• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Spåkula - Vad ser vi för trender 2021?

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
27.01. 3950 chf vilket ju är priset. Att jag tvingas momsa är en sur bieffekt.

Ver ej varför 27.02 är dyrare. Jag gillar 01 mkt mer med sandwich dial.

3 batcher ja. Hade fel om datum på sista.

Vet inte om detta är rätt tråd för diskussionen dock? Kraftigt omarbetat eta. Säkert saftigt men verk är inte vad som avgör pris. 65 för de på c24 men jag köpte för den är så unik i designen. Inte för verk eller marknadspris :)

Men att de, som nytt märke kan sälja slut batch 1 och 2 på en minut (trots enkelt basverk) och högt pris säger ju en del om att det inte längre bara är Rolex, AP, PP som gäller? Var det jag syftade till :)
Lite OfT: Själv sugen på Ming men har backat vid släpp (dumt i efterhand när man sett att det finns en stark andrahandsmarknad). Att 27.02 är dyrare beror nog på att det är "sapphire dial & gradient guilloche" samt att de verkar kunna ta vilket pris som helst och ändå sälha som smör :banghead: Får se om man "åker dit" på sista släppet av batchen. Leveransen var dock i november så vet inte om man orkar vänta såpass länge:p
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Lite OfT: Själv sugen på Ming men har backat vid släpp (dumt i efterhand när man sett att det finns en stark andrahandsmarknad). Att 27.02 är dyrare beror nog på att det är "sapphire dial & gradient guilloche" samt att de verkar kunna ta vilket pris som helst och ändå sälha som smör :banghead: Får se om man "åker dit" på sista släppet av batchen. Leveransen var dock i november så vet inte om man orkar vänta såpass länge:p
Ja precis det är väl glastavlan men tycker den inte alls är lika snygg. Men såklart smaksak. Fint att ibland gilla den "billiga" varianten bäst...

Det du beskriver är väl precis vad som sker och har skett med flera Independent.

Man tycker de är spännande men det känns lite jobbigt om man en dag vill flippa med stor förlust.

FPJ kom ju över den spärren förra våren när det gick några svindyrt på auktion. Plötsligt gick de från att vara kraftigt rabatterade till att ha flera års kö och kraftiga premier. Den resan gjorde ju Rolex, AP och PP för ett bra tag sedan och det är ju även det som gör att de fortsätter vara heta. Det är lätt att betala 100k för en klocka om man vet att man får igen det. Mycket jobbigare att betala 30k och veta att 10 av dem är förlorade vid fsg. (Det lider ju Nomos av. Grymma klockor som troligen lätt hade kunnat rida Independent vågen. Kanske de gör det vi får se men då måste de nog kommunicera med limiterad produktion etc.)

Nu verkar samma sak ske med Ming och några andra (men jag tror inte ming är nästa FPJ!!!). När folk får bekräftat att det finns en stark efterfrågan vågar dem köpa och pianot börjar spela. Förra året när 27.01 släpptes fanns den tillgänglig en bra stund. Jag avstod pga pris men hade bestämt mig inför detta släpp. Tydligen fler. Men samma klocka och samma mängd (ca) men helt plötsligt säljs den på en minut. Inget har egentligen hänt. Men folk vågar nu. Precis som de vågar köpa en FPJ eller länge vågat köpa en Rolex.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ang sportstål-rollar så har ”Basic-modellerna” stigit ca 12-15k 2020.

