• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Snowflakes in da house!

thomastheswede

Audemars
Flingtätt på jobbet idag.

IMG_5762.JPG
 

thomastheswede

Audemars
Grym! Grattis! Är visarna ommålade eller kan de få sån där patina?
Jag har vridit och vänt på det där... Har luppat dom väldigt noga och TROR inte att de är ommålade. Många gamla flingor har mer patina på index än på visare (googla så ser man det ofta) och min teori är att index på något sätt reagerar med färgen på urtavlan. Ibland ser man hur kanterna på index har mer mögel än mitten av index. Visarna är ju aldrig i kontakt med urtavlan och det kan vara förklaringen..? Visarna är ofta avvikande i färg (ibland ljusare, ibland mörkare) och man vet ju inte ens om de är målade i samma färg vid samma tillfälle? (det är nu jag hoppas @Per kommer in med "facit"!)
:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Min gissning att de diffar är att visarna lätt tappar lum och därför ofta är bytta eller fixade. För mig så åldras saker liknande om de utsätts för samma omständigheter. Sorry.
 

thomastheswede

Audemars
En sak är säker, alla åldras inte med värdighet. :eek::eek::eek: Dock Härlig patina. (Satt och slötittade på C24)
 

Bilagor

  • 17E12826-2507-4308-B6B8-3C824AC064C9.jpeg
    17E12826-2507-4308-B6B8-3C824AC064C9.jpeg
    420.6 KB · Visningar: 12
  • 32E2205C-5512-4C39-96EE-FAB68DEA2970.jpeg
    32E2205C-5512-4C39-96EE-FAB68DEA2970.jpeg
    226 KB · Visningar: 11
  • 7D322F21-B23D-4A02-9435-8C677D1A5386.jpeg
    7D322F21-B23D-4A02-9435-8C677D1A5386.jpeg
    258.3 KB · Visningar: 12
  • AE9D01E2-D5BB-4093-94B4-6EFBB127B7C4.jpeg
    AE9D01E2-D5BB-4093-94B4-6EFBB127B7C4.jpeg
    317.9 KB · Visningar: 10
  • 3F062386-9A1F-4417-9DA2-CDF9104575B6.jpeg
    3F062386-9A1F-4417-9DA2-CDF9104575B6.jpeg
    311.9 KB · Visningar: 12

deddas

Rolex
Jag har vridit och vänt på det där... Har luppat dom väldigt noga och TROR inte att de är ommålade. Många gamla flingor har mer patina på index än på visare (googla så ser man det ofta) och min teori är att index på något sätt reagerar med färgen på urtavlan. Ibland ser man hur kanterna på index har mer mögel än mitten av index. Visarna är ju aldrig i kontakt med urtavlan och det kan vara förklaringen..? Visarna är ofta avvikande i färg (ibland ljusare, ibland mörkare) och man vet ju inte ens om de är målade i samma färg vid samma tillfälle? (det är nu jag hoppas @Per kommer in med "facit"!)
:)
Jo det har jag sett. Att de färgas lite annorlunda. Om de är ommålade eller inte låter jag vara osagt, för egen del. Grym klocka oavsett! :)
 

thomastheswede

Audemars
Jo det har jag sett. Att de färgas lite annorlunda. Om de är ommålade eller inte låter jag vara osagt, för egen del. Grym klocka oavsett! :)
Ja den är härlig. Tyckte visarna såg alldels för jämna ut i färgen på bild, irl är de mer ”spräckliga”. Men som sagt, svårt att säga om någon varit där med penseln nångång eller inte...
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Ja den är härlig. Tyckte visarna såg alldels för jämna ut i färgen på bild, irl är de mer ”spräckliga”. Men som sagt, svårt att säga om någon varit där med penseln nångång eller inte...

Ja det är ju svårt att avgöra. Dina visare ser ju härliga ut :)

Ofta spricker ju lumen på timvisarna, som på min. Osäker på om något gjorts för att stabilisera lysmassan. Lim eller lack på baksidan har jag hört talas om. Sprucken lume borde ju innebära att en hel del visare bytts ut vid service. Min gamla 7016 hade olika patina på alla tre visare 🤷🏻‍♂️

C316727A-BA3E-4450-AD0C-123B22A29BB2.jpeg
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Rent generellt så tycker jag att det skall vara bubbla över datum. Sen finns det charm med en rejält doomat plexi men tror man skulle sakna bubblan inom kort.

Ja kanske blir det häftigare med ett gammalt vintage domeplexi. Antar att det ofta blir serviceplexi när man byter till utan bubbla. Hade det på en 7021 och jag tyckte alltid att något saknades.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Intressant att så många flingor med datum får plexi utan datumbubbla. Är lite kluven till detta. Vad tycker ni?
Jag köpte min med glas utan bubbla (och en no-date stod egentligen högst på önskelistan) men bytte snart. Som Simpatico säger, de är gjorda för bubbla. Dome blir bara halvfel. Klockan ska se ut som den är avsedd från fabrik.
 

thomastheswede

Audemars
Jag köpte min med glas utan bubbla (och en no-date stod egentligen högst på önskelistan) men bytte snart. Som Simpatico säger, de är gjorda för bubbla. Dome blir bara halvfel. Klockan ska se ut som den är avsedd från fabrik.
Gillar också original-look och tycker att Top Hat-glasen har en extremt hög fulsnygg-faktor som gör dom rätt så oemotståndliga. Sedan har jag med åren fått allt pissigare syn och utan bubbla inser man snabbt hur litet datumfönstret egentligen är. :cool:
A16DDBB7-564A-4D10-A05E-A8C8EBCEC8A3.jpeg
 
Topp