• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skumrask på KS?

Jag förstår inte problemet. Jag hade blivit ganska irriterad som köpare om jag blir dissad för att jag inte är en aktiv forummedlem.

Man kan väl inte vara anonym när man har Swish, eller?
Nu får han allt sansa sig lite. Ska inte säljaren få avgöra vem hen vill sälja till? Om säljaren känner viss oro av ngn anledning, ska säljaren då inte kunna tacka nej till affären utan att köparen blir förbannad?

Har fått svar från flera ”nollpostare”, varav vissa registrerat sig samma dag.
Brukar säga att jag vill ha pengarna via överföring innan vi träffas. Det har ingen nappat på ännu.
Så vem vet om det är något lurt eller om de tror de ska bli lurade. För min del chansar jag inte, allt säljs inom sin tid :)

Ett telefonnummer till en forummedlem som lägger ut bilder på sina fina klockor (pratar generellt nu, vet ej vad du lagt upp). Vips så kan man (eventuellt) få fram adressen och göra hembesök. Tycker det var lika bra att inte chansa.
Exakt så jag tänker, banköverföring är bra annars. Då får inte köparen så mycket info om säljaren dock, det kan få en att backa

Japp, nollpostare = banköverföring. Vill dom köpa så orkar dom knappa in det. Hört om mer än en som skrivit swish-numret och sedan inte hört ett knyst, än mindre fått några pengar. Även om dom inte fått inbrott i hemmet.

Man får blanda in lite sannolikhetslära också. Om killen är en bandit
1) han kommer försöka bete sig så "normalt" som möjligt
2) han kommer slå till på den dyraste klocka han hittar. Inte ett armband.

Varför skulle inte en annons på ett armband(2) vara ett lika bra sätt att få fram personuppgifter på en klockägare som en annons på en superduperdyr klocka?

Jag gjorde mitt första köp som nollpostare, typ, och det gick smidigt. Jag tyckte om att säljaren var öppen med telefonnummer osv. Jag visste nog mer om säljaren än tvärtom. Men det är klart, hade jag varit oärlig så hade jag haft säljarens adress plus vetskapen om vad hen hade hemma.
Där är det bra med good-\badguytråden. Jag handlade av forummedlem, men fick aldrig mitt paket. Postens lilla blå förmodar jag? Dock visade det sig att jag hade angett fel adress, och därav förklaringen till varför paketet aldrig kom fram. Tveksamt om jag hade stillat mitt sinnes frid med den förklaringen om säljaren i fråga inte haft så goda omdömen.

Fick något liknande. Först finns klockan kvar? Sen var finns den? På ett säkert ställe svarade jag. Var bor du menar jag? Luleå svarade jag sedan tyst. Då frågade jag om han,hon var intresserad av klockan eller var jag bor. Svaret, jag var intresserad av klockan inte längre och så satte han eller hon upp mig på badguy.

Fick något liknande. Först finns klockan kvar? Sen var finns den? På ett säkert ställe svarade jag. Var bor du menar jag? Luleå svarade jag sedan tyst. Då frågade jag om han,hon var intresserad av klockan eller var jag bor. Svaret, jag var intresserad av klockan inte längre och så satte han eller hon upp mig på badguy.
Eh...mycket märkligt. Enligt mig krävs det betydligt mer för att hamna i bad standing.

Nu kan jag bara svara för mig själv, men jag gjorde mitt första större köp här på ks ca 85k inte allt för länge sedan. Läste på om säljer och kände att jag inte hade någon anledning å misstro han. Därför valde jag att göra så mycket jag kunde för att ge han tilliten till mig, genom att skicka halva pengen dagen innan upphämtning osv. Affären gick väldigt bra från bådas sida och båda va nöjda. Jag hade då mindre inlägg än idag och jag är inte super aktiv men har varit medlem ett tag. Anledning till att jag skriver lite är för att jag har dyslexi och inte den bästa på att skriva samt att jag har inte haft så mycket i klockväg å bidra med. Men tycker man/du absolut ska vara försiktig när det gäller affärer då flera medlemmar har blivit utsatta för tråkigheter här på forumet som involverar att dom blir av med sina klockor. Men det jag vill komma till är att om man är seriös köpare så kan man göra det lilla extra för att säljare ska känna sig trygg. Så undviker vi alla dom här personerna som inte har lärt sig skillnad på mitt och ditt.

