• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Läste runt lite på manolo och hittade C&J lowndes i suede, fastnade direkt. Fantastiskt snygga. Äger inga dressade skor direkt så dessa skulle vara första paret, tankar? Får man verkligen punga ut över 4k för dessa eller finns det återförsäljare online som har snäppet billigare än i butik?
imagecreate.php
Fina skor! Första paret bör du definitivt köpa i butik. Passformen är a&o på en sådan sko varför de hundralappar du kan spara på onlineköp blir ointressanta

Fina skor! Första paret bör du definitivt köpa i butik. Passformen är a&o på en sådan sko varför de hundralappar du kan spara på onlineköp blir ointressanta

Ja, man bör såklart ha koll på läster och sådant om man ska beställa online. 348'an är en lite lurig C&J-läst tycker jag. Jag har ett par Tetbury i mocka där UK 7 sitter HELT perfekt. För ett tag sedan köpte jag ett par Westbourne i samma läst men i vanligt skinn istället för mocka (jag hade fått tips och råd om att gå ner en halv storlek i Tetbury-skon eftersom den är i mocka och av typen "chukka" och det stämde helt rätt) och då i min vanliga storlek UK 7.5. Inte alls samma känsla i denna sko när det gäller lästen, utan dels var de ett halvt nummer för stora på längden, men samtidigt var insteget på tok för lågt för mig (som har ett hyfsat normalt insteg). Så, de sålde jag vidare. Summa summarum: Testa ut lästen ordentligt innan beställning via nätet. När det dessutom skiljer så lite mellan att köpa lokalt och från UK så föredrar jag personligen att gynna lokala skobutiker/skomakare. Dock är det ibland svårt att få tag på C&J i Sverige, och då kan UK vara ett alternativ ändå. Jag köpte t.ex. mina Tetburys från robertold.co.uk, de hade då saldo-listor man kunde ladda ner så att man kunde se exakt vad de hade i lager, och de skickade mina raketsnabbt.

Det går at hitta C&J något billigare i England, tror att Lowndes kostar £379 hos t.ex. Pediwear.co.uk men som sagt blir det bara marginellt billigare. Det är VÄLDIGT sällan eller aldrig rea på C&J i webbutikerna, men däremot kan du kolla på Ebay.co.uk där du kan ha tur och hitta något par nya billigare än normalt. Det enda exemplet där man sparar riktigt mycket pengar är C&J Tetbury i mocka, som kostar ca. £300 i England jämfört med 4.400 i Sverige. Jag fick nån förklaring att prisskillnaden berodde på att Hammargruppen inte "tolkade" just den skon i mocka på samma sätt prismässigt som C&J eller de brittiska butikerna gör, fråga mig inte varför.

Tackar ödmjukast för ett bra och utförligt svar!

Håller definitivt med, tänkte bara kolla om det skiljer såpass mycket i pris men det gör de ju inte så blir att kolla upp dessa närmare i butik.

Tackar ödmjukast för ett bra och utförligt svar!

Håller definitivt med, tänkte bara kolla om det skiljer såpass mycket i pris men det gör de ju inte så blir att kolla upp dessa närmare i butik.

Bara trevligt att kunna hjälpa till :) Jag slår återigen ett slag för Skoaktiebolaget (Humlegårdsgatan 4 i Stockholm) och då framförallt Carmina som ligger otroligt bra till i pris. De har Double Monks i lager i "tan" (ljusbrunt), mörkbrunt och svart, dock inte mocka. Väldigt fin läst tycker jag (Oscar heter den) och jag får förhoppningsvis hem mina i morgon :D Otroligt trevliga människor att ha att göra med dessutom, grym kundservice både i butik och via mail.

Bara trevligt att kunna hjälpa till :) Jag slår återigen ett slag för Skoaktiebolaget (Humlegårdsgatan 4 i Stockholm) och då framförallt Carmina som ligger otroligt bra till i pris. De har Double Monks i lager i "tan" (ljusbrunt), mörkbrunt och svart, dock inte mocka. Väldigt fin läst tycker jag (Oscar heter den) och jag får förhoppningsvis hem mina i morgon :D Otroligt trevliga människor att ha att göra med dessutom, grym kundservice både i butik och via mail.

