• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora bank ränte och privatekonomi tråden >>>

2,44% rörligt hos Nordea efter senaste sänkningen. Verkar inte gå att komma lägre, har varit i kontakt med Swedbank, Länsförsäkringar och Handelsbanken.

2.30% hos Swedbank efter att senaste sänkningen gått igenom för mig(1.49 rabatt). Pension samt lönekonto men inget annat.
Rabatt till 2026-12.

2,22 efter senaste sänkning hos Seb.
Hus. Stockholm. 65% belåning.
Inget annat privat engagemang än bolån men en del engagemang på företagssidan.

Får man rabatten även med privat pensionssparande? Har kollat på Skandia förr men har inga tjänstepensioner som kan flyttas dit.
Nix. Helt omöjligt. Jag hade inga att flytta heller då de åkt ur som valbart bolag ur de flesta upphandlingar.

Sa på samma sätt till handläggaren, kan lägga privat sparande istället till pensionen. Men omöjligt, inte ens ”kreditchefen” kunde göra detta avsteg (lol).

Och det är ju så tydligt att de bara behöver checka en box då de nämnde att det räckte att flytta en extremt liten tjp på endast 100kr för att uppfylla villkoret och inga nya insättningar krävdes efter detta.

Sanslöst fyrkantig bank (och jag köper det, de ska göra automatiska bedömningar med tydliga riktlinjer) så lånet gick till annan bank.

Sanslöst fyrkantig bank (och jag köper det, de ska göra automatiska bedömningar med tydliga riktlinjer) så lånet gick till annan bank.

Ja Skandia kommer väl på andraplats efter SBAB i fyrkantighet. Har ett par försäkringar i Skandia via arbetsgivaren som är ganska förmånliga men gällande övriga engagemang blev de rätt snabbt bortvalda.

Av de banker jag haft kontakt med har Nordea stuckit ut som bank med absolut bäst bemötande. Men blivit kvar hos SHB, för efter att man hotat flytta allt till Nordea har de vikt sig och gått med på att matcha och förbättra erbjudandet (något som 3 dagar tidigare var helt omöjligt)

Banker är som de är och gäller att ha tur med sin personliga kontakt där. Finns garanterat bättre och sämre på alla banker.

Ja, jag kommer aldrig sätta min tjänstepension hos Skandia igen om jag kan välja. Ska lägga till efterlevnadsskydd på mina försäkringar. Förutom att allt hanterar i pappersform med snigelpost så måste jag fylla i en 7-sidigblankett som även kräver läkarbesök som innefattar HIV-test bland annat och kostar 2500kr.

Och under mina fem år med dem så har jag fyllt i otaliga hälsodeklerationer.

Ja, jag kommer aldrig sätta min tjänstepension hos Skandia igen om jag kan välja. Ska lägga till efterlevnadsskydd på mina försäkringar. Förutom att allt hanterar i pappersform med snigelpost så måste jag fylla i en 7-sidigblankett som även kräver läkarbesök som innefattar HIV-test bland annat och kostar 2500kr.

Och under mina fem år med dem så har jag fyllt i otaliga hälsodeklerationer.
Låter som att det var tur att det inte gick att flytta någon pension till dem med andra ord.

2.2%, Swedbank, hus Stockholm, 20% belåning.

Mycket tid och tjat för att få denna ränta. Var det värt det? Tveksamt haha, att tjäna någon hundring i månaden.... Blev gråhårig på köpet.

Just nu 2,64 på mina rörliga delar, ca 70% belåning, 1,4 rabatt, SHB. Mycket bråk för att få 1,4, de ger alltid max 1 punkt utan förhandling är min erfarenhet.

2.2%, Swedbank, hus Stockholm, 20% belåning.

Mycket tid och tjat för att få denna ränta. Var det värt det? Tveksamt haha, att tjäna någon hundring i månaden.... Blev gråhårig på köpet.
Tycker att du fått riktigt bra ränta, jag har 2.34% idag efter massa tjat.
Men med endast 20% belåning så blir det inte många kronor i skillnad för dig som för många andra.

• Like
Reactions: joF
1760801934010.png

Högre än USA och högst i Europa!

Kan tipsa om Stabelos kampanj!

Bytte precis från Landshypotek till Stabelo, vilket gick otroligt smidigt på bara tre dagar.

Med koden TIPSA-STABELO-2SWLML får man 0,2 procentenheter rabatt på bolånet. Det ger dig en ränta på 2,34 vid rörligt, 2,24 om grön bostad.

Värvade brorsan och är nu nere på 2,14 kommande 12 mån.

Kan tipsa om Stabelos kampanj!

Bytte precis från Landshypotek till Stabelo, vilket gick otroligt smidigt på bara tre dagar.

Med koden TIPSA-STABELO-2SWLML får man 0,2 procentenheter rabatt på bolånet. Det ger dig en ränta på 2,34 vid rörligt, 2,24 om grön bostad.

Värvade brorsan och är nu nere på 2,14 kommande 12 mån.
Låter nice men vill ändå även varna liiite för dem, jag hoppade på ett riktigt bra erbjudande på räntan för några år sedan hos dem men sen efter ngt år eller två så låg de helt plötsligt högre än "vanliga" banker och släpade nu efter rätt mycket med att sänka räntan i takt med riksbanken. Så jag tröttnade o byte nyligen bort dem mot HBanken istället.

