• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

smartklocka?

äger du en smartklocka?


  • Totala väljare
    92

crpsey

Breitling
Tjena!

Har funderat på detta ett tag. Införskaffade mig inte så längesedan en smartklocka med syfte att hålla mig lite mer aktiv och ha något som hjälper på traven. I detta fall var det en apple watch men det spelar i sig mindre roll. (klockan går att simma med, därför jag tog upp det. Detta innebär att man kan ha klockan som en "daily beater" trots att den kanske är lite skörare utan skal)

Jag känner att klockan får mer och mer handledstid och mina andra "traditionella" klockor får ligga och damma lite oftare. Vad tycker ni om smartklockor?
Att klockan har funktioner som inte en traditionell klocka kan erbjuda är självfallet men finns det plats för en smartklocka i en samling eller vad tycker ni?

Känner att smartklockorna utvecklas varje år och snart kanske det inte behövs telefoner i de flesta fallen.
 
Jag har funderat på att införskaffa en.. Men frågan är då vilken, kan såklart googla mig till olika funktioner och recensioner men kanske någon här har testat olika? Den givna valet hade väl varit en Apple watch då jag kör Apple i övrigt, men det är absolut inget måste.

Sen håller jag med om att det inte kan ersätta en riktig klocka.
 

Hubbe

Omega
Har en garmin Fenix 5x plus. Löjligt bra klocka, bär egentligen inget annat.

Den gör allt, men att kunna mäta syrenivån i blodet är ju plötsligt en riktigt bra funktion.
 

Nortman

Omega
Jag tog själv steget för en vecka sedan och bestämde mig för att investera i en Apple Watch, precis som många andra. Det största syftet är att ha en klocka som funkar bra när man är ledig och sportar. Men jag har knappt dragit av mig den sedan inköpet... de mekaniska klockorna ligger nu och darrar av skräck i klocklådan.

Den nya modellen kommer dessutom med denna snygga ”Pepsi” urtavla. Nåja, man får nöja sig med det man kan få tag på!

Är det kanske någon med mer erfarenhet av dessa intelligenta smart-ur som har tips på fina band. Det som medföljde är tämligen bra för sportigare aktiviteter men är gräsligt till anda ändamål...

Må gott, och trevlig söndag!

90A41014-E68B-4D0A-A99B-C5B8E72C5D6D.jpeg
 

MGM

Breitling
Har haft olika träningsklockor i många år. Mitt senaste inköp är en svindyr Garmin Fenix 6. Märker dock att i takt med att klockintresset ökar, och min kärlek för ”riktiga” mekaniska vackra klockor blir större, så blir jag mindre och mindre intresserad av att bära min Garmin. Jag börjar också tröttna på alla smartfunktioner som hela tiden pockar på min uppmärksamhet. För tillfället är den nerpackad i kartongen. Återstår att se om den blir uppackad igen. Troligtvis kommer det att sluta med att jag säljer den.
 

Nortman

Omega
Spännande att höra olika vinklar på detta, jag har själv vänner som både använder sina mekaniska klockor mindre efter köp av smartklocka. Men också de som använder dem mer för att man blir less på de moderna funktionerna...

Det återstår att se om Apple Watch blir en keeper.
 

dropic

Cartier
2-Faktor
Som träningsklocka är det riktigt kul med smartklockor enligt mig, däremot tycker jag att det är oerhört svårt att lyckas byta tillbaka till de "riktiga" klockorna. Blir oftast att man kör en av dem i minst några dagar innan man byter tillbaka.

Om man inte har något emot att köra "dubbelpipigt" med en på varje arm skulle jag rekommendera fitbit charge eller liknande "fitnessband". Det ser enligt mig lite bättre ut än att ha två större klockor på sig.
 

Nortman

Omega
Jag har också brottats med idén att köra dubbelpipigt på när man vill känna att man vill lufta den ”riktiga” klockan. Men det känns som att det är med risk för att hamna under samma kategori av folk som gestaltas på Konsultdojans instagramkonto.... (Om ni inte känner till detta sedan tidigare så rekommenderas det starkt som ett praktexempel på hur man inte skall klä sig) Men vad vet jag.
 

dropic

Cartier
2-Faktor
Haha jo snyggt skulle jag inte säga att det är... Men det beror kanske på vad syftet är!