Ang. nya independent som kan bli en ”kursraket” på klockmarknaden - har någon koll på Naoya Hida Co ? Ser dem hela tiden och gillar designen skarpt. Kul med något mer japanskt också.
69DBEF7D-3F5D-43F8-848E-3D1DE041A422.jpeg
Jag är också ett fan :) Det lär inte bli någon hype-raket av detta märke då upplagorna av varje modell kan räknas på fingrarna, samt att de tidigare utgår efter varje ny serie som ska komma. Tydligen en produktionslinje som inte tillåter att varken priset sjunker eller upplagan ökas
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jag är också ett fan :) Det lär inte bli någon hype-raket av detta märke då upplagorna av varje modell kan räknas på fingrarna, samt att de tidigare utgår efter varje ny serie som ska komma. Tydligen en produktionslinje som inte tillåter att varken priset sjunker eller upplagan ökas
Har också kikat på dem. Gillar storleken och designen. Var de dock inte riktigt dyra, Patek pris? (Pris är relativt men sätt till mer kända märken)
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Har också kikat på dem. Gillar storleken och designen. Var de dock inte riktigt dyra, Patek pris? (Pris är relativt men sätt till mer kända märken)
Hehe jo läste på lite. Gammal japansk klockprofil som jobbat på Jaeger, Breguet, VC och några andra stora som startat eget och gör limiterade handgraverade coola grejer. Minskar inte direkt suget.
 

Okonomiyaki

Panerai
2-Faktor
Skulle 2021 kunna bli året då dykarklockan tog ett steg tillbaka? Jag tycker det vore roligt om även andra militärt inspirerade klockor såsom flygarkronografer à la Sinn, IWC och så vidare tog över lite av marknaden från dykarklockor. Tidigare tycker jag det känns som dykarklockan är det mer sportiga uret som är OK som dressalternativ, men 2021 kanske flygare och militärt inspirerade ur blir OK till kostymen? Personligen känner jag mig mer sugen på en kronograf och tittar man på Longines senaste släpp så känns det betydligt mer vintage/militärt inspirerade. Men vad vet jag. :bookworm:

Jag känner att en IWC flygarkronograf fungerar lika bra på kontoret som en Tudor/Rolex dykardinka. Förövrigt tror jag att klockorna kommer fortsätta att krympa.

image00001-2.jpeg
IWC-Pilot-Watch-Chronograph-3706-9.jpeg Longines-Heritage-Military-Marine-Nationale-Review-8.jpg Stowa-Flieger-No-Logo-Manual1702075271.jpg
Sinn-356-chronograph-review-9.jpg
IWC-Pilots-Watch-Chronograph-Edition-150-Years-IW377725-SIHH-2018-4.jpg
 
Senast ändrad:

HHH

Omega
2021 kanske kan bli day-dates år. Stor spridning prismässigt, kanske tajtas till lite.
Rainbow day-date blir årets boom hos Rolex prismässigt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Jag vill addera några mindre kvalificerade gissningar:

  • Cartier tar marknadsandelar
  • Guldstål kommer tillbaka mer och mer
  • Speciella urtavlor får en nytändning, tänk Rolex 124300 "coral".
  • Mer dressade sportstålsklockor som datejust tar in på GMT, Sub och Daytona som fortfarande håller position men där en mättning börjar synas mot slutet av året.

(Kanske ska tillägga att jag inte har något av de ovan vilket kanske i någon mån minskar min trovärdighet).
 

ScubaKing

Audemars
Jag vill addera några mindre kvalificerade gissningar:

  • Cartier tar marknadsandelar
  • Guldstål kommer tillbaka mer och mer
  • Speciella urtavlor får en nytändning, tänk Rolex 124300 "coral".
  • Mer dressade sportstålsklockor som datejust tar in på GMT, Sub och Daytona som fortfarande håller position men där en mättning börjar synas mot slutet av året.

(Kanske ska tillägga att jag inte har något av de ovan vilket kanske i någon mån minskar min trovärdighet).

Tror du har rätt på flera punkter. Cartier, Guldstål, urtavlor (dock inte coral) utan mer textur, mer dressade sport!
 