Men att hoppa på dem ett tag på ett bra erbjudande är säkert bra bara man sen är på sin vakt.

Låter nice men vill ändå även varna liiite för dem, jag hoppade på ett riktigt bra erbjudande på räntan för några år sedan hos dem men sen efter ngt år eller två så låg de helt plötsligt högre än "vanliga" banker och släpade nu efter rätt mycket med att sänka räntan i takt med riksbanken. Så jag tröttnade o byte nyligen bort dem mot HBanken istället.

Men att hoppa på dem ett tag på ett bra erbjudande är säkert bra bara man sen är på sin vakt.

Sedan Swedbank köpte Stabelo verkar de dock ligga stabilt i paritet med andra nischbanker. Man kan alltid binda räntan på ett år till 2,33% med rabattkoden också.

Tycker personligen det känns bekvämt att slippa jiddra med bolånehandläggare årligen.

Sedan Swedbank köpte Stabelo verkar de dock ligga stabilt i paritet med andra nischbanker. Man kan alltid binda räntan på ett år till 2,33% med rabattkoden också.

Tycker personligen det känns bekvämt att slippa jiddra med bolånehandläggare årligen.

Va? Köpet är väll inte ens klart med Swedbank så hur kan du kommentera huruvida deras ränterabatt kommer ”ligga stabilt”?

Det är väll + 1 år efter köpet avslutas som vi kan förstå om deras ränterabatt på rörligt är stabil.

Som jag förstått så fanns det en tillägsköpeskillning med i avtalet baserat på utveckling fram till 2028 så mer troligt att de nu har en väldigt aggressiv prissättning för att jaga nya kunder. Men ränterabatten gäller ju bara 12 månader.

Kampanjen du hänvisar tills är ju också via din kampanjkod där du kan komma ner till 0% ränta om du värvar fler…

Hur går era tankar när det kommer till buffert?jag och min fru (30 års åldern bägge) med ett barn bor i en bostadsrätt, varav våra fasta utgifter (lån, hyra, mat etc) utgör ca 44% av vår disponibla inkomst per månad. Har idag en buffert på 80k på banken, 500k i fritt sparande på börsen. Jag upplever att bufferten bara ligger och i princip aldrig rörs. Finns det en poäng med att banta bufferten och slänga in mer på börsen? Om man behöver få loss cash så tar det ju ändå inte mer än några dagar.. hur gör ni?

Hur går era tankar när det kommer till buffert?jag och min fru (30 års åldern bägge) med ett barn bor i en bostadsrätt, varav våra fasta utgifter (lån, hyra, mat etc) utgör ca 44% av vår disponibla inkomst per månad. Har idag en buffert på 80k på banken, 500k i fritt sparande på börsen. Jag upplever att bufferten bara ligger och i princip aldrig rörs. Finns det en poäng med att banta bufferten och slänga in mer på börsen? Om man behöver få loss cash så tar det ju ändå inte mer än några dagar.. hur gör ni?

Jag brukar göra av med pengarna innan dom tar slut.
Vi har en lite onödigt stor del som ligger löst på sparkonton. Säkert i närheten av 800k. Räntan ligger på 2,5%, men inflationen och skatt gör att det blir förlust.

Vi blåser av rätt mycket av inkomsten. I runda slängar ca 80% skulle jag tro.
Boendekostnad med skatter och uppvärmning ligger kanske på 7k/månad, men då är det inte mycket lån kvar. Amorterar däremot 13k/månad, för att slippa lån och sova bättre.

Ibland blir det pengar över, ibland inte.
Jag försöker att bara glida genom livet utan att maximera allt.

Alla bankrådgivare rekommenderar ju en relativt stor buffert som åtminstone ska täcka ett par månaders utgifter. Men frågan är ju om man måste ha dem på ett räntekonto eller om man delvis kan ha dem på börsen i form av indexfonder. Om ni har 80k och inte kommer att förlora jobbet i närtid, era vitvaror inte är så gamla, bilen är fräsch, familjen har en god munhygien osv hade jag nog övervägt att lägga undan minst hälften på ett ISK och köpt på mig lite fonder. Går börsen ner lär ni ändå ha kvar de där buffertpengarna som ni kan ta ifrån.

Alla bankrådgivare rekommenderar ju en relativt stor buffert som åtminstone ska täcka ett par månaders utgifter. Men frågan är ju om man måste ha dem på ett räntekonto eller om man delvis kan ha dem på börsen i form av indexfonder. Om ni har 80k och inte kommer att förlora jobbet i närtid, era vitvaror inte är så gamla, bilen är fräsch, familjen har en god munhygien osv hade jag nog övervägt att lägga undan minst hälften på ett ISK och köpt på mig lite fonder. Går börsen ner lär ni ändå ha kvar de där buffertpengarna som ni kan ta ifrån.
Bra input. Förstår bankernas råd på 2-3 månaders löner, ett relativt enkelt mått. Samtidigt så tycker jag det blir lite skevt för man tar inte hänsyn till vilka kostnader man faktiskt har, de är ju nödvändigtvis inte stora i förhållande till sin lönenivå. Men god tanke att kanske låta hälften få jobba i en indexfond

Tillbaka
Topp