• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Stora MC-tråden.

Såå, sitter här o börjar planera lite inför en vecka eller två(beroende på väder) MC-semester i sommar, dvs med packning o allt.

Jag tog ingen längre MC-semester förra året utan bara "kortare" dagsturer men då körde jag med Knox Urbane Pro MK3 och sedan tog jag på mig en tjocktröja/underställ beroende på temparaturen.

Jag skulle inte vilja behöva köpa en jacka med skydd, mellanlager osv när jag redan har fullgott skydd.

Är det orimligt att tänka att jag skulle kunna klara mig med Knox:en, tjocktröja/underställ och sedan försöka hitta en regn- och vindtät jacka jag kan dra på mig över ifall det är lite mer kyligt?

Såå, sitter här o börjar planera lite inför en vecka eller två(beroende på väder) MC-semester i sommar, dvs med packning o allt.

Jag tog ingen längre MC-semester förra året utan bara "kortare" dagsturer men då körde jag med Knox Urbane Pro MK3 och sedan tog jag på mig en tjocktröja/underställ beroende på temparaturen.

Jag skulle inte vilja behöva köpa en jacka med skydd, mellanlager osv när jag redan har fullgott skydd.

Är det orimligt att tänka att jag skulle kunna klara mig med Knox:en, tjocktröja/underställ och sedan försöka hitta en regn- och vindtät jacka jag kan dra på mig över ifall det är lite mer kyligt?
Borde ju räcka fint med lager på lager-principen.

Borde ju räcka fint med lager på lager-principen.
Precis, jag kör alpinestars skyddsjacka sen north face goretex skaljacka över. Räcker bra det :)

Jag tycker det funkar toppen! Samma princip funkar bra för underkroppen.
Tänk bara på att handskar/skor kan bli blöta/svettiga vilket kan bli jobbigt.

Jag har haft bekymmer med att starta hojen när det varit kallt ute.
Den vevar ett varv och sedan rebootar den.
Behöver oftast ett par startförsök med typ en minuts väntan emellan.
Varit osäker på om det berott på hojens ECU, Lithiumbatteriets celler eller BMS.

Någon annan som haft liknande erfarenheter med LiFePO-batteri?

Beslutade mig för att gå till botten med problemet och tog med batteriet till kneget.
1000043890.jpg

Lånade konstlasten i ellabbet och testade "starta" med 100A.
På mindre än en sekund hade spänningen fallit från 13,6V till 8,4V och jag avbröt testet.
Efter ett lite vila var spänningen tillbaka på 13,6V.
Testade lite snällare 50A och såg då spänningen falla till 10,7 (som är runt gränsen för när ECUn rimligen startar om, och därmed bryter startsekvensen) på några sekunder.

1000043897.jpg

Upprepade testet några gånger och såg att tiden det tog att falla till 10,7 blev längre och längre.

Så, vad händer och vad är skyldigt?
Cellerna är skurken i dramat. Om det är för att batteriet är slitet eller om det bara inte är bättre vet jag inte utan att ha ett annat att jämföra med.
När strömmen rusar faller spänningen pga inre resistansen. Den resistansen sjunker när batteriet blir varmare, så efter ett par startförsök hinner motorn tända innan hojen rebootar.
Gillar inte osäkerheten att den startar när det är kallt och kommer nog byta ut batteriet. Osäker på om jag ska byta till ett nytt LFP eller ett klassiskt Yuasa.

Vad är era tankar och erfarenheter?
Tips på batterier som är bra?

Sedan hände en annan kul grej på jobbet.
Vi fick låna en elhoj!
1000043917.jpg

RGNT från Kungsbacka lånade oss en hoj bara för att vara snälla.
Jag hann inte testa den idag, men gruskungen på jobbet drog en ordentlig lakritsrem på golvet.
Han säger att han blev överraskad av effekten men inte rädd, men jag tror allt det blev ränder även i fillingarna!

Varit osäker på om det berott på hojens ECU, Lithiumbatteriets celler eller BMS.

Beslutade mig för att gå till botten med problemet och tog med batteriet till kneget.
1000043890.jpg

På mindre än en sekund hade spänningen fallit från 13,6V till 8,4V och jag avbröt testet.
Testade lite snällare 50A och såg då spänningen falla till 10,7 (som är runt gränsen för när ECUn rimligen startar om, och därmed bryter startsekvensen) på några sekunder.

