• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Steinhart, något att ha?

Rent krasst så är det väl ändå så att man inte lurar någon? Folk som inte kan klockor kan ändå inget om klockor men kan läsa vilket innebär att de faktiskt inte kommer missta denna för en Rolex. De som kan klockor får väl helt enkelt bita sig i tungan. Det är väldigt mycket klocka för pengarna. Välbyggda och i huvudtaget trevliga klockor. Man ska inte sticka under stol med att de gör homages men de låtsas inte om något annat. Deras aviator serie är brutal och skulle lätt sätta på mig en sådan. Problemet är väl att då är det inte många som skulle säga ett ljud om stöld osv för då är det helt plötsligt ok men så fort man är inne på Rolex sida av garaget, då blir det blodigt.

Se dem för vad de är och låt dem som en dag drömmer om "the real thing" ha sitt lilla roliga.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 

Johanw

Cartier
Välkommen till världen. Undrar hur mycket nyskapande det egentligen finns bland designer? IKEA är väl ett praktexempel på där deras designers kopierar rakt av utan att skämmas. Samma sak där. Gillar du originalet köp det men tycker du att en pall inte är värd 1900:- så kanske man köper deras för 69:- och känner in sig på. Gillar man den oerhört så kan man tycker att 1900:- inte är så farligt för en pall man kan ha i 40 år i slutänden?

pallar_5163a9039606ee5d07796489.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Om jag ska vara ärlig så har jag svårt för tänket. Att inte ha råd med något känns inte som en ursäkt att köpa rena designstölder. Varför då inte köpa en en motsvarande Seiko för samma prislapp som inte på något vis är homage? För de allra flesta som köper Steinhart verkar ju köpa dem pga att de ser ut som rollar men kostar en bråkdel... :(

Men visst... ser man inte det som ett problem så... :)

För att jag inte vill ha japanskt. Vill ha schweiziskt och det sitter ett bra urverk i steinharten. Dö-kär i färg kombon pepsi. Vill ha en dykare och 42mm sitter bra på min arm.
Tycker själv att de är tråkigt att de är en kopia. Hade varit roligare med annan länk och tavla t.ex men det är en bra klocka för pengarna och så länge det inte finns några andra roliga liknande alternativ (som jag känner till) så lutar det åt en. Även om jag skulle ha råd med en 16760 idag så prioriterar jag inte det i dagsläget och skulle än mindre ha på mig den på jobbet där handleden flyger fram och tillbaka och slår in i allt.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
För att jag inte vill ha japanskt. Vill ha schweiziskt och det sitter ett bra urverk i steinharten. Dö-kär i färg kombon pepsi. Vill ha en dykare och 42mm sitter bra på min arm.
Tycker själv att de är tråkigt att de är en kopia. Hade varit roligare med annan länk och tavla t.ex men det är en bra klocka för pengarna och så länge det inte finns några andra roliga liknande alternativ (som jag känner till) så lutar det åt en. Även om jag skulle ha råd med en 16760 idag så prioriterar jag inte det i dagsläget och skulle än mindre ha på mig den på jobbet där handleden flyger fram och tillbaka och slår in i allt.
Vad är det för fel på Japanska urverk? Vad har Steinhart för urverk? Sellita? ETA?

Köp en valfri seiko, oysterlänk och byt insert. Vips!

Men har egentligen inget emot hommage även om jag inte skulle köpa en själv. Som Johanw påpekade är det oundvikligt inom alla branscher. just möbelindustrin är det extremt då jag tror patenten på möbelformgivning bara gäller i 25år(efter designerns död?) sen är det fritt fram att sno hela stolen eller vad det nu kan vara. Där sticks det under stolen med att det är hommage dessutom.

I slutändan är det bättre att man köper en hommage än en renodlad fejk åtminstone.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Vad är det för fel på Japanska urverk? Vad har Steinhart för urverk? Sellita? ETA?

Köp en valfri seiko, oysterlänk och byt insert. Vips!