Förvisso men att chippa över pengar till ett konto enbart är ju ganska risky det med, ialla fall om man ska betala mer än en tusing...
har ingen aning om vad den aktuella varan betingade för pris iofs
Jag menar att vi ska lyfta den här diskussionen från mig som person till en mer generell. För mig var det ingen big deal. Jag kände mig inte bekväm och tackade nej, inget mer att säga om det. Köpeskillingen var 400 spänn, alltså inget heller att tjafsa om. Däremot tycker jag det är intressant att diskutera saken i stort.

Jo jag vet att jag förmodligen är i överkant, men för mig är det ändå lite märkligt. Varför hänga på ett klockforum i flera år utan att posta ett enda inlägg...
i dessa tider kan man iallafall bli fundersam.
Jag håller med. Magkänslan säger nej. Lita på den. Skulle aldrig ge ut några andra uppgifter än fakemail och typ paypal

Jag menar att vi ska lyfta den här diskussionen från mig som person till en mer generell. För mig var det ingen big deal. Jag kände mig inte bekväm och tackade nej, inget mer att säga om det. Köpeskillingen var 400 spänn, alltså inget heller att tjafsa om. Däremot tycker jag det är intressant att diskutera saken i stort.

Var tanken en f2f eller skulle bandet skickas?

Jag tycker väl att det är upp till säljaren att bestämma betalningsmetod (om nu säljaren vill sälja till den personen) och att det är upp till köparen att kolla upp säljaren innan köp. Oavsett om du betalar med Swish/PayPal/banköverföring så lämnar det ett spår efter sig.

Funderar på vart gränsen för inlägg ligger för att vara "betrodd"?

Här är en som varit medlem länge men har få inlägg. Känner inte att jag bidrar med så mycket då min kunskap är begränsad.
Just nu kämpar jag för att komma upp i 20 inlägg då jag går i funderingar på att sälja min Rolex ;)
Ser mig själv som seriös och skulle bli besviken om jag blev nekad att köpa någonting på forumet. Tack och lov har det inte hänt än.

Intressant tråd.
Rent spontant känns det som du ska gå efter din magkänsla och säkerhet.
Ibland finns de skumt folk och ibland inte. Ibland har man duktigt mycket otur och ibland funkar de skit smidigt. Försöker själv börja posta här lite så folk ser ens namn lite alla fall.
Även om jag inte förstår mig på hur KS alltid fungerar

Det är klart att man ska tro gott om folk och på just KS måste jag säga att det finns mycket trevligt folk. Men man är ganska naiv om man tror att det inte finns några rötägg bland 18000 medlemmar.

Banköverföring i all ära..men om man ska skicka något, som tex rek eller paket så måste man lämna avsändare.
Och då står det klart o tydligt vem man är.
Man skickar inte gärna en dyr klocka om det inte är med en spårbar försändelse.
Inte alltid f2f är ett alternativ.
Jag säger magkänsla..o_O

Visst kan ”långliggare” vara vettigt folk!

Men, har man väldigt få inlägg utan referenser har man i min värld inte jobbat upp det förtroendekapital som i vissa fall kan vara nödvändigt för att _jag_ ska känna mig trygg.
Då får man som köpare försöka visa att man är seriös på något sätt. Inget konstigt med det.

Man kan väl inte vara anonym när man har Swish, eller?

Jag har fått höra att man måste använda ett registrerat nummer där ens namn och adress med mera framgår. Kanske ljög man för mig, vad vet jag. Har alltså följaktligen inte Swish och avstår affärer där det krävs. Dessutom ges banken generellt skriftligt tillstånd när man skaffar det, utan att precisera exakt på vilket sätt, att få "registrera och hantera telefonsamtal" vilket låter absurt för mig.

Varför en del kräver det "av säkerhetsskäl" vet jag inte och hur det kan vara säkrare än kontoöverföring eller paypal. Det var en riktigt idiotisk fråga lät ganska många förstå när jag frågade här på forumet, så dum att den knappast kunde vara seriöst menad tyckte man, men nåt riktigt svar kom tyvärr aldrig.

Har ingen lust att lämna ut tel.nr med namn och adress till totalt okända personer i onödan, även om det betraktas som efterblivet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp