• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Stora MC-tråden.

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
Vad har ni för skor/stövlar när ni kör på gata?

Jag har skaffat ett par enduroboots för körning offroad men de är lite för klumpiga när man bara vill köra till och från jobb.
Tidigare körde jag dumt nog i vanliga sneakers oftast men nu får jag tänka om lite.
Har några olika, de bästa är Daytona Security Evo - kostar en del, men de är överlägset säkrast. Inte konstigt att det verkar vara den mest använda stöveln på Isle of Man.
 

spruff

Omega
Jag kör också daytonastövlar. Grym kvalla, handgjprda i tyskland. Hårda som en slalompjäxa om man blir klämd under hojen, men ändå grymt smidiga att växla och bromsa.
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Vad har ni för skor/stövlar när ni kör på gata?

Jag har skaffat ett par enduroboots för körning offroad men de är lite för klumpiga när man bara vill köra till och från jobb.
Tidigare körde jag dumt nog i vanliga sneakers oftast men nu får jag tänka om lite.

Tänk på att fötter är skitsvåra att läka.
Jag kör i Sidi Adventure stövlar, bra mellanring mellan otroligt bra skydd och komfort. Funkar att gå med om man knäpper upp lite.
Dyra och BRA!!
Prisvärt

Nu åker ju folk i sneakers och flipflops överallt i Europa inne i städerna så jag kanske överreagerar lite men jag har 2 trasiga fötter efter att vurpat på skateboard för 20 år sedan och senast krasch på hojen, då hade jag Alpinestars värstingar men när det går fort och blir ett tvärstopp om man tex smäller i en vägg, en trottoarkant eller liknande så går oftast foten sönder oavsett vad man använder. Det är små ben i fötterna som inte överlever "high impact" krasch.

Alpinestars har några intressanta hybridstövlar som verkar skydda det mesta och man verkar kunna ha jeansen över:
Alpinestars Superfaster MC-Stövlar Svart-Grå-Ljusröd - Nu 11% rabatt | XLMOTO
eb3bc84692794170a32ad5e3a633f414_2_PIA-345153_0_10.png

Lär vara varma men man får ha ett par sneakers på jobbet eller i ryggan...

Själv kör jag med SMX-6 v2 stövlar, har nog bränt mina 9 liv snart...

På temat skor, är det någon som har tips på vibrationsdämpande sulor att lägga in i stövlarna?
Jag har ont i fötterna och knäna efter körningarna pga skadorna men vet inte riktigt var jag ska leta.

Skärmavbild 2024-04-17 kl. 21.28.56.png



Jag har testat allt från sprayer till tejp. Har kommit fram till att det är plast mot plast som gnisslar.

Kör på med WD40 någon gång i veckan så tystnar dom. Har för mig att vi har pratat om det tidigare... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kör på med WD40 någon gång i veckan så tystnar dom. Har för mig att vi har pratat om det tidigare... :)
Jag har försökt, men plast mot plast gnisslar ändå, det är inte gängorna som gnisslar. Har tänkt sandpappra lite, kan nog hjälpa.

Ang innersula: Om inte ett par sneakersulor från typ Nike med dämpning i duger så kolla löplabbet, de har säkert.
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Då har de nog byggt om rejält.

Det var som fan! Kul! Vi har ju verkligen saknat en Ducce-ÅF nära GBG. Det var enda anledningen att jag helt avfärdade Ducati i valet av denna hojen. De har mycket schysst.

Jag hämtade sonens 125a efter service på CEC idag och tog en förhandstitt på utbyggnaden som är typ 5ggr så stor som den var förr i tiden. Det finns gott om kläder men inte extremt mycket. Skulle säga att SMX har mer. Dock många roliga cyklar, quads och annat inklusive ett gäng märken som är nya för CEC.

Officiell invigning på torsdag tydligen.

Som parentes så råkade jag handla en BMW G310GS som sonen skall köra upp på igår också. Rätt trevlig cykel, inte lika lekig som min gamala 640 Dakar med LC4-motorn. Men bekvämare...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag hämtade sonens 125a efter service på CEC idag och tog en förhandstitt på utbyggnaden som är typ 5ggr så stor som den var förr i tiden. Det finns gott om kläder men inte extremt mycket. Skulle säga att SMX har mer. Dock många roliga cyklar, quads och annat inklusive ett gäng märken som är nya för CEC.

Officiell invigning på torsdag tydligen.