1000043897.jpg

Upprepade testet några gånger och såg att tiden det tog att falla till 10,7 blev längre och längre.

Cellerna är skurken i dramat. Om det är för att batteriet är slitet eller om det bara inte är bättre vet jag inte utan att ha ett annat att jämföra med.
När strömmen rusar faller spänningen pga inre resistansen. Den resistansen sjunker när batteriet blir varmare, så efter ett par startförsök hinner motorn tända innan hojen rebootar.
Gillar inte osäkerheten att den startar när det är kallt och kommer nog byta ut batteriet. Osäker på om jag ska byta till ett nytt LFP eller ett klassiskt Yuasa.

Vi fick låna en elhoj!
1000043917.jpg

Jag hann inte testa den idag, men gruskungen på jobbet drog en ordentlig lakritsrem på golvet.
Han säger att han blev överraskad av effekten men inte rädd, men jag tror allt det blev ränder även i fillingarna!
Har/hade samma. Fika startkabla igång sist. Köpt ett nytt batteri som skall lösa biffen, inte hunnit montera det ännu dock

Har/hade samma. Fika startkabla igång sist. Köpt ett nytt batteri som skall lösa biffen, inte hunnit montera det ännu dock
Hade du ett Shido med?
Min elkollega tyckte de krämade ur väldigt mycket ur celler med så liten kapacitet, så inte så märkligt att det inte räcker till.

Berätta hur det gick efter bytet!

Hade du ett Shido med?
Min elkollega tyckte de krämade ur väldigt mycket ur celler med så liten kapacitet, så inte så märkligt att det inte räcker till.

Berätta hur det gick efter bytet!
har ett Yuasa.
Tror det tappat lite stinget när MC är svårstartad (kallt eller stått länge)
Är bara 6 mån garanti på batteriet i nya MC, så bara att hosta upp för ett nytt

Vi fick låna en elhoj!
1000043917.jpg

Dom är rätt coola, jag gillar retrostilen. Däremot så körde jag tydligen skiten ur en sådan på Start2ride... Efter 3 varv på lilla banan så fick jag limp mode.
Tänkte att det måste ha blivit något fel och att batteriet var slut. Men jag hade tydligen bara varit lite för gasglad så den behövde vila lite. Ops...

Äntligen! Rätt fokus! :D Ser fram emot foton!

Dom är rätt coola, jag gillar retrostilen. Däremot så körde jag tydligen skiten ur en sådan på Start2ride... Efter 3 varv på lilla banan så fick jag limp mode.
Tänkte att det måste ha blivit något fel och att batteriet var slut. Men jag hade tydligen bara varit lite för gasglad så den behövde vila lite. Ops...

Äntligen! Rätt fokus! :D Ser fram emot foton!
Ja, batterier utan aktiv temperaturreglering är ju långt från idealt vid riktigt hård körning.

Ja, batterier utan aktiv temperaturreglering är ju långt från idealt vid riktigt hård körning.
Det var inte så hård körning, liten bana och kö... Men jag gillade hur tyst den var. Sen att det inte är en sportig hoj är det ju ingen som har sagt.
Jag hade nog lite Tesla-förväntningar. Testade den och Cake. Cake gick däremot inte i limp mode :)

Det var inte så hård körning, liten bana och kö... Men jag gillade hur tyst den var. Sen att det inte är en sportig hoj är det ju ingen som har sagt.
Jag hade nog lite Tesla-förväntningar. Testade den och Cake. Cake gick däremot inte i limp mode :)
Är väl en bit kvar innan elhojar blir intressant. Finns rätt mycket negativa upplevelser av Stark Varg exempelvis. Gäller framförallt uthållighet vid högt tempo.

Tänkte att det börjar bli dags för min femåring att köra. Han önskar sig en fyrhjuling och sådant intresse måste uppmuntras (lugna er, han kommer in på tvåhjulings strax).

Ett hårt krav är att man ska kunna justera hastigheten så han inte far av gårde första gångerna. Styr helst undan kinesiskt/Temu/lågkvalitet. Begagnat går bra. Någon här som kan beskriva vad jag ska er efter och definitivt inte se efter eller bara kan dela med sig lite generella tips?

