• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snowflakes in da house!

Inge fulkladd o blekmedel här inte..
33FBBD46-1D92-4DB9-80A7-F2CDE540EDB3.jpeg

219AE29A-FBCF-4C2A-9D56-C407E2BB4DA3.jpeg
Eller? Luktar inte vridringsinlägget lite klor?

Tycker ytterkanten ser lite ljus ut, men svårt att se på dessa bilder. Baksidan behöver inte säga något.
Baksidan borde ju, om den dränkts i klorin vara lika urblekt. Gjort det själv med ett svart service insert till min gamla 1675. Tro mej, det syndes rätt rejält..
Jag har dock svårt att tro att den klorblekts men ska be uris ta av den iaf o dubbelkolla!

Baksidan borde ju, om den dränkts i klorin vara lika urblekt. Gjort det själv med ett svart service insert till min gamla 1675. Tro mej, det syndes rätt rejält..
Jag har dock svårt att tro att den klorblekts men ska be uris ta av den iaf o dubbelkolla!
Du behöver inte bleka baksidan. Antingen lägger man klor endast på framsidan eller så täcker man baksidan med lack.

I min värld så blir fulblekta inserts annorlunda. Då blir det konstigare färger, missfärgade, flammiga siffror mm. Känns aningens överdrivet att hoppa på det där men vad vet jag..

Flammigt? Det har jag aldrig upplevt. Men är ju som sagt sjukt svårt att veta. Vet inte heller om det är speciellt premium på blekta?
Idag är det premium på oskadade inserts som är tidskorrekta. Kan inte påstå att fade gör någon större skillnad.

Ska se om jag kan hitta en bra bild på det jag menar.

Haha, vad går du på egentligen? Såg bättre ut där men är ju omöjligt att säga vad som hänt och inte hänt.
Blir bara allmänt sne för såna påståenden som påverkar min klocka negativt såklart, inget konstigt med det. Har du helt rätt så påverkar det ju en hel del förstår du väl men gissar du bara av farten så är det väl dumt och provocerande?
En av anledningarna att jag köpte den var för det grymma insertet..

@Aurum

Här är för mig ett typiskt fulblekt insert. Visar extremt tydligt sånt som man också kan se om det är blekt mindre. Lacken är skadad, färgerna är fucked up och det ser flammigt/smutsigt ut av blekmedlet när det ätit upp klarlacken.

1B67F38D-AA94-493F-93DA-4585DBD40FFB.jpeg

Blir bara allmänt sne för såna påståenden som påverkar min klocka negativt såklart, inget konstigt med det. Har du helt rätt så påverkar det ju en hel del förstår du väl men gissar du bara av farten så är det väl dumt och provocerande?
En av anledningarna att jag köpte den var för det grymma insertet..
Var snarare du som påstod något du inte kan backa upp. Det är dumt.

@Aurum

Här är för mig ett typiskt fulblekt insert. Visar extremt tydligt sånt som man också kan se om det är blekt mindre. Lacken är skadad, färgerna är fucked up och det ser flammigt/smutsigt ut av blekmedlet när det ätit upp klarlacken.

1B67F38D-AA94-493F-93DA-4585DBD40FFB.jpeg
Det där ser riktigt udda ut. Ingen effekt jag fått med klor. Det blir däremot lite glittereffekt om man värmer upp aluminiumet.

Kännt på rätt många hemmablekta inserts varav jag själv blekt ett. När du bleker ett insert så fräter man först ner lacken för att komma åt färgen som man vill bleka. Där kan man ofta känna skillnaden mot ett insert som inte fått sin lack bortfrätt.
Mitt insert är dessutom väldigt jämnt o fint blekt.
Detta i kombination med att tavlan är sk mooncrater dial (på kontgjord väg vet jag inte, typ genom vattenläcka) vilket ändå skvallrar om en hårt patinerad klocka. Kombinationen med att tavlan o insert är korrekta för perioden och flertalet tavlor och insert från just denna period har denna ”defekt” gör mej mer övertygad..

För övrigt, du som inte är sen att hacka iaf på mej, varför tog du aldrig upp detta nör annonsen låg ute??
Kan även tillägga att jag är nykterist sen 4 år så isf var mitt té väldigt starkt;)

Fick även detta pm skickat till mej från
@POO

Hej Janne!
Jag hade din flinga i rätt många år innan du köpte den av Analouge (antar jag det var). Jag kan inte uttala mig om insertet baserat på hur det ser ut men finner det ändå helt orimligt att det skulle vara klorblekt. När jag köpte den var den förmodligen helt orörd, enligt urmakaren aldrig servad, inte på "30 år" iallafall. Klockan var full av partiklar och damm från tavlan, de bitar som fattas vid klockan ett låg löst. Tycker inte det är rimligt att man tar ett gammalt halvlik i behov av det mesta och bara bleker insertet.
Detta var också innan fling/Rolexhypen. Den var bara en gammal klocka i rätt bedrövligt skick som kostade därefter, de ekonomiska vinningarna med bara bleka insertet måste därför ha varit obefintliga.
Dessutom är ju alla insert på risiga flingor väldigt blekta så det skumma hade ju varit om det inte var väldigt blekt.
Mvh PO

Oerhört varmt o omtänksamt!!!!!

Tillbaka
Topp