• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spåkula - Vad ser vi för trender 2021?

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Intressant läsning. Däremot hade det varit intressatnt som det nämns att se revenue per unit och även vilka segment hos respektive tillverkare som går bra för att förstå trenderna. Skulle även vara intressant att se hur klockor inom denna price point står sig mot annan sällan konsumtion. Trendmessigt Omega kan ju exempelvis fått ett uppswing för att man inte stängde fabriker och att man släppte en webshop ganska snabbt under Q2. Etc. etc. ursäkta den sedanliga OCD´n ;)
Tänk på att det där är siffrorna för 2019, rapporten brukar släppas i mars så det är två månader till innan vi får siffrorna för 2020.
 

ScubaKing

Audemars
Mina gissningar...

* Fortsatt stål och sport.

* Fortsatt storlekar på 40-41+ på många modeller.

* Mer handel hos gråhandlare som LW, mindre hos AD.

20180530_132015.jpg

* Seiko sportmodeller får ett uppsving och får mer respekt i den högre ligan.

135216fa146a3e3f3c1cf1e7cca8b719.jpg

* Långa köer framöver på Rolex Oyster Perpetual som kom ut 2020. Tror inte folk hajat hur grym den är ännu, men det kommer.

rolex-oyster-perpetual-36mm-2020-9.jpg

* Grand Seiko ökar markant sin försäljning i Europa och USA, på bekostnad av Rolex.


Och glöm inte, en glad bäver är en ren bäver....

En ren bäver är en glad bäver!.jpg
 
Senast ändrad:

Vesper

Rolex
Den här visar hur stora Cartier är i förhållande till andra märken, vet tyvärr inte hur många klockor som produceras.

FHH-graph-by-brand-en-1240x840.jpg

Breitling på 1.8% känns spontant tokigt?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Låt mig killgissa lite... För mig som föddes i 70-talets CCCP-Sverige i ett medelklassområde så bar vissa av mina polares farsor klockor som statussymboler. Jag har aldrig lockats av Jante och tyckte, till min pappas förtret, att dessa guldcasios och fräsiga omegor som dessa SAAB-åkandes farsor oftast bar (nåns farsa som var tandläkare hade en Cartier etc också) var svincoola.. Min morbror hade dessutom en Breitling och körde Volvo 760 medans min sossefamilj åkte 245 glt ;)

Idag lever vi i ett samhälle där statussymboler som är uppnåeliga för ”kidsen” är nåt helt annat.. det handlar om skrikiga loggor och dom senaste apple-produkterna i de yngre åldrarna.. hos de äldre är det lite åt samma håll: bling, skumpa och väskor med stora loggor.. tänk Kardashians..

Klockorna dessa människor lockas av är av den blingiga karaktären.. har du inte råd med dom blingiga märkena så kommer du att köpa nånting som ser lika blingigt ut.. därför förutspår jag att massor av micromärken och parfymklockor med mycket guld och glas/kristaller/zirkonium kommer ta allt mer plats framöver, samtidigt som klassiska klockor inte suktas efter liks mycket.. dock skall man komma ihåg att de som faktiskt drar in pengar kommer fortsätta köpa välkända märken så guldrollar kommer öka, dom som har ordentligt med pengar kommer driva upp priserna på Patek och A.P. mfl samtidigt som ultradyrt också växer (tex Richard Mille).
Men med detta sagt tror jag också att många klassiska tillverkare utan bling/influencer/kändis-faktorn kommer att minska.. Vilka utav dessa youtubenyrika kids kommer bry sig ett skvatt om Heuer, Omega (som ändå kommer dras med av Rolex, trots min 18-årings totals oförstående kring Månklockans historia..), IWC eller Grand Seiko osv? Jag kan fortsätta en stund till, men det börjar bli sent och detta liknar mer ett ”jag börjar bli gammal”-inlägg än något annat ;)

Sossar körde snarare DL än GLT måste jag få inflika.

