• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sluta snusa?

ClownenJac

Panerai
Idag är det 3 månader sedan jag slutade snusa och jag känner faktiskt inget sug alls längre! Abstinensen var dryg första 5-6 veckorna men nu har det lagt sig och jag tänker knappt på att jag saknar snus numera.

Jag peppade mig själv med att om jag klarade av att sluta skulle jag köpa en Speedmaster. Varje gång jag sen såg den på armen fick jag där i början lite extra motivation att klara av det :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hur går det för er?
Snart ett år för mig och känner inte att jag kommer börja igen. Slutade cold turkey. Och för er som slutat så kan jag säga att abstinensen och suget försvunnit helt.

Började på gymnasiet och fortsatte under universitetet, höll mig till ca 2 dosor i veckan vilket var OK och sedan ökade det successivt när jag började jobba. "Försökte" flera gånger på att gå ner från 1 dosa per dag till 1 dosa per 2-3-dagars intervall ett flertal gånger men då försvann njutningen, abstinensen kom krypandes och jag var snabbt tillbaka i mitt vanliga konsumtionsmönster ändå. Visst, varje snus var god men om man väger det positiva mot det negativa så var den sammanvägda bilden inte längre positivt, utan jag snusade för att upprätthålla ett sorts normaltillstånd och jag fick betala ett högt pris för den marginella njutning det faktiskt gav. Gå och köpa stockar, ta omvägar i olika sammanhang (t.ex utekvällar, middagar, fester) bara för att inte få slut på snus, gå hemifrån till affären enbart för att köpa snus, etc. Nu har jag även sparat över 12000kr, vilket inte var anledning till att jag slutade men helt klart en bonus.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
2 dosor om dagen är fan inte sunt!!! En om dagen är inte heller rimligt......
Ja det är lite mycket. Byter snus för ofta. Älskar nysnus-känslan för mycket. Har inte paus. Etc. Osv.

Å andra sidan är en Granit-dosa halva vikten mot än vad en General eller Ettan var för tio-femton år sedan när jag snusade finmärkena. (En missbrukares bortförklaring). ;)

Men jag ska minska till en portionsdosa av dagens mått, det är lagom. Jag låg på en i många år men har ökat. Jag tror man lurar sig själv också med dessa billigare snusar som Granit, Kronan osv som både är mindre till storlek och totalvikt, och kanske även hållbarhet i käften, jämte finsnus som Ettan, General och Grov.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
De anger ungefär samma nikotinhalt i de vanligaste sorterna numer har jag för mig. Det förvånar mig, undrar om det stämmer. Det har varit något av allmän mening tycker jag att tar Ettan slut i affärerna för en Ettansnusare och denne tar exempelvis Röda lacket eller till och med Grov som nödsnus, så avhjälper inte det abstinensen mer än till viss del tycker flera, bland annat jag. Har provat. Vad det beror På vet jag inte. Kanske bara vana men förr har det angetts olika nikotinstyrka bland de nämnda.

Snus Forte har jag provat. Den som inte var/är avsedd för kommersiellt bruk. Ett testsnus som sample hos swedish match. Den hade jag klarat mig med en dosa i kvartalet. Nä, den var obehaglig i mitt tycke. Erfarna snusare på gränsen till nikotinförgiftning. Några åkte spårvagn och fick stiga av flera hållplatser före för att göra sig av med snusen. Några tävlade vem som kunde ha snus forten inne längst. Över en kvart tror jag nån pallade utan att det kändes direkt farligt påstog han. Det var inte jag.

Se off topicen som avskräckande och en hjälp att sluta med det hemska;)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Ja det är lite mycket. Byter snus för ofta. Älskar nysnus-känslan för mycket. Har inte paus. Etc. Osv.

Å andra sidan är en Granit-dosa halva vikten mot än vad en General eller Ettan var för tio-femton år sedan när jag snusade finmärkena. (En missbrukares bortförklaring). ;)

Men jag ska minska till en portionsdosa av dagens mått, det är lagom. Jag låg på en i många år men har ökat. Jag tror man lurar sig själv också med dessa billigare snusar som Granit, Kronan osv som både är mindre till storlek och totalvikt, och kanske även hållbarhet i käften, jämte finsnus som Ettan, General och Grov.
Shit vad jag saknar Ettan.......livslång kärlek.....
 
