• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SKX modding

Om du sätter tillbaka original tavlan och gör ett märke vid kl12 så du vet var du ska sätta den nya, ser ut som du har kronan exakt kl 4 nu, är det en skx så ska kronan vara kl 3:45
Lycka till

Men tavlan kan väl bara sitta på ett sätt?
Piggarna ska ju passa i hålen på verket.

Eller missförstår jag?

1D61AA6F-7AB1-4ED2-BC6F-52BDE19308C5.jpeg
 
Ja, tavlan kan bara sitta på ett sätt, om man inte tar bort dom och använder s k Dialdots, kolla min på min bild så ser man att tavelfötterna inte sitter exakt lika.
h78gnhm1 kopiera.jpg

Ja, fan också.
Jag hoppades att det fanns något annat sätt.
Men då är det dialdots som gäller alltså?

Har någon tips på något bra ställe man kan köpa på som inte ha sex veckors leverans från Kina?


Tack för hjälpen förresten, besvikelsen tog överhanden här hemma bara.
 

Exxet

Rolex
Ja, fan också.
Jag hoppades att det fanns något annat sätt.
Men då är det dialdots som gäller alltså?

Har någon tips på något bra ställe man kan köpa på som inte ha sex veckors leverans från Kina?


Tack för hjälpen förresten, besvikelsen tog överhanden här hemma bara.
Inte på rak arm, men det finns säkert någon här på K S som har hemma och kan avvara några stycken, annars brukar dubbelsidig mattejp vara bra, visserligen lite pilligt att klippa/skära till, bra även till att fästa vridringsinlägg, och en rulle räcker ju ett par tusen år:)
 
Inte på rak arm, men det finns säkert någon här på K S som har hemma och kan avvara några stycken, annars brukar dubbelsidig mattejp vara bra, visserligen lite pilligt att klippa/skära till, bra även till att fästa vridringsinlägg, och en rulle räcker ju ett par tusen år:)

Jag har använt mig av såna dubbelhäftande tejpbitar man har till fotoalbum förr.
Men den här gången hade jag tänkt göra det på riktigt hela vägen. Det gick ju sådär.
Allt från Ebay har ju någonting som gör att man måste justera skiten själv.

Men ja, nu när det blev såhär så vill jag ändp har riktiga dialdots tänker jag.

Suck....
 

Exxet

Rolex
Jag har använt mig av såna dubbelhäftande tejpbitar man har till fotoalbum förr.
Men den här gången hade jag tänkt göra det på riktigt hela vägen. Det gick ju sådär.
Allt från Ebay har ju någonting som gör att man måste justera skiten själv.

Men ja, nu när det blev såhär så vill jag ändp har riktiga dialdots tänker jag.

Suck....
Går inte riktigt att jämföra med med tejp som ska fästa ett pappersfotografi, mattejp är ju gjort för att stå emot rejält slitage o påverkan.
Men som sagt lägg ut en "efterlysning" här på K S, prova med @rogart-63, han brukar ha det mesta.
 

rogart-63

Patek
Jag har använt mig av såna dubbelhäftande tejpbitar man har till fotoalbum förr.
Men den här gången hade jag tänkt göra det på riktigt hela vägen. Det gick ju sådär.
Allt från Ebay har ju någonting som gör att man måste justera skiten själv.

Men ja, nu när det blev såhär så vill jag ändp har riktiga dialdots tänker jag.

Suck....
Har nog någrq dots kvar . Om du behöver .Är väl inte jätteklistriga. men brukar sitta bra väl på plats . Och behålla klibbet . Kan ta hem fler vid nästa order från Cousinsuk. Kan vara knepigt med verk som har dag och datum . Finns liksom ingenstans att limma .

Skicka mig ett PM så löser vi det
 
Vill du ha lite billiga delar finns de även på aliexpress, eftersom moms nu inkluderas i priset så trillar paketen in som vanligt utan extra avgifter (upp till en viss summa).
Passar jättebra att köpa tex bezel, insert, hands och sådant smått
 

Carlhest

Omega
Är det någon som vet var man kan få tag på en lila bezel insert för SKX007/SRPD? Har letat som en galning och hittar egentligen bara två stycken på nätet.
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Tack!
Ja, det är version 2.0. Den första hade en ”Seiko”-tavla från EBay och fick ryka till förmån för denna.
Den kostnad jag våndades mest över i bygget var insertet. Dyrt!
Men, när jag byggde den var det unikt från mitt perspektiv.
Sen kom Sjöö Sandström med ett mer eller mindre likadant i sin nya Landsort!
Ett glasinsert. Vafan är oddsen?