Atlantis

Panerai
2-Faktor
Vad har vi sett hittills ? :D

Något exempel av vad jag lagt märke till är att mer färgglada urtavlor lanserats/nylanserats + där grönt o Salmon verkar vara innefärger.
Har VC blivit lite mer poppis i Sverige? Känns lite som det. Cartier ännu mer populära med deras mer unika modeller som går schweinteuert. Rolex inte hänt så mycket? Omega har inte ökat så mycket som jag trodde i början när nya speedyn kom ?

Jag har iaf fått corona och köpt 1 Breitling och 1 Hublot - så var beredd på att man blir lite konstig av den 😍
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ja precis det är väl glastavlan men tycker den inte alls är lika snygg. Men såklart smaksak. Fint att ibland gilla den "billiga" varianten bäst...

Det du beskriver är väl precis vad som sker och har skett med flera Independent.

Man tycker de är spännande men det känns lite jobbigt om man en dag vill flippa med stor förlust.

FPJ kom ju över den spärren förra våren när det gick några svindyrt på auktion. Plötsligt gick de från att vara kraftigt rabatterade till att ha flera års kö och kraftiga premier. Den resan gjorde ju Rolex, AP och PP för ett bra tag sedan och det är ju även det som gör att de fortsätter vara heta. Det är lätt att betala 100k för en klocka om man vet att man får igen det. Mycket jobbigare att betala 30k och veta att 10 av dem är förlorade vid fsg. (Det lider ju Nomos av. Grymma klockor som troligen lätt hade kunnat rida Independent vågen. Kanske de gör det vi får se men då måste de nog kommunicera med limiterad produktion etc.)

Nu verkar samma sak ske med Ming och några andra (men jag tror inte ming är nästa FPJ!!!). När folk får bekräftat att det finns en stark efterfrågan vågar dem köpa och pianot börjar spela. Förra året när 27.01 släpptes fanns den tillgänglig en bra stund. Jag avstod pga pris men hade bestämt mig inför detta släpp. Tydligen fler. Men samma klocka och samma mängd (ca) men helt plötsligt säljs den på en minut. Inget har egentligen hänt. Men folk vågar nu. Precis som de vågar köpa en FPJ eller länge vågat köpa en Rolex.
Såg i paketöppningstråden att du fått leverans. Måste säga att den ser riktigt lyckad ut irl. Profilen på boetten och spännet var riktigt bra. Jag stod redo vid senaste releasen men backade då jag upplevde visarna alldeles för "tron"-iga. Tycker visarna på 27.01 är mycket bättre - tunna och eleganta.
Har dock joinat ming × massena lotteriet så har man tur så kan det bli en ming ändå (tvivlar dock att man skulle ha sådan "tur")

Jag valde dock att slå till på ett annat independent märke igår, Kurono Tokyo Toki. Dessvärre valde Hodinkee att publicera en artikel dagen innan så folk var som gamar. Tråkigt när folk köper enbart i spekulationssyfte. Ser framemot att få klockan för att se om allt är enbart hype eller om kvaliteten och finishen är på en bra nivå. På papper så är det i min mening mycket som är rätt (förutom urverket om man är en "movement snob")

Färgen är coral/salmon vilket har visat sig vara årets färg :)
_5RA5183n_Optimised.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Såg i paketöppningstråden att du fått leverans. Måste säga att den ser riktigt lyckad ut irl. Profilen på boetten och spännet var riktigt bra. Jag stod redo vid senaste releasen men backade då jag upplevde visarna alldeles för "tron"-iga. Tycker visarna på 27.01 är mycket bättre - tunna och eleganta.
Har dock joinat ming × massena lotteriet så har man tur så kan det bli en ming ändå (tvivlar dock att man skulle ha sådan "tur")

Jag valde dock att slå till på ett annat independent märke igår, Kurono Tokyo Toki. Dessvärre valde Hodinkee att publicera en artikel dagen innan så folk var som gamar. Tråkigt när folk köper enbart i spekulationssyfte. Ser framemot att få klockan för att se om allt är enbart hype eller om kvaliteten och finishen är på en bra nivå. På papper så är det i min mening mycket som är rätt (förutom urverket om man är en "movement snob")

Färgen är coral/salmon vilket har visat sig vara årets färg :)
_5RA5183n_Optimised.jpg
Tack!
Jag tycker den är grym. Har alltid gillat Ming för dess originella design, men måtten har inte passat mig med rätt tjocka boetter, så när denna dök upp första gången blev jag jättesugen men tyckte den var för dyr jämfört med andra Mings.

