• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Splitt ny märkesklocka trasig!

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Screenshot_20200131-134043_Chrome.jpg
Så vilket av dom är det :D
 
Kan vi bara klargöra att man inte har rätt till nya produkter bara för att originalprodukten är DOA (dead on arrival)? Vissa aktörer ’bjuder’* på dylikt förfarande för att skapa goodwill men lagen är tydlig; säljaren har rätt att utan kostnad reparera produkten, om tiden för detta är orimlig har köparen rätt att häva köpet.

Distansköpslagens 14 dagar är helt skilda från ovan och gäller endast produkter i obruten förpackning, alltså inte produkter som nyttjats.


*För den som är intresserad sorterar det här in under det som kallas Serviceparadoxen; ju mer man bjuder på utan att påtala värdet i extraservicen desto missnöjdare blir till slut kunderna när man av någon anledning inte kan bjuda på det som kunden tror sig ha rätt till. Typexemplet är gratis kaffe på maten, ICAs nuvarande kundklubbsdebatt är en annan.
Mja. Kunden har oftast rätt att bryta förpackningen, för att kunna undersöka varan. I vissa fall behöver man inte ens returnera kartongen. Butiken har dock rätt till prisavdrag om de informerar kunden om det innan köp.
 
Mja. Kunden har oftast rätt att bryta förpackningen, för att kunna undersöka varan. I vissa fall behöver man inte ens returnera kartongen. Butiken har dock rätt till prisavdrag om de informerar kunden om det innan köp.

Korrekt och ett bra tydliggörande. Det förfarandet börjar dock bli väldigt ovanligt i takt med den ökade mängden distansköp.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp