• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

thomastheswede

Audemars
Vet inte riktigt om jag köper allt i Fratellos text. De hävdar att 1979 var sista året som 94110 levererades med fyrkantiga index vilket jag hävdar är fel.

Åter till Tudors påstående:
Did you know that the TUDOR Oyster Prince Submariner 9401/0 was available in 4 different combinations of dials and bezels?
Vi har alltså:
1) 9401/0 med vanlig "Mk 2"-urtavla
2) 9401/0 med "Mk 3"-urtavla med runda index och Snowflakevisare
3) 94010 med "Mk 2" och senare "Mk 4"-urtavla (vilket jag tror att Tudor ser som samma sak)
4) 94010 med urtavla med runda index och Lollipop -visare

Vad de menar med "combination of dials and BEZELS" vet jag inte.

Exempel på klockor med 94010-ref. med Lollipopvisare/runda index:
https://www.craftandtailored.com/co...navy-tudor-submariner-ref-94010-lollipop-hand
https://www.hqmilton.com/timepieces/93961k3n/1985-tudor-submariner-94010-blue-dial-A680
https://www.hqmilton.com/timepieces...tudor-submariner-94010-non-mercedes-hand-6942
https://ticktage.com/product/tudor-94010-submariner-lollipop/


...en sak är säker när det gäller Rolex & Tudor: never a dull moment! Vilken soppa.
 
Senast ändrad:

Mikaell

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Flingor fanns iaf till -81.
Även ’82, om infon därute kring serienummer stämmer för min 94110. Har för mig att Tudor levererade Flingor fram till ’83.
D559B4C5-1A26-46AE-A7B7-ECE5DD440D04.jpeg
 

thomastheswede

Audemars
Även ’82, om infon därute kring serienummer stämmer för min 94110. Har för mig att Tudor levererade Flingor fram till ’83.
D559B4C5-1A26-46AE-A7B7-ECE5DD440D04.jpeg
It´s all a bit of a blur... Jag har sett flingor med serienummer från 1983. Tudor släppte, bara för att förvirra oss än mer, en ny booklet 1982 utan 94-serien och där var det i stället en ny ref. (76100) MED flingtavla.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Inse bara att det inte är någon exakt vetenskap. Tro inte heller att dagens Tudor har koll. Speciellt inte de som jobbar på marknadsavdelningen. Allt som passar den allmänna mallen är ok. Allt som inte passar kommer alltid att ses skeptiskt på. Oavsett vad som är rätt eller fel.
 

deddas

Rolex
Inse bara att det inte är någon exakt vetenskap. Tro inte heller att dagens Tudor har koll. Speciellt inte de som jobbar på marknadsavdelningen. Allt som passar den allmänna mallen är ok. Allt som inte passar kommer alltid att ses skeptiskt på. Oavsett vad som är rätt eller fel.
Fast bara för att det inte är en exakt vetenskap så kan det väl vara kul/intressant att undersöka? Kul för en utomstående som mig att få höra om iaf!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fast bara för att det inte är en exakt vetenskap så kan det väl vara kul/intressant att undersöka? Kul för en utomstående som mig att få höra om iaf!
Absolut. Bara svårt att dra slutsatser när snillen spekulerar. Generellt sett ska man vara skeptisk till mycket. Så länge som inte Tudor/Rolex har någon sorts arkivservice så ska man nog ta det mesta de kommunicerar via en marknadsavdelning med en nypa salt. Samma sak med info från säljare som försöker motivera saker som inte stämmer överens med det normala. Man kan absolut tro vad man vill och man kan öka kunskapen. Det ska bara ske med någon typ av källkritik. Typ att man hittar flera klockor med liknande ”fel” där man också på något sätt kan styrka varför det är just på det sättet.

Det är farligt när saker ska bevisas som rätt bara för att det finns ett egeintresse i att det är just rätt.