Vem som kör GLT idag är mer diffust :)

1A931922-2E73-40AF-96DA-CB52DCF1E61B.jpeg
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Sett liknande research men underskatta inte effekten av att tennisveckan och kallis kör igång igen ;) skämt åsido undra om mer hållbarhet kommer in mer rejält i klockvärlden ?
När blir det inne att vara en fattiglapp då? Jag menar inte att vara miljonär som SER fattig ut (tänk twitters vd...) utan att vara det på riktigt! 😂
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Livsstilstrenden har väl ett tag nu varit differentiering av trender. Både hållbarhet med återhållsam konsumtion och ökad lyxkonsumtion är trender.

Utställningen/dokumentärfilmen Generation Wealth ger en intressant bild av den senare.

 
Det borde nog räcka med nya Speedyn som har gett dem mycket publicitet senaste veckan. Men visst, en ny dykare vore skoj.
Det är ju galet om detta stämmer. Det verkar inte finnas någon gräns för hur länge man kan sälja den klockan. Den är som Cocacola. Jag är personligen sugen på den nya utan att egentligen fatta varför. Kanske är det en betingning från KS.
 
När blir det inne att vara en fattiglapp då? Jag menar inte att vara miljonär som SER fattig ut (tänk twitters vd...) utan att vara det på riktigt! 😂
Det är ju rimligt att det borde komma en grunge-period efter en kardashian-period men jag tror också att nästan alla trender kan existera samtidigt idag. Samma mekanik som filterbubblor. Det finns inte ett kanon på samma sätt. Det är fullt rimligt att KS skapar och driver sina egna trender och påverkar de som bara får sin omvärldsbild (klockmässigt) här. Jag är en av dem.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Någon gång måste det hända, folk inser att de burit blanka dykarur helt i onödan, Cartier vinner. Är väl dock nördar jag syftar på nu, de som verkar envisas med 200m+ klockor för att de kanske tvättar händerna ovarsamt varannan vecka. Allt går i cykler och vintage Cartier slår nya rekord vid varje auktion, kommer nog smitta av sig.
Ja jag tror folk är helt hemmablinda när de tror Rolex är svaret på alla frågor.

Snarare har Rolex varit rätt svalt 2020, relativt hur det varit innan. Trots släpp av ny sub(!) har de varit i total skugga jämfört med FP Journe, Cartier etc. De flesta stålRollar har snarare legat still i pris vad jag märkt...? Samtidigt som mycket annat dragit iväg.

Tror detta fortsätter. Rolex kommer alltid vara Rolex och så men tror Independent fortsätter plocka mark från Rolex, AP, PP. Det kanske inte är så kul att ha en "rare" stålrolex som 5 andra kollegor också har...

Jag är också nördfärgad men tycker mig se även på Insta att Independent, Cartier och ädla grejer får mer utrymme. Klassiska stålrolexdealers frontar guldrolex istället tex.

Det var ju kommit några nya affordable Independent. Köpte igår en Ming. Kostar väl ca 50k efter den är i Sverige. De sålde slut på 1 minut. Känns som otänkbart för något år sedan när alla skulle ha Rolex.
IMG_20210115_145029_726.jpg


2021 är året som inte bara handlar om Rolex, om man väljer att inte bara läsa i Rolextrådar....
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja jag tror folk är helt hemmablinda när de tror Rolex är svaret på alla frågor.

Snarare har Rolex varit rätt svalt 2020, relativt hur det varit innan. Trots släpp av ny sub(!) har de varit i total skugga jämfört med FP Journe, Cartier etc. De flesta stålRollar har snarare legat still i pris vad jag märkt...? Samtidigt som mycket annat dragit iväg.

Tror detta fortsätter. Rolex kommer alltid vara Rolex och så men tror Independent fortsätter plocka mark från Rolex, AP, PP. Det kanske inte är så kul att ha en "rare" stålrolex som 5 andra kollegor också har...

Jag är också nördfärgad men tycker mig se även på Insta att Independent, Cartier och ädla grejer får mer utrymme. Klassiska stålrolexdealers frontar guldrolex istället tex.