När den dök upp för andra och sista gången sket jag i det och slog till. Mkt glad för det. Jag gillar allt men framförallt att man har lite sandwich på tavlan och att boetten är riktigt härligt arbetad. Och visarna absolut! Lägger upp några bilder här också.

Grattis till nyköpet! Vill gärna ha en sådan men jag kom inte överens med denna färg just. Tror inte Hodinkee gjorde ngn direkt skillnad. Indie-hajpen är brutal och Ming samt Kurono Tokyo säljer ju slut inom någon minut vid varje släpp. Blir ju tyvärr så med begpriser långt över list... vissa Indies har ju nu hamnat i samma spiral som Rolex, AP, PP. Alla vet att man kan flippa med vinst så alla tycker man har råd, och då säljs de slut och priserna stiger... tråkigt tycker jag men ändå kul att man kan köpa dessa om man är snabb. Man måste inte ligga med en AD....

Bilder. Jag ska dock byta bandet.
20210521_204632.jpg
20210521_191401.jpg
20210521_190555.jpg
20210521_190541.jpg
20210521_190523.jpg
20210521_190430.jpg
20210521_190423.jpg
 
Senast ändrad:

DrDre

Patek
Såg i paketöppningstråden att du fått leverans. Måste säga att den ser riktigt lyckad ut irl. Profilen på boetten och spännet var riktigt bra. Jag stod redo vid senaste releasen men backade då jag upplevde visarna alldeles för "tron"-iga. Tycker visarna på 27.01 är mycket bättre - tunna och eleganta.
Har dock joinat ming × massena lotteriet så har man tur så kan det bli en ming ändå (tvivlar dock att man skulle ha sådan "tur")

Jag valde dock att slå till på ett annat independent märke igår, Kurono Tokyo Toki. Dessvärre valde Hodinkee att publicera en artikel dagen innan så folk var som gamar. Tråkigt när folk köper enbart i spekulationssyfte. Ser framemot att få klockan för att se om allt är enbart hype eller om kvaliteten och finishen är på en bra nivå. På papper så är det i min mening mycket som är rätt (förutom urverket om man är en "movement snob")

Färgen är coral/salmon vilket har visat sig vara årets färg :)
_5RA5183n_Optimised.jpg

Makalöst fin urtavla på den där. Om man dessutom beaktar det relativt modesta priset, så är det fantastiskt prisvärt.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Såg i paketöppningstråden att du fått leverans. Måste säga att den ser riktigt lyckad ut irl. Profilen på boetten och spännet var riktigt bra. Jag stod redo vid senaste releasen men backade då jag upplevde visarna alldeles för "tron"-iga. Tycker visarna på 27.01 är mycket bättre - tunna och eleganta.
Har dock joinat ming × massena lotteriet så har man tur så kan det bli en ming ändå (tvivlar dock att man skulle ha sådan "tur")

Jag valde dock att slå till på ett annat independent märke igår, Kurono Tokyo Toki. Dessvärre valde Hodinkee att publicera en artikel dagen innan så folk var som gamar. Tråkigt när folk köper enbart i spekulationssyfte. Ser framemot att få klockan för att se om allt är enbart hype eller om kvaliteten och finishen är på en bra nivå. På papper så är det i min mening mycket som är rätt (förutom urverket om man är en "movement snob")

Färgen är coral/salmon vilket har visat sig vara årets färg :)
_5RA5183n_Optimised.jpg

Har du fått den? :)
 
Topp