• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snabba Rolex-frågor

länk är svårslaget men ibland vill man kunna justera.

a) Glidelock finns på vilka ref?
b) Vilka ref passar subbens länk med glidelock?
 

Schildfat

Cartier
Ni som har 5 siffriga subs i bra skick med solid end links eller 6 siffriga subs... Kan ni röra självaste endlinksen på varje sida lite fram och tillbaka? Blev lite orolig idag när jag plockade av bandet för att tvätta klockorna lite, satte tillbaka banden och märkte att jag kan rubba länken någon mm fram och tillbaka. Beror det på själva bandstiftet eller något annat? Det är verkligen minimalt, men har haft klockor där endlinken sitter som sten..
 

jabla

Sarlacc
Ni som har 5 siffriga subs i bra skick med solid end links eller 6 siffriga subs... Kan ni röra självaste endlinksen på varje sida lite fram och tillbaka? Blev lite orolig idag när jag plockade av bandet för att tvätta klockorna lite, satte tillbaka banden och märkte att jag kan rubba länken någon mm fram och tillbaka. Beror det på själva bandstiftet eller något annat? Det är verkligen minimalt, men har haft klockor där endlinken sitter som sten..
Fullt normalt, blir krångligt att få på länken om bandstiften måste sitta lite i press.
Dessutom är ju skiten som gjorde det stelt borta efter rengöringen. :)
 

Schildfat

Cartier
Fullt normalt, blir krångligt att få på länken om bandstiften måste sitta lite i press.
Dessutom är ju skiten som gjorde det stelt borta efter rengöringen. :)

Låter rimligt :) Har märkt att ifall jag byter bandstift från ena klockan till den andra varierar det hur mycket man kan rubba på endlinksen, kanske kan ha något med det också :)
 

Admm

KS Explorers Club
Är det någon som har koll på när Rolex började med en laser ingraverad krona klockan 6 på deras modeller? Finns det ett bestämt år när dem började med det? Eller varierar det från modell till modell?
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Ute efter ett Rolex buckle till läderband. Helst vintage. Läste någonstans att de bara kom i 16mm. Stämmer det? Skulle helst vilja ha 18mm.
 

Schildfat

Cartier
Snabb och udda fråga till Er vintage/daytona experter där ute.. Har sett en daytona zenith ute till salu för ett rätt bra pris. Enligt säljaren är boetten utbyt mot en ny och är därmed inte oem.. Hur viktigt är detta på en så gammal "vintage"? Urverket ser fint ut och inga konstigheter i övrigt. Eller ska man hålla sig undan?
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Snabb och udda fråga till Er vintage/daytona experter där ute.. Har sett en daytona zenith ute till salu för ett rätt bra pris. Enligt säljaren är boetten utbyt mot en ny och är därmed inte oem.. Hur viktigt är detta på en så gammal "vintage"? Urverket ser fint ut och inga konstigheter i övrigt. Eller ska man hålla sig undan?
Boetten är utbytt och ej original alltså?

Håll dig undan. Det är väl självklarheter.

Så det är alltså en annan boett, med zenith verk. Enda du får är Rolextavla och länk?
 
Topp