• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

Körde livsmedelstransport från sent 80-tal till 2005, både distribution med singelbil och fjärr. Vissa saker saknar jag fortfarande, gratis lunch 5 dagar i veckan, ingen som hängde över axeln halva dagarna, gå hem när bilen var tom etc etc. Andra trafikanter saknar jag dock INTE! Blev i samband med grabbens födelse erbjuden att köra trailerbyte på Tyskland men ville vara hemma då så trillade in i kollektivtrafikträsket.
 
tänkte mest så man vet om man ska lägga bilen på minnet!

är visserligen överallt i gbg och gjuter


ha koll efter min lilla kärra å blinka om vi syns!
20211019_061541.jpg

20220428_131204.jpg


20220125_115138.jpg

20220204_145054.jpg
Kan det va dig jag mötte nu vid gamla GP-huset?
Satt o slickade på en glass 😛
 
Senast ändrad:
Körde livsmedelstransport från sent 80-tal till 2005, både distribution med singelbil och fjärr. Vissa saker saknar jag fortfarande, gratis lunch 5 dagar i veckan, ingen som hängde över axeln halva dagarna, gå hem när bilen var tom etc etc. Andra trafikanter saknar jag dock INTE! Blev i samband med grabbens födelse erbjuden att köra trailerbyte på Tyskland men ville vara hemma då så trillade in i kollektivtrafikträsket.
kör du linjevagn?
 
Här är en till lastbilsgubbe.. Som INTE har mitt yrke som hobby.

Screenshot_20220520-065619_QuickPic.jpg


Det jag gillar bäst med att köra tankbil är att man inte är så piskad att hålla tider som när man kör "vanlig lastbil".
Stress finns men absolut inte på samma sätt som när man körde åt ASG/Danzas/DHL 95-07.
Skönt schema och varierad körning är även stora plus.

Screenshot_20220520-071456_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070353_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071129_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071343_QuickPic.jpg

En av de tråkiga bitarna med yrket är "våra" kunder som uppfinner nya parkeringsplatser där vi lossar.
Är måttligt trött på att flera gånger om dagen få höra "jag skulle bara" eller "jag skulle bara stå här i en kvart" eller "jag har bara tio minuter kvar på fyrtiofemman". Tro det eller ej men lastbilschaufförer är överrepresenterade med dessa kommentarer.
Screenshot_20220520-065330_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070739_QuickPic.jpg

Vädret är såklart en nackdel också även för oss som kör tankbil 😅
Screenshot_20220520-070612_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-065809_QuickPic.jpg

Men jag trivs väldigt bra med mitt yrke.

Screenshot_20220520-071217_QuickPic.jpg
 
Ni som kan; varför parkeras lastbilar med flaket ”uppfällt” när de ska stå längre perioder? Vill man undvika att flaket blir en pool, eller vill man avlasta hydrauliken på något sätt?
 
Här är en till lastbilsgubbe.. Som INTE har mitt yrke som hobby.

Screenshot_20220520-065619_QuickPic.jpg


Det jag gillar bäst med att köra tankbil är att man inte är så piskad att hålla tider som när man kör "vanlig lastbil".
Stress finns men absolut inte på samma sätt som när man körde åt ASG/Danzas/DHL 95-07.
Skönt schema och varierad körning är även stora plus.

Screenshot_20220520-071456_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070353_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071129_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071343_QuickPic.jpg

En av de tråkiga bitarna med yrket är "våra" kunder som uppfinner nya parkeringsplatser där vi lossar.
Är måttligt trött på att flera gånger om dagen få höra "jag skulle bara" eller "jag skulle bara stå här i en kvart" eller "jag har bara tio minuter kvar på fyrtiofemman". Tro det eller ej men lastbilschaufförer är överrepresenterade med dessa kommentarer.
Screenshot_20220520-065330_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070739_QuickPic.jpg

Vädret är såklart en nackdel också även för oss som kör tankbil 😅
Screenshot_20220520-070612_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-065809_QuickPic.jpg

Men jag trivs väldigt bra med mitt yrke.

