• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Det förstod jag, men jag besvarade mest hela diskussionen som blev.
Tack! Onekligen inget superex, och jag är egentligen rätt petig men kände att tavlan tilltalade mig lustigt nog... Och tycker nog case är viktigast - så jävla trist med runda boetter...

En tavla går ju att byta men en dålig boett är ju svårare/dyrare att göra nånting åt. Och sen är det ju nåt som är lockande med en icke perfekt snowflaketavla. Dessa bubblor och mögliga index.. Har haft en med perfekt blå tavla men den kändes ibland lite tråkig. Är det nåt fel på mig? :wtf:

Ser fram emot fler bilder!

En tavla går ju att byta men en dålig boett är ju svårare/dyrare att göra nånting åt. Och sen är det ju nåt som är lockande med en icke perfekt snowflaketavla. Dessa bubblor och mögliga index.. Har haft en med perfekt blå tavla men den kändes ibland lite tråkig. Är det nåt fel på mig? :wtf:

Inget fel, smaken är som baken :)

Visst hade jag föredragit en perfekt tavla, men gillar denna ändå då den är så jämn i sin Moon crater. Känner inget behov av att byta. Gillar att den är så sjukt ärlig :)

Inget fel, smaken är som baken :)

Visst hade jag föredragit en perfekt tavla, men gillar denna ändå då den är så jämn i sin Moon crater. Känner inget behov av att byta. Gillar att den är så sjukt ärlig :)
Klart som fan du ska ha kvar originaltavlan! Ser cool ut! Det gröna som kryper upp i bubblorna är från materialet under lacken. @Maro har också lite gröna bubblor på sin :)
Vetefan vad vad Davvan yrar om att byta.

Klart som fan du ska ha kvar originaltavlan! Ser cool ut! Det gröna som kryper upp i bubblorna är från materialet under lacken. @Maro har också lite gröna bubblor på sin :)
Enig med dig där! Gillar som sagt att den är så sjukt ärlig. Allt utom tavlan är dessutom i grymt skick, och känns lite olustigt att inte låta den vara som den kom från fabrik. Tänker att denna har använts i solen och sedan fått någon bubbla i tavlan, lagts undan och glömts bort :) (Annars borde den ju fått en servicetavla och blivit polerad ngn gång tänker jag). Även om den historien kanske inte stämmer tror jag verkligen klockan är orörd, och tavlan tillhör ju oavsett klockans historia :)

Förr gillade jag skabb, mögel och anfrätt.......nu har jag visst blivit lite fin i kanten.......skyller på @Per .....dåligt inflytande på vettigt folk

Tvärt om, tavlor är svåra att fixa och boetter lättare.

Men det är väl ändå ”renare” att nosa upp och installera en fin tavla i en bra boett än att börja mixtra med något utav dem.....

Ja i min värld låter detta enklare än att med hjälp av laser bygga upp en sönderpolerad boett. Vad som kostar mest i slutändan har jag dock svårt att uttala mig om.

Men det är väl ändå ”renare” att nosa upp och installera en fin tavla i en bra boett än att börja mixtra med något utav dem.....
Varför man som klockentusiast ens ska diskutera att göra det ena eller det andra med en schysst flinga i originalskick fattar jag fan inte. Att ersätta en servicetavla eller felaktiga delar med äldre och tidskorrekta är en sak men att som ”ickehandlare” ge sig på originalprylar för att bygga ihop perfekta ex tycker jag är knas.

Varför man som klockentusiast ens ska diskutera att göra det ena eller det andra med en schysst flinga i originalskick fattar jag fan inte. Att ersätta en servicetavla eller felaktiga delar med äldre och tidskorrekta är en sak men att som ”ickehandlare” ge sig på originalprylar för att bygga ihop perfekta ex tycker jag är knas.
Klart man ska kunna diskutera det......vi kan väl diskutera vad som helst.....eller? sen behöver man inte gilla det.....eller ens fatta det som i vissa fall....
Rätt eller fel..bu eller bä....preferenser.....

Billigare än att låta en handlare göra det. :)

Det sagt är det givetvis bäst att köpa det man vill ha till att börja med. Vilket jag antar att de allra flesta gör. Problemet är bara att perfekta ex sällan eller aldrig säljs. Då är det ett alternativ att göra så som diskuterats.

Each to their own.

Klart man ska kunna diskutera det......vi kan väl diskutera vad som helst.....eller? sen behöver man inte gilla det.....eller ens fatta det som i vissa fall....
Rätt eller fel..bu eller bä....preferenser.....
Ja precis, jag gillar det inte och har ur mitt perspektiv svårt att fatta varför man ger sig på originalprylar.
Diskussionen med bytta delar pågår ständigt och jag (med mina preferenser) tycker det är för jävla trist att det är den första kommentaren när nån köpt en schysst klocka är att han lätt kan byta tavla-visare.
Billigare än att låta en handlare göra det. :)

Det sagt är det givetvis bäst att köpa det man vill ha till att börja med. Vilket jag antar att de allra flesta gör. Problemet är bara att perfekta ex sällan eller aldrig säljs. Då är det ett alternativ att göra så som diskuterats.

