• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

Hur gör ni för att ens få tag på ngn riktig person på bankerna att prata bolån med? Igår ringde jag till Handelsbanken och Länsförsäkringar för att se om de ville ha mig som bolånekund (då jag redan har diverse sparande o konton hos dem) men i båda fallen blev jag bara hänvisad till deras hemsida för att fylla i ansökan om bolåne flytt (från Stabelo som blivit onödigt dyrt) och sen skulle de höra av sig om 1-2 veckor.

Sist jag hade bolånet hos en "riktig" bank så hade man ju en personlig bankkontakt på det lokala kontoret men det verkar inte gå att få till den kontakten längre?
Jag har både länsförsäkringar och handelsbanken. På HB går jag in på kontoret eller ringer dem och på länsförsäkringar ringer jag till lokalkontoret. Kan inte personen där svara på allt brukar de koppla mig uppåt. Jag håller hårt i mina gamla bankkontakter och låter dem få hänvisa mig vidare om de inte kan ta besluten själva. Alla varianter är bra utan att ge sig.

Ät det ingen i tråden som någon gång haft en kompis som jobbat i bankvärlden som kunnat berätta hur bankerna tänker kring ränterabatten? Jag ser era rabatter men säger de ens någonting utan att koppla ränterabatten till belånat objekt, civilstånd, lön, yrke, arbetsgivare, antalet anställningsår, skuldbörda, andra tjänster i banken etc? Allt måste hänga ihop tänker jag eller vad tror ni?

Hur gör ni för att ens få tag på ngn riktig person på bankerna att prata bolån med? Igår ringde jag till Handelsbanken och Länsförsäkringar för att se om de ville ha mig som bolånekund (då jag redan har diverse sparande o konton hos dem) men i båda fallen blev jag bara hänvisad till deras hemsida för att fylla i ansökan om bolåne flytt (från Stabelo som blivit onödigt dyrt) och sen skulle de höra av sig om 1-2 veckor.

Sist jag hade bolånet hos en "riktig" bank så hade man ju en personlig bankkontakt på det lokala kontoret men det verkar inte gå att få till den kontakten längre?
Brukar kontakta en mindre lokal bank. Kan tipsa på Ekeby sparbank om man bor i Skåne. Där är det mer personligt.

Jag har både länsförsäkringar och handelsbanken. På HB går jag in på kontoret eller ringer dem och på länsförsäkringar ringer jag till lokalkontoret. Kan inte personen där svara på allt brukar de koppla mig uppåt. Jag håller hårt i mina gamla bankkontakter och låter dem få hänvisa mig vidare om de inte kan ta besluten själva. Alla varianter är bra utan att ge sig.
Jo, jag ringde till de lokala kontoren och gissar på att jag fick prata med ngn som "satt i kassan", men så fort jag sa att jag vill prata bolån så blev jag kopplad till ngn jäkla call-center central där svaret var "fyll i ansökan online så hör vi av oss".

Jo, jag ringde till de lokala kontoren och gissar på att jag fick prata med ngn som "satt i kassan", men så fort jag sa att jag vill prata bolån så blev jag kopplad till ngn jäkla call-center central där svaret var "fyll i ansökan online så hör vi av oss".
Tröttsamt men kanske då ska göra det? Då kan de i alla fall inte be dig fylla i en ansökan nästan gång du ringer :) . Tyvärr tror jag man kan förstå varför de gör som de gör. Varför skulle de underlätta för någon som vill ha sänka lånekostnader när de kan boka tid med de som de tjänar pengar på? Det är dock inte ditt problem så fortsätt och gör som de ber om så kommer du allt närmare en bankman eller åtminstone en röst med befogenhet i telefon. Jag tro man måste gå in om ta plats helt enkelt, annars förblir man osedd. Allt eftersom allt har digitaliserats har bankerna färre resurser men det är inte heller ditt problem.

Det är väl så att det finns särskilda bolånerådgivare som har något Swedsec certifikat. Att fylla i på webben är förstås smidigt för banken.

Kan bara tala för Swedbank men allt är numera ihopkopplat. Kommer du in på kontoret måste du börja med att fylla i ansökan ändå så det blir effektivare om det redan är gjort. Handläggaren sitter i samma system som online pratar med. Så det handlar helt enkelt om att spara tid. Gissningsvis filtrerar de ut ett gäng personer som överhuvudtaget inte kommer få några bolån på det här sättet.

Det är väl så att det finns särskilda bolånerådgivare som har något Swedsec certifikat. Att fylla i på webben är förstås smidigt för banken.
Ja, de ska väl ta ngn kreditupplysning osv men det skulle de lika gärna kunna göra lokalt om jag fått boka in en tid med en lokal representant.

Jag har inte bråttom utan det är mest frustrerande att man inte får någon personlig kontakt att förhandla o diskutera med.

(Och därav frågan här i tråden hur ni andra som fått skapliga rabatter gjort för att ens få prata med ngn som har befogenhet att ge rabatt?)

Ja, de ska väl ta ngn kreditupplysning osv men det skulle de lika gärna kunna göra lokalt om jag fått boka in en tid med en lokal representant.

Jag har inte bråttom utan det är mest frustrerande att man inte får någon personlig kontakt att förhandla o diskutera med.

(Och därav frågan här i tråden hur ni andra som fått skapliga rabatter gjort för att ens få prata med ngn som har befogenhet att ge rabatt?)
När jag pratade med Handelsbanken på telefon sa de att de inte kunde ge lägre än en viss nivå i rabatt över telefon. Då bokade vi in ett möte på närmaste kontor. Där satt jag och lyssnade på vad de ville sälja, sen sa jag vad jag ville ha och dan efter fick jag besked om att de gick mig till mötes.

Som sagt. Blev trött, men inte förbannad.
Nu har jag 800k kvar att amortera och lär göra det i en ganska bra takt.
Är less på lån och när lånet är färdigt så hamnar motsvarande summor på investering.

Jag ska bara skaffa några klockor innan jag helt lägger av med att jaga investeringar och pengar.
Edit: Husrenovering ska väl även det göras och inköp av en bil eller 4

Tillbaka
Topp