• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Snyggt val. Har själv Aldwych i mörkbrun kalv.

Idag har jag Loake Hyde på mig på fötterna förövrigt. Borde ge dem en omgång puts.
7Ufqo1l.jpg

Kollar på dessa http://www.footway.se/jack-sand-suede.html men känner mig högst tveksam till lädersula. Vad tror ni, finns det möjlighet att lägga på en gummi sula med ett gott resultat? Aldrig ägt ett par skor med lädersula eller av bättre kvalitet, så guida mig gärna :D
Det går ju som tidigare nämnts att lägga på en sula men frågan är varför du skulle vilja göra det? varför inte gå med skorna som det var tänkt att de skulle bäras?

tycker personligen att lädersula är väldigt mycket skönare att gå med och att man förstör dem vid sulning. Acceptabelt är väl när man har ett par ganska billiga skor och man slitit ner lädersulan att då lägga på gummi istället för ny läder. Förstår inte hellr hur man kan lägga en ful gummisula över det vackra läderarbetet som orginal sulan är.

Mitt tips är hursom att testa dem som de är innan du sular dem!

Det går ju som tidigare nämnts att lägga på en sula men frågan är varför du skulle vilja göra det? varför inte gå med skorna som det var tänkt att de skulle bäras?

tycker personligen att lädersula är väldigt mycket skönare att gå med och att man förstör dem vid sulning. Acceptabelt är väl när man har ett par ganska billiga skor och man slitit ner lädersulan att då lägga på gummi istället för ny läder. Förstår inte hellr hur man kan lägga en ful gummisula över det vackra läderarbetet som orginal sulan är.

Det man bör tänka på är ju att inget av alternativen är fel. Om man tror att man kommer använda skor mer efter att ha lagt på en gummisula är det ju rätt val. Skor ska, liksom klockor, användas.

Det man bör tänka på är ju att inget av alternativen är fel. Om man tror att man kommer använda skor mer efter att ha lagt på en gummisula är det ju rätt val. Skor ska, liksom klockor, användas.
Absolut ska man använda dem men jag förstår då inte varför man köper skor med lädersula, de är ju i de flesta fallen dyrare än de med gummi och vad är anledningen till att lägga på sula och varför använder man dem mer?

Det är väl möjligen om man har ett par skor och det regnar kopiösa mängder varje dag och man måste gå långa promenader dagligen det kan vara aktuellt men hur många har denna otur :D

Absolut ska man använda dem men jag förstår då inte varför man köper skor med lädersula, de är ju i de flesta fallen dyrare än de med gummi och vad är anledningen till att lägga på sula och varför använder man dem mer?
Det är väl möjligen om man har ett par skor och det regnar kopiösa mängder varje dag och man måste gå långa promenader dagligen det kan vara aktuellt men hur många har denna otur :D
Jag har svårt att förstå detta "hat" mot slitsula. Det märks ju inte (från sidan) om man lägger på den tunnaste varianten, och gör att man kan använda dem utan att fundera på hur väderrapporten för dagen ser ut.
Håller med om att det är bättre att köpa en sko med dainitesula än att lägga på en slitsula på en lädersula. Men ibland finns just den modellen som är perfekt i höstrusket bara med lädersula...:arghh:

(Jag äger för övrigt skor med lädersula (såväl enkel som dubbel), slitsula, dainitesula, commandosula, crepesula och säkert några till varianter till som jag inte minns för stunden)

Jag har svårt att förstå detta "hat" mot slitsula. Det märks ju inte (från sidan) om man lägger på den tunnaste varianten, och gör att man kan använda dem utan att fundera på hur väderrapporten för dagen ser ut.
Håller med om att det är bättre att köpa en sko med dainitesula än att lägga på en slitsula på en lädersula. Men ibland finns just den modellen som är perfekt i höstrusket bara med lädersula...:arghh:

(Jag äger för övrigt skor med lädersula (såväl enkel som dubbel), slitsula, dainitesula, commandosula, crepesula och säkert några till varianter till som jag inte minns för stunden)

Förakt. Inte hat. Förakt. :cigar:

Lädersulor klarar så mycket mer än det antas (om man underhåller dom) och det finns galosher när det är illa på riktigt:

orangea-swims.jpg

Förakt. Inte hat. Förakt. :cigar:

Lädersulor klarar så mycket mer än det antas (om man underhåller dom) och det finns galosher när det är illa på riktigt:

orangea-swims.jpg
Ledsen att jag valde fel uttryck.;)
Visst är det sant att läder tål mer än vad man tror (ser fram emot att testa mina Vass med JR Rendenbach-sula:) ). Tyvärr är ju slaskvädret just nu parat med min stads vassa grus rena döden för lädersulor.
Och galoscher ser ju fan inte riktigt klokt ut.:eek::rolleyes:

Kul! Stiliga! Grattis!