Each to their own.

Så klart alltid each to their own;)

Förvisso billigare och säkert roligt som projekt med vissa klockor. Gör mig inga illusioner om att handlarnas eller supersamlarnas fin-ex är orörda.
Perfektionshysterin tycker jag dock sabbar (frankens, fejks, ommålning, korrumperade auktionshus etc) för klockhobbyn mer än den gynnar men det behöver såklart inte alla hålla med om.

Sorry Snowflakefans för denna ”rant” i er tråd. Rock on kids :)

Så klart alltid each to their own;)

Förvisso billigare och säkert roligt som projekt med vissa klockor. Gör mig inga illusioner om att handlarnas eller supersamlarnas fin-ex är orörda.
Perfektionshysterin tycker jag dock sabbar (frankens, fejks, ommålning, korrumperade auktionshus etc) för klockhobbyn mer än den gynnar men det behöver såklart inte alla hålla med om.

Sorry Snowflakefans för denna ”rant” i er tråd. Rock on kids :)
Vet inte riktigt hur det sabbar hobbyn? Klockor har alltid lagats och jag tycker personligen att en klocka med tex bytt tavla är trevligare än en med ommålad. Syftet med ändringen har alltid varit att förbättra klockan. Jag kan på något sätt tycka att orört-runkandet är löjligt när alla vet vad som försiggår men man ändå vill ha något perfekt. Andrahandsmarknaden på delar har alltid varit stekhet och jag tror de allra flesta förstår vad som händer med de lösa delarna som säljs.

I slutändan så är det klockans skick och utseende som är intressant för mig. I vissa fall är det orört och i andra är det fixat. När klockan bytt ägare en gång så är historiken i de flesta fall glömd. Det kvittar om en klocka är köpt av fuffensitalienare, topphandlare, auktionshus eller via ebay. När den väl bytt händer så är den orörd igen om inget annat sägs. Det sagt så vill nog de flesta tro att ens klockor är orörda i fantastiskt skick men personligen så är jag för luttrad för att tro varken eller. Jag bedömer klockor efter hur de ser ut pch den historia jag matas med. Jag betalar dock inte mer eller mindre pga historian som klockan kommer med. Jag betalar för klockan som den ser ut.

För mig handlar det om klockor. Andra jagar storyn eller annat. Jag tycker inte att perfektionshysterin är dålig. Tvärt om; den möjliggör för fler att ha fina klockor som annars varit sämre.

Vilken diskussion det blev :)
Passar på att dela en bild. Längtar tills den kommer hel i slutet av månaden... :)
51839DCD-BD2B-4EEE-95BA-AF0FA964DA51.jpeg

Passar på att dela en bild. Längtar tills den kommer hel i slutet av månaden... :)
Du är en lyckans ost......den är grym.....och min kommentar om tavelbyte var nog bara att jag tänkte högt vad jag själv skulle satt som mål......no offense.......så blir Gummo glad kanske.....Klockan har ju så många rätt.......men tavlan är lite som en påse skridskor....... :)

Charmig. :)

Diskussionen handlade marknaden i sig. Inte om flingor i största allmänhet eller ditt nyköp i synnerhet. Jag hade varit glad och nöjd över att äga och bära den klockan.

Du är en lyckans ost......den är grym.....och min kommentar om tavelbyte var nog bara att jag tänkte högt vad jag själv skulle satt som mål......no offense.......så blir Gummo glad kanske.....Klockan har ju så många rätt.......men tavlan är lite som en påse skridskor....... :)

No offence taken boys! Lade upp en bild bara för att visa just det :)

Man får tycka som man vill! Jag tycker också bättre om perfekt skick, men kommer inte jaga ny tavla :)
Tycker ”båda sidor” har goda poänger.

Förstår att du längtar!

Skadan kl 12-1 ser ju inte såå farlig ut. Påminner lite om ärga som man får på koppar.

För att hålla tråden på rätt köl blir det en bild också.
CF42927B-9B11-4667-8E5B-7B83C599521C.jpeg

Edit: @Davvan ”en påse skridskor”? Snälla upplys norrlänningen som inte hängde med där. :bookworm:

Skadan i sig är ju att dessa tavlor ruttnar fullständigt när det kommer in fukt. Man ser de gröna prickarna komma igenom på andra håll också och i de fall man hittar dessa utan att de är fuktskadade så ser man samma sak i färgen. Jacek vill jag minnas kallar dem för "confetti dial".

fdd1c5783664f4cd549e77248a78b55bb044fbda.jpg

Förstår att du längtar!

Skadan kl 12-1 ser ju inte såå farlig ut. Påminner lite om ärga som man får på koppar.

Edit: @Davvan ”en påse skridskor”? Snälla upplys norrlänningen som inte hängde med där. :bookworm:

När var din nya ifrån?...det där insertet är ju magiskt!!!

