• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

KenKun

Patek
2-Faktor
Rent statistiskt har det aldrig lönat sig att binda sina lån.
Min och tjejens ränterabatt ligger just nu på 60 punkter.
 

Zingo

Rolex
Betyder det att man inte kan få rabatt om man inte binder sitt bolån under en viss löptid?
Så kallad "rörlig ränta" är på tre månader. Jo, man får rabatt på samtliga bindningstider om man har förhandlat om det. Vanligt förekommande är att rabatten gäller ett år eller tills bindningstiden förfaller ex efter tre år. Således görs en omförhandling av rabatten varje gång den förfaller (ex en gång per år vid sk. rörligt lån).
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tjena

Vi har 70 punktenheter i rabatt på 3-månaders. Var längesedan jag kollade vad vi hade på de längre bindningstiderna.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 5780

Guest
Två vuxna med hyggliga inkomster, hus värderat till ca 5 MSEK i medelstor stad. Belåningsgrad 60%
Har 0,95% (-enheter) i rabatt på 3 mån rörligt hos SEB.
Detta ger just nu 1,05% totalt på hela bolånet.

För övrigt är det tämligen meningslöst att lista sin ränta utan sin rabatt samt bank och bindningsperiod. Skriv gärna förutsättningar också så att det går att begripa hur ni fått räntan.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Håller med om att punkter rabatt är värdelöst, lite samma sak som att ange sin lön efter skatt.

SEB kör med sin upplåningsränta plus ett bestämt påslag där jag har 90 punkter. Detta ger mig en ränta på 1,07% i dagsläget. Rörligt men förhandlar om villkoren om några veckor så får se vad man lyckas med.
Bostadsrätt i centrala Linköping belånad till ca 65% som jag äger själv. God inkomst i en väldigt stabil bransch (IT/mjukvara).

image.jpeg
 

Kim

Panerai
Två vuxna med "ok" inkomster, bostadsrätt i huvudstaden. Belåningsgrad 65%
Har 0.78% (-enheter) i rabatt på 3 mån rörligt hos Nordea.
Detta ger just nu 1.19% totalt på hela bolånet.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Tack för era svar, som det ser ut nu måste jag iaf kavla upp ärmarna och förhandla om räntan inför 2016 :rage:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Två vuxna med hyfsad inkomst.
Lånet är på 1.68 miljoner, lägenheten är värderad till lite över 5 miljoner.
Belåningsgraden är 49% eftersom vi inte har omförhandlat lånet efter värdeökningen.

60 punkter via Swedbank, rörligt 3 månader.
Räntan ligger alltså på 1.27%, vilket känns lite högt nu jämfört med er andra... Hm...

Ni får gärna skriva om ni var tvungna att köpa fonder/försäkringar via banken också. För oss skulle det inte bli någon skillnad, så vi avstod.

Räknade lite, även om vi skulle få tio punkter till, så skulle det bara innebära att vi skulle få betala 110-115 kr mindre i ränta varje månad, hehe..
 
Senast ändrad:

Oew

Rolex
Är student och jobbar lite vid sidan av. Har två bolån, en som är bunden i 3 år till min bostadsrätt i Sthlm med 50% belåning ränta 1,45 samt ett till lån jag tog 2v sedan för att investera där jag har bundit mig i 5 år till 1,65%
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Man ska ju även ha klart för sig att räntorna i dagsläget är extremt låga så att ni som snart ska omförhandla era lån inte kan jämföra med rabatter folk fått för 1-2 år sedan. Marginalerna för bankerna idag är betydligt mindre (eller inte riktigt lika höga som tidigare kanske man ska säga) så det ska nog en hel del till för att man ska lyckas får 60-80 punkter i dagsläget.
 
Topp