• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Sommarklockan 2020

Lauda

Patek
2-Faktor
D88C0F0D-3C76-44F0-9DEB-870228E2CAFA.jpeg


Snart har vi vintern bakom oss och sommaren närmar sig med stormsteg!

Semesterresan är bokad och det kommer bli sol och bad i allra högsta grad! Därför är det högtid att dra igång jakten på den ultimata sommarklockan!

Vad kommer ni simma, dyka, bygga sandslott med för klocka i år!?!?!?
 
Angående sommarklocka. Badar ni med era på? Litar ni på trycktester osv, speciellt när det handlar om vintage? Letar sommarklocka och skulle vara fint att slippa oroa sig för att den håller.
 

Kessler

Rolex
Angående sommarklocka. Badar ni med era på? Litar ni på trycktester osv, speciellt när det handlar om vintage? Letar sommarklocka och skulle vara fint att slippa oroa sig för att den håller.
Beror på vad den har för water resist, pris på klockan osv.. Jag duschar och badar med allt som är water resistant (alltså 30m) tom. badat i havet utan problem. Och det under flera år men det har varit med billiga klockor, med dyrare vill jag ha minst 50, helst 100 lägst. Förstår mig inte på de som inte vågar båda med en klocka som har 100m wr. Men om det är vintage så bör du ju göra ett trycktest först.
 
Beror på vad den har för water resist, pris på klockan osv.. Jag duschar och badar med allt som är water resistant (alltså 30m) tom. badat i havet utan problem. Och det under flera år men det har varit med billiga klockor, med dyrare vill jag ha minst 50, helst 100 lägst. Förstår mig inte på de som inte vågar båda med en klocka som har 100m wr. Men om det är vintage så bör du ju göra ett trycktest först.
Låter sunt. Känns ju bra om man kan lita på ett trycktest så att man kan bada med den istället för att lämna stackaren tillgänglig för stöld vid solstolen. Ska försöka få tag i något med mer än 30m. Och när det kommer till saltvatten, är det något man bör tänka på mer än att kanske skölja med sötvatten efter ett dopp?
 
Angående sommarklocka. Badar ni med era på? Litar ni på trycktester osv, speciellt när det handlar om vintage? Letar sommarklocka och skulle vara fint att slippa oroa sig för att den håller.

Jag använder mina vintage Rolex i havet, bastu etc. Jag litar på de trycktesterna som är gjorda mellan varven. Har servat, bytt packningar och även plexiglas om det krävts.

Min filosofi är att om klockan åker med på en resa så får den vara med hela vägen oavsett om det är skidresa eller solresa vid havet. Jag har gjort det jag kan och om något ändå händer så anser jag att det är bättre om klockan blir förstörd än att någon stjäl den ur kläderna/skorna på stranden, ur handfacket i bilen eller från hotellrummet.

Sköljer av klockan i sötvatten efter att ha haft den i havet som svar på din fråga i ett senare inlägg.

Hade inte tagit med en ömtålig klocka och dit räknar jag inte vintage Rolex, Omega eller gamla Seiko som kanske tagits fram för dykning en gång i tiden.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Låter sunt. Känns ju bra om man kan lita på ett trycktest så att man kan bada med den istället för att lämna stackaren tillgänglig för stöld vid solstolen. Ska försöka få tag i något med mer än 30m. Och när det kommer till saltvatten, är det något man bör tänka på mer än att kanske skölja med sötvatten efter ett dopp?
Är den vattenskyddad, eller resistent, är den det oavsett vilken typ av vatten vi talar om.
Ligger den väldigt länge i väldigt salt vatten kan den börja rosta med tiden, beroende på vilket stål som använts.
Men i praktiken kommer du aldrig råka ut för det.
Vad du däremot kan komma att råka ut för, är att vridringen, om klockan har en sån, börjar kärva, vilket beror på saltkristaller under ringen som geggar fast.
M a o är det bra att se till att saltet verkligen försvinner, så tvätta av klockan under rinnande vatten, och vrid då på ringen också, men öppna för allt i världen inte kronan.
Finkornig sand + salt skapar ett fantastiskt bra kladd som fastnar och beckar igen saker på ett utmärkt sätt. Men sötvatten är ett rätt bra botemedel.
 
Senast ändrad:
Är den vattenskyddad, eller resistent, är den det oavsett vilken typ av vatten vi talar om.
Ligger den väldigt länge i väldigt salt vatten kan den börja rosta med tiden, beroende pp vilket stål som använts.
Men i praktiken kommer du aldrig råka ut för det.
Vad du däremot kan komma att råka ut för, är att vridringen, om klockan har en sån, börjar kärva, vilket beror på saltkristaller under ringen som geggar fast.
M a o är det bra att se till att saltet verkligen försvinner, så tvätta av klockan under rinnande vatten, och vrid på då på ringen också, men öppna för allt i världen inte kronan.
Finkornig sand + salt skapar ett fantastiskt bra kladd som fastnar och beckar igen saker på ett utmärkt sätt. Men sötvatten är ett rätt bra botemedel.
Det ska jag tänka på i sommar, stort tack för tipset!
 
Topp