Jag har haft bekymmer med att starta hojen när det varit kallt ute.
Den vevar ett varv och sedan rebootar den.
Behöver oftast ett par startförsök med typ en minuts väntan emellan.
Varit osäker på om det berott på hojens ECU, Lithiumbatteriets celler eller BMS.
Någon annan som haft liknande erfarenheter med LiFePO-batteri?
Beslutade mig för att gå till botten med problemet och tog med batteriet till kneget.
Lånade konstlasten i ellabbet och testade "starta" med 100A.
På mindre än en sekund hade spänningen fallit från 13,6V till 8,4V och jag avbröt testet.
Efter ett lite vila var spänningen tillbaka på 13,6V.
Testade lite snällare 50A och såg då spänningen falla till 10,7 (som är runt gränsen för när ECUn rimligen startar om, och därmed bryter startsekvensen) på några sekunder.
Upprepade testet några gånger och såg att tiden det tog att falla till 10,7 blev längre och längre.
Så, vad händer och vad är skyldigt?
Cellerna är skurken i dramat. Om det är för att batteriet är slitet eller om det bara inte är bättre vet jag inte utan att ha ett annat att jämföra med.
När strömmen rusar faller spänningen pga inre resistansen. Den resistansen sjunker när batteriet blir varmare, så efter ett par startförsök hinner motorn tända innan hojen rebootar.
Gillar inte osäkerheten att den startar när det är kallt och kommer nog byta ut batteriet. Osäker på om jag ska byta till ett nytt LFP eller ett klassiskt Yuasa.
Vad är era tankar och erfarenheter?
Tips på batterier som är bra?
Sedan hände en annan kul grej på jobbet.
Vi fick låna en elhoj!
RGNT från Kungsbacka lånade oss en hoj bara för att vara snälla.
Jag hann inte testa den idag, men gruskungen på jobbet drog en ordentlig lakritsrem på golvet.
Han säger att han blev överraskad av effekten men inte rädd, men jag tror allt det blev ränder även i fillingarna!