Som parentes så råkade jag handla en BMW G310GS som sonen skall köra upp på igår också. Rätt trevlig cykel, inte lika lekig som min gamala 640 Dakar med LC4-motorn. Men bekvämare...
Vaddå ”tydligen”? Jag har ju sagt till dig att boka in det. 😂
 

roosterman

G-shock
2-Faktor
Vad har ni för skor/stövlar när ni kör på gata?

Jag har skaffat ett par enduroboots för körning offroad men de är lite för klumpiga när man bara vill köra till och från jobb.
Tidigare körde jag dumt nog i vanliga sneakers oftast men nu får jag tänka om lite.
Jag kör mestadels med Forma Adventure Low.. Riktigt sköna och lite kraftigare än ett par sneakers🙂
Screenshot_20240417_224758.jpg
 

Owaysis

Cartier
Tack för alla tips!
Stora adventureboots är såklart riktigt bra men då jag redan har ett par sådana här Alpinestars så blir det kanske lite kaka på kaka..

alpinestarsstoveltech3svart-80689.jpg


Jag tror jag har landat i att jag ska kika på några vettiga vanliga boots.. Något i stil med dessa SMX-6.
Tippar på att de är rätt bekväma och att man ändå kan gå litegrann i dem och de verkar erbjuda väldigt bra skydd.

eyJidWNrZXQiOiJtb3RvY2FyZCIsImtleSI6InByb2R1Y3RzL2ltYWdlcy8wNzg2NS9zbXhfNl92Ml9ibGFja19ibGFja18xMTAwLTEtTS0wNzg2NTIxLmpwZyIsImVkaXRzIjp7IndlYnAiOnsicXVhbGl0eSI6ODV9LCJqcGVnIjp7InF1YWxpdHkiOjkxfSwicmVzaXplIjp7IndpZHRoIjo1NTAsImhlaWdodCI6NTUwLCJmaXQiOiJjb3ZlciJ9fSwidiI6ImIzZGQ3YWY2MWFkYzA3YmM0NzIwY2U2YmFlZGJmYWYyIn0=
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hämtade sonens 125a efter service på CEC idag och tog en förhandstitt på utbyggnaden som är typ 5ggr så stor som den var förr i tiden. Det finns gott om kläder men inte extremt mycket. Skulle säga att SMX har mer. Dock många roliga cyklar, quads och annat inklusive ett gäng märken som är nya för CEC.

Officiell invigning på torsdag tydligen.

Som parentes så råkade jag handla en BMW G310GS som sonen skall köra upp på igår också. Rätt trevlig cykel, inte lika lekig som min gamala 640 Dakar med LC4-motorn. Men bekvämare...
Vaddå ”tydligen”? Jag har ju sagt till dig att boka in det. 😂

Ska se ha nåt jippo där idag som är värt att åka dit för?
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Två frågor;

1: någon som har rekommendation på adventureboots utan en Gore-texliner? Jag åker nästan bara den dagen solen skiner…

2: nu när vi har 3 duke 890r på forumet. Har någon Rottweilerdelar på? Funderar på en powerplate och annat luftfilter

Tackar
 

herr_raev

Omega
2-Faktor
Tack för alla tips!
Stora adventureboots är såklart riktigt bra men då jag redan har ett par sådana här Alpinestars så blir det kanske lite kaka på kaka..

alpinestarsstoveltech3svart-80689.jpg


Jag tror jag har landat i att jag ska kika på några vettiga vanliga boots.. Något i stil med dessa SMX-6.
Tippar på att de är rätt bekväma och att man ändå kan gå litegrann i dem och de verkar erbjuda väldigt bra skydd.

eyJidWNrZXQiOiJtb3RvY2FyZCIsImtleSI6InByb2R1Y3RzL2ltYWdlcy8wNzg2NS9zbXhfNl92Ml9ibGFja19ibGFja18xMTAwLTEtTS0wNzg2NTIxLmpwZyIsImVkaXRzIjp7IndlYnAiOnsicXVhbGl0eSI6ODV9LCJqcGVnIjp7InF1YWxpdHkiOjkxfSwicmVzaXplIjp7IndpZHRoIjo1NTAsImhlaWdodCI6NTUwLCJmaXQiOiJjb3ZlciJ9fSwidiI6ImIzZGQ3YWY2MWFkYzA3YmM0NzIwY2U2YmFlZGJmYWYyIn0=
Körde med SMX Plus när jag körde bana och sportig gata. Oväntat bekväma och fungerade helt ok att traska på Smögenbryggan i :p
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Topp