• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora Lastbilstråden

En trevlig liten grusbil. 😁
IMG_20220621_225408.jpg

IMG_20220620_180028.jpg

Inte lastbilschaufför själv men dirigerar 16 ekipage med tillhörande chafförer och är på jakt efter en transportledare som kan göra det lite bättre än mig… så känner ni någon eller sugna själva får ni gärna slänga iväg ett pm. Gäller Mälardalsregionen/Storstockholm

Sällar mig till skaran som inte kör lastbil (jobbar inom IT) men ändå tycker det här är en intressant tråd.

Jag körde däremot lastbil i lumpen (årsmodeller från 70- till 90-talet, med och utan flakväxlare, split- och rangelåda) vilket jag tyckte var fantastiskt roligt.
Vi fick även möjlighet plugga extra för att skriva och köra upp för civilt C-kort. Tror vi var ca 20st som anmälde oss till det. Hälften kuggade teoriprovet och vid uppkörningen kuggade alla utom jag. Nu valde jag medvetet sista möjliga tiden för uppkörning (som ingen ville ha), för att kunna lyssna av vad de andra hade missat på och det gick ju vägen.
Nu har jag inte kört lastbil sedan uppkörningen (+20år), men tänker att det är bra att ha kvar ändå.

I morse pratade de om ett nytt omställningsstudiestöd på nyheterna där man kan få upp till 80% av lönen för att plugga till en annan inriktning i arbetslivet.
Den 14 juni får jag svar om jag kommer in men detta verkar ju mer intressant och skulle framförallt ge mer i plånkan.
Omställningsstudiestöd
Citerar mig själv.
Jag kom in på utbildningen som börjar nu den 22 augusti.
Valde dock att tacka nej och invänta kursstarten den 9 januari. Detta för att förhoppningsvis få det omställningsstudiestöd jag skrev om tidigare.
Nu väntar en lååång tråkig höst innan jag kan hoppa på utbildningen.

Har ju ”Lämp” och hunnit köra en timmerbil en gång. Började med att åka in på liten skogsväg. Roligt men läskigt stort och bängligt!

FE0511F7-074B-44DD-B950-EF83BDF10058.jpeg

Fick göra min första knytvändning. Visste inte alls vad jag höll på med, men roligt var det! 🙂

Lika roligt är det att köra kranen

BF6F5D14-796C-42F8-AC6A-7AE8F019205E.jpeg

Är det någon som möjligen har teoriböcker att sälja?

Är de
Citerar mig själv.
Jag kom in på utbildningen som börjar nu den 22 augusti.
Valde dock att tacka nej och invänta kursstarten den 9 januari. Detta för att förhoppningsvis få det omställningsstudiestöd jag skrev om tidigare.
Nu väntar en lååång tråkig höst innan jag kan hoppa på utbildningen.

Har ju ”Lämp” och hunnit köra en timmerbil en gång. Började med att åka in på liten skogsväg. Roligt men läskigt stort och bängligt!

FE0511F7-074B-44DD-B950-EF83BDF10058.jpeg

Fick göra min första knytvändning. Visste inte alls vad jag höll på med, men roligt var det! 🙂

Lika roligt är det att köra kranen

BF6F5D14-796C-42F8-AC6A-7AE8F019205E.jpeg

Är det någon som möjligen har teoriböcker att sälja?
är denna av intresse? Jag tog C kort 2019 med denna bok
92970F1D-D31E-42F7-86BA-61F10F92D21B.jpeg

Hade sett framemot att söka lastbilsutbildningen på Edströmska i Västerås. I går fick jag reda på att nästa intag är i augusti 🙁
Nu får det bli Ya i Falun istället. Längre att åka och sämre väg men jag borde iaf kunna börja i januari.
Någon som har gått där och har några erfarenheter att dela med sig av?

Bilder från Elmia bara för att…

B428F61F-8E46-4024-A59A-CBFEE7305D3C.jpeg

88D2A2C8-3055-4244-B64B-16ACB7A4DDF0.jpeg

91B10116-038D-4650-AE26-25AEE9C88DF7.jpeg

En liten uppdatering:
Mailade syven på vuxenutbildningen i kommunen där jag bor.
Hon rättade mig i mitt feltänk och sa att jag faktiskt har rätt till csn. Dessutom nämnde hon att min kommun har samarbete med Yrkesakademin i Falun när det gäller CE-kort. Sista ansökningsdagen var naturligtvis samma dag som hon mailade tbax (i onsdags).
Stressen blev påtaglig kan jag säga!
För att allt ska klaffa måste jag ha körkortstillstånd innan jag kan ansöka. För att få körtillståndet måste jag ha ett läkarintyg.
Fick tag i en klinik i Falun som kunde fixa läkarintyg samma dag. Läkaren där ville ha ett synintyg så jag slängde mig i bilen till optikern där jag var för vara en vecka sedan. Eftersom vi hade gjort en synundersökning så räckte det med att göra ett periferi-test. Tog bara några minuter så hade jag mitt kompletta syntest. Hastade iväg till Falun och fick mitt läkarintyg. Kostade 1200 spänn för egentligen ingenting.
Detta skickades in till Transportstyrelsen som var snabba att skicka tillbaka körkortstillståndet.
Skickade in ansökan och har nu en vecka på mig att skicka in alla papper inklusive ett beviljande från vuxenutbildningen i min hemkommun.
Upp på vinden och leta igenom alla papper och hittade till slut mina gamla betyg som fotades av och skickades in till Falun.

