• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stämmer denna pyramid om klockmärkenas rangordning ?

Är Patek Philippe ensam härskare högst upp i näringskedjan

  • Nej

    Röster: 102 73.9%
  • Ja

    Röster: 36 26.1%

  • Totala väljare
    138

Fadershan

Patek
Ojoj så många aspekter som kan diskuteras ur denna pyramid.. Hur de står idag eller gills vintage oxå? Kvalité eller estestik? Bang for the buck? Status? Måste ju definiera frågeställningen lite innan det går att ta ställning :)
 

Kattvakt

Panerai
2-Faktor
Den riktiga listan/pyramiden ser så klart ut så här:

1) Royal Orient
2) Orient star
3) Övriga Orient
4) Seiko
5) Alla andra
:)

Söner of Sweden svävar på ett magiskt, skimrande oåtkomligt moln ovanför pyramidtoppen...

Fast seriöst, vad hände med SbS? Någon som hört något? Har det tillverkats/sålts något fysiskt exemplar av klockan?
 
Finns till salu på hemsidan, för dryga 2k och uppåt. Rätt trevlig design ska sägas även om Västerbottensost nog har lite synpunkter på logotypen.

Vänligen
Forumets undersköterska
Förutom logotypen ser de ut som de "inspirerats" av Tank för själva klockan.
KS tråden kommer förresten upp som nr 2 på Google. Kan tänka mig att de inte är helnöjda med det.
 
KS tråden kommer förresten upp som nr 2 på Google. Kan tänka mig att de inte är helnöjda med det.

Så är det förvisso, men att allt som har att göra med Söner by Sweden blivit en sådan parodi har upphovsmakaren bara sig själv att skylla. Det var oundvikligt efter allt tal om inspirationskällor i illegala asiatiska kopior, om kvartsverk med evig livslängd och att en klockas kvalitet avgörs av mängden Superluminova på tavlan :facepalm:

Det mesta av detta är borttvättat från hemsidan nu, men det förnuftigaste hade nog varit att börja om från början, med ett nytt varumärke då det nuvarande är skjutet i sank. Kan ändå inte göra annat än att applådera upphovsmannens enträgna envishet; att klockorna nu faktiskt finns att köpa. Det är bara att önska lycka till i fortsättningen och hoppas att inte Västerbottensost blir uppmärksammade på de stora likheterna i logotyperna samt att presumtiva köpare låter bli att googla varumärket innan den trycker på köp-knappen.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

thny

Omega
2-Faktor
Den enda någorlunda fastställda "listan" är väl The Holy Trinity som består av PP, AP och VC. Jag har flera gånger också stött på uttrycket The Big Four där man försökt att få in ytterligare en tillverkare. JLC har diskuterats som en fjärde men det råder väldigt delade meningar om det. Att försöka sig på en rangordning över flera tillverkare är nog en omöjlighet... :)
 

sir alex

Panerai
Den enda någorlunda fastställda "listan" är väl The Holy Trinity som består av PP, AP och VC. Jag har flera gånger också stött på uttrycket The Big Four där man försökt att få in ytterligare en tillverkare. JLC har diskuterats som en fjärde men det råder väldigt delade meningar om det. Att försöka sig på en rangordning över flera tillverkare är nog en omöjlighet... :)[/QUOT
Inte JLC utan ALS om man ska vara korrekt. Listor är annars ganska töntigt.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Hittade den här och fick mig ett gott garv när ja såg "Consumer" delen !
Vi bumpar tråden lite
FB_IMG_1492349219532.jpg
 

timevoid

Cartier
2-Faktor
Försöker förstå varför Hublot hamnat så pass högt upp.. är det bara deras prissättning?
La Ferrari tycker jag dom skall ha beröm för. Men kanske svårt att motivera enbart på enskilda urverk.

Men då vill jag nog "bumpa" upp Tag Hueuer ett snäpp då dom blivit som IKEA när det gäller och spotta ur sig tourbillon:s till massan. Men det kanske skall var tvärtom då och placeras bredvid Swatch :p
 
Topp