Each to their own.. :)
 

thomastheswede

Audemars
Inse bara att det inte är någon exakt vetenskap. Tro inte heller att dagens Tudor har koll. Speciellt inte de som jobbar på marknadsavdelningen. Allt som passar den allmänna mallen är ok. Allt som inte passar kommer alltid att ses skeptiskt på. Oavsett vad som är rätt eller fel.

Så sant, marknadavdelningen körde sitt eget race och det känns som att man i "transition-perioderna" ibland tog det man hade i form av urtavlor, visare, boettlock o.dyl. Hittade en Tudor-katalog (alltså inte en Booklet, utan säljkatalog) tryckt 1981 som visar 94010 men inte 94110. I stället visas 76100 MED FLINGTAVLA, som alternativ för den som vill ha datum.

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.08.20.png
Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.08.05.png
Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.07.54.png




Finns ju massor av 94110 med serienummer från 81 (jag har en själv) och även en del med serienummer som indikerar 1982. (sen ska vi ju i ärlighetens namn säga at TUDOR vad jag vet aldrig har lämnat ut någon serienummerlista så det är Snillen Spekulerar även där).
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Så sant, marknadavdelningen körde sitt eget race och det känns som att man i "transition-perioderna" ibland tog det man hade i form av urtavlor, visare, boettlock o.dyl. Hittade en Tudor-katalog (alltså inte en Booklet, utan säljkatalog) tryckt 1981 som visar 94010 men inte 94110. I stället visas 76100 MED FLINGTAVLA, som alternativ för den som vill ha datum.

Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.08.20.png
Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.08.05.png
Skärmavbild 2019-04-03 kl. 12.07.54.png




Finns ju massor av 94110 med serienummer från 81 (jag har en själv) och även en del med serienummer som indikerar 1982. (sen ska vi ju i ärlighetens namn säga at TUDOR vad jag vet aldrig har lämnat ut någon serienummerlista så det är Snillen Spekulerar även där).
Koola bilder.....76100 med flake tavla var nytt för mig!! Tror de databaser som skapats är rimligt korrekta faktiskt. De få flingor i fullset är ju guld värda för att verifiera databaserna. Min 94010 har sernr 947......så den bör vara från 81 ish....
 

thomastheswede

Audemars
Koola bilder.....76100 med flake tavla var nytt för mig!! Tror de databaser som skapats är rimligt korrekta faktiskt. De få flingor i fullset är ju guld värda för att verifiera databaserna. Min 94010 har sernr 947......så den bör vara från 81 ish....
...eller slutet 80. Tror 950 anses vara starten på 1981 men det är som sagt ingen exakt vetenskap. Min har 964xxx.

Har sett Flake-versionen förut i 1982 års booklet (se nedan), sen är ju frågan hur många som faktiskt leverades...

upload_2019-4-3_20-12-41.png
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Ja, mini-Suben är en udda fågel. Var nära att köpa en till frugan för ett par år sedan, rätt coolt med en mid size-sub men hon tyckte den var för liten...

Skärmavbild 2019-04-08 kl. 11.03.35.png
image522.jpg
6e61eeee-7bb1-4fdf-bdc0-a52b0137f4db.jpg
4905693_master.jpg
Helt övertygad om att det är en vanesak, de raka visarna passar ju bra! Kunde vara lite mer lume på dem, kanske. Ligger mini-sub:arna fortfarande bra i pris?
 

thomastheswede

Audemars
Helt övertygad om att det är en vanesak, de raka visarna passar ju bra! Kunde vara lite mer lume på dem, kanske. Ligger mini-sub:arna fortfarande bra i pris?
Känns som att de är rätt trögsålda så prisnivån är fortfarande någorlunda (jmf med fullsize-flingor i alla fall!). 20-25k.

Denna är ute nu, i NOS-skick. Den dyraste jag någonsin sett:
44F1627B-11FC-4FF7-851A-7D19997B5481.jpeg
 
Topp