Det var ju kommit några nya affordable Independent. Köpte igår en Ming. Kostar väl ca 50k efter den är i Sverige. De sålde slut på 1 minut. Känns som otänkbart för något år sedan när alla skulle ha Rolex.
IMG_20210115_145029_726.jpg


2021 är året som inte bara handlar om Rolex, om man väljer att inte bara läsa i Rolextrådar....

Ming gör riktigt bra klockor så grattis till att du lyckades haffa en 👍 Såg att det skulle komma ytterligare ett släpp av referensen. Fantastiskt trevlig storlek också så det ska bli kul att se bilder när den landar.

Men i Ming-fallet tror jag att det är andra redan tidigare pågående hypar som hjälper till att skapa intresset och folk letar efter nästa F.P. Journe, Richard Mille eller liknande. Så tyvärr tror jag inte att det enbart är själva klockorna som driver på försäljningen i det här fallet, utan det finns samma underliggande ekonomiska mekanismer som hos tidigare nämnda klockor samt att knipa en Rolex till list. (Säger inte att det är så i ditt fall, utan pratar generellt💚)
 

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Snarare har Rolex varit rätt svalt 2020, relativt hur det varit innan. Trots släpp av ny sub(!) har de varit i total skugga jämfört med FP Journe, Cartier etc. De flesta stålRollar har snarare legat still i pris vad jag märkt...? Samtidigt som mycket annat dragit iväg.
Har prisen på stål Rolex stått stille i löpet av 2020?
Da vil jeg gjerne vite hvor du kjöpet klokker for jeg skulle gjerne kjöpt flere for samme pris som for ett år tilbake :)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Ang sportstål-rollar så har ”Basic-modellerna” stigit ca 12-15k 2020.

Ang. nya independent som kan bli en ”kursraket” på klockmarknaden - har någon koll på Naoya Hida Co ? Ser dem hela tiden och gillar designen skarpt. Kul med något mer japanskt också.
69DBEF7D-3F5D-43F8-848E-3D1DE041A422.jpeg
 

Bilagor

  • 70D558D9-1B89-4FED-B88B-9AD1100D82CA.png
    70D558D9-1B89-4FED-B88B-9AD1100D82CA.png
    50.8 KB · Visningar: 19
  • 96319323-D5D7-44A8-B98F-AAE19A8BD7B5.png
    96319323-D5D7-44A8-B98F-AAE19A8BD7B5.png
    53.5 KB · Visningar: 20

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ming gör riktigt bra klockor så grattis till att du lyckades haffa en 👍 Såg att det skulle komma ytterligare ett släpp av referensen. Fantastiskt trevlig storlek också så det ska bli kul att se bilder när den landar.

Men i Ming-fallet tror jag att det är andra redan tidigare pågående hypar som hjälper till att skapa intresset och folk letar efter nästa F.P. Journe, Richard Mille eller liknande. Så tyvärr tror jag inte att det enbart är själva klockorna som driver på försäljningen i det här fallet, utan det finns samma underliggande ekonomiska mekanismer som hos tidigare nämnda klockor samt att knipa en Rolex till list. (Säger inte att det är så i ditt fall, utan pratar generellt💚)
Tack!
Det var 3 batchar om 50, sista inatt kl 3 tror jag.

Hur som tror jag egentligen vi är ganska överens.

Det jag menar är att 2020 inte var året då allt handlade om Rolex till skillnad från innan. Tvärt om hade Rolex tämligen lite rampljus och istället fick Independent (tex FPJ och philippe dufour) tagit mkt mer fokus. Så även affordable Independent och såklart Cartier som nämnts.

Jag tror bara det kommer fortsätta:)
 

ChumpTime

Panerai
Det var ju kommit några nya affordable Independent. Köpte igår en Ming. Kostar väl ca 50k efter den är i Sverige. De sålde slut på 1 minut. Känns som otänkbart för något år sedan när alla skulle ha Rolex.
IMG_20210115_145029_726.jpg


Det var 3 batchar om 50, sista inatt kl 3 tror jag.