Är väl en bit kvar innan elhojar blir intressant. Finns rätt mycket negativa upplevelser av Stark Varg exempelvis. Gäller framförallt uthållighet vid högt tempo.
Precis.
De är nog kanon som pendlarfordon där trafiken justerar ner hastigheten. Skönt att alltid ha en fulltankad hoj på morgonen.
Sen att glida runt på i tystnad i måttligt tempo på väg till korvmojen är nog inte dumt heller.

1000043890.jpg

1000043897.jpg

Vi fick låna en elhoj!
1000043917.jpg

Jag har ett noco nlp9 på både min 890 och sonens 790. Funkat klockrent på båda hojarna.

Tänkte att det börjar bli dags för min femåring att köra. Han önskar sig en fyrhjuling och sådant intresse måste uppmuntras (lugna er, han kommer in på tvåhjulings strax).

Ett hårt krav är att man ska kunna justera hastigheten så han inte far av gårde första gångerna. Styr helst undan kinesiskt/Temu/lågkvalitet. Begagnat går bra. Någon här som kan beskriva vad jag ska er efter och definitivt inte se efter eller bara kan dela med sig lite generella tips?
Jag har en gammal Suzuki 50cc och gasen begränsas med en skruv. Till slut har den spunnit upp variatorn och då går den ändå lika fort men den är bara jättesvag i början. Vi har därför kört den med ostrypt gas och den går väldigt snällt. Vi kör den bara på platten på en grusplan nära hemmet utan incidenter hittills :)

Jag köpte en Polaris Outlaw 70 till mina grabbar. Den är lite stor för fyraåringen som är bara dryga metern lång men ok för sexåringen som är strax över 120 cm.
Den bor hos mina föräldrar på landet så körs rätt sällan. Den har insprutning vilket jag tyckte var ett plus. Gasen justeras manuellt med verktyg vilket är lite synd för mig om de ska turas om att köra, så den står tyvärr kvar på "snigelfart" än så länge. Den har ganska dålig vändcirkel men det minskar å andra sidan risken för vältning (begränsat styrutslag). Kvalitetsmässig känns den bra och den har startat direkt varje gång senaste 1,5 åren, körs max 1 ggr per månad. Det största minuset är själva gasreglaget som är kort och trögt för barnen att trycka in. Annars tycker jag den känns väldigt bra.
Kollade lite på Yamaha också men deras maskiner har inte insprutning, inte heller den äldre Outlaw 50. Sen fick jag en kanondeal på vår maskin så det styrde nog valet lite extra.

Nu blajjar jag lite och tänker högt :D

Är det någon här som har testat olika kameror och mikrofoner på hojen?
Jag har testat en del märken och har aldrig riktigt fått till ljudet så man hör hojen bra pga allt vindljud.

Köpte en DJI-kamera och testade att gasa lite och se hur ljudet blev:
Inte riktigt som önskat...
Så jag köpte denna igår som jag ska testa: https://djistockholm.se/kategori/dji-mic-mini/
1744194322000.png

Jag är inte så extrovert :cool: så jag kommer inte sitta och prata på videon, bara med mina vänner i cardon.

Så jag vill bara få motor/avgasrörsljud att låta bra. Har någon testat och hittat en lösning?
Jag tänker att man kanske kan sätta den bak, tex nära fjädern, men kanske behöver någon sorts "tratt" eller något för att få vindljudet att åka förbi.

Såhär ser det ut förenklat i en vindtunnel:
1744194665605.png

Under regplåten kanske kan funka också?

Nu blajjar jag lite och tänker högt :D

Är det någon här som har testat olika kameror och mikrofoner på hojen?
Jag har testat en del märken och har aldrig riktigt fått till ljudet så man hör hojen bra pga allt vindljud.

Köpte en DJI-kamera och testade att gasa lite och se hur ljudet blev:
Inte riktigt som önskat...
Så jag köpte denna igår som jag ska testa: https://djistockholm.se/kategori/dji-mic-mini/
1744194322000.png

Jag är inte så extrovert :cool: så jag kommer inte sitta och prata på videon, bara med mina vänner i cardon.