E

editime

Guest
Hur går det för er?
Går fint!! Sparar 25kr per dag på ett sluta Snusa Konto som nu tickar på 325kr ;) så jodå, det går.

Varit utan snus nu i snart 2 v & faktum är att det går jävligt bra. Första 3-4 dagarna var absolut tuffa, men nu går det galant.

jag är sanslöst nöjd att jag äntligen slutade. Kroppen känns mycket fräschare & piggare (ja, det är sant) & det är nog den största behållningen :)
 

livinl0ud

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
En dag i taget 🙏 efter 22år som aktiv snusare.
2EF06ECD-C4DF-4E4F-B6FC-AC659224FE96.jpeg
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
jag fick köra Onico över ett år för att kunna lägga av.
tog min sista prilla 2006, men många år efter fick jag fortsatt sug efter en prilla. Började när jag var 16-17 och körde fram till jag var 25

Men sista åren nu så har det inte alls varit något sug, peppar peppar
 

Pippi

Omega
2-Faktor
Snusade ungefär 10 år innan jag bestämde mig att testa att gå cold turkey. Idag, ungefär 4 år senare kan jag fortfarande inte sluta tänka på hur gott de skulle va med en snus på kvällskvisten.. Första halvåret var vidrigt men varje kvartal därefter blev enklare och enklare. Skulle aldrig ha klarat av de med Onico eller annat substitut
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Inte för att vara sån, när många tycker det är jobbigt eller säger sig känna sug i flera år, men det är inte heroin ni slutar med. Det är nikotin och en vana.
Nikotinet är ur kroppen på ett par veckor, så det är vanan som måste brytas. Kämpa på!
 

SRBOT

Cartier
Bumpar tråden!

Efter att ha snusat i 8 år (1 dosa om dagen sista åren) är det nu dags att lägga ner detta beroende.

Sista 3 prillorna, sen lägger jag av.

Övervägt, planerat & förberett mig några veckor & ser fram emot det nu. Skräckblandad förtjusning verkligen, men jag ger mig fan på att bli kvitt det & inte längre vara nikotinist.

Nu kör vi!

8BF4C933-B77B-49CD-B596-86155E0F50C0.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Får ångest bara av tanken på att sluta snusa, på riktigt alltså. Det kan ju inte vara sunt på något sätt att vara så beroende. Kanske får ta och sluta någon gång jag med, någon gång i framtiden.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Får ångest bara av tanken på att sluta snusa, på riktigt alltså. Det kan ju inte vara sunt på något sätt att vara så beroende. Kanske får ta och sluta någon gång jag med, någon gång i framtiden.
Själv försöker jag byta ner mig till billigare märken för att göra mindre hål i plånboken.

Gick just ner från Granit som redan är ganska billig.

Köpte stock av:
Kaliber (kräk)
Småland (megakräk)
LD (helt ok, kanske blir denna)

:)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Bumpar tråden!

Efter att ha snusat i 8 år (1 dosa om dagen sista åren) är det nu dags att lägga ner detta beroende.

Sista 3 prillorna, sen lägger jag av.

Övervägt, planerat & förberett mig några veckor & ser fram emot det nu. Skräckblandad förtjusning verkligen, men jag ger mig fan på att bli kvitt det & inte längre vara nikotinist.

Nu kör vi!

8BF4C933-B77B-49CD-B596-86155E0F50C0.jpeg
8 år?!? Slutar du nu har du ju snusat 8 år helt i onödan 😳
Därför jag inte tänker sluta. Har snusat 25 år och skulle få ångest av att ha kastat bort dessa 25 år helt i onödan.