Grattis!

CHF4950 blir 50kkr efter att den landar i Sverige? Jag får det till typ 57kkr. Vilket nog får anses vara ganska saftigt för en stålklocka med ETA Peseux 7001...

EDIT: nu såg jag att det var olika priser på 27-01 och 27-02. Om du köpt en 27-01 så stämmer det med 50K. Varför skillnaden, kan man undra.

Vad jag kan se släpper de fler 22/1. https://ming.watch/blogs/journal/ming-27-01-and-27-02-pre-launch-information
 
Senast ändrad:

fc2

Rolex
Tror att tidigare vintage likt enkla Omega, Longines och Lemania fortsätter sin klättring från 1000-3000 kr upp till några tusen till.

Rolex hype lär fortsätta och mitt intresse för märket kommer nog bli än (mycket) lägre.

Cartier och Piaget kommer öka i intresse, även vintage.

VC stål åker vidare på AP och PP:s drag och det kommer bli väntetider på de flesta Overseas, dock inte i samma utsträckning som för AP.

AP stål kanske når sin peak -21? Fler kommer börja se igenom att märket har gått från klockmärke till enbart klockmodell.

Nya Speedyn blir inte den hit Omega önskat, pga ett för högt pris. Vintage 321 Speedy ligger stabilt i pris.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Grattis!

CHF4950 blir 50kkr efter att den landar i Sverige? Jag får det till typ 57kkr. Vilket nog får anses vara ganska saftigt för en stålklocka med ETA Peseux 7001...

EDIT: nu såg jag att det var olika priser på 27-01 och 27-02. Om du köpt en 27-01 så stämmer det med 50K. Varför skillnaden, kan man undra.

Vad jag kan se släpper de fler 22/1. https://ming.watch/blogs/journal/ming-27-01-and-27-02-pre-launch-information
27.01. 3950 chf vilket ju är priset. Att jag tvingas momsa är en sur bieffekt.

Ver ej varför 27.02 är dyrare. Jag gillar 01 mkt mer med sandwich dial.

3 batcher ja. Hade fel om datum på sista.

Vet inte om detta är rätt tråd för diskussionen dock? Kraftigt omarbetat eta. Säkert saftigt men verk är inte vad som avgör pris. 65 för de på c24 men jag köpte för den är så unik i designen. Inte för verk eller marknadspris :)

Men att de, som nytt märke kan sälja slut batch 1 och 2 på en minut (trots enkelt basverk) och högt pris säger ju en del om att det inte längre bara är Rolex, AP, PP som gäller? Var det jag syftade till :)
 
Senast ändrad:
Cash is Trash.

Alla har pengar.
Pengar ar gratis.
Kop Kop Kop vadsomhelst som haller vardet eller okar.
Vem ar den hetaste dumskallen pa sociala medier? Vad sager den personen?Ar han eller hon snygg och dum nog att vara brannhet?
Kop Kop Kop
Fejakde Tuttar
Ducklips
Rolex
PP
AP
Guld
Vaskor
Resor
Mer bilder pa Insta!

Syns du inte finns du inte!

Ju mer pengar som banker sprutar ut till alla som vill ha desto viktigare ar det att ha ratt tillbehor pa Insta! Vad sager heta influencers ar hett?
Vad ser du pa Insta? Har du en sadan? Om inte spring och kop eller var en nobody. Bortglomd overkord och ute!
🤣
 
Intressant tråd. Jag hoppas på fler klockor under 40 mm (små handleder) men tror tyvärr att vi kommer ligga kvar på 40-42 på det mesta.

Tror som andra skrivit att Omega och Breitling (kanske framförallt Breitling) kommer med lite nya goa dinkor 2021 och fortsätter sin revival.

Tudor släpper fler varianter i bb58 serien, en gmt? Grön variant eller brons?

Rolex höjer priserna och släpper en ny Explorer 2a under året.

