• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sluta snusa?

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Kommer aldrig sluta snusa, alldeles för gott och underbart. Har hållt på sedan jag var 15-16 och snusar fortfarande i samma takt, relativt väldigt lite. En dosa räcker 4-5 dagar. Så en stock räcker ibland upp mot två månader. Men som jag har förstått det är det väldigt få som snusar så "lite".
 
Senast ändrad:

Capo

Omega
2-Faktor
Nikotin verkar olika på olika personer. Därför vissa kan sluta rakt av och inte ha så mycket abstinensbesvär. För andra är det värre - handlar bara om att vi har olika mottagliga hjärnor för nikotin. Med det sagt är det inte omöjligt att sluta för någon.

Jag tror det är smart att ha en strategi för hur du ska gå tillväga - annars är risken stor att man faller tillbaka på gamla vanor. Det kan ex vara nedtrappning, föra anteckningar över hur det går, ersätta med tuggummi, prata med nära och kära, eller varför inte skriva om hur det går här? etc. Dvs komma fram till en process som du tror kan funka för dig som individ.

Ibland är det dumt att försöka genomdriva förändring genom att sätta mål (som att sluta snusa). Förändring är mer genomgripande om man istället för att vara målrelaterad riktar in sig på att vara processinriktad, eller ännu bättre identitetsinriktad.
Alltså ett mål att bestämma sig för att sluta snusa är rätt arbiträrt - vad händer efter? Om man får återfall? Vad säger det om hur du gör förändringar och lyckas?
Process handlar istället om att bygga ett system (som iofs kan ligga i linje med målet om att sluta snusa) men med skillnaden att systemet ”fungerar av sig självt” oaktat målet. Minimera och maximera möjliga önskvärda utfall.
Identitetsinriktad förändring är svårare men förändring av identitet är det enskilt mest effektivaste sättet att omdana beteende/handlande eftersom det är så tätt förknippat med hur du som person handlar.

Att sluta är inte det svåra, att hålla sig snusfri är det.
 

kalufsen

Panerai
Kommer aldrig sluta snusa, alldeles för gott och underbart. Har hållt på sedan jag var 15-16 och snusar fortfarande i samma takt, relativt väldigt lite. En dosa räcker 4-5 dagar. Så en stock räcker ibland upp mot två månader. Men som jag har förstått det är det väldigt få som snusar så "lite".
Snusar också mindre, insåg när jag körde 1.5 dosa per dag att jag inte ens uppskattade snusandet. Nu har jag inte dragit ner lika mycket som dig men kör 1 dosa per plus 48 timmar. Positiva är jag uppskattar snuset mer och gvs att det är en mindre utgift än tidigare. Började med detta för ca 3 månader sedan och det har inte varit några problem för mig alls så kan eventuellt minska mer men funkar fint nu.

Kan dock fortfarande komma på mig själv när jag sträcker mig efter dosan, vill jag verkligen ha en snus eller är det rutin så ibland får man tänka efter. :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Snusar också mindre, insåg när jag körde 1.5 dosa per dag att jag inte ens uppskattade snusandet. Nu har jag inte dragit ner lika mycket som dig men kör 1 dosa per plus 48 timmar. Positiva är jag uppskattar snuset mer och gvs att det är en mindre utgift än tidigare. Började med detta för ca 3 månader sedan och det har inte varit några problem för mig alls så kan eventuellt minska mer men funkar fint nu.

Kan dock fortfarande komma på mig själv när jag sträcker mig efter dosan, vill jag verkligen ha en snus eller är det rutin så ibland får man tänka efter. :)
Man ska ju njuta av snuset! Kör kanske 2 dosor per vecka. Det blir ju ändå några portioner per dag och alla är bra mycket trevligare än om man bara körde på med en snus i käften hela tiden. Blir inte så speciellt dyrt heller. Så kan man trappa ner till en låg nivå, typ 1-2-3 dosor per vecka så drar man ner rejält på kostnaden och även hälsoeffekten. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Snusar också mindre, insåg när jag körde 1.5 dosa per dag att jag inte ens uppskattade snusandet. Nu har jag inte dragit ner lika mycket som dig men kör 1 dosa per plus 48 timmar. Positiva är jag uppskattar snuset mer och gvs att det är en mindre utgift än tidigare. Började med detta för ca 3 månader sedan och det har inte varit några problem för mig alls så kan eventuellt minska mer men funkar fint nu.