Kikade precis in de, riktigt snygga. Känns dock som att det blir alldeles för "dressiga" för mig då jag sällan använder sådan klädsel, så mocka känns mer given med min inte-så-dressade klädsel. Tänkte ha dessa till en schysst skjorta samt dressade byxor, ungefär. Hittade väldigt många fina mocka skor, hoppas man inte fastnar i detta som med klockor bara.. Har tillräckligt med skor. :D

T.ex. dessa Edward Green Westminister, fantastiska men det är även priset på ~ $1200. :greedy:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkzODI5ODtzOjE6InciO2k6OTgwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiNTU4NTVhYTI2NzA0YzBlZTI2MjU2YjI2NTI0MzhjMTQyMjg3NWRmZCI7fQ==

Kikade precis in de, riktigt snygga. Känns dock som att det blir alldeles för "dressiga" för mig då jag sällan använder sådan klädsel, så mocka känns mer given med min inte-så-dressade klädsel. Tänkte ha dessa till en schysst skjorta samt dressade byxor, ungefär. Hittade väldigt många fina mocka skor, hoppas man inte fastnar i detta som med klockor bara.. Har tillräckligt med skor. :D

T.ex. dessa Edward Green Westminister, fantastiska men det är även priset på ~ $1200. :greedy:
YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjkzODI5ODtzOjE6InciO2k6OTgwO3M6MToiaCI7aToxNjAwO3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiNTU4NTVhYTI2NzA0YzBlZTI2MjU2YjI2NTI0MzhjMTQyMjg3NWRmZCI7fQ==

Allting är ju relativt, men "Double Monks" hör definitivt inte till kategorin "formella skor", oavsett skinn eller mocka. Först på listan kommer en svart Oxford med Toecap eller möjligtvis utan. Därefter samma sak men med "halv brogue". Därefter samma sak men "brogue". Först därefter hamnar skor av kategorin Derby, och det är också där Monks och Double Monks hamnar, vilket innebär att det normalt sett INTE är skor man har i formella sammanhang, knappt med kostym ens överhuvudtaget. Jag generaliserar lite nu, men ändå. Så, ett par Double Monks i skinn är definitivt inte en formell sko utan helt klart halvdressad :)

Edward Green är i en helt annan liga, men så även gällande pris som du ju noterat :D

Fyndade lite skor på en Tigerutförsäljning. Borde passa bra till chinos och linnekostymen under vår och sommar.

Vågar man skippa strumpor i loafers om man träffar kunder?

Jag har personligen svårt för att köra strumplöst även i loafers, men det är ju väldigt individuellt. Jag kan också tycka att det beror lite på vilken typ av kunder du ska träffa, alltså vilken bransch/hierarkisk nivå?

Jag har personligen svårt för att köra strumplöst även i loafers, men det är ju väldigt individuellt. Jag kan också tycka att det beror lite på vilken typ av kunder du ska träffa, alltså vilken bransch/hierarkisk nivå?

Typ bank/finans. Jag vill placera deras pengar...Dom flesta kunderna är äldre privatpersoner så alltför strikt klädsel kan kännas krystad.

Allting är ju relativt, men "Double Monks" hör definitivt inte till kategorin "formella skor", oavsett skinn eller mocka. Först på listan kommer en svart Oxford med Toecap eller möjligtvis utan. Därefter samma sak men med "halv brogue". Därefter samma sak men "brogue". Först därefter hamnar skor av kategorin Derby, och det är också där Monks och Double Monks hamnar, vilket innebär att det normalt sett INTE är skor man har i formella sammanhang, knappt med kostym ens överhuvudtaget. Jag generaliserar lite nu, men ändå. Så, ett par Double Monks i skinn är definitivt inte en formell sko utan helt klart halvdressad :)

Edward Green är i en helt annan liga, men så även gällande pris som du ju noterat :D

Aha, där ser man. Tack för klargörandet, man lär sig något nytt varje dag. Det bådar ju gott med andra ord, blir definitivt att införskaffa ett par Double Monks inom kort för att komplettera i garderoben. Har tidigare endast lirat i sneakers världen så att säga. Måste fråga vad som menas med lästen? Är det bredden, passformen?

Hittade även nu ett par snygga Loake Cannon Suede, förmodar att det är bra skit också men att det lirar i en lägre prisklass bara? :)

Aha, där ser man. Tack för klargörandet, man lär sig något nytt varje dag. Det bådar ju gott med andra ord, blir definitivt att införskaffa ett par Double Monks inom kort för att komplettera i garderoben. Har tidigare endast lirat i sneakers världen så att säga. Måste fråga vad som menas med lästen? Är det bredden, passformen?