Vill man bara ha "lite" smartklocka men som ändå ser ut och känns som en riktig klocka kan man även kolla på Kronaby klockorna. Dock förlorar dom nästan helt funktionen som träningsklocka enligt mig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Om man slutar använda sina mekaniska klockor bara för att man har köpt en smartwatch, så har man aldrig tyckt om mekaniska klockor?

Då låter det mer som att man bara ville ha något på handleden. Och då uppfyller ju en smartwatch de kraven. Den visar tiden. Du får ha något på handleden. Plus att du får ännu en pryl som aktiverar hjärnans belöningssystem genom alla notifieringar
 

Nortman

Omega
Haha jo snyggt skulle jag inte säga att det är... Men det beror kanske på vad syftet är!

Vill man bara ha "lite" smartklocka men som ändå ser ut och känns som en riktig klocka kan man även kolla på Kronaby klockorna. Dock förlorar dom nästan helt funktionen som träningsklocka enligt mig.
Faktum är att jag har haft en Kronaby, det var kul i ungefär 15 minuter innan jag insåg att det var alldeles för mycket ”på gärdsgården” mellan riktigt klocka och smartklocka. Alltså kändes det lite ambivalent... slutade med att jag bytte mot en SS RSC!
 

Nortman

Omega
Om man slutar använda sina mekaniska klockor bara för att man har köpt en smartwatch, så har man aldrig tyckt om mekaniska klockor?

Då låter det mer som att man bara ville ha något på handleden. Och då uppfyller ju en smartwatch de kraven. Den visar tiden. Du får ha något på handleden. Plus att du får ännu en pryl som aktiverar hjärnans belöningssystem genom alla notifieringar
Både ja och nej, för min del så älskar jag mekaniska klockor och kommer alltid att ha minst en. De fyller helt olika syften, helt enkelt. Det gäller väl att hitta en bra balans, som med allt här i livet...
 

Goflorp

Cartier
Faktiskt kört Apple Watch i över ett år men gått ifrån det.

I början är den rätt kul, massa finesser och den hör av sig när det händer nåt.
Efter tre månader har man stängt av i princip varenda notifiering som finns... för
man höjer bara blodtrycket - omedvetet men ändå.

Efter att tag börjar man tycka att ingen av de medföljande urtavlorna är SNYGG.
Allt är fult, klumpigt, och varför kan den fan inte vara rund!
Man köper länk, en svart till en svart klocka. Retar sig på att man inte köpte den i stål...
Tyckte efter ett halvår att den fullkomligt saknade "själ" om nu ett föremål kan ha det.
Om "själ" inte är heldigitalt, antingen eller, så kan jag nog säga att en mekanisk klocka
har MER själ än en Apple Watch.

Dessutom ininner sig den där äckliga pirrande känslan att man har något som "alla" har.
Man möter på en del riktiga trattkantareller som har likadan på armen och plötsligt suktar
man efter att vara nördig, konstig och allmänt grinig och köpa jävla udda men roliga
"manuella" (mekaniska) klockor som Sinn, Damasko och likande.

Så, jag sålde min Apple Watch - fick ett bra pris för den och den fick ett "bra hem" hos
en kille som sysslade med löpning. Bra så.

Just nu har jag microklockornas microklocka på armen, en A-13A från en halvgalen italiensk
ingenjör med enormt flygintresse... Mer "själ" blir det nog inte. Den har absolut NOLL notifieringar.
Aldrig vart mer "klocklycklig" ändå.

www.A-13A.com
 
Senast ändrad:

Nortman

Omega
Faktiskt kört Apple Watch i över ett år men gått ifrån det.

I början är den rätt kul, massa finesser och den hör av sig när det händer nåt.
Efter tre månader har man stängt av i princip varenda notifiering som finns... för
man höjer bara blodtrycket - omedvetet men ändå.

Efter att tag börjar man tycka att ingen av de medföljande urtavlorna är SNYGG.
Allt är fult, klumpigt, och varför kan den fan inte vara rund!
Man köper länk, en svart till en svart klocka. Retar sig på att man inte köpte den i stål...
Tyckte efter ett halvår att den fullkomligt saknade "själ" om nu ett föremål kan ha det.
Om "själ" inte är heldigitalt, antingen eller, så kan jag nog säga att en mekanisk klocka
har MER själ än en Apple Watch.

Dessutom ininner sig den där äckliga pirrande känslan att man har något som "alla" har.
Man möter på en del riktiga trattkantareller som har likadan på armen och plötsligt suktar
man efter att vara nördig, konstig och allmänt grinig och köpa jävla udda men roliga
"manuella" (mekaniska) klockor som Sinn, Damasko och likande.

