• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SMAKRÅD: 116000

Pistol_Pete

Panerai
Du verkar ju inte ha bråttom med inköpet så rådet är att ta tid på dig och verkligen prova tills du är helt säker.
Som sagt, ståltavlan är skitsnygg och är det den som gör dig knäsvag är det den du ska ha!

Jag var runt på sex olika AD:s i tre länder innan jag slog till...
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Du verkar ju inte ha bråttom med inköpet så rådet är att ta tid på dig och verkligen prova tills du är helt säker.
Som sagt, ståltavlan är skitsnygg och är det den som gör dig knäsvag är det den du ska ha!

Jag var runt på sex olika AD:s i tre länder innan jag slog till...


Ja jag tror också att det kan löna sig att gå runt och kika. Inte minst för nöjet att haggla litet om priset. ;)
 

jhm

Panerai
Personligen tycker jag bättre om Exp 1, men den kommer väl bara i svart så jag skulle välja den blå tavlan som Pistol_Peter visar, tror man tröttnar på steel efter ett tag.


Så skulle det kunna vara. Av de tre nya färgerna, tror jag dock att steel är den man tröttnar minst på. Initialt tyckte jag också att den gamla blå modellen var snyggare, men frågan är om inte steel är lättare att matcha till olika färg och form på kläder?! Den känns åtminstone diskretare. Jag tänkte gambla litet, och hoppas att Baselworld inte innebär ytterligare en prishöjning, och vänta och se om det kommer något nytt smaskigt där, innan jag går och beställer en OP. :)
 

Riccie

Cartier
2-Faktor
Bra val av klocka om nu inte AT vart något alternativ. Skulle välja grape eller blå dessa ger mer liv åt klockan och man tröttnar inte.
 
  • Like
Reactions: jhm

galácticon

Patek
2-Faktor
Låter som att du tänkt igenom detta och ditt val är riktigt trevligt. Kanske inte exakt det jag skulle göra men alla har vi olika stil. Jag säger "kör!" när det gäller klockan.

Vilken urtavla? Steel - alla dagar i veckan. Du fyller 40 år och "grape" är ganska gubbig i sig, det behöver inte du ;) Dessutom är "steel" snyggare.

Glöm inte att starta en öppningstråd när du fått hem klockan. Jag väntar lite med att välkomna dig in i rolexvärlden...
 
  • Like
Reactions: jhm

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Fast man slutade väl med AirKingen 2014? Sen tror jag 34 mm blir lite i minsta laget. Jag har hyfsat "grova" handleder på 19/19,5 cm omkrets. Dock gillar jag inte klockor över 42 mm, även om jag säkert skulle kunna bära dem utan att det ser löjligt ut. :)
Namnet Air-King försvann 2014 men modellen finns kvar som OP 114200 fast utan AK på tavlan.
 
Jag gillar steeltavlan, skulle nog valt den också.
Som sagt finns alltid möjligheten att på sikt byta tavla på OP-modellen om man nu vill.
Håller med om att det är en lite mer "under radarn"-klocka i Rolex modellprogram, men icke desto mindre trevlig.
 
  • Like
Reactions: jhm

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Kör på Steel. Den andra är väldigt snygg men det finns en liten risk att man tröttnar på den i längden. Om du är osäker så köp på dig en extra tavla, det finns det utrymme för i den tänkta budgeten. Jag tycker personligen att 116000 är den näst snyggaste klockan i kollektionen om man vill köpa en ny och är själv sugen på en. Det enda negativa är att den saknar spännet med easylink (om jag minns rätt).
 
  • Like
Reactions: jhm

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Tycker du ska köra på red grape som har en fantastisk lyster och blir lite roligare i längden.
Steel är också snygg men den kanske blir lite grå och tråkig. White grape är jag lite osäker på, måste se den irl först.
 

jhm

Panerai
Kör på Steel. Den andra är väldigt snygg men det finns en liten risk att man tröttnar på den i längden. Om du är osäker så köp på dig en extra tavla, det finns det utrymme för i den tänkta budgeten. Jag tycker personligen att 116000 är den näst snyggaste klockan i kollektionen om man vill köpa en ny och är själv sugen på en. Det enda negativa är att den saknar spännet med easylink (om jag minns rätt).


