• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Snyggast klocka till kostym?

I min värld allt från 34mm till 36mm! Beror på kostym, lös, skjorta 3km utanför kostymens ärm osv mm!

Men till en klassik kostym 34-36mm, hands down!

rolex fishing.gif

Kul tråd, detta är en hjärtefråga för mig, tyvärr har man ju sett sett otaliga mängder fula klockor till kostym och i min mening skär sig en ful klocka mer till kostym än till vardaglig klädsel.
Tycker personligen det är allra snyggaste är klockor på läderband under 36mm. Patek Calatrava, Cartier Tank och JLC reverso är väl typexemplen av en anledning men priset spelar egentligen mindre roll så länge klockan har rätt attribut.
Rätt utfört kan det vara mycket snyggt med sportklockor till kostym men jag tycker nog det ställer högre krav på kostymbäraren i form av passform och snitt på själva kostymen men också på att ha någon sorts "swagger" i sin personliga stil. Kan bli mycket snyggt med kontrasten som bildas mellan den sportigare klockan och den dressade stilen, på samma sätt som en klassisk dressklocka kan vara oerhört snygg med jeans och t-shirt.

Oavsett håller jag nog med om att 42mm är taket för vad som är passar till kostym, så vida man inte har väldigt stora handleder. Men kanske viktigast av allt tjockleken, klockan måste kunna slinka in under skjortan, många som fallerar på just detta.

Slänger med lite väl valda bilder som illustrerar hur det ska gå till!

IMG_4328.jpg
IMG_4327.jpg
IMG_4320.jpg
IMG_4321.jpg
IMG_4323.jpg
IMG_4325.jpg
IMG_4319.jpg
Älskar engagemanget, håller verkligen med om att tjockleken är det viktigaste, att klockan kan enkelt glida under manschetten. När det kommer till klockor så håller jag med ovanstående och jag tycker även swatchmodeller funkar fint!

Provocerande mismatch vetja inte 😉 möjligtvis för klockentusiaster som kan Panerai historia och placerar den som ett dykarur. För gemene man (gissar bara nu) så känns det mer sannolikt att den uppfattas åt det dressigare håller då den fattas det som vanligtvis förknippas med dykare - vridring, länk osv. Sen om gemene man eller vi nördar ska agera referensgrupp för vad som passar till kostym låter jag vara osagt 😛

Med det sagt, hade jag haft en calatrava eller liknande i lådan hade jag nog valt det före. Men i en klocksamling bestående av enbart gubbsafir så lämpade denna sig bäst 💪

Edit: Apple watch är fan ett no-go om det inte är i jobbsammanhang. Ser ut som man är redo för nästa teamsmöte :(
Fast är man inte blind ser man att den är stor och stöddig, dvs ingen uppklädd accessoar.

[QUTE="BarbaBaba, post: 2232104, member: 10818"]Det var ett tag sedan frågan ställdes, vad blev det för klocka?

Hej,

Jo det stämmer, har själv glömt bort det!
En Omega Constellation fick äran att bli den första klockan jag bär av "dyrare" klass :). Funderar dock på att byta bandet till något mer "klassisk". Några tips? Gillar inte svarta band tyvärr. Klockvärlden har öppnat en grymt intressant forum för mig. Vill ackumulera en ytterligare klocka nu :) av lite dyrare klass.

const.jpg

[/QUOTE]
Bara för att det är kul med klockor.

Vart tog det vägen sen? Blev det någon mer klocka och hur används dom? 😀 @Uzgunduluz

Hej,

Jo det stämmer, har själv glömt bort det!
En Omega Constellation fick äran att bli den första klockan jag bär av "dyrare" klass :). Funderar dock på att byta bandet till något mer "klassisk". Några tips? Gillar inte svarta band tyvärr. Klockvärlden har öppnat en grymt intressant forum för mig. Vill ackumulera en ytterligare klocka nu :) av lite dyrare klass.

const.jpg
Bara för att det är kul med klockor.

Vart tog det vägen sen? Blev det någon mer klocka och hur används dom? 😀 @Uzgunduluz
[/QUOTE]

Grained mocks kan vara riktigt nice!

Snyggast är ju omöjligt att svara på. Finns ju så mycket fint men generellt tycker jag i de flesta fall att en tunnare ca 36mn på fint läder är bäst. Gärna en Bregue eller L.U Chopard eller liknande 😁 men för att hålla sig på mattan så föreslår jag en Nomos Orion med silver tavla. Mycket bra val till kostym men funkar hyggligt att klä ned med ett ljust mocka eller liknande.

Smaken är ju som rôven - klôven... men personligen skulle jag aldrig komma på idén att ha dykare eller kronograf till kostym. För mig ska kostymklockan vara sober, elegant och relativt tunn. Mina egna favorit-"kostymklockor" är JLC Master Ultra Thin och Omega Constellation. Andra som får haka på ibland är Cartier Santos, Rado Diastar och Bulgari Diagono (men den senare är lite av ett undantag).

Tror att min nästa klocka blir en ny vardagskostymklocka i form av en Nomos. Troligtvis Ludwig eller Metro...

Det där är en mycket bra kostymklocka. Nedtonad och elegant med perfekta dimensioner. Hopplös som vardagsklocka eftersom man knappt kan läsa av tiden, men nästintill fulländad som dressare.
Har en likadan som jag oftast bär på mocka.
Håller helt med om att den inte är optimal som tidsangivare, men jag använder den jättemycket till t-shirt, stickad tröja osv. Dvs när det inte alls "krävs" en dressare. Den är helt enkelt så himla trevlig så att det är svåravläst blir liksom sekundärt på nåt vis. :)

Tillbaka
Topp