Kan dock fortfarande komma på mig själv när jag sträcker mig efter dosan, vill jag verkligen ha en snus eller är det rutin så ibland får man tänka efter. :)
Man ska ju byta när den gamla slutar smaka, svårt att tro att man hinner snusa ca 20-30 prillor på de ungefär 16 timmar man är vaken :p
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Man ska ju njuta av snuset! Kör kanske 2 dosor per vecka. Det blir ju ändå några portioner per dag och alla är bra mycket trevligare än om man bara körde på med en snus i käften hela tiden. Blir inte så speciellt dyrt heller. Så kan man trappa ner till en låg nivå, typ 1-2-3 dosor per vecka så drar man ner rejält på kostnaden och även hälsoeffekten. :)
Dock så måste jag ha en i all vaken tid, att ha vakna snusfria stunder finns inte på kartan :)
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Man ska ju byta när den gamla slutar smaka, svårt att tro att man hinner snusa ca 20-30 prillor på de ungefär 16 timmar man är vaken :p
Finns olika snusare, vissa har snusen i tills den börjar rinna bara för att man i första hand vill ha nikotinet, andra låter prillan sitta i tills den inte smakar längre, som du då. Känner en kille som tar en ny prilla typ vart 20:e minut haha
 

kalufsen

Panerai
Snusar också mindre, insåg när jag körde 1.5 dosa per dag att jag inte ens uppskattade snusandet. Nu har jag inte dragit ner lika mycket som dig men kör 1 dosa per plus 48 timmar. Positiva är jag uppskattar snuset mer och gvs att det är en mindre utgift än tidigare. Började med detta för ca 3 månader sedan och det har inte varit några problem för mig alls så kan eventuellt minska mer men funkar fint nu.

Kan dock fortfarande komma på mig själv när jag sträcker mig efter dosan, vill jag verkligen ha en snus eller är det rutin så ibland får man tänka efter. :)
Fel citerat.
 
Senast ändrad:

kalufsen

Panerai
Man ska ju njuta av snuset! Kör kanske 2 dosor per vecka. Det blir ju ändå några portioner per dag och alla är bra mycket trevligare än om man bara körde på med en snus i käften hela tiden. Blir inte så speciellt dyrt heller. Så kan man trappa ner till en låg nivå, typ 1-2-3 dosor per vecka så drar man ner rejält på kostnaden och även hälsoeffekten. :)
Exakt så - Tidigare kunde det gå åt 4 stockar i månaden, nu går det åt max 1.5 vilket är en stor skillnad.
 

bluetrain

Cartier
Här kommer en f.d snusbrukares bekännelser som eventuellt i någon del kanske kan sporra någon att att sluta upp med sådana (goda) dumheter.

För min del upptäckte jag det mörka guldet nånstans i tonåren och la av första gången vid typ 21. Detta var dock inte detsamma som nikotinfri utan det var nog i ärlighetens namn både "festsnus" och "festcigg" (usch och blä för cigg ändå!) som nära nog i perioder säkert gränsade till att vara vaneanvändare. Men som student bryr man sig inte så mycket utan kör på. När jag började förvärvsarbeta och fick uppleva den där "jobbstressen" så kom helt klart ett sug och behov igen. Började snusa lite smått på jobbet vilket efter hand utvecklade sig till ett heltids smygsnusande. Genom att smyga med det så antar jag det blev lätt att ljuga båda för mig själv (jag snusade ju inte på riktigt!) eller min dåvarande sambo som inte riktigt tyckte det var supernajs om man säger så. Såg mig absolut inte som snusare utan möjligen som en livsnjutare som då och då avnjuter en prilla, inte som ett tecken på underliggande beroende utan helt enkelt för att det är så jäkla gott. En kaffe och snus någon? Magiskt! :)