Men har egentligen inget emot hommage även om jag inte skulle köpa en själv. Som Johanw påpekade är det oundvikligt inom alla branscher. just möbelindustrin är det extremt då jag tror patenten på möbelformgivning bara gäller i 25år(efter designerns död?) sen är det fritt fram att sno hela stolen eller vad det nu kan vara. Där sticks det under stolen med att det är hommage dessutom.

I slutändan är det bättre att man köper en hommage än en renodlad fejk åtminstone.
Inget fel med urverken. Men köper hellre europeiskt än japanskt. Steinhart använder sig av ETA. Vilka klockor har en look-a-like pepsi insert?
Hellre hommage än renodlad fejk alla dagar, det mår man ju bara dåligt av.
Vad tycker ni isf om tag heuer? För mycket likheter enligt mig isf och angående märken så goyard vs louis vuitton är också slående likt förutom en annan logga ;)
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det som jag tycker är lite lattjo med Steinhart är att de faktiskt har bra kvalitet OCH nån/några egna modeller som faktiskt flyger. De borde ju ha en bra grund att stå på för att fokusera på att fortsätta jobba fram egna modeller. Kan jag tycka.
 

Icaras

Rolex
Det som jag tycker är lite lattjo med Steinhart är att de faktiskt har bra kvalitet OCH nån/några egna modeller som faktiskt flyger. De borde ju ha en bra grund att stå på för att fokusera på att fortsätta jobba fram egna modeller. Kan jag tycka.
Problemet ligger troligtvis i att majoriteten av deras sålda ur är homage... ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Vissa märken hatas när dom gör homage.
Andra kommer undan och åtnjuter ändå respekt av finsmakarna som blir illamående av Steinhart.

image.jpg
Precis. Hyckleri om du frågar mig. Steinhart kallar sig inte för Rolex utan har helt lagligt lånat designen precis som de flesta etablerade märken. Kan lägga upp en rad bilder på Submariner ripoffs från flera "fina" märken. Jag köpte en ny Rolex för några veckor sedan och häromdagen en ny Steinhart. Ser inget problem med det.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Högst troligt. Tycker mest att de därigenom har en plattform att styra mot egna grejer. Men, att de inte gör det är väl en tydlig signal om att penningen styr och inte intresset. :)

Bra sagt! En eller annan homage okej men det blir lite mkt, med det sagt har jag inget emot steinhart och väntar troget på att de ska släppa triton i 40mm (vilket de nog aldrig kommer komma på tanken att göra)...
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Tror inte ens detta orkas diskuteras med tanke på diskussionen i den tråd jag redan länkat. Den räcker för att konstatera vad steinhart är, skräp.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Tror inte ens detta orkas diskuteras med tanke på diskussionen i den tråd jag redan länkat. Den räcker för att konstatera vad steinhart är, skräp.

Jag hade hållit med dig om det inte hade varit bra kvalitet med bra urverk och komponenter. Men det är tvärtom. Men alla får ju tycka vad de vill. Själv uppskattar jag bra och snygga klockor och gläds med andra som gillar sina Steinhart istället för att idiotförklara dem. Blir liksom trevligare då!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte ens detta orkas diskuteras med tanke på diskussionen i den tråd jag redan länkat. Den räcker för att konstatera vad steinhart är, skräp.

Av ren nyfikenhet, har de du ägt varit dåliga? Vilken av deras modeller upplever du som sämst, hommagerna/plankningarna eller de helt egendesignade? ;)
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Av ren nyfikenhet, har de du ägt varit dåliga? Vilken av deras modeller upplever du som sämst, hommagerna/plankningarna eller de helt egendesignade? ;)
Syftar på plankningarna. Inte sett en modell som inte varit plankning på en annan 'kändare' klocka. Inte ägt och kommer inte äga, oavsett modell. Men kul om någon gläds åt deras andra modeller. :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har ägt både Steinhart Ocean1 och SKX007* i min ungdom och Seikon känns som något man får i en tuggummiautomat i jämförelse. Det vore värre om Steinhart bara plankade designen och gjorde dåliga ur men för prisklassen är de riktigt, riktigt välbyggda!

* med superoyster nota bene!
 
Topp