IWC fortsätter sin kräftgång och jag tror man ska köpa IWC beggat under året, tror de får en revival i kommande 2-3 år.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Bra trådstart!

Nedan är mina tankar som framförallt är applicerbara på klockintresserade som oss på forumet, klocknördar alltså.

Liksom flera varit inne på tror jag att independents blir en stark trend under 2021. Det började väl egentligen redan under 2020 men växer säkert i kraft under året som kommer. Tänker då inte så mycket på mikromärken utan främst på mid-high end som Ming, Kudoke, Laurent Ferrier, Grönefeld, F.P. Journe och så vidare. Det finns ju ett starkt flockbeteende i denna hobby (vi är en fårskock! ;)) men det ser ut att bli viktigare att äga lite mer udda eller tom unika pjäser.

När det gäller material kommer stål såklart att vara dominerande men jag tror mig se två separata trender växa. Dels guld som kommer att öka i popularitet ytterligare och dessutom ett ökat experimenterande med udda material. Keramiska material är ju etablerade och har blivit allt vanligare men nu ser vi även komposit som Breitling använder eller den kolfiberbaserade som Doxa använde i sin limiterade dykare. Guld och experimenterande med nya, moderna material alltså.

Tror inte vi sett slutet på retro-trenden och vi har nog skapliga mängder "fauxtina" kvar att ta oss genom! Lite synd att man inte kan vara mer innovativa men också ett tecken på att några av de mest klassiska vintageuren också är riktigt väl formgivna. Jag hoppas dock vi får se lite mer vågade moderna grejer som t.ex. det Ressence redan gör med sin "urtavla" eller udda boettformer som Sarpaneva eller de Bethune.

Jag tror vi sett toppen på hypen hos alla sportstål med integrerad länk (tänk Nautilus, RO osv) och jag har svårt att tro att folk ska vilja betala ännu mer för dessa än man redan gör. Det har dessutom skett en skaplig överetablering på den fronten under 2020 och snart har väl alla större märken en klocka i detta segment? Däremot är Rolex fortfarande Rolex och kommer att vara ett starkt varumärke ett tag till. Att Cartier är populärt och fortsätter växa hänger nog ihop med att intresset för ädla metaller växer starkt och att vi verkar se mer dressur över lag. Är klockan som regelrätt smycke på väg tillbaka kanske? Återigen, bland oss nördar då.

Vintage har sina fans och i vanlig ordning kommer nya modeller och märken att växa i popularitet och öka i pris i takt med att gårdagens hype redan nått smärtgränsen prismässigt och man letar nya fynd som i sin tur blir för dyra för många med tiden. Och cykeln fortsätter...

Typ lite så... Blev nog mitt längsta inlägg på forumet så tydligen något jag grubblat lite på. Självklart bara mina åsikter om hur året ser ut utifrån vad jag tycker mig se, andra ser ju andra saker. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tippar/tror fler kommer erbjuda kvalitativ näthandel under 2021. Både tillverkare direkt och handlare. Detsamma gäller handel med begagnat i butik, tror fler kommer erbjuda inbyte och ha försäljning av inbytta ur. Tror INTE Basel kommer återuppstå i sin forna glans, men tror inte heller Rolex initiativ till alternativ kommer bli braksuccé (när om någon av de blir av?). Armbandsur har blivit mer av en livsstilsmarkör i förhållande till smarta klockor, det känner tillverkarna och kommer därför fortsätta satsningen på mekaniska ur i retrokläder. Det finns fortfarande ett intresse för skivspelare och LP-skivor trots att CD-skivan försvunnit och det numera streamas musik...
Allt blir givetvis dyrare ;)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Bra trådstart!

Nedan är mina tankar som framförallt är applicerbara på klockintresserade som oss på forumet, klocknördar alltså.

Liksom flera varit inne på tror jag att independents blir en stark trend under 2021. Det började väl egentligen redan under 2020 men växer säkert i kraft under året som kommer. Tänker då inte så mycket på mikromärken utan främst på mid-high end som Ming, Kudoke, Laurent Ferrier, Grönefeld, F.P. Journe och så vidare. Det finns ju ett starkt flockbeteende i denna hobby (vi är en fårskock! ;)) men det ser ut att bli viktigare att äga lite mer udda eller tom unika pjäser.