Screenshot_20220520-071217_QuickPic.jpg
Där står ju Skalmans röda Volvo
 
Gjorde ett par månader innan jag hamnade på trafikledningen, numera personalplanering. Skulle gärna gå tillbaka till linjekörning med bibehållen lön och arbetstid.
jag lämna bergkvara efter att jag blev satt på linje när coronan kom

all beställning bara dog och jag fixar inte deladepass så jag tog mig till den lokala körskolan och tog mitt C-kort

kan sakna det sociala med bussarna ibland men allt annat är bättre på lastbilssidan

eller förutom när man kör fin beställningar och får massor av fin gratis mat :hilarious:
Här är en till lastbilsgubbe.. Som INTE har mitt yrke som hobby.

Screenshot_20220520-065619_QuickPic.jpg


Det jag gillar bäst med att köra tankbil är att man inte är så piskad att hålla tider som när man kör "vanlig lastbil".
Stress finns men absolut inte på samma sätt som när man körde åt ASG/Danzas/DHL 95-07.
Skönt schema och varierad körning är även stora plus.

Screenshot_20220520-071456_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070353_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071129_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-071343_QuickPic.jpg

En av de tråkiga bitarna med yrket är "våra" kunder som uppfinner nya parkeringsplatser där vi lossar.
Är måttligt trött på att flera gånger om dagen få höra "jag skulle bara" eller "jag skulle bara stå här i en kvart" eller "jag har bara tio minuter kvar på fyrtiofemman". Tro det eller ej men lastbilschaufförer är överrepresenterade med dessa kommentarer.
Screenshot_20220520-065330_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-070739_QuickPic.jpg

Vädret är såklart en nackdel också även för oss som kör tankbil 😅
Screenshot_20220520-070612_QuickPic.jpg Screenshot_20220520-065809_QuickPic.jpg

Men jag trivs väldigt bra med mitt yrke.

Screenshot_20220520-071217_QuickPic.jpg
känns som tank är bland de slappaste att köra!


mycket övertid med?
 
Senast ändrad:
jag lämna bergkvara efter att jag blev satt på linje när coronan kom

all beställning bara dog och jag fixar inte deladepass så jag tog mig till den lokala körskolan och tog mitt C-kort

kan sakna det sociala med bussarna ibland men allt annat är bättre på lastbilssidan

eller förutom när man kör fin beställningar och får massor av fin gratis mat :hilarious:

känns som tank är bland de bästa att köra!


mycket övertid med?
Jo det är ett bra lastbilsjobb. Gäller att man inte klantar sig då en fellossning brukar kosta som en Patek.
Om man vill jobba övertid så.. Att man kommer hem en halvtimme senare nån dag i veckan kvittar för mig men att jobba på sina lediga dagar får ungtupparna göra. Max en dag extra per år brukar det bli för mig 🤣
 
jag lämna bergkvara efter att jag blev satt på linje när coronan kom

all beställning bara dog och jag fixar inte deladepass så jag tog mig till den lokala körskolan och tog mitt C-kort

kan sakna det sociala med bussarna ibland men allt annat är bättre på lastbilssidan

eller förutom när man kör fin beställningar och får massor av fin gratis mat :hilarious:

känns som tank är bland de slappaste att köra!


mycket övertid med?
Delade pass är väl ingen höjdare men våran delade lista är ändå populär då den inte innehåller varken helger eller tidiga och sena pass.
 
Jo det är ett bra lastbilsjobb. Gäller att man inte klantar sig då en fellossning brukar kosta som en Patek.
Om man vill jobba övertid så.. Att man kommer hem en halvtimme senare nån dag i veckan kvittar för mig men att jobba på sina lediga dagar får ungtupparna göra. Max en dag extra per år brukar det bli för mig 🤣
saneringskostnader är ju aldrig att leka med!

Betongpumpar = mycket övertid :hilarious:

nu ska visserligen tjejen börja köra betongbil så hon lär väl få bra med förståelse för mig nu men det är inte lätt när man aldrig kan säga ungefär när man är hemma
 
saneringskostnader är ju aldrig att leka med!

Betongpumpar = mycket övertid :hilarious:

nu ska visserligen tjejen börja köra betongbil så hon lär väl få bra med förståelse för mig nu men det är inte lätt när man aldrig kan säga ungefär när man är hemma
Om man som jag jobbar 05:00- ca17:15 så är man inte sugen på att jobba mera, dessutom så börjar nattpasset 18:00. Blir ändå inte mycket pengar på övertid om man nu inte jobbar extra på en röd dag.
 
