• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skumrask på KS?

Det var så här jag tänkte alldelles för mycket, men nu när jag lämnat klockhobbyn istort sett, har funderingarna slutat. Jobbigt att noja sig helt klart

Jag sålde min första Blancpain till en kille med samma ”statistik”. Trevligaste och snabbaste affären jag någonsin gjort.
Samma här, sålde en Rolex i 40 k klassen, killen hade 0 inlägg och affären skulle göras kl 21 på kvällen i min bil. Från första PM till att att jag lämnade över klockan till köparen tog sammanlagt 45 min.

Jag kan inte förstå att inlägg värderas så högt. Visst är det trevligt med ett aktivt forum men att värdera personer efter antal inlägg ökar risken för nonsensinlägg.
Det skulle vara ganska enkelt att registrera sig och på kort tid göra många inlägg i stil med "tumme upp". Kan fortfarande vara anonym och ha fel avsikter.

Samma här, sålde en Rolex i 40 k klassen, killen hade 0 inlägg och affären skulle göras kl 21 på kvällen i min bil. Från första PM till att att jag lämnade över klockan till köparen tog sammanlagt 45 min.
Skönt att det gick bra!
Vi är alla olika - vilka risker vi vill ta.
Själv hade jag aldrig utsatt mig för den risken i dagens värld.....med någon utan goda referenser från KS.

Jag hade inte heller sålt med Swish till någon utan referenser tyvärr.

En medlem som registrerade sig 2013 och därefter inte postat några inlägg vill swisha dig 400 spänn för ett klockarmband, och du tänker att det nog rör sig om en lurendrejare, och tänker det i en sådan utsträckning att du startar en tråd om det hela?
Shit Sherlock, du är inte lätt att försöka göra affärer med :D

En medlem som registrerade sig 2013 och därefter inte postat några inlägg vill swisha dig 400 spänn för ett klockarmband, och du tänker att det nog rör sig om en lurendrejare, och tänker det i en sådan utsträckning att du startar en tråd om det hela?

Det gäller att bida sin tid när man ska genomföra den stora stöten :)

Jag kan inte förstå att inlägg värderas så högt. Visst är det trevligt med ett aktivt forum men att värdera personer efter antal inlägg ökar risken för nonsensinlägg.
Det skulle vara ganska enkelt att registrera sig och på kort tid göra många inlägg i stil med "tumme upp". Kan fortfarande vara anonym och ha fel avsikter.
Tyvärr så är den verklighet vi lever i inte alltid vad man skulle önska sig och bara att inse att man måste vara försiktig. Sedan skulle jag säga att det är skillnad på en som vart på KS ett tag med få inlägg jämfört med en registrerad samma dag med noll inlägg.

Men är du dum på riktigt... Det handlar ju inte om armbandet. Det jag reagerade på var att en person varit medlem här på KS i 5 år utan att posta ett enda inlägg. Det fick mig att reagera. Jag startade därför tråden för att få andras input gällande detta. Om du läst tråden så ser du att det finns både folk som reagerar likadant och andra som gjort schyssta affärer med personer med 0 inlägg. Intressanta diskussioner. Ditt inlägg däremot tillförde inte särskilt mycket.

Men är du dum på riktigt... Det handlar ju inte om armbandet. Det jag reagerade på var att en person varit medlem här på KS i 5 år utan att posta ett enda inlägg. Det fick mig att reagera. Jag startade därför tråden för att få andras input gällande detta. Om du läst tråden så ser du att det finns både folk som reagerar likadant och andra som gjort schyssta affärer med personer med 0 inlägg. Intressanta diskussioner. Ditt inlägg däremot tillförde inte särskilt mycket.
Du behöver inte gå till personangrepp din fjant. Om du verkligen är så räddhågad kanske det absolut säkraste är att du behåller ditt strutsband och avhåller dig från att göra affärer över huvud taget.

Du behöver inte gå till personangrepp din fjant. Om du verkligen är så räddhågad kanske det absolut säkraste är att du behåller ditt strutsband och avhåller dig från att göra affärer över huvud taget.
Det var du som började raljera och försöka göra dig lustig på min bekostnad och det har du ingen anledning att göra.

Eller...så kan du möta inlägget på samma sätt som det var skrivet, med glatt humör. Det var knappast på en sådan nivå att det var läge att bli personligt kränkt.
Tänk att det alltid måste gå från 0 till 100 på KS...inte undra på att så många tröttnar.

Det var du som började raljera och försöka göra dig lustig på min bekostnad och det har du ingen anledning att göra.
Det är mycket svårt att låta bli att raljera och göra sig lustig på din bekostnad. Skapar man en tråd med rubriken ”Skumrask på KS?” efter att någon svarat på ens säljesannons och erbjuder sig att köpa det man vill sälja, får man nog acceptera att andra gör sig lustiga över en

Eller...så kan du möta inlägget på samma sätt som det var skrivet, med glatt humör. Det var knappast på en rimlig nivå att det var läge att bli personligt kränkt.
Tänk att det alltid måste gå från 0 till 100 på KS...inte undra på att så många tröttnar.
Jag är inte kränkt. Däremot är det tröttande när folk ska göra sig lustiga på andras bekostnad. Vad tillför det... ingenting om du frågar mig.

