Jo men när jag letade Flinga så såg jag att flammig/missfärgad och sprucken lume på visarna var väldigt vanligt och i mina ögon inte betydde att klockan var skadad, de "skulle" se ut så. Om ex hade perfekt match mellan visare/index samt slät tavla så klickade jag vidare. Dels av estetiska skäl men också för att de perfekta exen är så få att jag var lite misstänksam mot dem.Vet inte om någons gissning är bättre än någon annans?
Du håller inte med om att visarna ser ganska medgångna de med? Liknande tavlan.
Att bubblorna fördelar sig "jämnt" över hela tavlan och inte bara runt en skada som det kan göra när lacken skavts av där tavla möter boetten talar också för att det har med konstruktionen att göra. Tror ej på fukt som tränger ner uppifrån genom färg, lack och sedan får mässingen att reagera och tavlan att bubbla sig. Jag tror att det kommer underifrån och har att göra med att färg eller nåt lacklager som reagerar med metallen i tavlan som sen gör att det bubblar sig. Men som sagt så är det vad jag tror. Detta är dock delvis baserat på egna alkemiska experiment med att försöka få en tavla av en helt annan tillverkare att bubbla sig.
https://klocksnack.se/threads/drunkningsmodd-patinera-en-seiko-7548-diver.49359/
Vad har tex @thomastheswede @Scaramanga och @theargonaut för tankar om Mooncrater-Dials, fuktskador eller fabrikationsfel?