Hjälp mig nu, jag vill veta mer om yrket!

Jobbar idag som It-utvecklare och hatar det hårt även om jobbet är på hemmaplan och lönen bra.

Är jag helt dum i huvudet som har tankar på lastbilsyrket?

Är 52 år och inga småbarn men en förstående fru som hellre har en glad och fattig man än en grinig och rik dito.

Har förstått att komvux har bra utbildningar men hur ser det ut med lönen? Kan gå ner rejält men vill ändå få ett hum om hur och till vilken del av branschen(om det finns någon) man ska söka sig där det kanske inte är alltför lågt.
Antar att jag inte heller får något studielån men är beredd att bekosta detta själv.

Sparka mig i rätt riktning med tankar, tips och råd.
Tack! 🙂


55E9E4F8-8837-4A79-9618-50918771A35A.jpeg

Brukar följa med kompisen så ofta jag kan när han kör timmer.
 
Hjälp mig nu, jag vill veta mer om yrket!

Jobbar idag som It-utvecklare och hatar det hårt även om jobbet är på hemmaplan och lönen bra.

Är jag helt dum i huvudet som har tankar på lastbilsyrket?

Är 52 år och inga småbarn men en förstående fru som hellre har en glad och fattig man än en grinig och rik dito.

Har förstått att komvux har bra utbildningar men hur ser det ut med lönen? Kan gå ner rejält men vill ändå få ett hum om hur och till vilken del av branschen(om det finns någon) man ska söka sig där det kanske inte är alltför lågt.
Antar att jag inte heller får något studielån men är beredd att bekosta detta själv.

Sparka mig i rätt riktning med tankar, tips och råd.
Tack! 🙂


55E9E4F8-8837-4A79-9618-50918771A35A.jpeg

Brukar följa med kompisen så ofta jag kan när han kör timmer.
du får nog räkna med 60-75k för ett CE-kort


sen måste du med gå en YKB-kurs på 3.5 veckor

tar ett tag

men det första du ska göra är ju att skaffa ett lvninfskörningstillstånd sen kan du boka in ett C-korts prov och studera hemma och när det är klart så kan man ta YKB-provet

sen tar du all övningskörning och nötar som fan

sen när c-kortet är klart så börjar du om igen med teorin på CE


Jobbmässigt så finns där många välbetalda lastbilsjobb

allt beror ju på vart du bor och hur myclet övertid du är berädd på att jobba!


kan slå ett slag för betongvärlden!
lugnt jobb som inte är fysiskt och där man kommer hem varje kväll
finns en hel del övertid som gör att man lätt kan ha runt 30 ut

men jag antar att det är kran och släp körningar som lockar?




Kan även rekomendera mobilkransvärlden!
hört mycket gott om sådana jobb ifrån bekanta och där behövs bara C-kortet
 
men jag antar att det är kran och släp körningar som lockar?




Kan även rekomendera mobilkransvärlden!
hört mycket gott om sådana jobb ifrån bekanta och där behövs bara C-kortet

Nej inte alls, jag vill prova det mesta. Inget som lockar mer än något annat.
Tack för tips om mobilkran. 🙂

En komvuxutbildning tar ca 40 veckor och det känns som att det är värt det även om jag inte får studielån. Kanske kan få bidragsdelen iofs? 🤔
Såg priser för YKB på strax under 30k.
 
Nej inte alls, jag vill prova det mesta. Inget som lockar mer än något annat.
Tack för tips om mobilkran. 🙂

En komvuxutbildning tar ca 40 veckor och det känns som att det är värt det även om jag inte får studielån. Kanske kan få bidragsdelen iofs? 🤔
Såg priser för YKB på strax under 30k.
det tråkiga med komvuxbiten är att om man har någerlunda bra betyg i grunden så är man rätt körd!


du kan nog få bidrag och lån där via men 40 veckor är lång tid!

har du nu en kompis som kör så kan han lära dig att backa bra nog så du slipper ta så många CE-lektioner.

