• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Dags för ny hoj! Tog körkort förra året på MT07 och köpte sedan en Svartpilen 401. Har precis sålt den och är på jakt efter nästa hoj. Funderar på en street triple. Läser man på forum (med jänkare) rekommenderar de inget över 250 cc. Å andra sidan går de i bästa fall en tre dagars utbildning. Hur tänkte ni när ni var nybörjare? Gå från 40hk till drygt 100hk är ett rätt stort kliv. Är det bara att hoppa upp på hojen och ta det jäkligt lugnt? Ska självklart provköra.. men är det stora hoppet ett problem om man kör med sunt förnuft.
Tack alla för pepp och bra tips! Blev en Street Triple 765 R. Satte den i rain mode och rullade hem. Blev 70-90 väg, 110- väg, stadskörning. Typ allt :) Riktigt fin maskin!

Nu blajjar jag lite och tänker högt :D

Är det någon här som har testat olika kameror och mikrofoner på hojen?
Jag har testat en del märken och har aldrig riktigt fått till ljudet så man hör hojen bra pga allt vindljud.

Köpte en DJI-kamera och testade att gasa lite och se hur ljudet blev:
Inte riktigt som önskat...
Så jag köpte denna igår som jag ska testa: https://djistockholm.se/kategori/dji-mic-mini/
1744194322000.png

Jag är inte så extrovert :cool: så jag kommer inte sitta och prata på videon, bara med mina vänner i cardon.

Så jag vill bara få motor/avgasrörsljud att låta bra. Har någon testat och hittat en lösning?
Jag tänker att man kanske kan sätta den bak, tex nära fjädern, men kanske behöver någon sorts "tratt" eller något för att få vindljudet att åka förbi.

Såhär ser det ut förenklat i en vindtunnel:
1744194665605.png

Under regplåten kanske kan funka också?
S-kurvan vid 1:30 tränade jag mina första knäskrap. 😆

Motorbullret är ju ganska lågfrekvent, så jag gissar att det tränger igenom ganska bra om du bara får bort vindbriset. Så en extern mick under sadeln, eller i en rygga/väska borde funka.

Senast ändrad:
Har sålt min fireblade, så nu letar jag hoj för fullt. Tror det blir nån retrohoj i år, typ thruxton eller speed twin. Finns ju en ganska stor community och massa eftermarknadsprylar till dessa, så kul om man vill modda lite.
Gillar inte att dom tagit bort dom dubbla analoga instrumenten på speed twin 1200 till i år och ersatt med nån digital budgetmätare från trident 660. 👎 Det var ju lite av grejen med den hojen.
Så årsmodell 22-24 med uppdaterade fjädringen är mest intressant. Eller en Thruxton R/RS.

Jag har haft bekymmer med att starta hojen när det varit kallt ute.
Den vevar ett varv och sedan rebootar den.
Behöver oftast ett par startförsök med typ en minuts väntan emellan.
Varit osäker på om det berott på hojens ECU, Lithiumbatteriets celler eller BMS.

Någon annan som haft liknande erfarenheter med LiFePO-batteri?

Beslutade mig för att gå till botten med problemet och tog med batteriet till kneget.
1000043890.jpg

Lånade konstlasten i ellabbet och testade "starta" med 100A.
På mindre än en sekund hade spänningen fallit från 13,6V till 8,4V och jag avbröt testet.
Efter ett lite vila var spänningen tillbaka på 13,6V.
Testade lite snällare 50A och såg då spänningen falla till 10,7 (som är runt gränsen för när ECUn rimligen startar om, och därmed bryter startsekvensen) på några sekunder.

1000043897.jpg

Upprepade testet några gånger och såg att tiden det tog att falla till 10,7 blev längre och längre.

Så, vad händer och vad är skyldigt?
Cellerna är skurken i dramat. Om det är för att batteriet är slitet eller om det bara inte är bättre vet jag inte utan att ha ett annat att jämföra med.
När strömmen rusar faller spänningen pga inre resistansen. Den resistansen sjunker när batteriet blir varmare, så efter ett par startförsök hinner motorn tända innan hojen rebootar.
Gillar inte osäkerheten att den startar när det är kallt och kommer nog byta ut batteriet. Osäker på om jag ska byta till ett nytt LFP eller ett klassiskt Yuasa.