Jäkligt, nästan läskigt, lika ett par C&J Clifford dock - hade varit kul om de gjort något eget.

Vad innebär MTO i det här fallet? Vilken typ av valfrihet erbjuder det? Vad modifierade du jämfört med ett par RTW?

"Om de gjort något eget"???

Det är inte klockindustrin vi snackar om här med dokumenterade designklassiker...Finns inte en enda tillverkare som kan kalla sig originalet till en design och ALLA har samma designer men som skiljer sig åt marginellt.

Sen är det ju faktiskt köparen som designat skorna när det kommer till MTO.

Någon som har koll på Italigente? Bra grejor jämfört med CJ och Carmina?

Har ägt mitt par Italigente i 4-5 år och tycker tveklöst de håller motsvarande kvalitet som CJ Benchgrade/Carmina. Vad som skiljer är konstruktionen som är Blake Rapid och inte maskinrandsytt.

Jag är faktiskt en stor förespråkare för Blake Rapid som har flera fördelar mot maskinrandsytt många inte känner till. Förutsatt att materialvalen (skinn och sulkvaliteten) är av motsvarande nivå såklart.

"Om de gjort något eget"???

Det är inte klockindustrin vi snackar om här med dokumenterade designklassiker...Finns inte en enda tillverkare som kan kalla sig originalet till en design och ALLA har samma designer men som skiljer sig åt marginellt.

Sen är det ju faktiskt köparen som designat skorna när det kommer till MTO.

Jag förstår vad du menar. Men när jag såg de där tänkte iaf. jag 'Clifford' direkt.

Inget fel i det men vissa designer står ju mer för sig själva än andra. Jag tycker Clifford är en av dem.

'Mer unikt' hade kanske varit ett bättre ordval.

Skorna är dock ruskigt snygga! Inget snack om det.

Jag kan tänka mig att han är duktig. Men som student så försöker man minimera kostnaderna :D.

Jag var och kikade på Oscar Jacobsson, de hade riktigt fina byxor men då får man modifiera en hel del ifall man vill att de ska sitta perfekt.

edit: Synd att du inte är i Skåne, hör av mig ifall jag åker upp tidigare.

Full förståelse för om man har begränsad studentbudget. Däremot är byxor nog det plagg där premiumet att måttsy är minst i förhållande till RTW om man räknar in de ändringar/upplägg man nästan alltid behöver göra.

T ex Morris Heritage tar ju närmare 2000kr för sina flanellbyxor. De är absolut fina men lägg på 500kr för ändringar så skiljer det kanske någon hundralapp eller två mot vettigt måttsytt. Då får man dessutom välja detaljer som midjehöjd, plisseringar och inte minst tyg själv.

Jag förstår vad du menar. Men när jag såg de där tänkte iaf. jag 'Clifford' direkt.

Inget fel i det men vissa designer står ju mer för sig själva än andra. Jag tycker Clifford är en av dem.

'Mer unikt' hade kanske varit ett bättre ordval.

Skorna är dock ruskigt snygga! Inget snack om det.

Nja...Förstår vad du menar men tror det mer beror på att Clifford är en populär modell på den svenska marknaden. Modellen i sig är annars tvärtom motsatsen till unik då det är en klassisk full brogue oxford i ljusbrun kalv. Modellen finns hos alla tillverkare även om jag håller med om att Clifford med 337-lästen är en av de mer lyckade.

Full förståelse för om man har begränsad studentbudget. Däremot är byxor nog det plagg där premiumet att måttsy är minst i förhållande till RTW om man räknar in de ändringar/upplägg man nästan alltid behöver göra.

T ex Morris Heritage tar ju närmare 2000kr för sina flanellbyxor. De är absolut fina men lägg på 500kr för ändringar så skiljer det kanske någon hundralapp eller två mot vettigt måttsytt. Då får man dessutom välja detaljer som midjehöjd, plisseringar och inte minst tyg själv.

Håller med om att det är mer lönsamt och snyggare att måttsy. Jag är färdig med studierna om tre månader och kommer då att satsa på fler måttsydda byxor.
Är det någon skräddare du rekommenderar?

Tänkte beställa dessa från Meermin ikväll, som jag bland annat tänkte ha på studenten. Har 40% rabatt via en vän som handlat hos Meermin, så jag får dem för omkring 95€, känns prisvärt väl?
0685f405db05f67c3e9484ee415e3d6d.jpg

Tillbaka
Topp