Hittade även nu ett par snygga Loake Cannon Suede, förmodar att det är bra skit också men att det lirar i en lägre prisklass bara? :)

Lästen är skons form på insidan. Om du hade beställt ett par skor "bespoke" (skräddarsytt) hade skomakaren gjort motsvarande en avgjutning av dina fötter och därefter format ett par läster i trä efter dem, för att på så sätt ha en kopia av dina fötter att bygga skon kring. Det är på den lästen skomakaren sedan formar och syr ihop de olika skinndelar din sko består av. Hade lästen varit en kopia på dina fötter hade skorna automatiskt suttit som en smäck, men å andra sidan kostat dig lika mycket som den billigaste Rolex DayDate på armband som finns på Chrono24 :bag: Alla vanliga RTW-tillverkare (Ready To Wear) har tagit fram ett antal olika läster sm används och alla är olika. Precis som du beskriver handlar det om bredden, men också höjden (insteget) och formen i övrigt. En sko i storlek UK 7 kan passa mig 100% medan en annan kan vara helt fel, och det beror på lästen (om det är samma tillverkare vi pratar om)

Loake Cannon är absolut ett alternativ! Loake gör OK skor, och väljer du mocka så märks kvalitetsskillnaden på just skinnet mindre än om du valt skor i "vanligt" skinn. Loake Cannon är snygga :) Har för mig att ctshirts.co.uk har den modellen också men under eget namn/modell, och de kör rea ett par gånger per år.

Lästen är skons form på insidan. Om du hade beställt ett par skor "bespoke" (skräddarsytt) hade skomakaren gjort motsvarande en avgjutning av dina fötter och därefter format ett par läster i trä efter dem, för att på så sätt ha en kopia av dina fötter att bygga skon kring. Det är på den lästen skomakaren sedan formar och syr ihop de olika skinndelar din sko består av. Hade lästen varit en kopia på dina fötter hade skorna automatiskt suttit som en smäck, men å andra sidan kostat dig lika mycket som den billigaste Rolex DayDate på armband som finns på Chrono24 :bag: Alla vanliga RTW-tillverkare (Ready To Wear) har tagit fram ett antal olika läster sm används och alla är olika. Precis som du beskriver handlar det om bredden, men också höjden (insteget) och formen i övrigt. En sko i storlek UK 7 kan passa mig 100% medan en annan kan vara helt fel, och det beror på lästen (om det är samma tillverkare vi pratar om)

Loake Cannon är absolut ett alternativ! Loake gör OK skor, och väljer du mocka så märks kvalitetsskillnaden på just skinnet mindre än om du valt skor i "vanligt" skinn. Loake Cannon är snygga :) Har för mig att ctshirts.co.uk har den modellen också men under eget namn/modell, och de kör rea ett par gånger per år.

Det hade varit något, låter som en dröm nästan. :D Jakten på den perfekta skon, förståeligt att det kommer upp i sådana summor dock, blir ju väldigt exklusivt precis som med klockor som vi är galna i.
Så varje tillverkare har egna lästen? Exempelvis C&J jämfört med Loake? Finns det olika lästen som de finns storlekar? Eller vad menas med lästen Capital i passform F? Att deras egna lästen heter Capital och det är passform F? Vilket är medium vidd i Loakes serie om jag uppfattat det rätt.

En till liten fråga, hur är det med lädersula jämfört med annan, ex gummi? Om man inte använder skorna varje dag bör ju inte lädersulan slitas ut allt för fort tänker jag.

Ursäkta om det är mycket frågor, men uppskattar verkligen att du tar tiden och svarar, ännu ett exempel på varför det här är Sveriges bästa forum. :)

Fabian

Har jag fått till passformen och längden på dessa byxor? Ser lite långa ut på denna bild.

jag tycker längden ser bättre ut. Däremot ett tips i framtiden. föredrar du lite vidare passform nere vid foten (alltså 19 cm och uppåt), be skräddaren snedskära upplägget. på så sätt blir längden längre bak än fram och byxan får ett renare fall. som du ser så pösar sig dina byxor fortfarande något nere vid skons snörning

Fabian

Har jag fått till passformen och längden på dessa byxor? Ser lite långa ut på denna bild.

Fetsvårt att säga uppifrån. Plåta framifrån i spegel, motsv?

Så varje tillverkare har egna lästen? Exempelvis C&J jämfört med Loake? Finns det olika lästen som de finns storlekar? Eller vad menas med lästen Capital i passform F? Att deras egna lästen heter Capital och det är passform F? Vilket är medium vidd i Loakes serie om jag uppfattat det rätt.

Ja, alla tillverkare döper sina läster själv, utan något övergripande system (på samma sätt som biltillverkare döper sina modeller, exempelvis). F-vidd är bredare än normal (som är E och passar de flesta). Capital är mycket riktigt namnet på en Loake-läst. Lästen är så att säga formen på skon.

En till liten fråga, hur är det med lädersula jämfört med annan, ex gummi? Om man inte använder skorna varje dag bör ju inte lädersulan slitas ut allt för fort tänker jag.

Nej, det är det minsta problemet på en sko av vettig kvalité. Ge bara fan i slitsula.