I vilket fall. Spola två år framåt och av olika skäl rannsakar jag mig själv och drar slutsatsen (självklar kan tyckas men beroenden kan i sanning vara luriga!) att om jag nu inte är någon snusare så kanske jag också måste sluta med att snusa? När jag slutade första gången förstod jag inte riktigt hur det funkade. Tänkte att lite festsnus (och cigg också.. usch!) på fest nån gång då och då kan väl inte skada. Men det är bara inse. It´s a slipping slope. Fullkomligt digitalt, 0/1, av eller på. Finns inga (för mig och säkert 97%?) mellanlägen. Antingen snusar man (eller röker kanske) eller inte. Detta måste man förstå. Att allt annat är önsketänkande utan att beakta fysiska eller psykologiska realiteter. Så jag sa till mig själv, imorgon är det slut. Det är sista dagen. Sagt och gjort, så blev det. Det var naturligtvis oerhört ohyggligt jobbigt de första veckorna men jag höll ut. Tränade mycket och försökte matta ut mig själv för att skingra tankarna och intala mig att det blir inga festsnusar eller cigg mer. Den tiden är förbi!

Vad som kanske blev min räddning är att en kollega också slutade snusa i samma veva och kom på den briljanta idén att snusa papper (rivigt McDonaldspapper bäst annars är lambis hushållspapper inte så dumt heller!) så istället för snus laddade jag in motsvarande mängd papper under läppen. Väckte naturligtvis en hel del munterhet ibland men för mig var det perfekt. Detta höll jag på med nära nog dagligen i säkert 5-6 år (!). Att ha iaf något under läppen blev lite som en eftergift till sig själv. Sen de senaste åren har det liksom blivit mindre och mindre naturligt så jag i princip lagt av med papperssnusen med. Är det riktigt mycket stress så kan det för all del bli en "rackare" men det hör verkligen till ovanligheterna nuförtiden.

Blir man sugen när man ser någon lägga in en göteborgs rapé? Ja. Händer det att man tänker på hur gott en kaffe o snus skulle sitta efter maten? Ja. Tycker man det är trist att man inte kan lägga in en snus? Ja det händer helt klart då och då. Men det är så det är. Bara acceptera och gilla läget.

Sensmoralen (om det finns någon) är möjligen att det bästa vore att inte börja alls men om man nu inte kan det så är nog det näst bästa att inse att man sällan står över beroendet. Det bara är så. Får man detta empiriskt bevisat genom egen upplevelse eller kan läsa sig till det (och ändå köpa det) så tror jag man har goda chanser att lyckas om man vill det.
 

Npl

Omega
2-Faktor
Hej,

Ber om ursäkt på förhand för lite flummig inlägg :)

Caset:

Jag är snusare sedan 8 år tillbaka och tanken att sluta snusa sköljer över mig oftare och oftare. Samtidigt finns det många stunder då jag njuter på riktigt av snuset. Mina tankar att sluta handlar främst om hälsan, men även plånboken. Jag snittar nästan 1 dosa om dagen vilket är för jävla mycket.

Vad säger ni? Har ni slutat? Hur gick ni till väga? Någon som vill gå med mig i sluta snusa utmaningen?

All diskussion är välkommen :)

Mvh, Editime

Bra trådstart! Jag slutade snusa för 3 veckor sedan, har inte haft ett återfall ännu.

Bakgrund: Snusat i 15 år, hade konstant två prillor i munnen samtidigt. Detta från att jag vaknade på morgonen tills jag gick och la mig. Enda undantaget var när jag åt, då hade jag inte någon snus inne. Blev minst en dosa om dagen, så tre stockar snus varje månad var standard i kylen.

Jag började tröttna på att alltid vara slav under nikotinet. Jag fullkomligt älskar snus och hur det får mig att känna, men jag ville helt enkelt inte känna mig låst. Man tänkte alltid på att ha extra snus när man skulle åka någonstans eller om det blev en utekväll, man ville ju inte stå utan snus.

Slutade rakt av för tre veckor sedan i samband med att jag och frugan flyttade till hus. Började med en veckas semester då jag var själv i huset med en burk målarfärg och pensel.

Mår fortfarande stundtals riktigt dåligt, men perioderna blir kortare och kortare. Sjukt sötsug har man fått och första veckan frossade jag i mat, känns som att jag kan kontrollera det bättre nu.

Den värsta känslan är ändå att jag konstant känner mig tom som människa, som att man saknar en viktig del av sig själv. Sjukt svårt att förklara men, en tomhet som bara snus kan fylla upp. Hoppas känslan försvinner snart dock.

