No offence men ja du är nog det du tror att du är
Angående lönen så ligger den som fullbetald på 28500, det man överlever på är att man oftast har nån form av ob.
Jag som kör tankbil jobbar var tredje helg och var tredje vecka natt.
Det kvittar om det är julafton, midsommar eller liknande, är man schemalagd så jobbar man ändå. Utöver ob:n så har vi en bonus på 2000kr/månad.
På ett större företag så är individuell löneförhandling helt uteslutet, på ett mindre åkeri brukar man kunna förhandla om premiekompensationen.
Om du börjar köra för ett åkeri som kör åt Schenker, DHL eller liknande så får du räkna med stress. Även om du är klar tidigt med dina lossningar och lastningar så finns det alltid någon lat kollega som behöver hjälp. Om man inte hjälper de andra så blir man snabbt stämplad som lat. (med rätta)
Sök dig hellre till flis/timmer/entreprenad/tankbil.
När jag började köra tankbil 2007 så var det krav på minst 5 års körvana med lastbil. Men pga bristen på chaufförer så har det kravet försvunnit.
Jag gillar mitt jobb och har ingen aning om vad jag vill göra när elbilarna tar över helt på våra vägar. Att gå tillbaka till att köra gods igen är inget jag ser fram emot.
Under åren har jag blivit erbjuden allt från tranportledartjänst till terminalschef och teknik-support...men jag hoppas jag får fortsätta köra bränsle.