När det gäller material kommer stål såklart att vara dominerande men jag tror mig se två separata trender växa. Dels guld som kommer att öka i popularitet ytterligare och dessutom ett ökat experimenterande med udda material. Keramiska material är ju etablerade och har blivit allt vanligare men nu ser vi även komposit som Breitling använder eller den kolfiberbaserade som Doxa använde i sin limiterade dykare. Guld och experimenterande med nya, moderna material alltså.

Tror inte vi sett slutet på retro-trenden och vi har nog skapliga mängder "fauxtina" kvar att ta oss genom! Lite synd att man inte kan vara mer innovativa men också ett tecken på att några av de mest klassiska vintageuren också är riktigt väl formgivna. Jag hoppas dock vi får se lite mer vågade moderna grejer som t.ex. det Ressence redan gör med sin "urtavla" eller udda boettformer som Sarpaneva eller de Bethune.

Jag tror vi sett toppen på hypen hos alla sportstål med integrerad länk (tänk Nautilus, RO osv) och jag har svårt att tro att folk ska vilja betala ännu mer för dessa än man redan gör. Det har dessutom skett en skaplig överetablering på den fronten under 2020 och snart har väl alla större märken en klocka i detta segment? Däremot är Rolex fortfarande Rolex och kommer att vara ett starkt varumärke ett tag till. Att Cartier är populärt och fortsätter växa hänger nog ihop med att intresset för ädla metaller växer starkt och att vi verkar se mer dressur över lag. Är klockan som regelrätt smycke på väg tillbaka kanske? Återigen, bland oss nördar då.

Vintage har sina fans och i vanlig ordning kommer nya modeller och märken att växa i popularitet och öka i pris i takt med att gårdagens hype redan nått smärtgränsen prismässigt och man letar nya fynd som i sin tur blir för dyra för många med tiden. Och cykeln fortsätter...

Typ lite så... Blev nog mitt längsta inlägg på forumet så tydligen något jag grubblat lite på. Självklart bara mina åsikter om hur året ser ut utifrån vad jag tycker mig se, andra ser ju andra saker. :)
Började 2020 utan en enda guldklocka och nu ser det ut såhär....
20210111_135229.jpg

Plus denna som jag köpte igår utöver Ming 27.01
item_1565174_035c52b8e2.jpg

(Alla 18k)

Låter som att du spår rimliga trender 😄

Skämt åsido. Jag tror andrahandsvärde/prisutveckling är en av de viktigaste faktorerna för att en klocka ska stiga. Det blir självuppfyllande. Det är nog mycket därför sportstål varit så starkt. Det är "säkra" köp. För alla räknar på kostnaden med att äga klockan, inte inköpspris. Nu vet alla att det går att köpa Independent och Cartier också. Då vågar de släppa sargen.
 

Chris75

Panerai
2-Faktor
Började 2020 utan en enda guldklocka och nu ser det ut såhär....
20210111_135229.jpg

Plus denna som jag köpte igår utöver Ming 27.01
item_1565174_035c52b8e2.jpg

(Alla 18k)

Låter som att du spår rimliga trender 😄

Skämt åsido. Jag tror andrahandsvärde/prisutveckling är en av de viktigaste faktorerna för att en klocka ska stiga. Det blir självuppfyllande. Det är nog mycket därför sportstål varit så starkt. Det är "säkra" köp. För alla räknar på kostnaden med att äga klockan, inte inköpspris. Nu vet alla att det går att köpa Independent och Cartier också. Då vågar de släppa sargen.
Ligger mycket i det du säger, folk vågar köpa när de känner att det finns en marknad som betalar rimligt den dag de tröttnar på sin klocka.

Äger ännu ingen klocka i 18k men det är bara en tidsfråga... 😊
 
Topp