• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Ja din är riktigt skarp:) Använd säger jag. Varför lägga pengar på en ball klocka men inte använda den? Finns säkert bättre saker att spekulera i än gamla Tudors, eller kanske inte ;)

Om jag sen (högst osannolikt) skulle ramla över en NOS så torde den användas också, om än med stor försiktighet.

Brukar trycktesta min flinga och bada med den och sånt. Är det ett onödigt risktagande?
Själv nöjd med att jag högg en lagom halvdyr, halvbra flinga som är tät och som jag kör som världens bästa vardagsklocka. Om en NOS blå nodate trillade ner i min brevlåda en dag så skulle jag använda den sparsamt som "finklocka" i lägen där risk och slitage skulle vara mindre men aldrig i livet köpa klocka för att ha bakom glas i en samlarmonter.
 

thomastheswede

Audemars
Ja din är riktigt skarp:) Använd säger jag. Varför lägga pengar på en ball klocka men inte använda den? Finns säkert bättre saker att spekulera i än gamla Tudors, eller kanske inte ;)

Om jag sen (högst osannolikt) skulle ramla över en NOS så torde den användas också, om än med stor försiktighet.

Brukar trycktesta min flinga och bada med den och sånt. Är det ett onödigt risktagande?
Ja, jag kör på då jag köpte den för att jag älskar den och då ska den ju användas. Badade alltid med vintage tills min urmakare en dag berättade en skräckhistoria för mycket och jag insåg att det var ett ganska onödigt risktagande utifall nåt skiter sig... så enkelt att ta av den innan man dyker i.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det där är intressant... Ska man ”bevara” riktigt fina ex eller ska se användas.?. (Känns mer som en egen tråd...) 10pastten har t.ex. några NOS-Tudor och skulle ni, om ni köpte en av dessa, använda den?

Funderar ibland på hur smart det är att snvända min som ju är väldigt skarp (och full set) men jag VILL verkligen använda mina saker oavsett ålder och skick.

Hur tänker ni?
1AC5B596-3CC8-47A8-AB93-0BC9F660F0A3.jpeg
34D2AB8E-8508-4888-9B5F-C69FB8864AB6.jpeg
EA932C05-6C97-4A11-9512-AAB6088750F6.jpeg
Jag hade inte använt en klocka som legat oanvänd i 40-50 år. Dels för att jag inte tyckt det var värt värdetappet men också för att det på något sätt handlar om respekt. Det är bra att det finns referensobjekt som visar exakt hur saker såg ut när de lämnade fabriken.

Det optimala för mig är saker som är så orörda som möjligt men som redan fått någon repa på vägen. Boetten på din klocka är trevlig men jag ser ingen anledning att inte använda den. Den är inte oanvänd och resten av klockan har också åldrats ganska så betänkligt så att man tappat muséekänslan.

Gällande Christies-Tudorn så hade jag gärna ägt den. Jag har dock svårt att känna att det är värt att betala 200k+ för något som jag knappt ens vågar plocka fram och kika på när jag är sugen. Hade den kostat mindre så hade jag övervägt det men nytt blir idag inte värd priset för mig.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det där är intressant... Ska man ”bevara” riktigt fina ex eller ska se användas.?. (Känns mer som en egen tråd...) 10pastten har t.ex. några NOS-Tudor och skulle ni, om ni köpte en av dessa, använda den?

Funderar ibland på hur smart det är att snvända min som ju är väldigt skarp (och full set) men jag VILL verkligen använda mina saker oavsett ålder och skick.

Hur tänker ni?
1AC5B596-3CC8-47A8-AB93-0BC9F660F0A3.jpeg
34D2AB8E-8508-4888-9B5F-C69FB8864AB6.jpeg
EA932C05-6C97-4A11-9512-AAB6088750F6.jpeg
Ingen lätt fråga, men har man en dyr klocka som är oanvänd hade jag inte använt. Köpte en oanvänd Movado från 50-talet jag började använda. Härlik känsla samtidigt som man känner sig lite skyldig.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
För en användare: De klockor som har fått sig en smäll har ju också fått sig ett minne på köpet. Ibland när man tittar på repan eller jacket i armbandet så kan jag komma ihåg när, var och hur.
Om man däremot är mer för samlandets och säljandet så kanske ett bankfack är rätt ställe och inte på handleden.

Tänk om Moki Martin (senaste Talking Watches) hade visat upp sin två Tudor och sagt något i stil med: ”Jag ville inte repa dem så jag köpte en billig automat. Men visst är mina Tudors (utan historia fina).”
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För en användsre: De klockor som har fått sig en smäll har ju också fått sig ett minne på köpet. Ibland när man tittar på repan eller jacket i armbandet så kan jag komma ihåg när, var och hur.
Om man däremot är mer för samlandets och säljandet så kanske ett bankfack är rätt ställe och inte på handleden.