Så, jag sålde min Apple Watch - fick ett bra pris för den och den fick ett "bra hem" hos
en kille som sysslade med löpning. Bra så.

Just nu har jag microklockornas microklocka på armen, en A-13A från en halvgalen italiensk
ingenjör med enormt flygintresse... Mer "själ" blir det nog inte. Den har absolut NOLL notifieringar.
Aldrig vart mer "klocklycklig" ändå.
Fint skrivet, jag ser fram emot att se hur min resa med Apple Watch kommer att fortlöpa!

Jag håller helt med om det du säger om att klockan saknar ”själ”, det är ju trotts allt inte samma hantverk och kärlek nerlagt bakom konstruktionen av uret...

Som mitt tidigare inlägg bevisar så är ju en digital Pepsi inte alls samma sak som en hederlig 16750!
 

MGM

Breitling
Faktiskt kört Apple Watch i över ett år men gått ifrån det.

I början är den rätt kul, massa finesser och den hör av sig när det händer nåt.
Efter tre månader har man stängt av i princip varenda notifiering som finns... för
man höjer bara blodtrycket - omedvetet men ändå.

Efter att tag börjar man tycka att ingen av de medföljande urtavlorna är SNYGG.
Allt är fult, klumpigt, och varför kan den fan inte vara rund!
Man köper länk, en svart till en svart klocka. Retar sig på att man inte köpte den i stål...
Tyckte efter ett halvår att den fullkomligt saknade "själ" om nu ett föremål kan ha det.
Om "själ" inte är heldigitalt, antingen eller, så kan jag nog säga att en mekanisk klocka
har MER själ än en Apple Watch.

Dessutom ininner sig den där äckliga pirrande känslan att man har något som "alla" har.
Man möter på en del riktiga trattkantareller som har likadan på armen och plötsligt suktar
man efter att vara nördig, konstig och allmänt grinig och köpa jävla udda men roliga
"manuella" (mekaniska) klockor som Sinn, Damasko och likande.

Så, jag sålde min Apple Watch - fick ett bra pris för den och den fick ett "bra hem" hos
en kille som sysslade med löpning. Bra så.

Just nu har jag microklockornas microklocka på armen, en A-13A från en halvgalen italiensk
ingenjör med enormt flygintresse... Mer "själ" blir det nog inte. Den har absolut NOLL notifieringar.
Aldrig vart mer "klocklycklig" ändå.

www.A-13A.com
Känner igen känslan precis. Just det där att ”alla” verkar springa runt med någon typ av smartwatch gör att suget efter riktiga klockor blir ännu starkare.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
En ”riktig klocka” är ett smycke, en smartwatch är ju bara en jäkla minidator som är fastspänd på armen...

Blir mest stressad av plingandet med notiser på exakt allting..
Allt ifrån att inte glömma att andas(wtf liksom?) till att man ska resa sig eller att man är halvvägs till ens rörelsemål, lägg därtill Mailsms osv osv...


Sen ska man behöva ladda ännu en pryl var/varannan dag?

Nej, jag använder endast min AW till löpturerna för att hålla koll på tempo och sträckan.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Testade en sony till jobbtelefonen men det funkade inte för mig. Hålla på att ladda den var ju en pina.

För några veckor sedan köpte jag en rätt osmart Fredrique Constant som jag tyckte var snygg, bra funktioner för mig. Visar inte när det ringer osv. så jag mäter lite steg och sömn (vilket funkar sådär). Och framförallt två års batteritid.

Har också köpt en Kronaby jag skall testa. Den visar ju när det ringer och jag kan lägga in ex. Frugan, förskolan och skolan som visarna talar om vem som ringer. Har väl runt 1 års batteritid. Fördelen med dessa lite halvsmarta klockorna är ju att jag inte måste ha den men om man sitter på utbildning hela dagen kan det ju vara praktiskt.
3EB1F00F-D71B-4760-8437-84937D1B04E7.jpeg
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Bar min Garmin Vivoactive dygnet runt i nästan 2 års tid innan jag tröttnade och sålde den. Visst är det jäkla smidigt att snabbt kunna se mail och mess med en snabb blick på handleden och lite kul att kunna se hur många steg man går på en dag, hur aktiv man varit, hur stressad klockan påstår man varit under dagen, när man somnade och när man vaknade. Men insåg efter ett tag att det helt klart skapade ett behov som inte var nödvändigt. Inte faen behöver jag veta exakt hur många minuter jag sovit, å inte heller måste jag se alla notiser på sekunden det brummar i telefonen. Hjärnan går på högvarv nog utan att ständigt påminnas om allt min mobil vill mig. Landade till och med i att jag numera inte ens tar tid när jag springer vilket jag gjort regelbundet i många år, utan tar en prestigelös sväng som känns lagom 🙂
 