Vad är era tankar och erfarenheter?
Tips på batterier som är bra?

Sedan hände en annan kul grej på jobbet.
Vi fick låna en elhoj!
1000043917.jpg

RGNT från Kungsbacka lånade oss en hoj bara för att vara snälla.
Jag hann inte testa den idag, men gruskungen på jobbet drog en ordentlig lakritsrem på golvet.
Han säger att han blev överraskad av effekten men inte rädd, men jag tror allt det blev ränder även i fillingarna!
Köpte ett likadant till min Gixxer förra året, körde ca 20 mil, har haft UH laddning under vintern men stendött nu. Känns inte som ett vidare bra batteri.

S-kurvan vid 1:30 tränade jag mina första knäskrap. 😆

Motorbullret är ju ganska lågfrekvent, så jag gissar att det tränger igenom ganska bra om du bara får bort vindbriset. Så en extern mick under sadeln, eller i en rygga/väska borde funka.
Klassiker, det är så illa att vi inte har några svängar i storstockhom... Finns några stycken men med ganska stor risk för släpp nu i början på säsongen...
Jag testar lite i helgen, verkar bli varmare då så håll tummarna.

Får testa, har både muff och säte 😅

👍🏻

Tyvärr inte. Vinden överröstar allt annat så när man filtrerar bort det så försvinner resten också.
Problemet är ju att man vill höra motorn men inte resten och det vet ju inte mikrofonen eller mjukvaran om.
Man kan justera olika frekvenser digitalt men då tar man bort eller lägger till annat istället.
GoPro
Det som är mest störande med din video är ju att den inte låser horisonten.

Äntligen klar med ventiljustering och rembyte. Klart klurigaste var att få tillbaka de två knasterhalvorna som håller stängarshimset på plats.
Glömde ta bild på remspänningen. Kontrollen gjordes med frekvensmätning, typiskt italienskt :p

IMG_1022.jpeg

Har sålt min fireblade, så nu letar jag hoj för fullt. Tror det blir nån retrohoj i år, typ thruxton eller speed twin. Finns ju en ganska stor community och massa eftermarknadsprylar till dessa, så kul om man vill modda lite.
Gillar inte att dom tagit bort dom dubbla analoga instrumenten på speed twin 1200 till i år och ersatt med nån digital budgetmätare från trident 660. 👎 Det var ju lite av grejen med den hojen.
Så årsmodell 22-24 med uppdaterade fjädringen är mest intressant. Eller en Thruxton R/RS.
Speedyn är den trevligaste hojen jag har ägt/provat, men jag tycker att designen bara blir allt sämre för varje årsmodell som kommer. De har ritat bort "classic" ur sin "modern classic".
Min 2019 för inspiration, och ja, det går att hitta "lite" eftermarknadsprylar..
IMG_0097.jpeg
IMG_2983.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0079.jpeg
IMG_0017.jpeg
IMG_0085.jpeg
IMG_0047.jpeg
IMG_0038.jpeg
IMG_0068.jpeg
IMG_0006.jpeg
IMG_0024.jpeg

Speedyn är den trevligaste hojen jag har ägt/provat, men jag tycker att designen bara blir allt sämre för varje årsmodell som kommer. De har ritat bort "classic" ur sin "modern classic".
Min 2019 för inspiration, och ja, det går att hitta "lite" eftermarknadsprylar..
IMG_0097.jpeg
IMG_2983.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0079.jpeg
IMG_0017.jpeg
IMG_0085.jpeg
IMG_0047.jpeg
IMG_0038.jpeg
IMG_0068.jpeg
IMG_0006.jpeg
IMG_0024.jpeg
Älskar den, riktigt snygg!
Håller helt med att Triumphs strategi att göra dom i snabbare RS-versioner är ganska märklig. Man köper ju inte en old school-hoj för hästar och dämpning...