Den första utgåvan såg ut såhär.
  • Annat glas. Jag tycker det nya lirar bättre med den kantiga boetten.
  • Ny tavla, av uppenbara skäl.
  • Ny chapterring. Varför? Jag ville ha ett större djup i klockan. Det bökiga är att man måste plocka bort glaset för att testa med en annan chapterring så jag har inte jämfört den gamla ringen med det nya glaset.

Här har jag suddat ut Seiko-loggan för att inte bryta mot några regler.


702EFDA8-E6A2-4BB7-A79C-8F41F0684417.jpeg
0FEB3B16-0D28-47E1-B509-2C61A57234C1.jpeg
När jag först dök på begreppet seiko mods så tyckte jag att Seiko logon var avgörande för ett lyckat bygge.
Har ändrat uppfattning sedan ett tag tillbaka och känns ärligare och mer personligt med en eftermarknad tavla av god kvalitet! 👍
 
När jag först dök på begreppet seiko mods så tyckte jag att Seiko logon var avgörande för ett lyckat bygge.
Har ändrat uppfattning sedan ett tag tillbaka och känns ärligare och mer personligt med en eftermarknad tavla av god kvalitet! 👍

Jag kan hålla med.
Men jag bytte den mest för att verket byttes till ett NH36-verk istället för Seikos egna.
Så ja, loggan ljög ju rakt av.
Men det som gjorde var att det var en pirattavla från EBay, ingen riktig Marinemaster-tavla och ett längre inlägg kring min byggprocess blev bortplockad från tråden pga det.
Då tog jag beslutet att lägga en slant till på tavlan. Från början var man väl dumsnål egentligen.
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Jag kan hålla med.
Men jag bytte den mest för att verket byttes till ett NH36-verk istället för Seikos egna.
Så ja, loggan ljög ju rakt av.
Men det som gjorde var att det var en pirattavla från EBay, ingen riktig Marinemaster-tavla och ett längre inlägg kring min byggprocess blev bortplockad från tråden pga det.
Då tog jag beslutet att lägga en slant till på tavlan. Från början var man väl dumsnål egentligen.
Ja vad har hänt med den grejen egentligen?
Haft en liten paus från själva forumdelen och märker att det känns lite reglerat just på vad som är okej som mod eller ej?
Tycker att det tidigare fanns gott om byggen med pirat tavlor osv.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Ja vad har hänt med den grejen egentligen?
Haft en liten paus från själva forumdelen och märker att det känns lite reglerat just på vad som är okej som mod eller ej?
Tycker att det tidigare fanns gott om byggen med pirat tavlor osv.

Ingen aning.
Finns någon regeltråd att gå efter? Nån sticky?

Vågar man testa posta en med logga?


Är väl helt enkelt enkelt inte ok att posta bilder på fejkdelar. Står det Seiko på, men inte är äkta vara så är det inte ok. @yonsson kanske kan förtydliga om det är nåt annat som avses?
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Vad är det som avgör om det är en "äkta" klocka? Dvs vad är ok att byta?
Menar, det är inte alltid möjligt att hitta original reservdelar.
Har en IWC från -72 (enda ägaren) där jag behövde byta kronan. Till en IWC (med fisken) men inte exakt samma som original.
Glaset är original dock, men även det kan vara svårt att få tag i om jag någon gång skulle vilja byta.
Band torde vara ok att byta.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Vad är det som avgör om det är en "äkta" klocka? Dvs vad är ok att byta?
Menar, det är inte alltid möjligt att hitta original reservdelar.
Har en IWC från -72 (enda ägaren) där jag behövde byta kronan. Till en IWC (med fisken) men inte exakt samma som original.
Glaset är original dock, men även det kan vara svårt att få tag i om jag någon gång skulle vilja byta.
Band torde vara ok att byta.

Tänker väl att definitionen är när det står tillverkarens namn på grejerna men inte är äkta helt enkelt. Finns ju gott om urtavlor exempelvis det står Seiko på som är uppenbart fake. Men att modda å slänga in en tredjeparts urtavla utan logga är ok?
 
Topp