Förutom ovan så går det galant. :D
 

Lappenking

Rolex
2-Faktor
Kortversionen.
Började när jag va 13år
Slutade 1:a gången vid 30, funkade i ett år.
Slutade nu för 4årsen (39år), fick precis som många skriver tunnelseende skakningar och svårt fokusera osv.
Det som hjälpte var no1 Kaffe, drack kaffe mitt i nätterna morgon och kväll, så snart jag fick ordentligt snus begär.
No2 började spara mina snus pengar på ett konto som jag till en början köpte Swedich match aktier, nu är "SLUTA SNUSA KONTO" uppe i respektabla 80k
Så nu är jag på tok för pengagirig för att börja igen :)
 

Tellus8

Omega
Jag har landat i att jag är för rädd för att sluta snusa (igen). Har slutat två gånger, båda gångerna höll jag upp i 1 år.

Den första gången var för kanske 10 år sedan. Då gick det rätt bra. Jag trillade inte dit igen pga suget utan pga att jag var korkad nog att testa en för att se om det fortfarande var gott. Det var det kan jag säga. Helvete vad gott det var!

Andra gången var för 6 år sedan och här har vi anledningen till att jag inte vågar testa att sluta igen. En uppenbar nackdel var ju givetvis att jag hade hunnit befästa mitt beroende i ytterligare 6 år sedan sist. Jag slutade och det var riktigt jobbigt. Abstinens, känsla av hopplöshet och hela baletten. Efter några veckor försvann abstinensen men det kändes såklart som att något saknades. Jag gick så i ett år. Inte bara att något saknades, jag kunde ärligt talat inte fullt ut vara lycklig. Och detta är anledningen till att jag började igen + att jag är rädd att sluta. Jag orkar inte leva ett liv där jag inte någonsin kan känna mig helt lycklig.

Det känns hemskt för egentligen skulle jag vilja vara utan... Jag tycker inte ens att det är gott i 35% (ish) av de gångerna jag snusar.
 
E

editime

Guest
Idag är det dags, idag slutar jag snusa.. Nu åker vi :)

Sen jag startade tråden har jag marinerat tanken & kommit fram till:

- Jag vill inte lägga 600kr i månaden på detta

- Hälsan ÄR bättre utan nikotin & tobak

- Jag kommer spara pengarna som annars skulle gått till snus. Klassikern för sluta snusa/röka missions. Sedan gör jag något kul för pengarna, helt enkelt!

08CC8AFD-BAE8-4091-9D7D-7CC03B00B42F.png
 

Npl

Omega
2-Faktor
Idag är det dags, idag slutar jag snusa.. Nu åker vi :)

Sen jag startade tråden har jag marinerat tanken & kommit fram till:

- Jag vill inte lägga 600kr i månaden på detta

- Hälsan ÄR bättre utan nikotin & tobak

- Jag kommer spara pengarna som annars skulle gått till snus. Klassikern för sluta snusa/röka missions. Sedan gör jag något kul för pengarna, helt enkelt!

08CC8AFD-BAE8-4091-9D7D-7CC03B00B42F.png

Bara härda ut första veckan, den är värst och sträck på dig, va stolt över dig själv!
 

Dr. D

Patek
2-Faktor
Jamen lycka till då @editime och alla andra. Som de flesta snusare har jag slutat/börjat ett antal gånger. En gång höll jag upp i 4 år... Slutade nu för 1,5 år sedan och den här gången var det ovanligt enkelt. Den här gången använde jag en app för att spela det "ekonomiska kortet".
För mig fungerade cold turkey, inga tuggummin, plåster, hittepåsnus.
För summan jag inte snusat upp dubblerar jag. Sen köper jag klockor och annat skoj :)
Saknar jag snuset den här gången? Faktiskt inte men om jag skulle få för mig att börja igen så är inte det hela världen.
2B4F8E87-2978-49CF-A1F2-7AC513C5A421.png
 
E

editime

Guest
Jamen lycka till då @editime och alla andra. Som de flesta snusare har jag slutat/börjat ett antal gånger. En gång höll jag upp i 4 år... Slutade nu för 1,5 år sedan och den här gången var det ovanligt enkelt. Den här gången använde jag en app för att spela det "ekonomiska kortet".
För mig fungerade cold turkey, inga tuggummin, plåster, hittepåsnus.
För summan jag inte snusat upp dubblerar jag. Sen köper jag klockor och annat skoj :)
Saknar jag snuset den här gången? Faktiskt inte men om jag skulle få för mig att börja igen så är inte det hela världen.
2B4F8E87-2978-49CF-A1F2-7AC513C5A421.png
Snyggt!! Tack för Inspirationen :)
 
