Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk

State of the Collection - Visa din vintagesamling!

Diskussion i 'Vintage' startad av Psykel, 16 april 2017.

1. Skuggan

Skuggan Rebel soldier

En liite bättre bild:
    IMAG1113.jpg

d.sain, Kettil, Teletomte och 16 andra gillar detta.
  2. soder

soder Stormtrooper

Det finns ju en viss brist i att man inte kan editera gamla inlägg man har gjort, men det finns väl en tanke med det. Jag hade tänkt uppdatera min post med lite info.

Först ut är klocka är den som fick igång hela intresset. Min farfars Omega, daterad till 1954 med cal. 266 och ref. 2791 som var ordentligt sliten när den kom till mig. Med hjälp av @Christoffer blev klockan servad, och boetten är slipad utifrån originalslipning från 50-talet och indexen är putsade. Den fick sedan ett oxblodsrött Omega originalband på sig. Detta band visade sig dock inte hålla kvalitén så bra, men sett till hur klockan ser ut kompletterar det ganska bra.

Nästa klocka brev en lite mer dyrbar sådan och en helt fantastisk Rolex Explorer 14270. Med sina 36mm och snygga länk, fungerar den verkligen till allt. Som vissa andra säger, kanske tyvärr lite för bra, då andra klockor stundtals blir liggande.

Sedan var det ju dags för en guldklocka, och jag fastnade som så många andra för Omegas Constellation med Pie Pan-tavlan. Här blev den lite ovanligare ref. 168.025 med cal. 564 och den monocoques-boetten kombinerad med unicoc-case. Tydligen ett försök av Omega att göra sin kostymare "vattentät".
    "A rare model equipped with a super-water-resistant one-piece "Unicoc"-case that can only be opened via the crystal."

Sedan rullade det bara på. Nästa ur som fångade mitt intresse var en Eterna Eterna-matic från tidigt 60-tal med cal. 1422UD. Med sin hidden crown och därmed väldigt runda form föll den mig i smaken. Dessutom är tavlan väldigt snyggt välvd, och indexen ligger sedan på en "yttre ring" och med tydliga klot med lysmassa. När jag dessutom för några månader sedan fick lite hjälp av KS med att hitta ett snyggt nytt armband, så blev original Eterna-bucklet satt på ett otroligt snyggt ödla. [​IMG]

Nästa drabbning var när jag fick syn på denna Zenith i 18K guld. Med cal. 40T och symbolen för just detta markerat på tavlan, som även har en svag starburst finish och sub dial, och sin otroliga lyster på index och visare, så var det kärlek direkt.

Nästa förälskelse som nådde mig, var den 50-tals kronograf med ett förflutet inom Norska flygvapnet, som varit här på KS tidigare. Även Hodinkee skrev då om denna klocka, och efter några vändor på service har den nu fått korrekta delar och kronografen nollställer nu lika exakt som jag vill. (Något jag förstod att urmakaren hade stora problem med, men är men pedantisk så är man. =) ). Då mamman till mina barn verkligen tycker både klocka och armband är väldigt snygga, blir det ofta att den sitter på hennes handled.

Sist ut i denna post, är de två första jag skaffat direkt via en försäljning här på KS. Båda två är 70-talare, men med väldigt olika utseende. Ingersollen har en ett Valjoux 7733, och med sin svarta urtavla, röd kronografvisare, vita fyrkantiga visare, samt smidiga storlek gillar jag verkligen att bära den till vardags. Storleken HAR ju faktiskt oerhörd betydelsen.

Sista klockan kör också den Valjoux 7733, och har ett lite mer tidtypiskt utseende. Men sina 40mm och generellt kraftiga boett, är den något svår för mig att bära upp. Dock är boetten forman då att den verkligen sluter sig kring handleden, vilket gör att den faktiskt växer sig på mig. Jag behöver dock fixa ett bättre band till den, ty det kraftiga racing-läder som följde med (inte det på bilen), inte motverkar känslan av att klockan är gigantisk. Med ett förklent band (som på bilden) blir det heller inte riktigt bra.

Min samling blir förhoppningsvis snart hel igen, när en vit Omega Seamaster De Ville, cal. 610, med linne-tavla och (även den) monoqouceboett, samt en svart Seamaster med svart gilt/glossy-tavla ska komma hem från service.