Har snöat in lite på kängor, även om jag börjar trivas allt bättre i lågskor på sistone så känns en känga lite mindre formellt och passar bättre i min vardag.

På sistone har jag börjat kolla alldeles för mycket på olika dressade chukkas. Vad finns för åsikter om chukkas generellt? Kan modellen användas med någon form av värdighet i behåll annat än under den kalla årstiden? Känner själv att en känga/chukka är den perfekta länken för en sneakersnörd mellan limiterade första utgåvor från Nike och finskor... :)

Har ni några rekommendationer på modeller? Letar isf. efter en riktigt dressad modell likt denna från Laszlo Vass, men jag har ingen aning om deras storlekar, läster mm. och vet inte om jag vågar mig på en beställning:

_MG_9218.jpg

Har snöat in lite på kängor, även om jag börjar trivas allt bättre i lågskor på sistone så känns en känga lite mindre formellt och passar bättre i min vardag.

På sistone har jag börjat kolla alldeles för mycket på olika dressade chukkas. Vad finns för åsikter om chukkas generellt? Kan modellen användas med någon form av värdighet i behåll annat än under den kalla årstiden? Känner själv att en känga/chukka är den perfekta länken för en sneakersnörd mellan limiterade första utgåvor från Nike och finskor... :)

Har ni några rekommendationer på modeller? Letar isf. efter en riktigt dressad modell likt denna från Laszlo Vass, men jag har ingen aning om deras storlekar, läster mm. och vet inte om jag vågar mig på en beställning:

_MG_9218.jpg

Chukkas funkar året om. Steve McQueen körde ofta det.

Angående LV, det är en Trunk Show 20 september där du kan beställa ett par med hjälp av de!

Chukkas funkar året om. Steve McQueen körde ofta det.

Angående LV, det är en Trunk Show 20 september där du kan beställa ett par med hjälp av de!

Funkade det för SMQ funkar det för mig! :) Blir sugen på en Husqvarna och en 917 bara därför...

I know, men 20 september är låååååååångt borta! Grymt sugen på att gå på trunk showen dock.

Det är inte ofta jag är i Stockholm, men för någon månad sedan var jag där och fick en timme över mellan möte och flyget hem, och passade då på att besöka Skoab. Det är som med hundvalpar "Amen, jag skulle ju bara titta lite", så efter att ha testat ett par Carmina Jumper Boots i väldigt snygg grain så fick de följa med hem till Skåne :) Jag tycker att de är så förbaskat snygga, och alla par av den här serien har lite olika skiftningar i färgen, beroende på att alla är sandfärgade av folket hos Carmina. Skinnet till skorna levereras utan färg (typ som "tan") och handpatineras sedan till den kulör som mina har. Det är ett riktigt fint djup, med skiftningar från rött till väldigt mörkt brunt. Lästen heter "Oscar", och den är förhållandevis smal (i alla fall inte "roomy") så jag tycker det blir en väldigt elegant sko trots att det är en derby-boot.
13721717934_cc425c5659_b.jpg
13721311113_6195ebf52d_h.jpg
13721113773_eced7b5b40_h.jpg
Riktigt snygga!

Ursäkta om det är mycket frågor, men uppskattar verkligen att du tar tiden och svarar, ännu ett exempel på varför det här är Sveriges bästa forum. :)

Om du är intresserad av skor så finns det en väldigt trevig sida här:
http://www.shoegazing.se/2014/04/11/fordjupning-fraga-skomakaren-svaren/

Det finns en forumdel och så brukar det dyka upp något reportage eller artikel i veckan.

Just svaret på din fråga ang läder vs gummi avhandlas ganska utförligt av en skomakare i länken ovan och slutsatsen är väl att "det beror på" snarare än rätt eller fel.

Allt är som du skriver relativt.
Tekniskt sett så är oxfords mer formella än derbys och monkstraps men här handlar det även om en balans av färg, form och sunt förnuft. T ex skulle jag säga att ett par svarta släta derbys (tänk corthay Arca) är betydligt formellare än ett par ljusbruna släta oxfords.

Samma sak gäller ju med Semibrogues. Rör det sig om en elegant dressad brogue alá Clifford i svart fungerar det utmärkt till kostym men en grov brogue i Trickersformat är inte formellare än ett par eleganta svarta Single Monks.

Vad jag menar är att även om du har rätt i sak så är det inte så lätt att dessa modeller är i formell ordning då även utförandet av dem påverkar enormt.

Värt att säga är ju att t ex svarta Pennyloafers är i många delar av Världen en formell businessmodell även om den i Sverige/Europa anses ledig.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Tillbaka
Topp