• VĂ€lkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete Àr nu den största uppdateringen av Klocksnack.se nÄgonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli Ànnu snabbare, mer lÀttanvÀnt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en trÄd pÄ diskussionsdelen för feedback och tekniska frÄgestÀllningar.

Tack för att ni Àr med och skapar Skandinaviens bÀsta klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Lite uppföljning, lÀmnade in hos BÀckmans som fixade ny sula, klack, lagade i hÀlen och inne i tÄn. Gick pÄ strax över 1400 pix vilket ju inte Àr billigt men resultatet blev bra!

HÀr Àr före:
1000045360.jpg

1000045361.jpg

1000045364.jpg

Och hÀr efter:

1000045693.jpg

1000045694.jpg

Gillar man sina skor, och de gÄr att laga sÄ ska man sÄklart göra det.

Lite uppföljning, lÀmnade in hos BÀckmans som fixade ny sula, klack, lagade i hÀlen och inne i tÄn. Gick pÄ strax över 1400 pix vilket ju inte Àr billigt men resultatet blev bra!

HÀr Àr före:
1000045360.jpg

1000045361.jpg

1000045364.jpg

Och hÀr efter:

1000045693.jpg

1000045694.jpg

Stiligt Mowgli! Resultatet ser bra ut.

Vad kostar ett par nya Morjas Belgian?

NÀr reparationskostnaden börjar nÀrma sig halva inköpspriset blir valet mellan nytt och lagat svÄrare.

Gillar man sina skor, och de gÄr att laga sÄ ska man sÄklart göra det.
Stiligt Mowgli! Resultatet ser bra ut.

Vad kostar ett par nya Morjas Belgian?

NÀr reparationskostnaden börjar nÀrma sig halva inköpspriset blir valet mellan nytt och lagat svÄrare.
Japp, kostnaden var ungefÀr hÀlften av nypriset. Men jag Àr oerhört förtjust i dem och kan inte fÄ tag pÄ ett par nya i min storlek sÄ blev rÀtt sjÀlvklart att reparera.

LÀgg dÀrtill att det kÀnns rÀtt hÀrligt old school att slita ett par hyfsat vÀlbyggda skor ordentligt och sedan fixa till dem för att kunna slita dem i mÄnga Är till :D

Japp, kostnaden var ungefÀr hÀlften av nypriset. Men jag Àr oerhört förtjust i dem och kan inte fÄ tag pÄ ett par nya i min storlek sÄ blev rÀtt sjÀlvklart att reparera.

LÀgg dÀrtill att det kÀnns rÀtt hÀrligt old school att slita ett par hyfsat vÀlbyggda skor ordentligt och sedan fixa till dem för att kunna slita dem i mÄnga Är till :D

FörstÄr!

Vad tror ni om den nya tidens varumÀrken sÄsom Morjas/Mykrvist, finns de kvar om 10Är eller gÄr de samma öde till mötes som Nividas, Boomerang etc?

GÄr det att rÀdda ett par skor vars lÀder har gÄtt sönder ? UpptÀckte dessa revor pÄ mina loafers tidigare i veckan, nÄgot en skomakare kan fixa ?
IMG_8471.jpeg

GÄr det att rÀdda ett par skor vars lÀder har gÄtt sönder ? UpptÀckte dessa revor pÄ mina loafers tidigare i veckan, nÄgot en skomakare kan fixa ?
IMG_8471.jpeg
Det dĂ€r borde en skomakare kunna snygga till betydligt tĂ€nker jag. Verkar inte vara ”corrected grain” med plasthinna?

Nu snackar vi: Florsheim Kenmoor 93606, plain toe cordovan blucher.

Vintage, i princip oanvÀnda. TyvÀrr aningen för stora, men men.