Så, nu känner jag att uppdaterat mitt inlägg med den text jag tyckte bilderna förtjänade. =)

/Söder

Mr.Chang, Emil4, NiklasArvid och 5 andra gillar detta.
  3. Femitolv

Femitolv Y-Wing pilot

image.jpg Har några guld ur mest Omega men några andra med !

Mr.Chang, differo, Kettil och 17 andra gillar detta.
  4. essGunnar

essGunnar Y-Wing pilot

Från:
    Skåne
    IMG_3088.JPG
    Uppsättningen av gamlingar. Inga sensationer i detta sällskapet förutom Lemanian som jag är löjligt nöjd med. Snygg mögeldykare och ett uselt gammalt Tradera-köp till Seamaster. 1601an får nog tyvärr lämna en dag när sentimentaliteten släpper för den får så lite tid, 36mm sitter inte så jäkla snyggt på mina fethandleder. Tudorn är jag barnsligt förtjust i men den är twotone så om jag en dag snubblar över en helståls-jumbo så blir det nog byte på den också (men bara då). Rodanian specialinköpt inför cykelresa till Flandern innan påsk. Ingen cykelfantast får vara utan en Rodania.
    Sen finns det ledig plats. Troligtvis för nån rolig färgglad 70-tals kronograf på kort sikt och på lång sikt nåt maffigare.....

Mr.Chang, juanstman, Guillbert och 31 andra gillar detta.
  5. AMG63

AMG63 Stormtrooper

Det var en fin samling du har...gillar Tudorn o Lemanian..
    Mvh

6. Femitolv

Femitolv Y-Wing pilot

Lite skämtsamt inlägg ;-)!!

Riktat mot mig själv!
    Ändå kommer jag försent ofta !?

Bifogade filer:

• image.jpg
      image.jpg
      Filstorlek:
      248,2 KB
      Visningar:
      92
  7. NiklasArvid

NiklasArvid Mon Mothma

Vad är kopplingen Rodania å cykel?

8. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Har äntligen fått tid att släpa fram de flesta klockorna i dagsljus. Man kan skönja vissa inriktningar, kanske. Ber om ursäkt på förhand för halvusla mobilbilder och reflexer. De flesta uren har ju figurerat rätt friskt på vintagesidorna men om ni vill ha närbild på nå'n så hojta. Det kan också ha slunkit med någon som inte klarar de mest ortodoxa vintagekriterierna, men det får ni ha överseende med. Här finns i alla fall inget från 2000-talet!

Here goes: första raden några militärur, nedre raden mina vintage Seiko-dykare.
    IMG_9264.JPG
    Omega "RAF" '43-'44; Smiths W10 '68; CWC G10 '87; Adanac Navigator '86.
    Seiko 6217-8000 '65; -8001 '67; 6105-8000 '69; -8119 '72.

Sen följer lite blandade dykare, tunna & feta:
    IMG_9266.JPG
    Vostok Amphibia, '80-tal; Orven Supercompressor, '60-tal; Mondaine, '60-70-tal; Marc Nicolet Skindiver, '60-70-tal.
    Scubapro 500, '70-tal; Squale 50 atmos "Rasub", '70-tal; Certina DS-2 Super PH 500 M, '68; DS-2 Super PH 1000 M, '70-tal.

Lite fler krigare, dykare och allmänt äventyrliga klockor:
    IMG_9268.JPG
    Glycine Airman, '68; Marathon MIL-W-46374E type 2, '91; Seiko 7005-8030 "MACV SOG", '70, Tudor Submariner "Snowflake" 94110, '76.
    Omega Speedmaster 145.022 -69, '69-'70; Rolex Explorer 1016, '69; Mulco Escafandra, '60-'70-tal; City, '60-'70-tal.

Är det någon som har förslag på mer specifika årtal där jag är lite svävande så får ni gärna kommentera!

Pilot, Mr.Chang, jakob.dala och 53 andra gillar detta.
  9. Teletomte

Teletomte AT-ST driver

Från:
    Malmö
    Oerhört trevliga klockor! Nog den samling som fått i gång mig mest hittills:rolleyes:

Grafton gillar detta.
  10. Fadershan

Fadershan X-Wing Pilot

Väldigt trevlig samling, me like!

