• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sloppy skruvskallar

Ska skruvskallar vara i fas med varandra?

  • Ja, särskilt för klockor i den här klassen.

  • Nej, det är bara muppar som bryr sig om sånt.


Resultatet är endast synligt efter enkät.

Bogatir

Cartier
Jag jobbade med träbåtsfantaster (Forslundsracers, Pettersson, GarWood and the like) under några år. Så fort de såg en träbåt med stjärnskruv fick de svåra rysningar. När en träbåt hade korrekt spårskruv, fast med skruvskallarna ur fas, fick de mindre – ändock svåra – rysningar.
När jag ser den här assymetrin får jag rysningar:
upload_2018-11-25_23-2-4.png

AP gör det bättre:
upload_2018-11-25_23-2-18.png

Är inte det jäkligt slappt av Hublot (eller är jag bara konstig)?
 
Senast ändrad:
Jag jobbade med träbåtsfantaster (Forslundsracers, Pettersson, GarWood and the like) under några år. Så fort de såg en träbåt med stjärnskruv fick de svåra rysningar. När en träbåt hade korrekt spårskruv, fast med skruvskallarna ur fas, fick de mindre – ändock svåra – rysningar.
När jag ser det här får jag rysningar:
upload_2018-11-25_23-2-4.png

AP gör det bättre:
upload_2018-11-25_23-2-18.png

Är inte det jäkligt slappt av Hublot (eller är jag bara konstig)?

RO är väl muttrar, inte skruvar? De skruvas från baksidan?
Är det skruvskallar på Hublon? Då är de säkert beroende av dragmoment?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Nog är det snyggare på AP:n än Hobloten men konstruktionen måste skilja sig åt dem emellan. Att få en skruv att linjera med sitt spår samtidigt som den dras med rätt moment är inte möjligt om inte gängan i både skruv och mutter är exakt rätt i förhållande till varandra. Knappt ens då eftersom friktionen i gängan inte kommer att vara exakt lika. Det är i det närmaste omöjligt.

Därmed inte sagt att Hublot inte borde ha gjort bättre. De borde ändra sin konstruktion, det kan jag hålla med om.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag jobbade med träbåtsfantaster (Forslundsracers, Pettersson, GarWood and the like) under några år. Så fort de såg en träbåt med stjärnskruv fick de svåra rysningar. När en träbåt hade korrekt spårskruv, fast med skruvskallarna ur fas, fick de mindre – ändock svåra – rysningar.
När jag ser den här assymetrin får jag rysningar:
upload_2018-11-25_23-2-4.png

AP gör det bättre:
upload_2018-11-25_23-2-18.png

Är inte det jäkligt slappt av Hublot (eller är jag bara konstig)?
Du skulle aldrig ha sagt nått, nu är det allt jag tänker på o_O:dead:;)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Spåret på ovansidan av AP:n är ju en ren designgrej. Skruven är ju formlåst och omöjlig att rotera. Spåret är alltså rent estetiskt. Hylsan från undersidan däremot, den går att rotera.

Ligger spåren i linje på undersidan också, då gör AP magi.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Spåret på ovansidan av AP:n är ju en ren designgrej. Skruven är ju formlåst och omöjlig att rotera. Spåret är alltså rent estetiskt. Hylsan från undersidan däremot, den går att rotera.

Ligger spåren i linje på undersidan också, då gör AP magi.
Det är inte en skruv för helvete :mad: det är en MUTTER!
 

Husse

Patek
Jag jobbade med träbåtsfantaster (Forslundsracers, Pettersson, GarWood and the like) under några år. Så fort de såg en träbåt med stjärnskruv fick de svåra rysningar. När en träbåt hade korrekt spårskruv, fast med skruvskallarna ur fas, fick de mindre – ändock svåra – rysningar.
När jag ser den här assymetrin får jag rysningar:
upload_2018-11-25_23-2-4.png

AP gör det bättre:
upload_2018-11-25_23-2-18.png

Är inte det jäkligt slappt av Hublot (eller är jag bara konstig)?
Det första jag såg på en Hublot var just skruvskallarna som satt åt alla håll!
Min dåvarande platschef hade inte tänkt på skruvarna!
Hans ADHD gjorde dock ägandet omöjligt och den fick respass dagen därpå!
Skulle nog funka bättre med torx!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag jobbade med träbåtsfantaster (Forslundsracers, Pettersson, GarWood and the like) under några år. Så fort de såg en träbåt med stjärnskruv fick de svåra rysningar. När en träbåt hade korrekt spårskruv, fast med skruvskallarna ur fas, fick de mindre – ändock svåra – rysningar.
När jag ser den här assymetrin får jag rysningar:
upload_2018-11-25_23-2-4.png

AP gör det bättre:
upload_2018-11-25_23-2-18.png

Är inte det jäkligt slappt av Hublot (eller är jag bara konstig)?
Du visar bara din okunnighet. Snarare AP som är löjliga som har ett spår utan funktion på framsidan.
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Personligen hade jag haft svårt att köpa en klocka där skruvskallarna inte är i symmetri, jag hade nog irriterat mig över det varje dag... Men jag kan tänka mig att det är svårt att få till det när man fräser ur hålen för skruvarna, speciellt om det görs manuellt, vilket det antagligen görs i fabriken.
Tur att det finns klockor utan skruvskallar på bezelringen så att man kan irritera sig på annat istället:rolleyes:
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Det är en mutter, den skruvas från andra sidan...

Ja det syns ju rätt tydligt på sprängskissen och är ju rätt självklart med tanke på att det inte är något runt skruvhuvud. :)

Jag kommenterade för att Fixxxer skrev ”APs är väl inte ”riktiga” skruvar”. Detta efter att folk redan tidigare i denna tråd skrivit att RO har muttrar. Tänkte att han då var helt ute och cyklade och trodde att konstruktionen var likt denna Poormans RO med limmade skallar. :hilarious:

https://klocksnack.se/threads/hjälp-bulova-royal-oak-bezelskruv.32634/#post-1315840

518937D0-0755-4E56-A003-8683A17B07BD.png
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Ja det syns ju rätt tydligt på sprängskissen och är ju rätt självklart med tanke på att det inte är något runt skruvhuvud. :)

Jag kommenterade för att Fixxxer skrev ”APs är väl inte ”riktiga” skruvar”. Detta efter att folk redan tidigare i denna tråd skrivit att RO har muttrar. Tänkte att han då var helt ute och cyklade och trodde att konstruktionen var likt denna Poormans RO med limmade skallar. :hilarious:

https://klocksnack.se/threads/hjälp-bulova-royal-oak-bezelskruv.32634/#post-1315840

518937D0-0755-4E56-A003-8683A17B07BD.png
Nej, med mina "-tecken menade jag som det är beskrivet av personer efter mig i tråden. Orkade inte utveckla :)
Så det jag skrev/menade stämmer ju. Det går liksom inte att jämföra när det är olika konstruktioner.
 

Hotshot

Rolex
2-Faktor
Kan det även vara så att hublot inte vill att det ska linjera då det förknippas ännu mer med AP? Hublot kunde ju ha löst det på exakt samma sätt som AP (att skruvarna satt fast i bezel och skruvades bakifrån)? Jag störde mig på det i början lika mycket som jag störde mig på hublot och ETA men börjar acceptera både ETA och skruvarna.
 
Topp