D982123A-420A-4B3E-91AA-C2F4499D633B.jpeg
2A679035-ECE7-409D-9B52-3D8607C618E7.jpeg
40EA9338-83F7-4E50-8734-7C8D938EF30D.jpeg
65243386-6C2B-433E-84EC-D816A7FC3DCC.jpeg
ABC9FBB0-0546-4648-96C9-2AEC5E869CB5.jpeg
B6719371-7A63-48EA-9D2D-2A237184BF51.jpeg
7E76A96C-3AE4-45BA-AFFC-ACDDF4BB4F97.jpeg

C6D45635-9CBE-4EB8-A329-4FDBB8C3B59A.jpeg

”For you Alden fans, these are basically the same shoes as the Alden 975.”

73CB728B-6661-4144-B65B-EC020F9612C5.jpeg

”The price of these shoes is entirely theoretical; it is difficult to find a modern shoe of this quality for ANY price to which we can compare them. These are better made than any ready made shoe today and many bespoke (custom made) shoes as well; I include all the famous names, Green, Lobb, Church, Crockett, Alden and so forth. These, in the best cases, may approach the Imperials, but never do they exceed them in build or material quality. John Lobb ready-mades at $1400 in 2009 are flimsy by comparison? At Euro 450 or less, the Imperials are a great bargain, the best in the world of shoes.”

IMG_2071.jpeg

Idag körs det Coniston. Det börjar nĂ€rma sig att det Ă€r dags att sula om dessa, eller i alla fall klacka. Nu har jag dock fĂ„tt lite blodad tand för mönstrat, typ commando
 Kanske kan vara vĂ€rt att köra en hel omsulning Ă€ndĂ„? đŸ«Ł Dagens i-landsproblem

IMG_2071.jpeg

Idag körs det Coniston. Det börjar nĂ€rma sig att det Ă€r dags att sula om dessa, eller i alla fall klacka. Nu har jag dock fĂ„tt lite blodad tand för mönstrat, typ commando
 Kanske kan vara vĂ€rt att köra en hel omsulning Ă€ndĂ„? đŸ«Ł Dagens i-landsproblem
Jag köpte ett par (svarta) Myrqvist Abisko, antar att det Àr dem du har, men har velat ha ett par Coniston (bruna) i decennier. Hur upplever du att de skiljer sig Ät? Jag tycker att mina Myrqvist Àr lite hÄrda och med lite kartongkÀnsla, men jag har inte riktigt gett dem en ordentlig chans.

Gillar commando, lite grövre men kÀnns ÀndÄ smidiga. Det fastnar lite grus som alla gnÀller om men jag upplever det inte som nÄgot större problem.

Jag köpte ett par (svarta) Myrqvist Abisko, antar att det Àr dem du har, men har velat ha ett par Coniston (bruna) i decennier. Hur upplever du att de skiljer sig Ät? Jag tycker att mina Myrqvist Àr lite hÄrda och med lite kartongkÀnsla, men jag har inte riktigt gett dem en ordentlig chans.

Gillar commando, lite grövre men kÀnns ÀndÄ smidiga. Det fastnar lite grus som alla gnÀller om men jag upplever det inte som nÄgot större problem.
Haha, bra beskrivning med ”kartongkĂ€nslan” 😉
Egentligen borde man kanske inte jĂ€mföra dessa med varandra med tanke pĂ„ prisskillnaderna, men jag gör ett försök Ă€ndÄ 
Coniston Àr riktigt mjuka och följsamma i lÀdret nu, nÀstan pÄ grÀnsen till för mjuka över foten, men dom Àr ocksÄ mer Àn dubbelt sÄ gamla och dÀrmed mycket mer inkörda Àn Abisko. Mina Abisko har faktiskt mjuknat riktigt bra i skaftet och kÀnns vÀldigt vÀlformade pÄ sÄ fort foten blivit varm. Men dom kan fortfarande ha lite kartongkÀnsla dÄ dom Àr kalla. Jag tycker inte heller att fotbÀdden format sig lika tydligt efter min fot som i Coniston. Jag gillar bredden vid tÄleden som Coniston har i sin lÀst, Àven att höjden gör att jag kan anvÀnda sockor eller tjock ullsula om sÄ krÀvs. Dagens pris pÄ Coniston tycker jag dock Àr svÄrmotiverat. Skillnaderna i lÀst i bÄde utseende och komfort gör vÀl kanske att jag aktivt vÀljer dom till olika tillfÀllen, Abisko har en nÄgot prydligare uppsyn i mina ögon och kan bÀras med tunna liners medans Coniston sitter skönast med ull frotté pÄ foten.
Om jag skulle vara tvingad vĂ€lja att endast Ă€ga ett par sĂ„ skulle jag avstĂ„ Abisko, och om man börjar ifrĂ„n noll sĂ„ skulle jag inte vĂ€lja Abisko som alternativ till Coniston. Med det sagt har var kĂ€nga sin charm 👌🏿😎