Det är mycket svårt att låta bli att raljera och göra sig lustig på din bekostnad. Skapar man en tråd med rubriken ”Skumrask på KS?” efter att någon svarat på ens säljesannons och erbjuder sig att köpa det man vill sälja, får man nog acceptera att andra gör sig lustiga över en
Du kunde gjort som resten i den här tråden... men det kanske var svårt.

Jag går också mycket på magkänsla. Fördelaktigt att så mycket som möjligt görs upp innan eventuell träff. Att skicket bedöms enligt en mängd bilder, att betalningssätt är överenskommet så att det inte helt plötsligt uppstår "problem med banken" "fel kontonummer" "min swish fungerar inte" "jag hade swish förut men tog bort det" mm.

Jag har ingen direkt erfarenhet av att sälja på KS men desto mer genom blocket och på andra forum. Har hunnit hört min beskärda del.

Själv kör jag detta för att minska rånrisken:
0366684D-5384-4644-8489-966B429CD964.jpeg

Personligen är jag mer försiktig med nyreggade medlemmar än någon som har lurkat i fyra år. Däremot är det en bra tanke att varna för riskerna med att lämna ut sitt nr för att motta swish-betalning. Hade faktiskt inte tänkt på det tidigare.

Tycker det är upprörande när köpare vill betala och med swish dessutom!

;)

Har gjort flera affärer med nollare, funkat fint. Sedan är det ju flera medlemmar som har ett officiellt konto och ett prut konto när det ska köpas saker.. :bored:

Bara begära tel och kolla upp köparen och därefter göra sin egen bedömning.

Antalet inlägg en person gör på ett forum för anonyma nätflöjtar som tjafsar om klockor har inget att göra med om personen är pålitlig eller ej.

Om man är nojjig och inte klarar av att kolla upp köpare och styra upp affärer av dyrare klockor får man vända sig till auktionshus eller kända handlare.

När det gäller loppisprylar som svettiga beg. armband och trasiga gamla klockor tycker jag man kan skänka dem mot en gåva till Barncancerfonden. Då slipper man oroa sig och gör en god gärning.

Antalet inlägg en person gör på ett forum för anonyma nätflöjtar som tjafsar om klockor har inget att göra med om personen är pålitlig eller ej.

Om man är nojjig och inte klarar av att kolla upp köpare och styra upp affärer av dyrare klockor får man vända sig till auktionshus eller kända handlare.

När det gäller loppisprylar som svettiga beg. armband och trasiga gamla klockor tycker jag man kan skänka dem mot en gåva till Barncancerfonden. Då slipper man oroa sig och gör en god gärning.

Gummo 4 prez

Ett är iallfall säkert efter vissa kommentarer i den här tråden.
Det är inte särskilt förvånande att det finns fleråriga medlemmar som inte har ett enda inlägg. Jag menar, om du kommer ny tänker du nog efter både en och två gånger innan du postar. Att skapa en egen tråd kräver nog ännu mer.
Jag har varit med längre och känner mig INTE kränkt, inte ens upprörd eller särskilt förvånad. Men vi måste tänka oss för, vilken nivå vi vill att nya (och gamla) medlemmar ska möta. Jag svarade på en riktigt onödig och tråkig kommentar. Visst kunde jag bara struntat i det, men jag vill inte ha dessa och därför ville jag markera. Inte så mkt för egen del utan totalt sett. Nu önskar jag att vi håller diskussionen på en högre nivå och gärna till ämnet. Ha en bra dag alla på Klocksnack.

Jag har fått höra att man måste använda ett registrerat nummer där ens namn och adress med mera framgår. Kanske ljög man för mig, vad vet jag. Har alltså följaktligen inte Swish och avstår affärer där det krävs. Dessutom ges banken generellt skriftligt tillstånd när man skaffar det, utan att precisera exakt på vilket sätt, att få "registrera och hantera telefonsamtal" vilket låter absurt för mig.

Varför en del kräver det "av säkerhetsskäl" vet jag inte och hur det kan vara säkrare än kontoöverföring eller paypal. Det var en riktigt idiotisk fråga lät ganska många förstå när jag frågade här på forumet, så dum att den knappast kunde vara seriöst menad tyckte man, men nåt riktigt svar kom tyvärr aldrig.

Har ingen lust att lämna ut tel.nr med namn och adress till totalt okända personer i onödan, även om det betraktas som efterblivet.
Kan ju citera lite från Swish FAQ för att visa att det finns lösningar här för den som vill.
Kan jag ansluta ett mobilnummer som någon annan äger, t ex mina föräldrar eller min arbetsgivare?
Ja det fungerar.
Jag vill endast kunna ta emot betalningar via mitt mobilnummer, går det?
Ja, för att kunna ta emot Swish-betalningar krävs endast att du anmält dig till Swish i din bank genom att knyta ditt mobilnummer till ditt kontonummer via din internetbank.
Jag har ett utländskt mobilnummer, kan jag ansluta mig till Swish?
Ja, du måste dock ha ett konto i någon av de banker som erbjuder tjänsten och ansluta dig till Swish.
Kan man använda tjänsten om man inte har en smartphone?
Ja, man kan anmäla sig till Swish utan att ha en smartphone. Men du har då endast möjlighet att ta emot Swishbetalningar.
Kan jag vara ansluten till Swish i flera banker?
Ja, du kan vara ansluten till Swish i fler banker men då behöver du fler mobilnummer. Du kan bara ansluta ett mobilnummer till ett bankkonto.

Tillbaka
Topp