Grafton gillar detta.
  11. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Kul att höra! Jag hade lätt kunnat tänka mig samtliga dina också... :)
    Tack! Me too! :happyhappy:

Teletomte gillar detta.
  12. Patrik J

Patrik J AT-ST driver

Från:
    Schtaaan
    Många godbitar. :hungry: Men fan… jag ångrar fortfarande att jag släppte den där Speedyn. :banghead:

Femitolv och Grafton gillar detta.
  13. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Tack! Äh, du har ju en annan! Eller två... eller... ;)
    Det är ju en bread-and-butter cal 861, fast med en ball insert. Borde gå att hitta! :)

Patrik J gillar detta.
  14. Fixoflex

Fixoflex AT-AT driver

Från:
    Småland
    Helt klart en samling som tickar många boxar hos mig. En blandning av historiskt intressanta klockor med några Seiko ikoner och div dykare! Men den läckraste klockan är utan tvekan RAF Omegan! Gissa om jag saknar den! Eller är det den Grafton!?:) Jag är helt övertygad att den kommer att vara en minst lika stor ikon som Speedyn om några år!

Grafton och Gummo gillar detta.
  15. Patrik J

Patrik J AT-ST driver

Från:
    Schtaaan
    Jooo, men nu har de blivit för dyra. :D

NiklasArvid och Grafton gillar detta.
  16. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Tack N! Visst är det din gamla RAF. Den ligger mig varmt om hjärtat, en fantastisk klocka med svårslagen proveniens! Jag börjar känna mig som ett svart hål för folks favoritklockor...:rolleyes:

krämbulle, Fixoflex, theargonaut och 5 andra gillar detta.
  17. Criss Cross

Criss Cross AT-AT driver

Från:
    Stockholm
    Fina klockor och jobbigt för forumet när de kommer till en icke flippare ;).

Teletomte, Fixoflex, Gummo och 1 annan gillar detta.
  18. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Jag är inte helt omöjlig... :)

Fixoflex, Criss Cross och Gummo gillar detta.
  19. Gummo

Gummo Joker Moderator

Från:
    Stockholm
    Jo. Helt hopplös till och med :D

Grafton och Strindberg gillar detta.
  20. StarMan

StarMan AT-AT driver

Mycket trevlig samling. Hoppas få klämma på några av dem på lördagens vintage GTG! :)

Grafton och PJW gillar detta.
  21. Grafton

Grafton X-Wing Pilot

Tack! Säg till om det är någon särskild du vill titta närmare på!

22. Ariste

Ariste Tie Fighter pilot

Senast ändrad: 11 maj 2017
    Grafton gillar detta.
  23. Salesmayne

Salesmayne Stormtrooper

Från:
    Skåne
    Vilka samlingar!!! Hats off gents

StarMan och Grafton gillar detta.
  24. StarMan

StarMan AT-AT driver

1016! :hungry:

Gummo, PJW och Grafton gillar detta.
  25. essGunnar

essGunnar Y-Wing pilot

Från:
    Skåne
    Jag har en opublicerad paketöppning på Rodanian som jag aldrig fick ut (kom inte överens med forumets redigerings-sida och surnade :) ) på det temat. Jag ska se om jag kan klämma ut den nu i helgen.

Fixoflex, Ariste, Strindberg och 1 annan gillar detta.
  26. Calle med C

Calle med C Y-Wing pilot

Från:
    Eken
    En hel del fina samlingar här, vill jag påstå!

Jag tänkte själv lägga upp min egen, men inväntar ett nytillskott samt tre stycken som är på service innan jag bjuder på lite bilder. :) Men om någon vecka eller två bör tiden förhoppningsvis vara inne.

theargonaut, Fadershan, Psykel och 4 andra gillar detta.
  27. Daytona96

Daytona96 X-Wing Pilot

Från:
    Linköping
    Underbar samling!
    Härlig blandning med många ikoniska klockor, kul att se!:)

Grafton gillar detta.
  28. henrikhenrik

henrikhenrik Rebel soldier

Från:
    motala
    Ett axplock! IMG_1093.JPG

Mr.Chang, Rozzy, Kettil och 24 andra gillar detta.
  29. Psykel
    Trådstartare

Psykel Tie Fighter pilot

30. henrikhenrik

henrikhenrik Rebel soldier

Från:
    motala
    Det är tillåtet att lägga bud ;)

Psykel gillar detta.