Tänk om Moki Martin (senaste Talking Watches) hade visat upp sin två Tudor och sagt något i stil med: ”Jag ville inte repa dem så jag köpte en billig automat. Men visst är mina Tudors (utan historia fina).”
Det är dock stoor skillnad att börja använda något som legat orört i 50+ år eller hämta ut något nytt över disk hos AD.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Det är dock stoor skillnad att börja använda något som legat orört i 50+ år eller hämta ut något nytt över disk hos AD.
Absolut. Kan tycka det dock är tråkigt när dyra saker köps och sen hamnar de i en glasmonter istället för att användas. Klockor är ju ett verktyg. T.o.m. Jacob&Co med klockor över USD-miljonen används så varför inte
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Absolut. Kan tycka det dock är tråkigt när dyra saker köps och sen hamnar de i en glasmonter istället för att användas. Klockor är ju ett verktyg. T.o.m. Jacob&Co med klockor över USD-miljonen används så varför inte
När dessa legat oburna i nära 50 år så tvivlar nog också folk på att använda dem.

Inga problem alls att hitta en tudorflinga i jättefint skick att bära. Varför betala dubbla priset för en oanvänd om man ändå tänkt bruka den?

De som köper NOS gömmer dem inte heller bara i ett kassaskåp. De plockar säkerligen fram klockan då och då och har nöje av den. Även om de inte bär den aktivt i det dagliga livet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad skulle du gissat auktionspris på samma klocka skickmässigt om den inte hade NOS "stämpel" och tillbehör som styrkte statusen som safequeen?
Tudor brukar sällan sälja jättebra på finare auktioner. Brukar iofs sällan vara med. Jag vet inte riktigt vad du menar med NOS stämpel i detta fall. De beskrev skicket som ”seemingless unworn” iom den var just det.
 

Mike

Cartier
Fick idag hem en 49110 och har en fråga till experterna.
Sitter datumbubblan väldigt långt till höger i vanliga fall eller har någon satt på fel glas på min?

Och så en bild
20181219_213432.jpg
Grattis!
Bubblan ser ut att sitta väl mycket till höger om det inte är lite vinkel på bilden. Nån kanske har satt dit ett rolex-plexi? Då hamnar bubblan off om jag förstått det hela rätt. Vet dock inte åt vilket håll.
Plexi 125 vs 127
 

thomastheswede

Audemars
Fick idag hem en 49110 och har en fråga till experterna.
Sitter datumbubblan väldigt långt till höger i vanliga fall eller har någon satt på fel glas på min?

Och så en bild
20181219_213432.jpg
1) Grattis!!!
2) 9411/0 skall ha ett högt Top Hat-glas liknande det som sitter på Rolex 1680. Korrekt ref. är Cyclope 25-125 och man kan INTE använda Rolex variant (som heter 25-127) då ETA-verkets datumfönster är lite annorlunda placerat än Rolex motsvarande.
 

erow

Patek
2-Faktor
Grattis!
Bubblan ser ut att sitta väl mycket till höger om det inte är lite vinkel på bilden. Nån kanske har satt dit ett rolex-plexi? Då hamnar bubblan off om jag förstått det hela rätt. Vet dock inte åt vilket håll.
Plexi 125 vs 127
1) Grattis!!!
2) 9411/0 skall ha ett högt Top Hat-glas liknande det som sitter på Rolex 1680. Korrekt ref. är Cyclope 25-125 och man kan INTE använda Rolex variant (som heter 25-127) då ETA-verkets datumfönster är lite annorlunda placerat än Rolex motsvarande.
Tackar för snabba svar, hade för mig att jag hört det om placeringen av bubblan med Rolex varianten. Ska låta urmakaren ta en koll på klockan och tänkte då kolla vad han tror om glaset.
Sen kan jag tillägga att jag är otroligt nöjd med att äntligen införskaffat denna härliga klocka :)
 

thomastheswede

Audemars
D
Tackar för snabba svar, hade för mig att jag hört det om placeringen av bubblan med Rolex varianten. Ska låta urmakaren ta en koll på klockan och tänkte då kolla vad han tror om glaset.
Sen kan jag tillägga att jag är otroligt nöjd med att äntligen införskaffat denna härliga klocka :)
Det förstår jag, ser fin ut! Var hittade du den?
Att leta upp ett 25-127 är inte lika lätt som det brukade vara. har du flax har en lokal urmakare med Rolex-förflutet nåt liggande alt. så kan du kanske beställa ett hos en AD. Att köpa på eBAy, VRM o.dyl. börjar bli väldigt dyrt (sett några på sistone för 250-350USD) då plexiprisutvecklingen verkar hänga med på Fling-prisrace:t.

Pirat-glas kostar ingenting, men det kan vara väldigt ojämnt kvalitet.
 
Topp