• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

Premiekomp på ca 9kr/h är rätt lågt då det normala brukar vara 5 kr pk på natten eller 10-15 kr pk under dagtid. Så din polare har lön enligt avtalet.
Utan övertid men med min ob så får jag ut efter skatt mellan 25k till 33k beroende på om bonusen betalas ut.
9 är riktigt lågt jag hade 16kr 2006 på ett åkeri jag körde för + 80kr dagen i matersättning.

9 är riktigt lågt jag hade 16kr 2006 på ett åkeri jag körde för + 80kr dagen i matersättning.
för en helt grön med bara C så det inte så illa kan jag tycka

dhl och sådana erbjuder bara typ 5 kr mer i timmen iallafall ett större i malmö

vissa betongbolag går inom IF metall och ligger ca 800-1000 högre i ingångslön än vad transport erbjuder

för en helt grön med bara C så det inte så illa kan jag tycka

dhl och sådana erbjuder bara typ 5 kr mer i timmen iallafall ett större i malmö

vissa betongbolag går inom IF metall och ligger ca 800-1000 högre i ingångslön än vad transport erbjuder
Ja DHL m,m brukar väl följa avtal ganska strikt men samtidigt en tuff bransch för många åkare att få det att gå ihop.
Det som är bonus är ju att man har betalt till byggen och hem vilket gör minst 1h övertid betald varje dag.
Man kan sitta i köer och ha betalt.
Hur mkt diesel går det ca för dig som kör betong på 1 vecka?
Förstår att det är olika med ca?

Ja DHL m,m brukar väl följa avtal ganska strikt men samtidigt en tuff bransch för många åkare att få det att gå ihop.
Det som är bonus är ju att man har betalt till byggen och hem vilket gör minst 1h övertid betald varje dag.
Man kan sitta i köer och ha betalt.
Hur mkt diesel går det ca för dig som kör betong på 1 vecka?
Förstår att det är olika med ca?
vi har en extra tank i ena stödbenet så vi har ca 600L på bilen

har jag fulltank så kan jag stå och pumpa i ungefär 48 timmar non-stop

allt beror på hur mycket jobb man har och vart jobben är så det varierar rätt mycket vecka för vecka

Senast ändrad:
vi har en extra tank i ena stödbenet så vi har ca 600L på bilen

har jag fulltank så kan jag stå och pumpa i ungefär 48 timmar non-stop

allt beror på hur mycket jobb man har och vart jobben är så det varierar rätt mycket vecka för vecka
Jo kan tänka mig det är samma för mig kan va på bygge o köra 1 lass på en hel dag imellanåt men det är då det betalar sig bra.

Jo kan tänka mig det är samma för mig kan va på bygge o köra 1 lass på en hel dag imellanåt men det är då det betalar sig bra.
haha ibland är sådana jobb rätt slappa

du behöver ju inte tänka på att lasset stelnar :hilarious:

ibland är det svettigt när man väntar för länge på betongbilarna!

är de lugnt att köra schakt?
Det tycker jag men har kört så länge nu så jag stressar inte upp mig längre.
Är det en stor maskin så får man lass fort liten tar ju längre tid,bättre med liten tycker jag.
Har lastbilen hemma så jag utgår från hemmet och oftast hemma runt 16-16:30 beror lite på när man får sista lasset eller om dom ska ha grus i retur.
Har ju krok med så blir lite maskinflyttar och utsättningar av flak o bingar eller hemtag.

Det tycker jag men har kört så länge nu så jag stressar inte upp mig längre.
Är det en stor maskin så får man lass fort liten tar ju längre tid,bättre med liten tycker jag.
Har lastbilen hemma så jag utgår från hemmet och oftast hemma runt 16-16:30 beror lite på när man får sista lasset eller om dom ska ha grus i retur.
Har ju krok med så blir lite maskinflyttar och utsättningar av flak o bingar eller hemtag.
låter ju inte fel!

funderat på att ta CE i ett tag nu

inte för att jag ska byta jobb utan mer för att kunna få DE gratis så man kan köra nån buss och släp ner till tyskland för att handla sprit med vännerna :hilarious:

Kompisens Kenworth T680

20220530_135829.jpg

Som någon skrev, det är fascinerande med lastbilar. Många år sen nu men innan universitet körde jag först 4-axlad bergbil under jord och sen vidare till betongsprutrigg byggd på en Volvo - också under jord.

Körde en sommar åt poståkeriet och det var helt OK. Men där var lönen mer som ett bidrag och en klapp på axeln.
101AFAE6-BDA5-47E8-A87E-835A8299127A.png

Som någon skrev, det är fascinerande med lastbilar. Många år sen nu men innan universitet körde jag först 4-axlad bergbil under jord och sen vidare till betongsprutrigg byggd på en Volvo - också under jord.