  • Like
Reactions: Npl

Dr. D

Patek
2-Faktor
När suset tilltar i skallen och krypet i kroppen börjar brukade jag tänka så här;
Wooohoo - det här är ju också ett slags rus, okej annorlunda men ändå!
Finns ju platser/händelser som kanske är bäst att undvika i början.
Segla med bästa kompisarna och inte ta en paj till en kopp kaffe i full sjögång var tufft..
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
När suset tilltar i skallen och krypet i kroppen börjar brukade jag tänka så här;
Wooohoo - det här är ju också ett slags rus, okej annorlunda men ändå!
Ja, det stämmer nog. Det blir som ett rus de första timmarna i abstinensen, lite hög närapå. Men sedan, efter det...
Nä, ska inte vara negativ. Studerar avvaktande hur det går för er som beslutar er för att sluta snusa. Själv har jag klarat upp till fem-sex timmar omkring eller mer nån gång i vaket tillstånd.
 
Snusade och rökte från 14 års ålder till 33 års ålder, slutade från en dag till en annan när mitt första barn föddes. Tror det enklaste är att bara sluta rakt av då ”suget” fortfarande finns kvar till och från så här 14 år efter. Så att fasa över på annat tex tuggumi osv skulle inte ha hjälpt mig tror jag ..... det är bara viljestyrka och ett riktigt bra skäl som gäller om man ska sluta och inte ramla dit igen :)
På slutet var jag uppe i antingen 1 dosa lössnus + 1 paket cigg om dagen eller 2 paket cigg om dagen
 
E

editime

Guest
Bra trådstart! Jag slutade snusa för 3 veckor sedan, har inte haft ett återfall ännu.

Bakgrund: Snusat i 15 år, hade konstant två prillor i munnen samtidigt. Detta från att jag vaknade på morgonen tills jag gick och la mig. Enda undantaget var när jag åt, då hade jag inte någon snus inne. Blev minst en dosa om dagen, så tre stockar snus varje månad var standard i kylen.

Jag började tröttna på att alltid vara slav under nikotinet. Jag fullkomligt älskar snus och hur det får mig att känna, men jag ville helt enkelt inte känna mig låst. Man tänkte alltid på att ha extra snus när man skulle åka någonstans eller om det blev en utekväll, man ville ju inte stå utan snus.

Slutade rakt av för tre veckor sedan i samband med att jag och frugan flyttade till hus. Började med en veckas semester då jag var själv i huset med en burk målarfärg och pensel.

Mår fortfarande stundtals riktigt dåligt, men perioderna blir kortare och kortare. Sjukt sötsug har man fått och första veckan frossade jag i mat, känns som att jag kan kontrollera det bättre nu.

Den värsta känslan är ändå att jag konstant känner mig tom som människa, som att man saknar en viktig del av sig själv. Sjukt svårt att förklara men, en tomhet som bara snus kan fylla upp. Hoppas känslan försvinner snart dock.

Förutom ovan så går det galant. :D
Går det fortfarande bra för dig? :)
 

Npl

Omega
2-Faktor
Går det fortfarande bra för dig? :)
Nu går det hur bra som helst!

Inte haft något återfall sedan jag slutat även om det någon gång i veckan kan dyka upp tankar som att ”bara en snus kan inte vara så farligt”, ”en snus till kaffet nu hade varit fint”.

Jag känner inte av den psykiska eller fysiska biten längre, inga tomhetskänslor eller liknande. Nu känns det som att man slutat för evigt :)
 
E

editime

Guest
Nu går det hur bra som helst!

Inte haft något återfall sedan jag slutat även om det någon gång i veckan kan dyka upp tankar som att ”bara en snus kan inte vara så farligt”, ”en snus till kaffet nu hade varit fint”.

Jag känner inte av den psykiska eller fysiska biten längre, inga tomhetskänslor eller liknande. Nu känns det som att man slutat för evigt :)
Fan va skönt! Det motiverar mig o höra :) dag 2 för mig utan ;)
 
Topp