Men önskar dig stort lycka till💪🏻 Ett jävla pannben bara så kommer det gå bra
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Började snusa i 8'an men hade dumt nog ett uppehåll ett antal år då jag istället rökte. Runt 25-årsåldern tog jag mitt förnuft till fånga och lade av med rökning och återgick till snus, huvudsakligen Ettan lös. Så har det fortsatt med typ 2-3 dosor i veckan. Är inte någon inbiten snusare då jag oftast klarar mig på 7 prillor om dagen, dvs:
  • Efter frukost
  • Efter förmiddagsfika
  • Efter lunch
  • Efter eftermiddagsfika
  • Efter kvällskäk
  • Samt två till under kvällen
Har som sagt huvudsakligen kört med Ettan lös men när en stock började närma sig 500:- och innehållet minskade till 42 gr fick det vara nog. Min fru är en driftig jävel så med hjälp av hennes grundforskning började vi tillverka eget snus från snussatser. Får ut över 50 FULLA dosor på en sats till ett pris på ca 6-7 kr dosan, så veckokostnaden har legat på försumbara 20 spänn. Myndigheterna har inte sett detta med blida ögon under många år och för ett år sedan lyckades man få igenom en skattehöjning på råtobak som motsvarade skatten på vanlig tobak. En snussats som tidigare kostade ca 250:- kostade nu helt plötsligt 2.000:-. Ekonom som man är såg man till att bunkra innan skattehöjningen slog igenom, så jag kan inte sluta snusa än på en 6-7 år ... :)

Snus 2021-02-19.jpg
 

Frodda

Omega
Jag gjorde ett löfte till mitt ena barn om sluta snusa.
Detta är 2016. Har hållit det ända sen dess.

Testade en vecka bara snusa innan lunch, sen testade jag veckan där på bara snusa efter lunch..
vecka 3 sket jag i det helt !

Har dock snusat Onico som är helt ren från tobak och nikotin.

Kommer i år testa röka cigarr för första gången sen 2015 =)
 

errare

Omega
Körde snusjournal för att plocka bort de onödiga snusen i vardagen, började successivt sluta med ”påvägtilljobbet-snusen” och ”irritations-snusen”, men såklart var ”öl-snusen” inte med i räkningen… gick jävligt bra. Tills jag började igen:banghead:

Såhär såg det ut när jag slutade för ett år sen:
4DEB2D4C-C9C0-415E-9A98-68ECAC8D5C42.png
 

Rooster91

Panerai
Jag har både slutat snusa och röka.

Jag slutade röka cold turkey, jag var iaf uppe i ett paket om dagen och det ökade stadigt.

Sedan började jag snusa 3 år efter det och snusade i 3 år. Blev samma där mer o mer. Borsta tänderna på kvällen o la in en snus o somna osv.
Gjorde på samma sätt, tog sista or dosan och köpte inget mer.
Körde ingefära under läppen för o lindra värsta abstinensen åt del godis första dagarna.
Träna bort resten.
Klarar man en månad så är det enklare sen.

Problemet många gör tror jag är att de ställer in sig att det är svårt, och det påverkar mer än man tror. Föreställ er att ni biter i en sur citron, kände ni smaken? Vad man tänker kan skapa fysiska symptom!
Så skifta bort fokus o ignorera suget.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Efter att ha snusat i drygt 24 år fick jag för mig att jag skulle sluta.
Det gick faktiskt förvånansvärt lätt och var inte lika jobbigt som jag hade förväntat mig.
De första 3 dagarna var tuffa och man kände sig yr och nästan som man var lite berusad men efter det så kom och gick suget från och till och det gick att motstå.

Efter en månads uppehåll började jag sova väldigt dåligt och kunde vakna mitt i natten och hade svårt att somna om. Jag har i princip aldrig haft problem med att sova tidigare.
Även mitt minne blev väldigt dåligt och vi kunde prata om saker på kvällen som jag inte kom ihåg morgonen efter.
Detta blev lite skrämmande och jag börja googla på om nikotin och minnesförlust kunde ha något samband.

Jag hittade en forsknings artikel från ett universitet som visade på nikotinets positiva effekter för minne, inlärning och att lättare hålla fokus.
Efter drygt 1,5 månaders uppehåll började jag snusa igen för att se om sömnen och minnet blev bättre vilket det blev så nu är jag nere i träsket igen men tycker att det är värt det :)

Någon annan som haft samma konstiga erfarenheter av att sluta snusa?
 
Topp