Körde en sommar åt poståkeriet och det var helt OK. Men där var lönen mer som ett bidrag och en klapp på axeln.
101AFAE6-BDA5-47E8-A87E-835A8299127A.png
sökt jobb uppe i norrland med att köra sprutrigg men fick beskedet av chefen att boendena var för dyra å avåra att hitta men jag hade fått jobbet om jag velade

så jag hoppa!

är några sådana.här nere i gbg nu för att fixa i tunnlarna på västlänken

hur är dessa att pumpa med?

hört att dom i gbg alltid pumpar tumt efter varje lass ?!
stämmer detta att man gör så?
jag som kör vanlig pump gör aldrig så utan vi vänder bara masten och pumpar runt om det är lång tid mellan bilarna
20220329_133934.jpg

En liten uppdatering:
Mailade syven på vuxenutbildningen i kommunen där jag bor.
Hon rättade mig i mitt feltänk och sa att jag faktiskt har rätt till csn. Dessutom nämnde hon att min kommun har samarbete med Yrkesakademin i Falun när det gäller CE-kort. Sista ansökningsdagen var naturligtvis samma dag som hon mailade tbax (i onsdags).
Stressen blev påtaglig kan jag säga!
För att allt ska klaffa måste jag ha körkortstillstånd innan jag kan ansöka. För att få körtillståndet måste jag ha ett läkarintyg.
Fick tag i en klinik i Falun som kunde fixa läkarintyg samma dag. Läkaren där ville ha ett synintyg så jag slängde mig i bilen till optikern där jag var för vara en vecka sedan. Eftersom vi hade gjort en synundersökning så räckte det med att göra ett periferi-test. Tog bara några minuter så hade jag mitt kompletta syntest. Hastade iväg till Falun och fick mitt läkarintyg. Kostade 1200 spänn för egentligen ingenting.
Detta skickades in till Transportstyrelsen som var snabba att skicka tillbaka körkortstillståndet.
Skickade in ansökan och har nu en vecka på mig att skicka in alla papper inklusive ett beviljande från vuxenutbildningen i min hemkommun.
Upp på vinden och leta igenom alla papper och hittade till slut mina gamla betyg som fotades av och skickades in till Falun.

Det enda som är kvar är att min kommun skickar in sitt beviljande till Falun, vilket jag tror att de gör.

Om allt klaffar lika bra som det gjort hittills så hoppas jag att jag kan ansöka om tjänstledigt snart. Får jag inte tjänstledigt får jag väl säga upp mig.

En liten uppdatering:
Mailade syven på vuxenutbildningen i kommunen där jag bor.
Hon rättade mig i mitt feltänk och sa att jag faktiskt har rätt till csn. Dessutom nämnde hon att min kommun har samarbete med Yrkesakademin i Falun när det gäller CE-kort. Sista ansökningsdagen var naturligtvis samma dag som hon mailade tbax (i onsdags).
Stressen blev påtaglig kan jag säga!
För att allt ska klaffa måste jag ha körkortstillstånd innan jag kan ansöka. För att få körtillståndet måste jag ha ett läkarintyg.
Fick tag i en klinik i Falun som kunde fixa läkarintyg samma dag. Läkaren där ville ha ett synintyg så jag slängde mig i bilen till optikern där jag var för vara en vecka sedan. Eftersom vi hade gjort en synundersökning så räckte det med att göra ett periferi-test. Tog bara några minuter så hade jag mitt kompletta syntest. Hastade iväg till Falun och fick mitt läkarintyg. Kostade 1200 spänn för egentligen ingenting.
Detta skickades in till Transportstyrelsen som var snabba att skicka tillbaka körkortstillståndet.
Skickade in ansökan och har nu en vecka på mig att skicka in alla papper inklusive ett beviljande från vuxenutbildningen i min hemkommun.
Upp på vinden och leta igenom alla papper och hittade till slut mina gamla betyg som fotades av och skickades in till Falun.

Det enda som är kvar är att min kommun skickar in sitt beviljande till Falun, vilket jag tror att de gör.

Om allt klaffar lika bra som det gjort hittills så hoppas jag att jag kan ansöka om tjänstledigt snart. Får jag inte tjänstledigt får jag väl säga upp mig.
håller tummarna för dig!

galet flyt att få en sådan läkartid samma dag!

Det är lagstadgat att få tjänstledigt för studier om du varit anställd mer än 6 månader i följd eller totalt 12 månader under 24 månader hos din arbetsgivare.
Se lagstöd 1974:981 som referens och dina rättigheter.

Det är lagstadgat att få tjänstledigt för studier om du varit anställd mer än 6 månader i följd eller totalt 12 månader under 24 månader hos din arbetsgivare.
Se lagstöd 1974:981 som referens och dina rättigheter.
I morse pratade de om ett nytt omställningsstudiestöd på nyheterna där man kan få upp till 80% av lönen för att plugga till en annan inriktning i arbetslivet.
Den 14 juni får jag svar om jag kommer in men detta verkar ju mer intressant och skulle framförallt ge mer i plånkan.
Omställningsstudiestöd

Tillbaka
Topp