Senast Àndrad:
Haha, bra beskrivning med ”kartongkĂ€nslan” 😉
Egentligen borde man kanske inte jĂ€mföra dessa med varandra med tanke pĂ„ prisskillnaderna, men jag gör ett försök Ă€ndÄ 
Coniston Àr riktigt mjuka och följsamma i lÀdret nu, nÀstan pÄ grÀnsen till för mjuka över foten, men dom Àr ocksÄ mer Àn dubbelt sÄ gamla och dÀrmed mycket mer inkörda Àn Abisko. Mina Abisko har faktiskt mjuknat riktigt bra i skaftet och kÀnns vÀldigt vÀlformade pÄ sÄ fort foten blivit varm. Men dom kan fortfarande ha lite kartonkÀnsla dÄ dom Àr kalla. Jag tycker inte heller att fotbÀdden format sig lika tydligt efter min fot som i Coniston. Jag gillar bredden vid tÄleden som Coniston har i sin lÀst, Àven att höjden gör att jag kan anvÀnda sockor eller tjock ullsula om sÄ krÀvs. Dagens pris pÄ Coniston tycker jag dock Àr svÄrmotiverat. Skillnaderna i lÀst i bÄde utseende och komfort gör vÀl kanske att jag aktivt vÀljer dom till olika tillfÀllen, Abisko har en nÄgot prydligare uppsyn i mina ögon och kan bÀras med tunna liners medans Coniston sitter skönast med ull frotté pÄ foten.
Om jag skulle vara tvingad vĂ€lja att endast Ă€ga ett par sĂ„ skulle jag avstĂ„ Abisko, och om man börjar ifrĂ„n noll sĂ„ skulle jag inte vĂ€lja Abisko som alternativ till Coniston. Med det sagt har var kĂ€nga sin charm 👌🏿😎
Tack för bra recension! đŸ€— Det blir ju ett par Coniston sĂ„ smĂ„ningom, det var dĂ€rför jag köpte ett par svarta Abisko

Tack för bra recension! đŸ€— Det blir ju ett par Coniston sĂ„ smĂ„ningom, det var dĂ€rför jag köpte ett par svarta Abisko

Dom Ă€r riktigt sköna nĂ€r dom Ă€r inkörda, sĂ„ du lĂ€r inte Ă„ngra dig. Hade dom varit lite billigare skulle jag vilja ha ett par i brun rough-out med commandosula đŸ€Ș

Är det nĂ„gon i trĂ„den som har erfarenhet Yanko Cap Toe Service boots, eller nĂ€rmare bestĂ€mt lĂ€sten W934?

Fick hem ett par bÀttre begagnade Ludwig Reiter i shell cordovan idag. Nu till det roliga med shell cordovan, behövs bara ett ben för att fÄ till finishen perfekt.
20250411_145555.jpg
Dum frÄga kanske, men anvÀnder du skaftet pÄ benet nÀr du polerar, eller knogarna? Har ett sjÀlv, det Àr ju coolast i skovÄrdslÄdan, men jag har aldrig behövt anvÀnda det.

Blev sĂ„ klart ocksĂ„ grymt sugen. Har inga skor i cordovan men tĂ€nkte; enklast att börja med benet

-Inte. Aargh!

Screenshot_20250412_090633_Chrome.jpg

Senast Àndrad:
Tillbaka
Topp