i slutändan handlar det bara om hur mycket pengar man har att leka med


mobilkranar ska vara rätt bra betalt!
mycket övertid med och rätt lugnt

finns en del bra kranföretag runt om stockholm som rött ofta söker folk och som är villiga att betala mobilkransutbildningen för rätt person
 
det tråkiga med komvuxbiten är att om man har någerlunda bra betyg i grunden så är man rätt körd!


du kan nog få bidrag och lån där via men 40 veckor är lång tid!

har du nu en kompis som kör så kan han lära dig att backa bra nog så du slipper ta så många CE-lektioner.

i slutändan handlar det bara om hur mycket pengar man har att leka med


mobilkranar ska vara rätt bra betalt!
mycket övertid med och rätt lugnt

finns en del bra kranföretag runt om stockholm som rött ofta söker folk och som är villiga att betala mobilkransutbildningen för rätt person
Tack, ska kolla upp körskolorna. Såg precis att det finns en körskola i Smedjebacken som erbjuder intensivkurser. Vet dock inte vad jag gillar dessa snabbkurser. Känns som att komvux skulle ge mer pga tiden helt enkelt. Men jag vet ju såklart ingenting i frågan, spekulerar bara.

Vad menar du med att man är rätt körd med Komvuxkurser?
Stort tack att du tar dig tid med mina frågor 🙂
 
Tack, ska kolla upp körskolorna. Såg precis att det finns en körskola i Smedjebacken som erbjuder intensivkurser. Vet dock inte vad jag gillar dessa snabbkurser. Känns som att komvux skulle ge mer pga tiden helt enkelt. Men jag vet ju såklart ingenting i frågan, spekulerar bara.

Vad menar du med att man är rätt körd med Komvuxkurser?
Stort tack att du tar dig tid med mina frågor 🙂
inga problem

på komvux så hamnar dom med bäst betyg och fullständig gymnasieutb. sist i urvalet medans alla arbetslösa och sådana med dåliga/ofullständiga betyg överst

med tanke på att du jobbar inom IT-utveckling så antar jag att du har betyg och relativt goda sådana?


allt kan ju gå hyffsat intensivt i din egen takt med utan att gå en klassisk intensivkurs

för att spara pengar så kan du ju plugga c-terori medans du jobbar.
man kan få hur många dororprov som helst via körskolan sen är det bara att boka in en tid för skrivning hos trafikverket


efter det hade jag tagit YKB'n eftersom där ingår ett antal körtimmar i den kursen,
skriva upp för ykb sen börja övningsköra fullt ut.

en del körskolor har börjat med att ha stora YKB-kursen på helgerna med och då slipper man förlora inkomst under veckorna.

sen gäller det bara att fjäska för din vän så han kan lära dig backa bra så du slipper så många lektioner på körskolan för CE
 
inga problem

på komvux så hamnar dom med bäst betyg och fullständig gymnasieutb. sist i urvalet medans alla arbetslösa och sådana med dåliga/ofullständiga betyg överst

med tanke på att du jobbar inom IT-utveckling så antar jag att du har betyg och relativt goda sådana?


allt kan ju gå hyffsat intensivt i din egen takt med utan att gå en klassisk intensivkurs

för att spara pengar så kan du ju plugga c-terori medans du jobbar.
man kan få hur många dororprov som helst via körskolan sen är det bara att boka in en tid för skrivning hos trafikverket


efter det hade jag tagit YKB'n eftersom där ingår ett antal körtimmar i den kursen,
skriva upp för ykb sen börja övningsköra fullt ut.

en del körskolor har börjat med att ha stora YKB-kursen på helgerna med och då slipper man förlora inkomst under veckorna.

sen gäller det bara att fjäska för din vän så han kan lära dig backa bra så du slipper så många lektioner på körskolan för CE
Har faktiskt jobbat på Komvux men aldrig behövt söka, så det var ny info för mig.
Har inga direkta betyg att stoltsera med. Men rektorn på Komvux är en vän till mig och av just den anledningen kanske det är bäst att inte gå den vägen. Vi har ingen sådan utbildning på orten så de måste i så fall bevilja mig att läsa någon annanstans.

Tror att ditt tips med att göra det själv i egen takt och fjäska för kompisen är rätt väg att gå. Kanske kan betala några körlektioner också.
Lite irriterande att Ykb är så f-bannat dyrt.
 
