• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snowflakes in da house!

7016 fanns i blått :) The Springbar har nog inte full koll.

https://klocksnack.se/threads/tudor-no-date-snowflake-7016-0.63764/

5C6319E2-AED8-4D16-A2BF-8FB265ED2689.jpeg
Fy fan vad vacker.

Hallå flinglovers. Nu är jag förvirrad och hoppas att ni kan hjälpa mig.

HQ Milton påstår att denna 7016 är blå;
https://www.hqmilton.com/timepieces/j0n2m40g/1972-tudor-7016-snowflake-submariner-A1643

32AD150E-A2C6-4CF3-8F2F-E55A47B09B3A.jpeg

Jag skulle spontant gissat på svart tavla men kan skönja en blå ton såklart.

Hittade en annan 7016 i arkivet hos Lunaroyster. Även här påstås tavlan vara blå och på vissa bilder ser den ju mörkt blå ut men jag skulle inte kunna till 100% utesluta att den är svart.

https://www.lunaroyster.com/archive-tudor/1968-tudor-submariner-no-date-70160-ghost-bezel-heavy-orange-patina?rq=tudor 7016/0
Lunaroyster 7016 1968.jpg

Och här har vi en close up på min 7016 som enl första ägaren är orörd. Den är servad hos AD i Sthlm vid två tillfällen, senast 2016. Vad han kan minnas så har den alltid sett ut såhär men det kan vi ju utesluta direkt. Han vill dock inte minnas den som svart utan mer åt det grå hållet.
2EB7301B-4FBC-4BDC-A67B-06CB14CF0763.jpeg

Frågan lyder, har jag också en blå tavla som åldrats och blivit svart, eller ”navy blue” som HQ M beskriver tavlan på deras 7016, eller var den svart redan från början?

Har bildgooglat rätt hårt och tycker det verkar som att blå insert åldras som mitt medan svarta inte gör det.

Vem är ute och cyklar egentligen? Är det jag, HQ M, Lunaroyster eller samtliga?

Nähä, inga kloka synpunkter här inte!

Jag släppte sargen och pillrade loss bezeln för att kolla baksidan på mitt insert. Blågrått till synes. Om insertet hade varit svart från början borde det rimligtvis vara svart på baksidan idag.

F163CB50-E9E1-402F-9E2E-673EC135E195.jpeg
C1E7F635-005F-4193-B6EB-CB56E394901A.jpeg
A4D7A887-60A1-4F04-8349-66142A62C89E.jpeg
87C143CE-2D94-47BA-B95B-A5707FF4AB99.jpeg

Så, vad ska jag dra för slutsatser av detta?

@Davvan Hur ser baksidan ut på dina inserts?

Edit; Snodde några bilder från Rolexforums.com på ett svart blekt insert.
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=644450
5EFC5CC3-9FED-4EE3-9D5A-56858C3317FF.jpeg
E90C00F0-0358-48F7-8039-D71F5EAE30AA.jpeg

Senast ändrad:
Nähä, inga kloka synpunkter här inte!

Jag släppte sargen och pillrade loss bezeln för att kolla baksidan på mitt insert. Blågrått till synes. Om insertet hade varit svart från början borde det rimligtvis vara svart på baksidan idag.

F163CB50-E9E1-402F-9E2E-673EC135E195.jpeg
C1E7F635-005F-4193-B6EB-CB56E394901A.jpeg
A4D7A887-60A1-4F04-8349-66142A62C89E.jpeg
87C143CE-2D94-47BA-B95B-A5707FF4AB99.jpeg

Så, vad ska jag dra för slutsatser av detta?

@Davvan Hur ser baksidan ut på dina inserts?

Edit; Snodde några bilder från Rolexforums.com på ett svart blekt insert.
https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=644450
5EFC5CC3-9FED-4EE3-9D5A-56858C3317FF.jpeg
E90C00F0-0358-48F7-8039-D71F5EAE30AA.jpeg
Hmmmm.....blåa har blå/grå baksida......svarta är svart!!

Senast ändrad:
Mmm. Jag kan inte dra nån annan slutsats än att min tavla varit blå men åldrats så redigt att den ser svart ut! Festligt.

Ännu en som beskrivs som blå av handlare;

”Stone dial” :) Tavlan påminner väldigt mycket om min. Även här har sekundvisaren en egen nyans på lumen. Läskigt...

7DBFF2DB-7660-4654-B8E2-2F2B4B38ABFB.jpeg

https://www.hqmilton.com/timepieces...0-stone-dial-with-lavender-bezel-insert-A1335

30CABA9B-8858-402B-968E-2E4DE2514967.jpeg
Tror inte din tavla föddes som blå, finns ju inget blått kvar nånstans som på HQ:s. Skulle man ta ur tavlan skulle man då se blå färg på kanten på den del som ligger dold under rehaut. Men färgen på tavlan har väl ingen reell betydelse........förutom att man är nyfiken ?

