• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Splitt ny märkesklocka trasig!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
F

frazie

Guest
Hallo Boys!

Köpte en dyr märkesklocka i 10k klassen från en "mkt välkänd klockbutik" på nätet.
När jag mottog klockan ( ETA automatic) så drog jag först upp den ca 40 varv och ställde in dat o tid.
Men redan efter fem minuter stannar den plötsligt? då försökte jag skaka den lätt så
rotorn snurrar runt, detta gav en gångtid på 5 sek och sedan stannade den igen, försökte då dra
upp den med ytterligare 10-15 varv via kronan, men ingenting händer den står fortfarande stilla?

Tog då kontakt med butiken som tyckte det var trist att den var sönder? vart uppmanad att returnera klockan
så skall butiken sedan skicka den helt nya klockan till tillverkaren för kontroll? vilket kan ta ett par veckor eller
mer? Jag är helt mållös här har jag köpt ett nytt dyrt märkesur som är sönder/trasigt vilket är helt oacceptabelt?

Jag hade istället förväntat mig att butiken omgående skickat mig en ny likadan fungerande klocka med vändande post.
Men istället låter de mig vara utan klocka i flera veckor och förmodligen får jag tillbaka ett nedrepat renoveringsobjekt?

Hallo Boys!

Köpte en dyr märkesklocka i 10k klassen från en "mkt välkänd klockbutik" på nätet.
När jag mottog klockan ( ETA automatic) så drog jag först upp den ca 40 varv och ställde in dat o tid.
Men redan efter fem minuter stannar den plötsligt? då försökte jag skaka den lätt så
rotorn snurrar runt, detta gav en gångtid på 5 sek och sedan stannade den igen, försökte då dra
upp den med ytterligare 10-15 varv via kronan, men ingenting händer den står fortfarande stilla?

Tog då kontakt med butiken som tyckte det var trist att den var sönder? vart uppmanad att returnera klockan
så skall butiken sedan skicka den helt nya klockan till tillverkaren för kontroll? vilket kan ta ett par veckor eller
mer? Jag är helt mållös här har jag köpt ett nytt dyrt märkesur som är sönder/trasigt vilket är helt oacceptabelt?

Jag hade istället förväntat mig att butiken omgående skickat mig en ny likadan fungerande klocka med vändande post.
Men istället låter de mig vara utan klocka i flera veckor och förmodligen får jag tillbaka ett nedrepat renoveringsobjekt?

Vad är det för klocka? Har du manuellt uppdrag på den?

Klockan returnerades omgående till butiken, men problemet är att jag fick en oduglig o trasig klocka och nu förväntas
jag vänta snällt i flera veckor på att få den undersökt och reparerad av tillverkaren? ska jag köpa en ny klocka under tiden
jag väntar på att få den första lagad?

Senast redigerad av en moderator:
Klocka returnerades omgående till butiken, men problemet är att jag fick en oduglig o trasig klocka och nu förväntas
jag vänta i flera veckor på att få den undersökt och reparerad av tillverkaren? ska jag köpa en ny klocka under tiden
Och om du köper en ny bil med fel i programvaran och den åker iväg på garantireparation så får du en helt ny istället?

Klocka returnerades omgående till butiken, men problemet är att jag fick en oduglig o trasig klocka och nu förväntas
jag vänta i flera veckor på att få den undersökt och reparerad av tillverkaren? ska jag köpa en ny klocka under tiden
Vad var meningen med inlägget då? Du vill klaga på att butiken vill reparera klockan och inte bara ge dig en ny? Är väl samma sak med det mesta nu för tiden, köper du en telefon för 10k som strular tar dom oftast in den på rep före att bara ge ut nya också.
Utnyttja 14dagars ångerrätt istället, få pengarna tillbaka och köp något annat.

Vad var meningen med inlägget då? Du vill klaga på att butiken vill reparera klockan och inte bara ge dig en ny? Är väl samma sak med det mesta nu för tiden, köper du en telefon för 10k som strular tar dom oftast in den på rep före att bara ge ut nya också.
Utnyttja 14dagars ångerrätt istället, få pengarna tillbaka och köp något annat.
Precis, ser inte problemet!

För övrigt undrar jag varför du drar upp den 40 varv?

Edit : i all välmening.

Naturligtvis vore den smidigaste lösningen att utnyttja ångerrätten, men problemet är att jag köpte klockan till ett mkt bra pris.
Vill inte sumpa den Dealen genom att utnyttja ångerrätten.
Och jag fick den inte billigare p.g.a att den var trasig;)

Naturligtvis vore den smidigaste lösningen att utnyttja ångerrätten, men problemet är att jag köpte klockan till ett mkt bra pris.
Då är det bara att laga den som återstår

De lagar inte ETA verken, de byts istället ut rakt av vid garantireparationer.

Men vad är problemet? Du har fått ett bra pris, får klockan, drar upp den 40 varv, den går sönder, affären ska laga den.

Vad säger konsumentlagen om liknade fall som mitt? jag vill absolut inte få tillbaka en reparerad klocka som var trasig redan
vid leverans.
Du har returrätt i 14 dagar om du inte är nöjd med produkten. Är det en seriös handlare så löser de säker så du kan få en annan klocka om du önskar det.
Dock inte ovanligt att de skickas tillbaka till tillverkaren/service center om något är trasigt. Och behöver inte betyda att du får tillbaka en sämre klocka...
Men som sagt, känner du dig inte nöjd, returnera inom 14 dagar.

Men vad är problemet? Du har fått ett bra pris, får klockan, drar upp den 40 varv, den går sönder, affären ska laga den.
Den har inte gått sönder p.g.a att jag dragit upp kronan 40 varv, du kan dra en automatic i all oändlighet utan att den tager skada.
Trevlig ton du har i dina inlägg...

Då är det reparation som kvarstår. Men du kommer få tillbaka samma klocka och inte ett "nedrepat reparationsex".

Hallo Boys!

Att du ska få den tillbaka nedrepad bör du inte förutsätta. Förutsätt motsatsen

Du skrev nåt i din andra tråd om att de hade glasflis på arbetsbänken som de gned klockan mot. Är det samma klocka, en Tissot? Finns det redan en tråd om det här eller är detta en annan klocka som det är likadant med? Om det är samma som i december har förmodligen din ångerrätt gått ut.

Edit: De var i nån annans tråd du skrev om glasflisen och hur de misshandlade klockorna hos urmakaren ser jag nu.

Senast ändrad:
Att du ska få den tillbaka nedrepad bör du inte förutsätta. Förutsätt motsatsen

Du skrev nåt i din andra tråd om att de hade glasflis på arbetsbänken som de gned klockan mot. Är det samma klocka, en Tissot? Finns det redan en tråd om det här eller är deta en annan klocka som det är likadant med? Om det är samma som i december har förmodligen din ångerrätt gått ut.

Jag mottog denna trasiga klockan igår den 30/1-2020 (inte samma klocka)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp