• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX modding

Man kan ju pilla lite själv också. Gillar man vintage-looken kan man ju använda blekningsmedel på ringen. Blir rätt bra

59120176783__967DF54F-EEC1-44BD-9FEC-D57B4996B124.JPG
Har också en med blekt insert, körde med vanligt klorin och det funkade hur bra som helst, en tandborste längst ut för att få lite naturligare slitning också :)
 

azzurro

Omega
2-Faktor
Tror flera har testat att köra urtavlor i ugnen... men tror det påverkar lumen främst (den gulnar).
 

Facegravy

Panerai
2-Faktor
Inte rätt klocka kanske men istället för att skapa en ny tråd frågar jag här. Skulle vilja byta vridringsinlägg på min citizen ny0040. Någon som vet en urmakare man kan vända sig till och helst skicka.
 

Kohkoinen

Omega
Jag tänkte skrota ihop en sjuksköterske-vostok hade jag tänkt, och hade gärna haft en bezel med pulsometerskala på den. Denna finns såvitt jag vet inte som original till Vostok, gissningsvis är bästa oddset att finna en SKX 007-insert som passar till One Second Closer´s vostokbezel.

Min fråga dock - har ni sett en pulsometer-insert SKX 007? :) Så här ser den o alla fall ut till en Omega Speedmaster :
1627386647311.png
 

McGyver

Rolex
Beror på typ - men som ditt exempel, vanligen med fiberlaser som nedan.


Bearbetade index/text/siffror kan sedan fyllas med färg/lume om så önskas!
 

Kohkoinen

Omega
Otroligt tjusigt!

SKX007 insertens mått är ytterdiameter 38mm, innerdiameter 31,5mm. Inserten skall vara flat för att passa i den tänkta OSC-bezeln. Någon färdig CAD-layout som du kan mata maskinen med kan jag inte tillhandahålla, utan den behöver skapas. Detta skapande kommer att inbegripa lite matematik för att skalan skall bli korrekt.

Det som skiljer de olika pulsemeterskalorna som jag sett är hur många pulsationer som skall räknas. Ju färre pulsationer desto snabbare går mätningen - men blir samtidigt mer oprecis. Ju fler pulsationer som räknas, desto exaktare men samtidigt tar det längre tid vilket så att säga förstör poängen med bezeln vars enda syfte är att snabba upp och förenkla pulsmätningen :) Jag har sett skalor anpassade för allt mellan 10 pulsslag till 30 - personligen hade jag valt 10 slag, men 15 är också rimligt beroende på vad som presenterar sig bäst på bezeln. Här kommer estetiken in lite - det blir trist med en våldsamt komprimerad skala som bara upptar en liten sektor av bezeln vilket blir följden om man har alltför få pulsslag. Det blir nog även svårare att få till en tydligt avläsbar skala om den blir för "packad".

Så - lite McGyvermicklande kommer troligtvis att behövas :)

En lumad insert är mycket tilltalande och praktisk - och då inte bara markören kl 1200, utan hela skalan.

Få till detta på ett bra sätt så tror jag att du kan förvänta dig ett antal beställningar - jag postade min fråga om pulsemeterskalor i en Vostok-kanal på fejjan - och det väckte en hel del intresse. Du vet ju hur galna Vostokoholics kan vara :cool:

Du har även fått ett PM med en bild på en vintage Seiko "Dr Chrono" med pulsemeterskalad innerbezel så du ser hur det kan se ut.
 

JrB

Breitling
Tjena
Jag har precis köpt en SKX009 här på KS. Jag har blivit väldigt sugen på att modda den. Det jag speciellt har i åtanke är ny bezel insert och kanske safirglas. Nu till min fråga: vart kan man få tag i dessa delar till ett bra pris? Söker efter keramiska bezels.

Jag hittade en sida som säljer just det jag letar efter, men det känns rätt dyrt (500kr för en bezel insert). Kanske är ett normalt pris då jag inte är så insatt!
Tacksam för svar
Hej! Jag har insett efter att själv gett mig in i modding att det kan vara svårt att hitta det man vill ha, dessutom måste det oftast beställas utanför EU många gånger. Just därför har jag startat en webbutik där det finns det mesta och mer kommer allteftersom. Du/ni är välkomna att kika in där jrbwatch.se, hoppas ni hittar det ni söker annars får ni gärna skriva vad ni saknar. Mvh
 

JrB

Breitling
Tjena
Jag har precis köpt en SKX009 här på KS. Jag har blivit väldigt sugen på att modda den. Det jag speciellt har i åtanke är ny bezel insert och kanske safirglas. Nu till min fråga: vart kan man få tag i dessa delar till ett bra pris? Söker efter keramiska bezels.

Jag hittade en sida som säljer just det jag letar efter, men det känns rätt dyrt (500kr för en bezel insert). Kanske är ett normalt pris då jag inte är så insatt!
Tacksam för svar
Kanske sent men bättre det än aldrig:). Letar du fortfarande efter delar till mod?
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Min 009 skulle nog behöva en rejäl service inom kort men funderar på om det inte är lika bra att bara byta till ett NH35 istället, är det något mer än själva verket som jag behöver beställa eller är det "bolt-on"?
 

Samurai

Breitling
Min 009 skulle nog behöva en rejäl service inom kort men funderar på om det inte är lika bra att bara byta till ett NH35 istället, är det något mer än själva verket som jag behöver beställa eller är det "bolt-on"?
Helt onödigt att göra service på 7S26 eller 4R urverken då ett nytt kostar mellan 300-450 spänn beroende på källan. Tänk på att du kommer behöva byta ut kronan också, originalet har ingen gänga att skruva pinnen i....
 
Senast ändrad:
Har någon handlat härifrån?
Jag är galet sugen på det insertet men är osäker på frakt, tull osv.
Någon som har koll? Eller om det finns alternativ, alltså exakt samma utseende, någon annanstans?


C085427A-0336-4DDC-8B7E-A867E17F7EB8.jpeg
 

360

Breitling
Tjena,
slänger in en snabb fråga. Jag har en SKX031 där bezelringen tappades. Jag köpte en ny insert på internet men fick ingen dubbelhäftad tejp med att fästa inserten med. Någon med tips på vart jag kan köpa bara tejpen till inserten?
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Tjena,
slänger in en snabb fråga. Jag har en SKX031 där bezelringen tappades. Jag köpte en ny insert på internet men fick ingen dubbelhäftad tejp med att fästa inserten med. Någon med tips på vart jag kan köpa bara tejpen till inserten?
Är det samma storlek som till skx007? Isåfall kan du Swisha en tjuga till mig så postar jag en till dig 🙂
 

Exxet

Rolex
Tjena,
slänger in en snabb fråga. Jag har en SKX031 där bezelringen tappades. Jag köpte en ny insert på internet men fick ingen dubbelhäftad tejp med att fästa inserten med. Någon med tips på vart jag kan köpa bara tejpen till inserten?
Dubbelhäftande mattejp, finns visserligen bara på rulle, men o andra sidan räcker det hela livet, om du nu inte får för dig att byta mattor vill säga ;)
 
Topp