Tror inte din tavla föddes som blå, finns ju inget blått kvar nånstans som på HQ:s. Skulle man ta ur tavlan skulle man då se blå färg på kanten på den del som ligger dold under rehaut. Men färgen på tavlan har väl ingen reell betydelse........förutom att man är nyfiken ?

Ja det hade ju varit bäst, att få ta ur tavlan men så långt lär jag inte dra det. Eller...?

Självklart handlar det till 100% om nyfikenhet :) Vill ju förstå hur jag kan ha ett blått insert ihop med svart tavla.

Det fina i kråksången är ju att förste ägaren lever och inte är överdrivet gammal så det finns ju möjlighet att få fram lite fakta därifrån, vilket jag fått. Enl PO så är den servad två gånger under de första 20-25 åren. Vid ett tillfälle byttes claspen då den gamla gick sönder. I övrigt har inget bytts ut vid service. PO har enl utsago använt klockan mycket utomhus och i samband med segling. Han har för övrigt levt i tron att Tudor var nåt slags andra sorteringens Rolex och därför behandlat den som vilken billig klocka som helst. Det kan förklara varför bara det nödvändigaste har åtgärdats vid service. Det finns t ex inga tecken på polering. PO hävdar att han alltid upplevt klockan som "gråaktig", inte svart. Det fanns en svart 1680 i familjen samtidigt så jag har svårt att tro att han minns fel.

Intressant och lärorikt är det iallafall att grotta i sånt här även om man inte finner några exakta svar.

Blå eller svart tavla?

7016blk.jpg

https://www.hqmilton.com/timepieces/40ddk70e/1968-tudor-submariner-snowflake-7016-0-A1105

Tycker själv den ser blå ut om man jämför med insertet men HQ kallar den svart.
Inte helt enkelt det här :) Jag tror att tavlan skulle upplevas svartare med ett blått insert.

Ja det hade ju varit bäst, att få ta ur tavlan men så långt lär jag inte dra det. Eller...?

Självklart handlar det till 100% om nyfikenhet :) Vill ju förstå hur jag kan ha ett blått insert ihop med svart tavla.

Det fina i kråksången är ju att förste ägaren lever och inte är överdrivet gammal så det finns ju möjlighet att få fram lite fakta därifrån, vilket jag fått. Enl PO så är den servad två gånger under de första 20-25 åren. Vid ett tillfälle byttes claspen då den gamla gick sönder. I övrigt har inget bytts ut vid service. PO har enl utsago använt klockan mycket utomhus och i samband med segling. Han har för övrigt levt i tron att Tudor var nåt slags andra sorteringens Rolex och därför behandlat den som vilken billig klocka som helst. Det kan förklara varför bara det nödvändigaste har åtgärdats vid service. Det finns t ex inga tecken på polering. PO hävdar att han alltid upplevt klockan som "gråaktig", inte svart. Det fanns en svart 1680 i familjen samtidigt så jag har svårt att tro att han minns fel.

Intressant och lärorikt är det iallafall att grotta i sånt här även om man inte finner några exakta svar.

Blå eller svart tavla?

7016blk.jpg

https://www.hqmilton.com/timepieces/40ddk70e/1968-tudor-submariner-snowflake-7016-0-A1105

Inte helt enkelt det här :) Jag tror att tavlan skulle upplevas svartare med ett blått insert.
Om klockan varit mkt i vatten så kommer såklart väta in på baksida av insert/glasring.......det är ju helt öppet in dit. Lägg till år av shampo, tvål, kemikalier från biltvätt och annat.....klart det bleknar även på baksidan......klockan på bilden har svart tavla :)

Blå eller svart tavla?

7016blk.jpg

Det här är ju årets mest spännande diskussion så här långt, ut med taveleländet nu så vi får klarhet! :D Sen kan jag lägga til ”hur du bestämmer ursprungsfärg på din Flinga” i översiktstråden.

Jag är rätt nyfiken själv, hela tiden undrat hur LunarOyster kunde vara så säker på att min var blå från början...

Om klockan varit mkt i vatten så kommer såklart väta in på baksida av insert/glasring.......det är ju helt öppet in dit. Lägg till år av shampo, tvål, kemikalier från biltvätt och annat.....klart det bleknar även på baksidan......klockan på bilden har svart tavla :)

Jupp, men insertet är blått, därom råder ingen tvekan. Har haft svarta insert och även om de är blekta så är de tydligt svarta på baksidan.