Hjälp mig nu, jag vill veta mer om yrket!

Jobbar idag som It-utvecklare och hatar det hårt även om jobbet är på hemmaplan och lönen bra.

Är jag helt dum i huvudet som har tankar på lastbilsyrket?

Är 52 år och inga småbarn men en förstående fru som hellre har en glad och fattig man än en grinig och rik dito.

Har förstått att komvux har bra utbildningar men hur ser det ut med lönen? Kan gå ner rejält men vill ändå få ett hum om hur och till vilken del av branschen(om det finns någon) man ska söka sig där det kanske inte är alltför lågt.
Antar att jag inte heller får något studielån men är beredd att bekosta detta själv.

Sparka mig i rätt riktning med tankar, tips och råd.
Tack! 🙂


55E9E4F8-8837-4A79-9618-50918771A35A.jpeg

Brukar följa med kompisen så ofta jag kan när han kör timmer.
No offence men ja du är nog det du tror att du är 😂
Angående lönen så ligger den som fullbetald på 28500, det man överlever på är att man oftast har nån form av ob.
Jag som kör tankbil jobbar var tredje helg och var tredje vecka natt.
Det kvittar om det är julafton, midsommar eller liknande, är man schemalagd så jobbar man ändå. Utöver ob:n så har vi en bonus på 2000kr/månad.

På ett större företag så är individuell löneförhandling helt uteslutet, på ett mindre åkeri brukar man kunna förhandla om premiekompensationen.
Om du börjar köra för ett åkeri som kör åt Schenker, DHL eller liknande så får du räkna med stress. Även om du är klar tidigt med dina lossningar och lastningar så finns det alltid någon lat kollega som behöver hjälp. Om man inte hjälper de andra så blir man snabbt stämplad som lat. (med rätta)

Sök dig hellre till flis/timmer/entreprenad/tankbil.
När jag började köra tankbil 2007 så var det krav på minst 5 års körvana med lastbil. Men pga bristen på chaufförer så har det kravet försvunnit.
Jag gillar mitt jobb och har ingen aning om vad jag vill göra när elbilarna tar över helt på våra vägar. Att gå tillbaka till att köra gods igen är inget jag ser fram emot.
Under åren har jag blivit erbjuden allt från tranportledartjänst till terminalschef och teknik-support...men jag hoppas jag får fortsätta köra bränsle.
 
No offence men ja du är nog det du tror att du är 😂
Angående lönen så ligger den som fullbetald på 28500, det man överlever på är att man oftast har nån form av ob.
Jag som kör tankbil jobbar var tredje helg och var tredje vecka natt.
Det kvittar om det är julafton, midsommar eller liknande, är man schemalagd så jobbar man ändå. Utöver ob:n så har vi en bonus på 2000kr/månad.

På ett större företag så är individuell löneförhandling helt uteslutet, på ett mindre åkeri brukar man kunna förhandla om premiekompensationen.
Om du börjar köra för ett åkeri som kör åt Schenker, DHL eller liknande så får du räkna med stress. Även om du är klar tidigt med dina lossningar och lastningar så finns det alltid någon lat kollega som behöver hjälp. Om man inte hjälper de andra så blir man snabbt stämplad som lat. (med rätta)

Sök dig hellre till flis/timmer/entreprenad/tankbil.
När jag började köra tankbil 2007 så var det krav på minst 5 års körvana med lastbil. Men pga bristen på chaufförer så har det kravet försvunnit.
Jag gillar mitt jobb och har ingen aning om vad jag vill göra när elbilarna tar över helt på våra vägar. Att gå tillbaka till att köra gods igen är inget jag ser fram emot.
Under åren har jag blivit erbjuden allt från tranportledartjänst till terminalschef och teknik-support...men jag hoppas jag får fortsätta köra bränsle.
mobilkransgubbarna ligger på 33 och uppåt


hörde av en betongbilsåkare i gbg som kör för skanska att det inte går att hitta vettigt folk som kör för under 32 i månaden!

man ska ju hålla aig borta ifrån det vanliga lastbilskörandet...

ju mer special det är ju mer flis finns där att hämta!

men sen får man väl nog ta ett hundår och slita lite först
 
mobilkransgubbarna ligger på 33 och uppåt


hörde av en betongbilsåkare i gbg som kör för skanska att det inte går att hitta vettigt folk som kör för under 32 i månaden!

man ska ju hålla aig borta ifrån det vanliga lastbilskörandet...

ju mer special det är ju mer flis finns där att hämta!

men sen får man väl nog ta ett hundår och slita lite först
Med specialkörningar så behövs erfarenhet.
Tror knappast nån med ett års erfarenhet kan kräva 32k i grundlön. Men även jag KAN ha fel 😏
Jag hade dock haft svårt för att köra från bygge till bygge.
 