Så jag vill bara få motor/avgasrörsljud att låta bra. Har någon testat och hittat en lösning?
Jag tänker att man kanske kan sätta den bak, tex nära fjädern, men kanske behöver någon sorts "tratt" eller något för att få vindljudet att åka förbi.

Såhär ser det ut förenklat i en vindtunnel:
1744194665605.png

Under regplåten kanske kan funka också?

Inspelning av ljud är svårt i sådana här situationer och därför blir det ju ofta missvisande när man lyssnar och jämför på videos. Speciellt om man skall välja avgassystem.
Nu gissar jag bara men med erfarenhet av att prata i telefon på båtar så tror jag på varianten göm den i mitten bakom motorn, typ insidan dämparen.

Det blir spännande att höra om resultatet. Har du imte beställt kan du ju låna ett sv våra och testa? Vi har iaf ett av originalbatterierna levande fortfarande så vi blir inte stående....
Jag beställde ett.
Tänker att jag testar det och returnerar om det inte uppfyller vad de lovar.
Tänker nog inte testa 400A som de lovar då jag tror det sliter rätt hårt på cellerna, men 100A ska den ju kunna leverera utan att falla till under 10,7 inom en sekund.

Skulle kanske ta och mäta vad startmotorn egentligen drar.
Mycket siffror som cirkulerar, men tror att Yuasa bara lovar 120A så borde inte vara över det iaf.

Inspelning av ljud är svårt i sådana här situationer och därför blir det ju ofta missvisande när man lyssnar och jämför på videos. Speciellt om man skall välja avgassystem.
Nu gissar jag bara men med erfarenhet av att prata i telefon på båtar så tror jag på varianten göm den i mitten bakom motorn, typ insidan dämparen.

Skärmavbild 2025-04-09 kl. 14.32.38.png

Jag har ett fack där jag har markerat överst, men det är ett stängt fack så jag vet inte hur mycket ljud som kommer in.
Sen tror jag att jag har lite plats under sadeln och vid sidan om sadeln.
Alla dom 3 sitter utanför luftflödet så det bör funka. Kanske blir bumligt... Får testa när det inte är 5°...

Jag har ett fack där jag har markerat överst, men det är ett stängt fack så jag vet inte hur mycket ljud som kommer in.
Alla dom 3 sitter utanför luftflödet så det bör funka. Kanske blir bumligt... Får testa när det inte är 5°...
jag testade extern mic under sätet och en ”muff” för att ta bort vind. Blev rätt ok, men hittar inte klipp.

Inuti ankstjärten är ju enkelt att testa, där bör vara lä eller baksug efter din rygg (eller det strax nedanför)

Finns det ingen enkel programvara som kan ta bort vindbruset i efterhand?
Går naturligtvis inte att återskapa det som överröstats så bra råmaterial är ju att föredra, men borde väl kunna tvätta det med relativt enkelt?
Hörlurar och telefoner gör det ju i realtid.

jag testade extern mic under sätet och en ”muff” för att ta bort vind. Blev rätt ok, men hittar inte klipp.
Får testa, har både muff och säte 😅
Inuti ankstjärten är ju enkelt att testa, där bör vara lä eller baksug efter din rygg (eller det strax nedanför)
👍🏻
Finns det ingen enkel programvara som kan ta bort vindbruset i efterhand?
Går naturligtvis inte att återskapa det som överröstats så bra råmaterial är ju att föredra, men borde väl kunna tvätta det med relativt enkelt?
Hörlurar och telefoner gör det ju i realtid.
Tyvärr inte. Vinden överröstar allt annat så när man filtrerar bort det så försvinner resten också.
Problemet är ju att man vill höra motorn men inte resten och det vet ju inte mikrofonen eller mjukvaran om.
Man kan justera olika frekvenser digitalt men då tar man bort eller lägger till annat istället.

Får testa, har både muff och säte 😅

👍🏻

Tyvärr inte. Vinden överröstar allt annat så när man filtrerar bort det så försvinner resten också.
Problemet är ju att man vill höra motorn men inte resten och det vet ju inte mikrofonen eller mjukvaran om.
Man kan justera olika frekvenser digitalt men då tar man bort eller lägger till annat istället.
Ja, lurar fuskar ju med flera micar för att bedöma vad som är oväsen.

Tillbaka
Topp