Det här är ju årets mest spännande diskussion så här långt, ut med taveleländet nu så vi får klarhet! :D Sen kan jag lägga til ”hur du bestämmer ursprungsfärg på din Flinga” i översiktstråden.

Jag är rätt nyfiken själv, hela tiden undrat hur LunarOyster kunde vara så säker på att min var blå från början...

Ska kolla med min lokala uris om han vill skruva isär den åt mig :)

Å andra sidan, är det fukt som är orsaken till utseendet så lär det ha krupit ända ut till kanten.

Inserts bleks mer av åldrande än av sol, vatten och vilja. Då fejdar även baksidan. Kanske inte alltid lika mycket men ett grått insert med svart baksida är mer fishy än om det vore samma färg fram och bak.

Vad är snacket om att inte blå flingor fanns med datum? De är betydligt vanligare än bland no-dates.

För er som går igång på inflatterade priser så erbjuds nu en fin blå flinga med datum för 22k usd.

Inserts bleks mer av åldrande än av sol, vatten och vilja. Då fejdar även baksidan. Kanske inte alltid lika mycket men ett grått insert med svart baksida är mer fishy än om det vore samma färg fram och bak.

Vad är snacket om att inte blå flingor fanns med datum? De är betydligt vanligare än bland no-dates.

För er som går igång på inflatterade priser så erbjuds nu en fin blå flinga med datum för 22k usd.

Ja de blå är ju vanligare med datum än utan.
F7E7A170-FE03-4340-8E02-74472D847796.jpeg

Var hittar vi den för 22k usd? Auktionshus?

Är det någon av er som vet vad det här är för vridringsinlägg? Tror ni att det kan vara original? Det har med tiden antagit en vacker mörkblå ton. Klockan är en 94110 från 1981.

20190215_115057.jpg

Är det någon av er som vet vad det här är för vridringsinlägg? Tror ni att det kan vara original? Det har med tiden antagit en vacker mörkblå ton. Klockan är en 94110 från 1981.

20190215_115057.jpg
...kan mycket väl vara original. Intressant också med det ovanliga typsnittet på SUBMARINER på tavlan som dök upp sista åren på flingorna (har en 81:a med samma tavla).
Här får du lite att grotta ner dig i!

https://www.watchprosite.com/rolex/...-explored-mk1-through-mk3/732.849983.5769208/

Öppen fråga till er med snowflakes. Jag har länge varit sugen på en och har lite mer aktivt börjat leta efter en klocka. HAr dels läst @thomastheswede utmärkta guide men också en del annat på diverse forum. När det blir mer skarpt läge kommer jag garanterat återkomma med era tankar kring explicit objekt men tills vidare har jag en mer övergripande fråga.

Om man köper en Snowflake, ex sent 70, hur kan man göra med serivce. Kan man räkna med att bolag som ex Bergströms ur kan hantera en sådan är klocka eller var lämnar man lämpligast in en vintage av det här slaget. Bor i södra sverige så primärt skåne/köpenhamn som serviceorter. Eller ska den låtas skickas ned till Schweiz?

Öppen fråga till er med snowflakes. Jag har länge varit sugen på en och har lite mer aktivt börjat leta efter en klocka. HAr dels läst @thomastheswede utmärkta guide men också en del annat på diverse forum. När det blir mer skarpt läge kommer jag garanterat återkomma med era tankar kring explicit objekt men tills vidare har jag en mer övergripande fråga.

Om man köper en Snowflake, ex sent 70, hur kan man göra med serivce. Kan man räkna med att bolag som ex Bergströms ur kan hantera en sådan är klocka eller var lämnar man lämpligast in en vintage av det här slaget. Bor i södra sverige så primärt skåne/köpenhamn som serviceorter. Eller ska den låtas skickas ned till Schweiz?
Det som är bra med flingorna är att de INTE har ett Rolexurverk utan ett relativt vanligt ETA som gör att (well..) vilken normalbegåbåvad urmakare som helst kan mecka med klockan och även borde kunna få fram delar. Behöver man göra en ”större” service och byta krona eller annan Rolexspecifik del så kan det bli lite mer komplicerat.

Det som är bra med flingorna är att de INTE har ett Rolexurverk utan ett relativt vanligt ETA som gör att (well..) vilken normalbegåbåvad urmakare som helst kan mecka med klockan och även borde kunna få fram delar. Behöver man göra en ”större” service och byta krona eller annan Rolexspecifik del så kan det bli lite mer komplicerat.
Ja det underlättar ju klart en del. Lämnade in en 1803 Daydate på bergströms vilket de löste en service på, men känns ändå lite osäkert (av någon anledning).
Tack för svaret i vart fall, lär återkommer i tråden om jag hittar några eventuella exemplar för hjälp med granskning :)

Tillbaka
Topp