undrade jag mest.
Denna typ av grain har tydligare namn på svenska, präglat. Man pressar in ett mönster i skinnet vilket dels döljer imperfektioner men gör även skinnet mer stryktålig. Tvivlar på att någon av de skorna är plastade.
 
Har ett par RMW i dark tan som jag skulle vilja få lite mörkare nyans på. Någon som har tips på produkt som löser detta? Inte i första hand sugen på att färga, utan snarare smörja in med någon sorts fett som mörkar.
 

stigge

Omega
2-Faktor
Har ett par RMW i dark tan som jag skulle vilja få lite mörkare nyans på. Någon som har tips på produkt som löser detta? Inte i första hand sugen på att färga, utan snarare smörja in med någon sorts fett som mörkar.
En mörkare skokräm vs färgen på skon.
Om bara lite mörkare så applicera på skon direkt, om du vill ha ytterligare mörkare så kan du strippa bort gammal kräm från skon.
Det är dock bara skokräm och inte färg, men det var du inte på jakt efter heller.
Använd ngn bra kräm med mycket pigment som tex Saphir Mdo, Burgol och dylikt.
Tex denna i mörkbrun
https://www.skolyx.se/sv/skovard/19...mb6xagHU7qyX9INsKccSlPfbeGS9G5lxoCsi4QAvD_BwE
 
En mörkare skokräm vs färgen på skon.
Om bara lite mörkare så applicera på skon direkt, om du vill ha ytterligare mörkare så kan du strippa bort gammal kräm från skon.
Det är dock bara skokräm och inte färg, men det var du inte på jakt efter heller.
Använd ngn bra kräm med mycket pigment som tex Saphir Mdo, Burgol och dylikt.
Tex denna i mörkbrun
https://www.skolyx.se/sv/skovard/19...mb6xagHU7qyX9INsKccSlPfbeGS9G5lxoCsi4QAvD_BwE
Tack!
Har provat med mörk skokräm (Saphir) men gav noll resultat. Kanske berodde på att skorna var sprillans nya och jag borde tagit bort gammal kräv först?
 
Ytterligare en fråga. Ni som har C&J Pembroke passform E. Hur sitter skon rent generellt, jämfört med era andra skor i liknande kvalitet? Får indikationer på att den skulle vara relativt tight i E och att vissa väljer att köra passform G i samma storlek istället.
 

Andyrew

Cartier
Har en fråga till tråden. Har ett par svarta RMW comfort craftsman med greasy kip. Jag gillar förvisso att de är matta men har funderat på att polera upp med svart skokräm. När jag läser om det verkar dock det avrådas från att använda skokräm på just greasy kip. Är det en big no no? Bättre att i så fall skaffa ett par med vanligt obehandlat kalvläder?
 
Har en fråga till tråden. Har ett par svarta RMW comfort craftsman med greasy kip. Jag gillar förvisso att de är matta men har funderat på att polera upp med svart skokräm. När jag läser om det verkar dock det avrådas från att använda skokräm på just greasy kip. Är det en big no no? Bättre att i så fall skaffa ett par med vanligt obehandlat kalvläder?
Har själv ett par bruna greasy kip. Lädret på dessa ska tydligen vara oljebehandlat för ökat vattentålighet, så gissningsvis är det ganska svårt att polera upp en glans på dem.
 
Topp