Nu blajjar jag lite och tänker högt :D

Är det någon här som har testat olika kameror och mikrofoner på hojen?
Jag har testat en del märken och har aldrig riktigt fått till ljudet så man hör hojen bra pga allt vindljud.

Köpte en DJI-kamera och testade att gasa lite och se hur ljudet blev:
Inte riktigt som önskat...
Så jag köpte denna igår som jag ska testa: https://djistockholm.se/kategori/dji-mic-mini/
1744194322000.png

Jag är inte så extrovert :cool: så jag kommer inte sitta och prata på videon, bara med mina vänner i cardon.

Så jag vill bara få motor/avgasrörsljud att låta bra. Har någon testat och hittat en lösning?
Jag tänker att man kanske kan sätta den bak, tex nära fjädern, men kanske behöver någon sorts "tratt" eller något för att få vindljudet att åka förbi.

Såhär ser det ut förenklat i en vindtunnel:
1744194665605.png

Under regplåten kanske kan funka också?
Såg denna, kanske kan hjälpa:

Tack! Precis vad jag letade efter. Ska testa något liknande. Det är nog så att man inte kommer undan att redigera ljudet efteråt.
Jag la märke till vid 2-4 sekunder när jag kör på bakhjulet så försvinner allt vindljud:
Så det verkar vara sweet spot. Ska testa att montera mikrofonen vid mätaren och se om det kan funka. Inte optimalt att köra på bakhjulet hela tiden när man kör.. Så svårt att svänga då :D

IMG_0097.jpeg
IMG_2983.jpeg
IMG_0008.jpeg
IMG_0079.jpeg
IMG_0017.jpeg
IMG_0085.jpeg
IMG_0047.jpeg
IMG_0038.jpeg
IMG_0068.jpeg
IMG_0006.jpeg
IMG_0024.jpeg
Snygg hoj med smakfulla mods. Dom flesta som ser den tror nog den är 100% original, vilket jag gillar.
Jag kan nog leva med usd gaffeln som kom 22, har inte provat själv, men dom sägs ju ha lite piggare uppförande in i svängar mm av de som provat. Fast trad. gaffel med damasker passar ju bättre med stilen såklart.
Digitalt insrument går fetbort. 😄 Älskar de dubbla runda analoga:
9DF1E35E-6201-4368-AA40-6DEA77CF3425.jpeg

Har blivit några turer nu och det känns härligt att värmen börjar återvända, många som var ute och luftade sig idag.

Fixat lite som störde förra säsongen också.
CarPlay skärmen var toppen men placeringen blev inte så elegant.

IMG_0739.jpeg

Nu ser man ut som en riktig äventyrare 😄

IMG_0740.jpeg

Ljudet ur bakänden var också ett sorgebarn, euro 5 klassningen gör inga underverk för upplevelsen.

Ut med det gamla.
IMG_0752.jpeg

Och in med det nya. Klart lättare och man slipper rosta fötterna på den enorma katalysatorn som sitter original.
IMG_0753.jpeg

Extremt fin finish på systemet och eftersom att det har en liten katalysator insats så ska det också vara helt kosher om man åker genom Tyskland eller något annat nitiskt ställe.

Nu hörs det att det är en v-twin som kommer och med db-killer i är det på en rumsren nivå, med db-killer ur så är det på huligan nivå. Skönt att kunna ha båda.

Fick bli en sån fusk sond som lurar systemet att skicka på lite mer bränsle i brist på bra alternativ till mappning, går helt ok med den på men förhoppningsvis kommer det lite bättre alternativ längre fram.

IMG_0789.jpeg

Tack! Precis vad jag letade efter. Ska testa något liknande. Det är nog så att man inte kommer undan att redigera ljudet efteråt.
Jag la märke till vid 2-4 sekunder när jag kör på bakhjulet så försvinner allt vindljud:
Så det verkar vara sweet spot. Ska testa att montera mikrofonen vid mätaren och se om det kan funka. Inte optimalt att köra på bakhjulet hela tiden när man kör.. Så svårt att svänga då :D
Ställ ner vitbalansen rejält också så slipper det bli ljusgenomslag som i videon ovan.

Tillbaka
Topp