Med specialkörningar så behövs erfarenhet.
Tror knappast nån med ett års erfarenhet kan kräva 32k i grundlön. Men även jag KAN ha fel 😏
Jag hade dock haft svårt för att köra från bygge till bygge.
har en i min närhet som nyss börjat köra betong för en av dom största i gbg

dom har nära på 30 i grund med premiekompen hos det företaget

och den personen är helt grön inom lastbilsvärlden.
 
har en i min närhet som nyss börjat köra betong för en av dom största i gbg

dom har nära på 30 i grund med premiekompen hos det företaget

och den personen är helt grön inom lastbilsvärlden.
Premiekomp på ca 9kr/h är rätt lågt då det normala brukar vara 5 kr pk på natten eller 10-15 kr pk under dagtid. Så din polare har 4 kr/h mer än avtalet
 
Senast ändrad:
No offence men ja du är nog det du tror att du är 😂
Angående lönen så ligger den som fullbetald på 28500, det man överlever på är att man oftast har nån form av ob.
Jag som kör tankbil jobbar var tredje helg och var tredje vecka natt.
Det kvittar om det är julafton, midsommar eller liknande, är man schemalagd så jobbar man ändå. Utöver ob:n så har vi en bonus på 2000kr/månad.

På ett större företag så är individuell löneförhandling helt uteslutet, på ett mindre åkeri brukar man kunna förhandla om premiekompensationen.
Om du börjar köra för ett åkeri som kör åt Schenker, DHL eller liknande så får du räkna med stress. Även om du är klar tidigt med dina lossningar och lastningar så finns det alltid någon lat kollega som behöver hjälp. Om man inte hjälper de andra så blir man snabbt stämplad som lat. (med rätta)

Sök dig hellre till flis/timmer/entreprenad/tankbil.
När jag började köra tankbil 2007 så var det krav på minst 5 års körvana med lastbil. Men pga bristen på chaufförer så har det kravet försvunnit.
Jag gillar mitt jobb och har ingen aning om vad jag
Hjälp mig nu, jag vill veta mer om yrket!

Jobbar idag som It-utvecklare och hatar det hårt även om jobbet är på hemmaplan och lönen bra.

Är jag helt dum i huvudet som har tankar på lastbilsyrket?

Är 52 år och inga småbarn men en förstående fru som hellre har en glad och fattig man än en grinig och rik dito.

Har förstått att komvux har bra utbildningar men hur ser det ut med lönen? Kan gå ner rejält men vill ändå få ett hum om hur och till vilken del av branschen(om det finns någon) man ska söka sig där det kanske inte är alltför lågt.
Antar att jag inte heller får något studielån men är beredd att bekosta detta själv.

Sparka mig i rätt riktning med tankar, tips och råd.
Tack! 🙂


55E9E4F8-8837-4A79-9618-50918771A35A.jpeg

Brukar följa med kompisen så ofta jag kan när han kör timmer.
Entreprenaden brukar betala bra vi går under Seko så jag har snarlik lön +- som maskinister och anläggare på våran firma.
Lön kan variera väldigt hos olika åkare.
Vi har dock inte bara lastbilar utan även grävmaskiner,hjullastare ja allt möjligt.
Jag har ut mer än avtalet brutto utan överdrivet med övertid.
Jag har kört det mesta under mina 20 år men trivs bäst med att köra lastväxlare det är ganska soft oftast.
Är brist på chaufförer men är väl pga alla krav och utbildningar.
Du får fundera på va du vill köra och hur du vill arbeta.
Finns hur mkt som helst.
Lyssna på lastbilspodden den är ganska intressant och rolig.
 
Tillbaka
Topp