Det enda som är kvar är att min kommun skickar in sitt beviljande till Falun, vilket jag tror att de gör.

Om allt klaffar lika bra som det gjort hittills så hoppas jag att jag kan ansöka om tjänstledigt snart. Får jag inte tjänstledigt får jag väl säga upp mig.

hur gick det, kom du in? :)

Jodå jag kom in men valde att inte hoppa på i augusti.
Jag kommer att söka till kursstarten i januari. Detta för att kunna söka det nya omställningsstudiestödet. 🙂
håller tummarna för dig!

hoppas du kommer trivas med det sen också!

finns så många spännande vägar att ta med ett C-kort

tog mitt kort för typ 2 år sedan och har verkligen haft en rolig tid hitentills!

Tack!
Vad har du kört sedan du tog kortet och vad har varit bäst?
jag körde turistbussar före jag tog mitt C-kort

sen kom coronan och allt dog ut

jag funderade på att ta CE också när man väl höll på men jag halkade in på dhl i några veckor och körde distribution

alltid bra att ha kört det så kan ingen säga att man inte började längst ner:hilarious:

men ärligttalat så är det rätt slitigt jämfört med vad man får betalt.

var där i 6 veckor sen fick jag en förfrågan om att köra betongbil vilket jag inte ångrar alls!
20201111_135428.jpg

ett otroligt kul jobb!
skitigt men inte tungt alls och väldigt socialt
20210618_122354.jpg

ett jobb jag verkligen kan rekomendera om man bara har C

Efter det så blev det Betongpumpar
en anabb vända till norge som gick sådär pga för lite regler och för myclet vilda western

men sen kom man tillbakantill sverige och fick en 38m betongpump

20220803_141149.jpg

20220420_105609.jpg

20220622_150245.jpg

otroligt kul jobb
riktigt välbetalt men också rätt slitsamt

har fortfarande inte ångrat att jag inte tog CE än men det kommer väl kanske i framtiden

sa upp mig i torsdags och ska börja köra mobilkranar i framtiden.
den branschen skriker efter folk som har lite maskinvana och C-kort.

mobilkranar är nog bland det bäst betalada C-kort jobben som finns dessutom.

jag körde turistbussar före jag tog mitt C-kort

sen kom coronan och allt dog ut

jag funderade på att ta CE också när man väl höll på men jag halkade in på dhl i några veckor och körde distribution

alltid bra att ha kört det så kan ingen säga att man inte började längst ner:hilarious:

men ärligttalat så är det rätt slitigt jämfört med vad man får betalt.

var där i 6 veckor sen fick jag en förfrågan om att köra betongbil vilket jag inte ångrar alls!
20201111_135428.jpg

ett otroligt kul jobb!
skitigt men inte tungt alls och väldigt socialt
20210618_122354.jpg

ett jobb jag verkligen kan rekomendera om man bara har C

Efter det så blev det Betongpumpar
en anabb vända till norge som gick sådär pga för lite regler och för myclet vilda western

men sen kom man tillbakantill sverige och fick en 38m betongpump

20220803_141149.jpg

20220420_105609.jpg

20220622_150245.jpg

otroligt kul jobb
riktigt välbetalt men också rätt slitsamt

har fortfarande inte ångrat att jag inte tog CE än men det kommer väl kanske i framtiden

sa upp mig i torsdags och ska börja köra mobilkranar i framtiden.
den branschen skriker efter folk som har lite maskinvana och C-kort.

mobilkranar är nog bland det bäst betalada C-kort jobben som finns dessutom.
Är det andra avtal eller något tillägg som gör det mer välbetalt än andra lastbilsjobb? Ser fränt ut!

Är det andra avtal eller något tillägg som gör det mer välbetalt än andra lastbilsjobb? Ser fränt ut!
kör man betobgbil så kan man tjäna mycket pga all övertid men annars är det lika bra betalt som allt annat i lastbilsvärlden

sen ligger betongpumparna inom byggnads likaså alla mobilkranar

då ligger grundlönerna ännu högre(runt 34-38) plus att man får bränsletillägg till och från jobb utbetalt på lönen, OB efter kl.15 på dagarna och maskintillägg på fakturerade timmar

En liten uppdatering:
För någon vecka sedan fick jag reda på att jag kommit in på Yrkesakademin i Falun!
Börjar redan 9 januari.
En Prius för att pendla de 10 mil (enkel) är införskaffad och jag ser fram emot att börja plugga!

B43B9B0F-D1C5-4568-9631-FFB348EC2723.jpeg

Bild från mässan. Bilen är från Ernsts express i Avesta. Ett stort åker med nästan 100 bilar. Jag tänker att jag ska försöka få praktik där.

En liten uppdatering:
För någon vecka sedan fick jag reda på att jag kommit in på Yrkesakademin i Falun!
Börjar redan 9 januari.
En Prius för att pendla de 10 mil (enkel) är införskaffad och jag ser fram emot att börja plugga!

Bild från mässan. Bilen är från Ernsts express i Avesta. Ett stort åker med nästan 100 bilar. Jag tänker att jag ska försöka få praktik där.

Kul!😁

En liten uppdatering:
Börjar redan 9 januari.

Grattis 😃

En liten uppdatering:
Börjar redan 9 januari.

Hur har det gått för dig? En vecka in nu :) stort lycka till.

Tillbaka
Topp