Så tänkte jag också, men vad jag förstått kan man inte köpa extra tavlor längre (om man kunnat det tidigare vet jag inte) utan de kräver att man "byter in" den befintliga mot en ny. Kostar runt 6K och görs med fördel vid servicen. Om jag väljer steel-varianten, och det sen visar sig att jag tröttnat på denna efter fem till sju år, och det finns fräsigare då, så skulle det ju kunna vara ett alternativ. Många säger ju att styrkan med Rolex är att man i princip får tillbaka en ny klocka efter varje service, då många slitdelar byts och de polerar bort eventuella repor och dyl. :)
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Så tänkte jag också, men vad jag förstått kan man inte köpa extra tavlor längre (om man kunnat det tidigare vet jag inte) utan de kräver att man "byter in" den befintliga mot en ny.

Ok. Det visste jag inte. Jag antar att de inte vill ha en massa äkta tavlor ute på marknaden som kan användas vid diverse fulbyggen.
 
  • Like
Reactions: jhm

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Så tänkte jag också, men vad jag förstått kan man inte köpa extra tavlor längre (om man kunnat det tidigare vet jag inte) utan de kräver att man "byter in" den befintliga mot en ny. Kostar runt 6K och görs med fördel vid servicen. Om jag väljer steel-varianten, och det sen visar sig att jag tröttnat på denna efter fem till sju år, och det finns fräsigare då, så skulle det ju kunna vara ett alternativ. Många säger ju att styrkan med Rolex är att man i princip får tillbaka en ny klocka efter varje service, då många slitdelar byts och de polerar bort eventuella repor och dyl. :)
Du kan visst köpa en extra tavla och behålla din gamla. Jag frågade Nymans så sent som förra veckan och det var inga problem. Skickar du däremot klockan till Rolex så kanske dom behåller den gamla tavlan.
 
  • Like
Reactions: jhm

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
En bild på min 116000 från 2014.
13a11dde-e103-4de5-8893-9efcfc18b5b9_zpslza7qmf0.jpg
 

jhm

Panerai
Du kan visst köpa en extra tavla och behålla din gamla. Jag frågade Nymans så sent som förra veckan och det var inga problem. Skickar du däremot klockan till Rolex så kanske dom behåller den gamla tavlan.


Ok, då ger olika AD olika svar då helt enkelt. Jag fick veta att Rolex blivit hårdare och hårdare med detta, av skäl som redan nämnts i tråden. Vad tar Nymans för en ny tavla, utan inbyte?
 

CarlV

Cartier
Tycker nog att för att den summan behöver man inga råd! Då borde man kunna välja själv!;)
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Tycker att den nya är lite blockig- sticker ut en del så det är en smaksak om man tycker om det eller inte
 

M021

Rolex
2-Faktor
Kanonval, sneglar själv på den som allround rolex, kan alltid hitta trevliga tavlor, gamla samt nya att förnya sig. Gillar själv den blå/vita
 
  • Like
Reactions: jhm

jhm

Panerai
Kör på Steel. Den andra är väldigt snygg men det finns en liten risk att man tröttnar på den i längden. Om du är osäker så köp på dig en extra tavla, det finns det utrymme för i den tänkta budgeten. Jag tycker personligen att 116000 är den näst snyggaste klockan i kollektionen om man vill köpa en ny och är själv sugen på en. Det enda negativa är att den saknar spännet med easylink (om jag minns rätt).


Om easylink är den där snabbändringen som man gör i claspen, så har OP från 2014 den. Eller menar du något annat?
 

jhm

Panerai
Tycker du ska köra på red grape som har en fantastisk lyster och blir lite roligare i längden.
Steel är också snygg men den kanske blir lite grå och tråkig. White grape är jag lite osäker på, måste se den irl först.


Tyckte också red grape var snyggast först, men tror att det kommer att kännas som en damklocka i längden, men det är bara vad jag tror.
 
Topp