Nortman

Omega
Jag har funderat på att införskaffa en.. Men frågan är då vilken, kan såklart googla mig till olika funktioner och recensioner men kanske någon här har testat olika? Den givna valet hade väl varit en Apple watch då jag kör Apple i övrigt, men det är absolut inget måste.

Sen håller jag med om att det inte kan ersätta en riktig klocka.
Har du redan mycket Apple (dator, telefon, osv) kan jag rekommendera klockan också. Allt fungerar väldigt fint tillsammans och är otroligt lätt att installera. Har du även bekanta med AW så har den en väldigt underhållande Walkie-Talkie funktion!
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Som verktyg betraktat tycker jag att AW är toppen, och då använder jag den till tre aktiviteter; golf, löpning och styrketräning. Jag bär den sällan i andra sammanhang. Att kunna registrera slag på banan, ha koll på snittider och puls vid löpning och lägga in antal reps på gymmet har visat sig vara väldigt användbart.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tog själv steget för en vecka sedan och bestämde mig för att investera i en Apple Watch, precis som många andra. Det största syftet är att ha en klocka som funkar bra när man är ledig och sportar. Men jag har knappt dragit av mig den sedan inköpet... de mekaniska klockorna ligger nu och darrar av skräck i klocklådan.

Den nya modellen kommer dessutom med denna snygga ”Pepsi” urtavla. Nåja, man får nöja sig med det man kan få tag på!

Är det kanske någon med mer erfarenhet av dessa intelligenta smart-ur som har tips på fina band. Det som medföljde är tämligen bra för sportigare aktiviteter men är gräsligt till anda ändamål...

Må gott, och trevlig söndag!

90A41014-E68B-4D0A-A99B-C5B8E72C5D6D.jpeg
psst...


EDIT:// Och i denna tråd skrev jag om mina tankar kring detta: https://klocksnack.se/threads/jag-har-något-att-bekänna.134236/page-3#post-3528428
 

DrejgUlf

Omega
Jag har också brottats med idén att köra dubbelpipigt på när man vill känna att man vill lufta den ”riktiga” klockan. Men det känns som att det är med risk för att hamna under samma kategori av folk som gestaltas på Konsultdojans instagramkonto.... (Om ni inte känner till detta sedan tidigare så rekommenderas det starkt som ett praktexempel på hur man inte skall klä sig) Men vad vet jag.
Beställde en Fitbit Charge 4 special edition idag just för att köra dubbelpipigt 🤭
Jag vill åt fitnessfuntionerna och inbyggd gps och att den mer ska se ut som ett armband än en klocka. Får återkomma om det lyckas 😅
 

Nortman

Omega
Beställde en Fitbit Charge 4 special edition idag just för att köra dubbelpipigt 🤭
Jag vill åt fitnessfuntionerna och inbyggd gps och att den mer ska se ut som ett armband än en klocka. Får återkomma om det lyckas 😅
Jag har provat konceptet lite nu och kommit fram till att det är ok, men inte helt bekvämt med två runt handlederna. Mestadels för att man är så grymt ovan vid att ha något runt högerarmen... det slutar nog med att det blir en dinka för lediga dagar och träning!
Det ska bli kul att läsa om din upplevelse framöver!
 

DrejgUlf

Omega
Idag kom den hem. Självklart så är en AW något helt annat, men denna passar mina behov och jag hoppas man inte ser för töntig ut. Jag gillar att den sköter allt automatiskt och jag inte behöver starta tex löprunda. Vet inte hur bra det funkar i praktiken dock, får återkomma till det när det gått ett par dagar.
received_398674964624203.jpeg
 

Piecar

Breitling
Intressant, Apple watch har liknande funktion, har dock enligt mig funkat lite sådär, men för det mesta perfekt. Något att tänka på i val av SM är batteritid. apple watch har 1 - 1,5 dags batteri, vilket enligt mig är lite för lite. Garmins fenix serie har betydligt bättre batteri.
 
Topp