• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba frågor - vintage

bullen

Cartier
Det där är jättekonstigt. Rör sig verket när du ställer tiden och fungerar kronograffunktionerna och pushers som de ska?
Var och klämde lite idag på den lokala aktionsfirman, kronograffuktionen fungerade perfekt och allt kändes bra. Det blev inget köp denna gång men är fortfarande lite nyfiken på hur det kan komma sej? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Var och klämde lite idag på den lokala aktionsfirman, kronograffuktionen fungerade perfekt och allt kändes bra. Det blev inget köp denna gång men är fortfarande lite nyfiken på hur det kan komma sej? :)
Mycket märkligt, men eftersom kronograffunktionerna fungerar måste det vara hela verket som sitter snett i boetten inte bara tavlan...
 

anno1884

Panerai
2.jpg


Dagen nybörjarfråga :)
Kanske fel tråd men vet inte när klockor börjar räknas som vintage. Hur som helst är det något som vet hur jag ställer datumet på ett valjoux 7734 verk med månfas från -87? Finns en tryckknapp t.v men den ställer endast månfasen. Går det dra ut kronan i fler steg? (inte vågat prova) eller får jag helt enkelt skruva o skruva o skruva fram rätt datum...
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
2.jpg


Dagen nybörjarfråga :)
Kanske fel tråd men vet inte när klockor börjar räknas som vintage. Hur som helst är det något som vet hur jag ställer datumet på ett valjoux 7734 verk med månfas från -87? Finns en tryckknapp t.v men den ställer endast månfasen. Går det dra ut kronan i fler steg? (inte vågat prova) eller får jag helt enkelt skruva o skruva o skruva fram rätt datum...
Finns ingen snabbställning av datumet på V7734, du får helt enkelt vrida runt visarna tills du får rätt datum.
 

Patrik J

Rolex

BCKSTRM

Rolex
Ja, inga konstigheter. Ny bezeln kom någon gång -69 och som ofta med vintage Omega finns det en del överlappning. Applicerad logga ska helst heta 145.022-68 för att vara korrekt – även om det inte verkar helt solklart.
Tack!

Om du menar på insidan av locket står det 145.022-69ST. Varför ska det helst vara -68?

Har läst mig fördärvad och kan inte hitta något som säger att det inte borde stämma, men verkar som sagt inte heller vara solklart... :(

Edit: nu fattar jag applicerad logga. Det är tryckt logga. Har förstått det som att applicerad logga var fram til 68

Länk till sidan jag läst mest på: http://speedmaster101.com/145-022-69/
Den aktuella ser ut som den första men ej brun tavla och inte lika patinerad över lag.
 

Patrik J

Rolex
Tack!

Om du menar på insidan av locket står det 145.022-69ST. Varför ska det helst vara -68?

Har läst mig fördärvad och kan inte hitta något som säger att det inte borde stämma, men verkar som sagt inte heller vara solklart... :(

Edit: nu fattar jag applicerad logga. Det är tryckt logga. Har förstått det som att applicerad logga var fram til 68

Länk till sidan jag läst mest på: http://speedmaster101.com/145-022-69/
Den aktuella ser ut som den första men ej brun tavla och inte lika patinerad över lag.

Applicerad logga till och med ref 145.022-68, även om det florerat vissa 145.022-69 med applicerad logga.
Tänk på att siffran i baklocket inte direkt är någon årsstämpel utan snarare en del av referensnumret och att flera referenser kunde tillverkas parallellt på den där tiden, bara för att röra till det lite. Tidiga 145-022-69 kan också ha flera olika baklock. Vet du hur det ser ut på ditt objekt?
 

BCKSTRM

Rolex
Applicerad logga till och med ref 145.022-68, även om det florerat vissa 145.022-69 med applicerad logga.
Tänk på att siffran i baklocket inte direkt är någon årsstämpel utan snarare en del av referensnumret och att flera referenser kunde tillverkas parallellt på den där tiden, bara för att röra till det lite. Tidiga 145-022-69 kan också ha flera olika baklock. Vet du hur det ser ut på ditt objekt?
Tack! Det är redan rörigt så ingen fara ;)
Vet inte baklocket än men det ska väl vara "smooth case back" eller "straight writing"?
Har läst om serienummer och 28miljonersserier verkar vara 69, och i viss mån 70. Skulle det ha någon direkt betydelse för värdet om den är producerad i början av 70 snarare än 69?

På Speedmaster101 verkar det vara hur lugnt som helst men känner ändå mig lite osäker... Jag vill såklart undvika att köpa en franken eller liknande men så länge det borde stämma att denna Speedy 145.022-69 ST har tryckt logga, kaliber 861, DONbezel och serienummer på 28 miljoner tror jag att jag kan känna mig "trygg" (?).
 

Patrik J

Rolex
Så klart lite premium på sjöhäst- och straigth writing-baksida jämfört med av vanlig månbaksida, även om jag inte direkt har kollat priser på ett tag. 69 eller 70 ska dock inte ha någon betydelse.
 
Topp