• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Sloppy skruvskallar

Ska skruvskallar vara i fas med varandra?

• Ja, särskilt för klockor i den här klassen.

• Nej, det är bara muppar som bryr sig om sånt.

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Detta är isf jobbigare med APs lösning. Är de centrerade i försänkningen?
Skärmavbild 2018-11-26 kl. 00.10.05.png
Oh the horror :confused:

Det är nog möjligt att backa skruvarna på hubben något så de linjerar. Säkert något annat som blir lidande, typ tätheten, men vi har ju olika prioriteringar:)

Det är nog möjligt att backa skruvarna på hubben något så de linjerar. Säkert något annat som blir lidande, typ tätheten, men vi har ju olika prioriteringar:)
Man kan tycka att det är elementärt med ett skruvförband, men så enkelt är det inte.
Den enda poängen med ett skruvförband är klämkraften. Det är den man vill åt. Resten är sekundärt. Backar man skruven från sitt åtdragna läge, där den förhoppningsvis genererat den avsedda klämkraften så kommer klämkraften att minska och en potentiell effekt blir i detta fall läckage. Fast det beror också på kompressionsgraden hos o-ringen som ligger under.
Nej, ska Hublot ha sina skruvar utseendemässigt som AP och samtidigt garantera funktionen så behöver de ändra konstruktionen.

Att få en skruv att linjera med sitt spår samtidigt som den dras med rätt moment är inte möjligt om inte gängan i både skruv och mutter är exakt rätt i förhållande till varandra. Knappt ens då eftersom friktionen i gängan inte kommer att vara exakt lika. Det är i det närmaste omöjligt.
Omöjligt är det inte. Vapensmeder klarar ut det. Då fungerar det så att man har en skruv med två skallar, eller egentligen en hög skalle med ett spår runt periferin. Man monterar skruven på rätt plats med rätt moment, markerar var man vill ha mejselspåret, sticker av skruven i det periferiella spåret, och fräser ett nytt mejselspår på rätt ställe. Visst, det tar tid och kostar pengar, men på finare klockor tycker jag att det är motiverat.

Omöjligt är det inte. Vapensmeder klarar ut det. Då fungerar det så att man har en skruv med två skallar, eller egentligen en hög skalle med ett spår runt periferin. Man monterar skruven på rätt plats med rätt moment, markerar var man vill ha mejselspåret, sticker av skruven i det periferiella spåret, och fräser ett nytt mejselspår på rätt ställe. Visst, det tar tid och kostar pengar, men på finare klockor tycker jag att det är motiverat.
Nu snackar vi! Tillverka varje skruv en i taget! Det är verkligen den högre skolan. Kanske det man får på en klocka i miljonklassen där urmakaren gör många moment manuellt. Håller med om att det vore coolt. Fast jag tror att massan hellre låter AP göra som de gör idag. "Fuska".

Det här gjorde mig nyfiken. Varför gör man så, form eller funktion?

Tillbaka
Topp