On topic.....så kommer det en bild åsså...
DSC_0076.jpg

Skadan i sig är ju att dessa tavlor ruttnar fullständigt när det kommer in fukt. Man ser de gröna prickarna komma igenom på andra håll också och i de fall man hittar dessa utan att de är fuktskadade så ser man samma sak i färgen. Jacek vill jag minnas kallar dem för "confetti dial".
Samma som med Ploprof MK1. Det är troligare ett konstruktionsfel, mässingstavlan inte behandlad rätt och reagerar med något i den svarta färgen. Det är på så många tidiga flingor och Ploprof MK1 att jag har svårt tro att alla de man ser varit otäta / fuktskadade.

Förstår att du längtar!

Diskussioner om skick och samlarfilosofier är väl alltid på rät köl? Det är ju det som är intressant, och när det gäller flingor i högsta grad relevant. Och alla är ju snälla här ovan även om man tycker olika. :)

Samma som med Ploprof MK1. Det är troligare ett konstruktionsfel, mässingstavlan inte behandlad rätt och reagerar med något i den svarta färgen. Det är på så många tidiga flingor och Ploprof MK1 att jag har svårt tro att alla de man ser varit otäta / fuktskadade.
Samtidigt så finns det de som klarat sig. Jag tror bara att de är väldigt känsliga vilket absolut kan vara ett kontruktionsfel. På samma sätt som på tex gilt-tavlor där de allra flesta åldrats dåligt och bytts. Jag känner mig tämligen skitsäker på att det där är pga någon sorts påverkan. Typ fukt. Bättre tavlor klarade däremot säkert av fukten bättre men jag tror inte att dessa bara åldrats till det där. :)

Kollar du på ANALOGUEs klocka så är det ganska så tydligt att något hänt. Lumet i visarna åldras knappast så där utan fukt. Inte sant? :)

Senast ändrad:
Kommer ändå PM:a tavlor till dig när jag trillar över dem....så får vi C sen......mohahaha
Som jag sade skulle jag överväga det, om tavla och pris känns rätt. Är inte per se supermkt emot det, som @Per sade är sannolikheten stor att ngn del är bytt när man köper fina ex från början. Sedan tycker jag det är gråzon, så skulle tänka både en och två gånger innan jag byter... var drar man gränsen - ok att byta insert? Tavla? Visare? Boett? Vet inte...

Jag kommer inte leta heller, men tar tacksamt emot PM om du ramlar över en tavla eller billig sliten klocka med fin tavla, även om jag kanske inte köper den :)

fdd1c5783664f4cd549e77248a78b55bb044fbda.jpg
Hittar jag en sådan tavla viker jag mig dock tredubbel... Drömpatinan... Men då kommer å anda sidan klockan aldrig säljas igen och då inet problem :)

När var din nya ifrån?...det där insertet är ju magiskt!!!

On topic.....så kommer det en bild åsså...
DSC_0076.jpg

Tackarrrr. Serienr börjar med 74 så 1970 nånstans.

Diskussioner om skick och samlarfilosofier är väl alltid på rät köl? Det är ju det som är intressant, och när det gäller flingor i högsta grad relevant. Och alla är ju snälla här ovan även om man tycker olika. :)

Så sant ang kölen. Inlägg med bilder är alltid roligt så det var mer det jag gick på...

Samtidigt så finns det de som klarat sig. Jag tror bara att de är väldigt känsliga vilket absolut kan vara ett kontruktionsfel. På samma sätt som på tex gilt-tavlor där de allra flesta åldrats dåligt och bytts. Jag känner mig tämligen skitsäker på att det där är pga någon sorts påverkan. Typ fukt. Bättre tavlor klarade däremot säkert av fukten bättre men jag tror inte att dessa bara åldrats till det där. :)

Kollar du på ANALOGUEs klocka så är det ganska så tydligt att något hänt. Lumet i visarna åldras knappast så där utan fukt. Inte sant? :)
Dåligt med referensbilder på hur tidiga flingor och Ploprof från 1970 såg ut tex 1983 :) Men jag tror ändå att detta skett på grund av att material/lack/färg reagerat. Omega bytte snabbt tavlor och ersatte ”mooncrater” tavlorna på Ploparna.

Finns säkert nån nörd som gått till botten med detta på nåt klockforum.

Dåligt med referensbilder på hur tidiga flingor och Ploprof från 1970 såg ut tex 1983 :) Men jag tror ändå att detta skett på grund av att material/lack/färg reagerat. Omega bytte snabbt tavlor och ersatte ”mooncrater” tavlorna på Ploparna.

Vet inte om någons gissning är bättre än någon annans? :)

Du håller inte med om att visarna ser ganska medgångna de med? Liknande tavlan.

En rackare på Tudor generellt är ju Morgan som driver Tudorcollector.......han nämner lite kring det...men inte på djuplodande nördnivå....men tolkar man honom rätt är nog gissningen om fukt i "detta" fallet det mest troliga.......who knows...

https://tudorcollector.com/subs/submariner-model-7016-7021/

Tillbaka
Topp