• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Har inte sett mycket diskussioner om Allan Edmonds, hur står sig dessa i förhållande till säg, Loake 1880 och R.M. Williams? Tycker att dessa var väldigt snygga: http://www.careofcarl.com/sv/artiklar/allen-edmonds-park-avenue-derby-brown-burnished-calf.html

Allen Edmonds har ett väldigt brett sortiment. Men tittar man på deras lite finare skor så tycker jag (baserat på egna erfarenheter) att de ligger lite över Loake 1880 när det gäller både skinn och finish. Priserna i Sverige är dock rätt höga, så jag tycker att köper man dem i USA så är det väldigt prisvärt, men till priserna i Sverige känns de lite i dyraste laget.

Allen Edmonds har ett väldigt brett sortiment. Men tittar man på deras lite finare skor så tycker jag (baserat på egna erfarenheter) att de ligger lite över Loake 1880 när det gäller både skinn och finish. Priserna i Sverige är dock rätt höga, så jag tycker att köper man dem i USA så är det väldigt prisvärt, men till priserna i Sverige känns de lite i dyraste laget.

Vet inte så mycket om kvalitén men de känns iaf. onödigt dyra jämfört med vad A.E. kostar utomlands/i staterna.

Okej! Hur pass mycket billigare är de i USA i förhållande till Sverige?

Hade putskväll i helgen. Älskar känslan när man är klar. Jobbar bla på att få mitten paret rödare och det börjar ta sig(syns bättre i verkligeten)
20140421_113350.jpg

Jag skulle tro att priserna i USA ligger runt 55-60% av Sverigpriserna.

Ett par AE MacNeil går på 4100:- i Sverige. De kostar $365 på allenedmonds.com (2768:- enligt deras kalkylator) plus frakt till Sverige (325:- enligt samma kalkylator). Till det kommer moms och tull så totalt blir det väl sådär en...dålig affär.

Om man besvärar sig med att leta på eBay hittar man dem nya från $250. Köpte själv ett par för $129. Med frakt och tull etc landade det på 1400:- och det är de ju klart värda.

• Like
Reactions: par
Ett par AE MacNeil går på 4100:- i Sverige. De kostar $365 på allenedmonds.com (2768:- enligt deras kalkylator) plus frakt till Sverige (325:- enligt samma kalkylator). Till det kommer moms och tull så totalt blir det väl sådär en...dålig affär.

Om man besvärar sig med att leta på eBay hittar man dem nya från $250. Köpte själv ett par för $129. Med frakt och tull etc landade det på 1400:- och det är de ju klart värda.

Tanken var väl att om man köper dem när man är i USA så kanske ens samvete kan vara så rymligt att man inte går in genom den röda tunneln när man kommer hem till Sverige. Med dagens växelkurs (6,58) hamnar man då på ett pris på 2400 (plus ev moms men den varierar mellan olika stater). Det tycker jag är ett bra pris för skor av den kvaliteten. Då har man dessutom fördelen att kunna prova exakt de skor man köper, man ser hur de passar etc.

Äger inga Loake 1880, men fyra par Carmina som jag är väldigt nöjd med. Carmina ligger väl ca tusingen högre i pris.

Skickas från min iPad via Tapatalk

Tänkte beställa ett par meermin. Ska man beställa den storlek som stämmer överens med längden på foten, eller ska jag kompensera för något?

//Maxim

Tänkte beställa ett par meermin. Ska man beställa den storlek som stämmer överens med längden på foten, eller ska jag kompensera för något?

//Maxim

Jag har fått bra tips i tråden om Meermins storlekar, jag följde dem och jämförde med de referens-skor som nämndes i tråden, samt läste på lite andra internationella forum om storleksrekommendationer.

Jag beställde ett par med Hirolästen och för mig var dom relativt 'true to size' även om mina egna fötter verkar vara bredare än genomsnittet om man jämför mot längden.

Att mäta foten och jämföra med Meermins egna tabeller fungerade relativt väl för mig.

Jag behövde inte 'kompensera' för något, vet iof. inte vad det skulle kunna tänkas vara. Värt att tänka på är lästernas form också, jag har enbart erfarenhet av Hiro som sagt.

Jag har ett par Meerming, på Ama lästen. Har storlek 8 i dem, precis som i den absoluta merparten av andra skor. Om du har några andra skor i UK storlekar så gå på samma i Meermin.

Insta: RolleFC

Tillbaka
Topp